Zenés színház

Hogyan fejezzünk be egy befejezetlen operát?

2017.07.26. 09:38
Ajánlom
A zenetörténet tele van befejezetlen művekkel. Schubert VIII. szimfóniájáról aztán kiderült, hogy így tökéletes, Mozart Requiemje a története által (is) vált legendássá. Az operák közül Puccini Turandotja a leghíresebb befejezetlen opusz. Sorra veszünk még néhány példát!

Schönberg - Mózes és Áron

"Röhejesnek tartottam, hogy prózában mondták el a szereplők a harmadik felvonás szövegét" - mondta Kocsis Zoltán, miután 2009-ben a miskolci Bartók+ Operafesztiválon vezényelte Arnold Schönbert Mózes és Áron című operáját, azt a művet, amelynek harmadik felvonását a szerző nem írta meg. Ekkor határozta el Kocsis, hogy megkomponálja a hiányzó részt.

Kocsis Zoltán - részlet a Kocsis – Intim megvilágításban című filmből

Kocsis Zoltán - részlet a Kocsis – Intim megvilágításban című filmből (Fotó/Forrás: MMA)



Kocsis rendelkezésére állt néhány vázlat, de ezek csak apró segítséget jelentettek. De mi kellett ahhoz, hogy a zongoraművész-karmester be tudja fejezni a 20. század másik nagy óriásának művét? Erre hadd válaszoljon maga Kocsis egy 2010-es interjúban, mely a Magyar Zenében olvasható.

"Úgy gondolom, Schönberg zenéjének szinte ijesztő tökéletességét más módon nem is lehet felidézni, csak ha konkrét hangi kapcsolat is létrejön az első két felvonással. A mintám Mozart Requiemjének Süssmayr- féle kiegészítése illetve befejezése volt. Akár Mozart adta annak idején az ötleteket a már kész tételek újrafelhasználásához és az újonnan komponált szakaszokhoz, akár Süssmayr saját leleménye volt,

a Requiem mai alakjából nyilvánvaló, hogy Süssmayr pontosan értette és ismerte Mozart zenéjét,

s ez megmagyarázza azt is, hogy a hiányzó tételeket saját zeneszerzői képességeit jelentősen túllépve volt képes megkomponálni."

Hallgassa meg a Mózes és Áront Kocsis befejezésével! (1 óra 42 perctől kezdődik az általa komponált III. felvonás.)


Debussy...

Rodrigue et Chimène című operája eddig befejezhetetlennek bizonyul, az első három felvonást rekonstruálták, de a negyedikkel, melynek szövege és zenéje is elveszett, nem tudnak mit kezdeni. Sokkal egyszerűbb dolga volt Robert Orledge-nek, aki a zeneszerző másik töredékben maradt operájával foglalkozott, Az Usher-ház alkonyával (La chute de la maison Usher), amely egy Poe-novella feldolgozása. Nem ő volt az egyetlen (de alighanem a legeredményesebb) aki próbálkozott az egyfelvonásos befejezésével, 1977-ben Carolyn Abbate verzióját adták elő egyszer, 1979-ben pedig Juan Allende-Blinét (az utóbbiból az EMI felvételt is készített).

Busoni - Doktor Faustus

Befejezetlen Busoni Doktor Faust című operája is, de Philipp Jarnach munkája pedig nem győzte meg a kritikusokat, így egy másik Busoni-kutató, Anthony Beaumont írt hozzá befejezést. (Ezt játszotta a budapesti Operaház is 2015-ben. Rimszkij-Korszakov is kapott a fejére rendesen, amikor kiegészítette a Hovanscsinát, csillogóbbá tette a hangszerelését, és finomabbá alakította a harmóniavilágát. (A Hovancsinát végül Sosztakovics tette teljessé 1959-ben, azóta ez a változat a repertoár része.)

Giacomo Puccini

Giacomo Puccini

Puccini - Turandot

Különlegesen nehéz projekt lehetett Puccini Turandotját befejezni, hiszen a zeneszerző rendkívüli teljesítményre készült a harmadik felvonásban. (Szerette volna, ha a zene legalább olyan intenzív, mint a Trisztán és Izolda szerelmi duettje.) Nem csoda, hogy Francesco Alfano sokat szenvedett a munkával. Az ő verziója teljességgel kompetens, de hiányzik belőle Puccini fantasztikus harmóniavilága. Luciano Berio, a 20. századi avantgárd zeneszerző is megírta a saját változatát, amelyben modernebb harmóniákkal és vad zenekari színekkel kísérletezett. Csak az idő és a korízlés dönti majd el, melyik változat lesz hosszú távon a gyakrabban játszott.

Hallgassa meg a Turandot fináléját, melyet Berio komponált!

Elindult Koktélparti című sorozatunk! 

Ön is járt már úgy, hogy meghívták egy elegáns koktélpartiba, ahol csupa sznob és nagyvilági ember mulatta az időt, de Ön csak bután állt a sarokban, mert nem tudott miről beszélgetni? Nos, ennek vége! Vágjon fel előttük azzal a sok mindennel, amit itt olvas! Böngésszen a cikkeink között!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.