Zenés színház

Hol húzzuk meg a határt? - A NYTimes kritikusa kidobja a Levine-lemezeit

2017.12.06. 13:55
Ajánlom
Már nemcsak Hollywood, hanem az egész művészvilág zaklatók után kutat. Harvey Weinstein, Kevin Spacey, Louis CK, Marton László, Kerényi Miklós Gábor, most pedig James Levine. Csak nehogy a fürdővízzel együtt a gyereket is, ahogy a mondás tartja.

A múlt héten a New York Times és a New York Post közölte, hogy James Levine ellen nyomozás folyik egy kiskorúval a nyolcvanas-kilencvenes években folytatott szexuális viszonya miatt, azóta pedig újabb áldozatok jelentkeztek. Hogy miféle lavinát indított el Harvey Weinstein októberi ügye a komolyzenei életben, annak hosszabb cikket szenteltünk. Itthon két neves, a maga műfajában élvonalbeli rendező esett el, Marton László és Kerényi Miklós Gábor. Mindkettőjüktől megvált a saját színháza, de mindkét intézmény tovább gazdálkodik a művészek örökségével: rendezéseik repertoáron vannak.

A komolyzenei szakmában is van szexuális zaklatás

Kapcsolódó

A komolyzenei szakmában is van szexuális zaklatás

Svédországban 653, azaz hatszázötvenhárom énekes állítja, hogy szexuálisan zaklatták őket, Nagy-Britanniában egy operarendező feje hullott, a Sydney-i Operaház énekese ellen kiskorúak molesztálása gyanújával folytatnak vizsgálatot. Úgy tűnik, a Weinstein-dominó a klasszikus zenét sem kíméli.

angrymob.png

angrymob.png

Eközben Harvey Weinsteintől elhatárolódott a nevével fémjelzett cége, a Weinstein Company, Kevin Spacey színészt kivágták Ridley Scott filmjéből, Louis CK humorista moziját pedig sohasem fogják bemutatni. Úgy tűnik, a zaklatási botránysorozat nem pusztán arról szól, hogy az áldozatoknak jobb legyen.

Hogyan rendezik el magukban James Levine rajongói, és én, a kritikus, hogy a karmestert ilyesmivel vádolják?

teszi fel a kérdést a New York Times kritikusa, Anthony Tommasini, miután a Met egykori zeneigazgatójáról kiderült, hogy fiatalkorú fiúkhoz közeledett. – „Annyira fertőzött a munkája, hogy már nem is leszünk képesek értékelni benne a művészetet?”

James Levine díszdobozos kollekciója a Met felvételeiből - A szemétbe kell-e dobnunk?

James Levine díszdobozos kollekciója a Met felvételeiből - A szemétbe kell-e dobnunk?

Levine még a kilencvenes évek végén beszélgetett az újság kritikusával. Akkor néhány német magazin kutakodott a karmester szexualitását, szexuális életét illetően, Tommasini pedig megkérdezte tőle, hogy viseli a dolgot. „Sosem tudtam általánosságban és nyilvánosan beszélni a magánéletemről. Nap mint nap igazi zene, igazi emberek, igazi kapcsolatok töltik ki az életemet.”

Néhány órával korábban, hogy a Levine-t vádoló cikkek megjelentek volna, a hetvenhárom éves karmester Verdi Requiemjét vezényelte, az előadást pedig Hvorosztovszkij emlékének ajánlotta. Aztán jött a botrány, és most az a kérdés, hogy tudjuk-e úgy hallgatni James Levine lemezeit – mert fellépni már nem fog –, hogy nem jut eszünkbe az ügy.

És ez nem egyedi probléma – sőt, végigkíséri a művészetet. A művészetet, amelynek a célja végső soron mégiscsak az a homályos dolog, hogy jobbá, szebbé, nemesebbé tegye az életünket. Boldogabbá tehet-e Az üvegbúra, ha a szerzője, Sylvia Plath végül öngyilkos lett? Élvezhetjük-e Gesualdo madrigáljait, ha a zeneszerző megölte a feleségét? Mit gondolunk Thomas Mannról a Halál Velencében olvasása után? Roman Polanskit 1977-ben fogták perbe egy tizenhárom éves kislány megrontása miatt, a rendező viszont még ezután készítette el A halál és a lányka, A kilencedik kapu és A zongorista című filmeket.

Caravaggio embert ölt, Schielét 1912-ben egy fiatalkorú lánnyal létesített szexuális kapcsolat miatt tartóztatták le. Wagner antiszemita volt, és hosszú tanulmányokat írt zsidóellenes nézeteiről. És Sade márkiról még szó sem esett, aki ugyan nem ment olyan messze, mint amiket az írásaiban ecsetel, de szodómia és erőszak vádjával többször is letartóztatták, és életében öt különböző rezsim ítélte börtönbe. Művei máig megtalálhatók minden egyes könyvtárban.

metoo-2859980 1280

metoo-2859980 1280

Szóval hol húzzuk meg a határt?

Miközben Levine lemezeit félreteszik, addig némely múzeum elítélt sorozatgyilkosok alkotásaiból rendez kiállítást. Ne legyenek illúzióink: Levine-t nem azért bocsátja el a Metropolitan, mert csak most szerez tudomást az ügyeiről (az operaház vállaltan nem is törődött a vádakkal addig, míg azok meg nem jelentek a médiában), hanem mert a karmester nem számíthat érdeklődésre. Quentin Tarantino csak azután határolódott el élesen Weinsteintől, filmjei producerétől, miután félnivalója volt, hogy barátja mellett az ő neve is bemocskolódik.

El tudjuk választani az alkotást az alkotótól?

Barthes szerint a mű létrejöttével a szerző meghal. A művész is ember, a művészet pedig emberi. Egy Levine-felvétel nem lehet pedofil, ilyet állítani éppoly elvakult dolog, mint amikor Mendelssohn zenéjét „zsidó zeneként" bélyegezték.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.
Zenés színház hír

Cseh Tamásra emlékezik a Vígszínház a Magyar Kultúra Napján

Koncertszínházi előadással idézi meg Cseh Tamás alakját január 22-én a Vígszínház. A zeneszerző, énekes éppen a Magyar Kultúra Napján lenne 78 éves, a Kelet-nyugati pályaudvar című est két nagy sikerű lemezének – a Fontátvonulás és a Nyugati pályaudvar – dalait dolgozza fel.
Zenés színház hír

„Húsz évem már a múlt” – 20 éves a Rómeó és Júlia musical

2001. január 19-én mutatták be a párizsi Palais des Congrès-ben Gérard Presgurvic musicaljét, a Shakespeare drámája nyomán írt Rómeó és Júliát.
Zenés színház hír

A nyári szezonra készül a Margitszigeti Szabadtéri Színpad

Idén a vártnál jóval korábban, már január 18-án kihirdette nyári előadásait a Margitszigeti Szabadtéri Színpad. A minden eddiginél gazdagabb műsorkínálatban az operák, musicalek, balett-, valamint táncelőadások mellett rendhagyó koncerteket is láthatnak az érdeklődők, ahol az ünnepelt popsztárokon túl a klasszikus zene mesterei is képviseltetik magukat.
Zenés színház koktélparti

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.