Zenés színház

Hol áll a halál?

2008.11.04. 00:00
Ajánlom
A hamburgi születésű Michael Sturm közel másfél évtizede szabadúszó operarendező. Potsdam, Meiningen, Dessau, Hamburg, Prága, Linz, Bécs, Theresianstadt és Debrecen után Szeged következett, ahol Cilea Adriana Lecouvreur című operáját rendezte a Mezzo Operaverseny és Fesztivál keretében. INTERJÚ

Michael Sturm (fotó: operaverseny.hu)

- Melyik operát látta először?

- Úgy tizenöt éves lehettem, amikor a Lohengrint láttam. Pontosabban csak két felvonást belőle, mert a harmadik előtt összedőlt a díszlet, és nem lett vége az előadásnak. Fontos élményt jelentett, hogy akkoriban a hamburgi operában lépett fel például Kurt Moll, René Kollo vagy Peter Hoffmann, mind nagyszerű Wagner-énekesek.

- Így könnyen zenerajongó lesz az emberből.

- A zene mindig főszereplő volt az életemben. Gyerekkoromban a Máté-passióval kezdődött minden. Akkor még kórusban énekeltem, később zongorázni tanultam. Idővel a világ számomra a zenéből épült fel, tizenkettőtől tizenhat éves koromig a Ringről szólt minden. Önálló világ képződött meg Wagner muzsikájából, amihez aztán hozzákapcsolódott a vizualitás is. Ez a mai napig megmaradt annyiban, hogy képtelen vagyok olyan operával foglalkozni, amihez személy szerint nincs közöm.

- Hogyan lesz valakiből operarendező?

- Sosem határoztam el, hogy operarendező leszek, viszont mindig vonzottak a kihívások. Mielőtt munkához láttam, alapvető kérdéseket kellett feltennem magamnak. Képes vagyok-e együtt dolgozni az énekesekkel? Meg tudom-e magyarázni nekik, mit gondolok az operáról? Meg tudom-e mutatni mindezt a színpadon is? Mert ha minderre képtelen vagyok, akkor kár a fáradságért. Először Büchner Woyzeckjén dolgoztam prózai színészekkel, aztán következett az első opera, Puccinitől az Angelica nővér, ami rögtön nagy siker lett. A vasfüggöny leereszkedése után Kelet-Németországban sok színház működött rendező nélkül: így kerültem a Komische Operhez, amire a mai napig örömmel gondolok.

- Azért kezdett el rendezni, mert elégedetlen volt azzal, amit a színpadon látott?

- Szó sincs róla. Az operában egyformán szeretem olyan, eltérő rendezőegyéniségek munkáit, mint Robert Wilson, Ruth Berghaus vagy Harry Kupfer. Ahogy ők, úgy én is a saját elképzeléseimet állítom színpadra anélkül, hogy másolnám bármelyiküket. A kérdése összefügg a modern és a hagyományos színház közötti különbségtétellel. A nagyon modern színház is lehet elképesztően unalmas, ahogyan egy tradicionális előadás is lehet rendkívül érdekes. Gyűlölöm az öncélúan modernkedő színházat. Az alapképlet mindig ugyanaz: itt egy remekmű, tessék vele kapcsolatba kerülni!

- Az opera a legdrágább műfaj, s nemcsak a közönség, de alighanem az énekesek is igénylik a látványos, nagyszabású produkciókat. A honlapján egyik írásában viszont a "low budget" operajátszás mellett teszi le a voksát, s a kritikusok is minimalistaként tartják számon. Nincs itt ellentmondás?

- Egyfelől a valódi művészet nem a pénzen múlik: óriási költségvetésből is létre lehet hozni érdektelen produkciót, és fordítva. Másfelől a leglényegesebb, hogy az énekessel el tudom-e hitetni, amit az operáról gondolok. Akik velem dolgoznak, valószínűleg látják, hogy szeretem az énekeseket, ahogy szeretem a zenét is. Én csak annyit akarok, hogy az énekes úgy játsszon, ahogy azt a zene előírja. Ehhez nagyon nyitottnak kell lennie, és a színpadon meg kell mutatnia önmagát is. Ez például a fiatal német énekeseknél nehézkesen megy, de a szegediekkel nagyon elégedett vagyok. Pontosak és felkészültek, nyitottak az újra, és szeretnek dolgozni.

- 2002-ben saját együttest alapított Sturm und Klang névvel. Miért?

- Azért, hogy kicsiben kipróbálhassam mindazt, amit a színházról gondolok. Szeretnék a kőszínházakban is úgy dolgozni, ahogy az együttesemmel, de erre nincs mód. Hiába akarnám megrendezni nagyzenekar és díszletek nélkül, mindössze egy vonósnégyessel a Così fan tuttét, ezt nem lehet eladni egy profi színháznak. Bár az is igaz, hogy egy akkora színpadon, mint a szegedi, ezzel a koncepcióval nem működne az előadás.

- Hogyan került az operaverseny rendezői közé?

- A szervező Armel Produkció hívott meg. Debrecenben A bolygó hollandit rendeztem, amit el akartunk vinni a fertőrákosi kőfejtőbe. Fantasztikus tér, A nürnbergi mesterdalnokok kivételével az összes Wagner-operát meg lehetne ott rendezni. Sajnos pénzügyi okok miatt erre nem kerülhetett sor, de ez továbbra is nagy álmom.

- Azt mondta, mindig szükséges a személyes kapcsolat azzal az operával, amit rendez. Mi ez a pont az Adriana Lecouvreur esetében?

- A szüzsé kevésbé lényeges ebből a szempontból, viszont fontosnak tartom, amit az Adriana mond a művészetről, a színházról és ezáltal önmagunkról. Mi történik akkor, ha az egész világ színház? Mi van a mindent eltakaró színfalak, mi van a művészet mögött? Talán a halál rejtőzik ott. De lehet, hogy maga a halál is csak egy színész, mint a többiek. A választ senki sem tudja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.
Klasszikus

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Dragomán György Máglya című regényét méltatja a New York Times

Elbűvölőnek nevezi a rangos amerikai napilap kritikusa Dragomán György regényét. Ottilie Mulzet fordításában angolul is megjelent a Máglya, és máris dicsérő recenziót kapott.
Klasszikus

Feltörekvő magyar karmester a Müpa színpadán

A közelmúltban rangos karmesterversenyt nyert Hontvári Gábor, aki most a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli február 25-én a Müpában. Az online esemény igazi zenei csemegének ígérkezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Zenés színház interjú

„Az egyetemes Bóni-életérzést kerestem” – interjú Erdős Attilával

Erdős Attila operaénekesi feladatai mellett a Budapesti Operettszínházban táncoskomikusként is bemutatkozhatott, a Kékszakáll Popolanija után többek között a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő Bónijaként láthatta őt a közönség. Az indulásról, zenei kalandozásokról és az operett műfajának sokszínűségéről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Zenés színház hír

Whoopi Goldberg nélkül mutatják be az Apáca Show-t a West Enden

Nagy dobásra készült tavaly a West End: az 1992-es Apáca Show musical-változatának főszerepére a nagysikerű film Delorisát, Whoopi Goldberget kérték fel, aki örömmel vállalta, hogy ismét magára ölti az apácaruhát. Az előadásra a borsos jegyárak ellenére gyorsan fogytak a jegyek, a bemutató azonban a koronavírus miatt elmaradt, az új változatban pedig úgy tűnik, hogy hiába is keresnénk az Oscar-díjas színésznőt.