Zenés színház

Hol áll a halál?

2008.11.04. 00:00
Ajánlom
A hamburgi születésű Michael Sturm közel másfél évtizede szabadúszó operarendező. Potsdam, Meiningen, Dessau, Hamburg, Prága, Linz, Bécs, Theresianstadt és Debrecen után Szeged következett, ahol Cilea Adriana Lecouvreur című operáját rendezte a Mezzo Operaverseny és Fesztivál keretében. INTERJÚ

Michael Sturm (fotó: operaverseny.hu)

- Melyik operát látta először?

- Úgy tizenöt éves lehettem, amikor a Lohengrint láttam. Pontosabban csak két felvonást belőle, mert a harmadik előtt összedőlt a díszlet, és nem lett vége az előadásnak. Fontos élményt jelentett, hogy akkoriban a hamburgi operában lépett fel például Kurt Moll, René Kollo vagy Peter Hoffmann, mind nagyszerű Wagner-énekesek.

- Így könnyen zenerajongó lesz az emberből.

- A zene mindig főszereplő volt az életemben. Gyerekkoromban a Máté-passióval kezdődött minden. Akkor még kórusban énekeltem, később zongorázni tanultam. Idővel a világ számomra a zenéből épült fel, tizenkettőtől tizenhat éves koromig a Ringről szólt minden. Önálló világ képződött meg Wagner muzsikájából, amihez aztán hozzákapcsolódott a vizualitás is. Ez a mai napig megmaradt annyiban, hogy képtelen vagyok olyan operával foglalkozni, amihez személy szerint nincs közöm.

- Hogyan lesz valakiből operarendező?

- Sosem határoztam el, hogy operarendező leszek, viszont mindig vonzottak a kihívások. Mielőtt munkához láttam, alapvető kérdéseket kellett feltennem magamnak. Képes vagyok-e együtt dolgozni az énekesekkel? Meg tudom-e magyarázni nekik, mit gondolok az operáról? Meg tudom-e mutatni mindezt a színpadon is? Mert ha minderre képtelen vagyok, akkor kár a fáradságért. Először Büchner Woyzeckjén dolgoztam prózai színészekkel, aztán következett az első opera, Puccinitől az Angelica nővér, ami rögtön nagy siker lett. A vasfüggöny leereszkedése után Kelet-Németországban sok színház működött rendező nélkül: így kerültem a Komische Operhez, amire a mai napig örömmel gondolok.

- Azért kezdett el rendezni, mert elégedetlen volt azzal, amit a színpadon látott?

- Szó sincs róla. Az operában egyformán szeretem olyan, eltérő rendezőegyéniségek munkáit, mint Robert Wilson, Ruth Berghaus vagy Harry Kupfer. Ahogy ők, úgy én is a saját elképzeléseimet állítom színpadra anélkül, hogy másolnám bármelyiküket. A kérdése összefügg a modern és a hagyományos színház közötti különbségtétellel. A nagyon modern színház is lehet elképesztően unalmas, ahogyan egy tradicionális előadás is lehet rendkívül érdekes. Gyűlölöm az öncélúan modernkedő színházat. Az alapképlet mindig ugyanaz: itt egy remekmű, tessék vele kapcsolatba kerülni!

- Az opera a legdrágább műfaj, s nemcsak a közönség, de alighanem az énekesek is igénylik a látványos, nagyszabású produkciókat. A honlapján egyik írásában viszont a "low budget" operajátszás mellett teszi le a voksát, s a kritikusok is minimalistaként tartják számon. Nincs itt ellentmondás?

- Egyfelől a valódi művészet nem a pénzen múlik: óriási költségvetésből is létre lehet hozni érdektelen produkciót, és fordítva. Másfelől a leglényegesebb, hogy az énekessel el tudom-e hitetni, amit az operáról gondolok. Akik velem dolgoznak, valószínűleg látják, hogy szeretem az énekeseket, ahogy szeretem a zenét is. Én csak annyit akarok, hogy az énekes úgy játsszon, ahogy azt a zene előírja. Ehhez nagyon nyitottnak kell lennie, és a színpadon meg kell mutatnia önmagát is. Ez például a fiatal német énekeseknél nehézkesen megy, de a szegediekkel nagyon elégedett vagyok. Pontosak és felkészültek, nyitottak az újra, és szeretnek dolgozni.

- 2002-ben saját együttest alapított Sturm und Klang névvel. Miért?

- Azért, hogy kicsiben kipróbálhassam mindazt, amit a színházról gondolok. Szeretnék a kőszínházakban is úgy dolgozni, ahogy az együttesemmel, de erre nincs mód. Hiába akarnám megrendezni nagyzenekar és díszletek nélkül, mindössze egy vonósnégyessel a Così fan tuttét, ezt nem lehet eladni egy profi színháznak. Bár az is igaz, hogy egy akkora színpadon, mint a szegedi, ezzel a koncepcióval nem működne az előadás.

- Hogyan került az operaverseny rendezői közé?

- A szervező Armel Produkció hívott meg. Debrecenben A bolygó hollandit rendeztem, amit el akartunk vinni a fertőrákosi kőfejtőbe. Fantasztikus tér, A nürnbergi mesterdalnokok kivételével az összes Wagner-operát meg lehetne ott rendezni. Sajnos pénzügyi okok miatt erre nem kerülhetett sor, de ez továbbra is nagy álmom.

- Azt mondta, mindig szükséges a személyes kapcsolat azzal az operával, amit rendez. Mi ez a pont az Adriana Lecouvreur esetében?

- A szüzsé kevésbé lényeges ebből a szempontból, viszont fontosnak tartom, amit az Adriana mond a művészetről, a színházról és ezáltal önmagunkról. Mi történik akkor, ha az egész világ színház? Mi van a mindent eltakaró színfalak, mi van a művészet mögött? Talán a halál rejtőzik ott. De lehet, hogy maga a halál is csak egy színész, mint a többiek. A választ senki sem tudja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Zenés színház interjú

A szabadság kettőssége – Szabó Máté a Stuart Máriáról

Májusban először kerül az Operaház színpadára Gaetano Donizetti történelmi királydrámáinak egyik legfontosabb darabja, a Stuart Mária. A háromfelvonásos opera rendezője Szabó Máté, a Miskolci Nemzeti Színház művészeti vezetője.
Zenés színház hír

Már lehet jelentkezni Miklósa Erika Mesteriskolájába – a Pécsi Tudományegyetemen tanulhatnak a KvintEsszencia növendékei

Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend kitüntetettje tavaly indította el KvintEsszencia Mesteriskoláját, az új tanévre a jelentkezések a napokban kezdődtek el, és május 31-ig tartanak.
Zenés színház ajánló

Georg Zeppenfeld és Joyce DiDonato koncertje következik az Opera Sztárestek zongorával-sorozatában

A daléneklés két elhivatott világszínvonalú előadóját látja vendégül májusban az OPERA: május 12-én Georg Zeppenfeld német basszista az Eiffel Műhelyházban, május 28-án pedig Joyce DiDonato amerikai mezzoszoprán az Operaházban lép fel.
Zenés színház ajánló

Bel canto mesterműben énekel Kolonits Klára

Kolonits Klára, Balga Gabriella és Juraj Hollý főszereplésével, Rajna Martin vezényletével és Szabó Máté rendezésében először készül teljes értékű színpadi produkció Donizetti Stuart Mária című operájából Magyarországon.