Zenés színház

Homoszexuális propagandával vádolják az Operaházat, Ókovács ezzel vágott vissza

2018.06.04. 14:35
Ajánlom
A Magyar Idők közírója szerint be kellene tiltani a Billy Elliot című musicalt, mert homoszexuális lesz, aki megnézi, az Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter válaszcikkben védekezett. Nyáry Krisztián is megszólalt.

Ókovács Szilveszternek meggyűlt a baja a Magyar Időkkel: a kormányközeli lap szerzője, N. Horváth Zsófia „Botrányos előadás az Erkel Színházban” címmel közölt véleménycikket, amelynek lényege nagyjából az, hogy a művészet még mindig nem konzervatív értékeket közvetít, holott az lenne a feladata, és a kultúrának (kultúrpolitikának) még mindig nem sikerült eltakarítania – le(rendszer)váltania – az olyan produktumokat, mint a Billy Elliot. „Az elmúlt két évadban több olyan opera-előadást is volt szerencsénk látni, amely nyíltan homoszexuális utalásokkal és erre utaló jelenetekkel volt teli” – írja N. Horváth.

Az Erkel Színházban ugyanis idén nyáron is futni fog a Billy Elliot, amelyről mi is írtunk kritikát, és alapvetően egy színvonalas, élvezetes előadásnak tartottunk. A Magyar Idők viszont másképp vélekedik a produkcióról: „Hogyan történhet meg az, hogy egy ilyen jelentős állami intézmény, mint az Operaház, tökéletesen szembemegy az állam céljaival, és a legérzékenyebb korban lévő, ​tíz év körüli fiatalok számára készült előadást ilyen penetráns, féktelen melegpropagandára használja fel?” – írják. A szerző szerint a Billy Elliot a melegség tudatos propagálása, és végtelenül gyomorforgató, hogy benne tütüben táncol egy kisfiú. „Kizártnak tartom, hogy Ókovács Szilveszternek ne lenne annyi joga, hogy egyes jeleneteket kihagy egy rendezésből vagy kisebb változtatásokat kér.​ Ha ez nem lehetséges, akkor nem kell azt a darabot színre vinni!”

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Kapcsolódó

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Ha valaki elmegy a Billy Elliotra az Operaházba, készüljön rá: sírni fog és nevetni, és nagyon jó estéje lesz.

Ókovács_Szilveszter

Ókovács Szilveszter (Fotó/Forrás: Emmer László)

Ókovács Szilveszternek – aki a másik kormányközeli portálon, az Origón egyébként rendszeres szerző, és úgynevezett levéláriákban dicséri saját intézményét –, megadatott a lehetőség, hogy visszavágjon. (Ugyanez a lehetőség nem adatott meg például azoknak az íróknak – köztük Bartis Attilának, Kiss Tibor Noénak, Potozky Lászlónak, Grecsó Krisztiánnak, Parti Nagy Lajosnak, Gerlóczy Mártonnak, Karafiáth Orsolyának, Bödőcs Tibornak, Krasznahorkai Istvánnak –, akiket a Magyar Idők egy másik közírója a balliberális kultúra diktátorainak tart.)

Ókovács válaszában („Betiltsuk a balettot és Mozartot?”) amellett érvel, hogy Csajkovszkij muzsikája nem a homoszexualitás propagálása, hiszen az ő kislányai is felpróbálják néha otthon apu cipőjét. Illetve sorra vesz néhány zenetörténeti példát: Mozart Figaro házassága című operáját tekinthetjük „melegpropaganda fércműnek”, hiszen „eleve lány énekel fiúszerepet, később az illetőt lánynak öltöztetik, de abban fiúként kell viselkednie”. Richard Strauss Rózsalovagja, a barokk operák tömkelege, Poulenc A kármeliták című kamaraoperája, Donizetti (Viva la Mamma!)... „Betiltsuk a fél zeneirodalmat?” – teszi fel Ókovács a kérdést. (Csak aztán nehogy megkapja a választ, hogy igen.)

A cikk további részletében Ókovács az intézménye által elért számokat sorolja (a Billyt eddig 90 ezren látták). „Mert igen, a cikkíró hölgy lesajnáló véleményével szemben még bányászgyerekből is lehet balett-táncos, aki nem feltétlen meleg, s a Jóisten legnagyobb igaz­ságossága, hogy bárhova adhat talentumot. Művészit is – oda is, ahol se vezetékes víz, se gáz, se telefon, se aszfalt, se tömegközlekedés, se közvilágítás. Onnan jövök én is” – zárja a sorait.

A vitába Nyáry Krisztián irodalomtörténész is beszállt, aki a Facebookon azt írja, „a Pröhle Gergely vezette Petőfi Irodalmi Múzeum, a Hammerstein Judit vezette Balassi Intézet és az Ókovács Szilveszter vezette Operaház három nagyon különböző intézmény, abban mégis hasonlítanak egymásra, hogy olyan kormánypárti vezetőjük van, aki ad a művészi minőségre, és többnyire politikán túli, szakmai szempontokat próbál érvényesíteni. És abban, hogy a Magyar Idők Orbán János Dénes vezette kulturális rovatában hónapok óta penetránsan durva támadásoknak vannak kitéve, mert baloldaliként – vagy csak nem eléggé jobboldaliként – listázott műveknek és művészeknek is teret adnak.”

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Kapcsolódó

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Ha valaki elmegy a Billy Elliotra az Operaházba, készüljön rá: sírni fog és nevetni, és nagyon jó estéje lesz.

Az apák tartanák vissza a fiúkat a balettól?

Az apák tartanák vissza a fiúkat a balettól?

Érdekes véleménycikk jelent meg a Huffington Post oldalán a napokban, amelyet egy olyan újságíró írt, akinek fia balett-táncos, ő maga pedig a producere volt egy, a fiú balett-növendékek mindennapjait bemutató dokumentumfilmnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Színház

Kizárták az SZFE-t az Európai Színházi Iskolák és Akadémiák Uniójából

Az E:UTSA márciusi döntése mögött az ATV birtokába jutott dokumentum szerint az SZFE modellváltása, pontosabban a vezetőtestületben bekövetkezett jelentős változás áll.
Színház

Pap Verával és Börcsök Enikővel látható a Pesti Színház nagy sikerű előadása

A Pesti Színház 2010-ben mutatta be Hadar Galron kortárs izraeli író drámáját, a Mikvét, amely tizenegy évvel a bemutató után április 24-én online lesz látható az eSzínház oldalán.
Jazz/World

A Nagymező utcáról énekel Bolyki Sára

Nagymező utca címmel jelent meg a két fiatal jazz-zenész – Bolyki Sára és Bolyki Tamás – első közös dala, amelyben felidézik a Bartók Konziban töltött éveket.
Jazz/World

Rangos magyar lemezdíjra jelölték a Fonó öt lemezét

Legjobbak közé került a Balázs Elemér Group, a Cimbaliband, a Besh o droM, a Dalinda és az Ötödik Évszak lemeze a Fonogram-díjak idei jelöltjeinek listáján.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Busa Tamás operaénekes

A hatvanhat éves művész halálhírét a Magyar Állami Operaház főigazgatója közölte az Origón.
Zenés színház ajánló

Egy este Puccinivel – Online látható Jonas Kaufmann koncertje a milánói Scalában

Az opera rajongók számára különleges programot kínál Jonas Kaufmann Puccini-áriaestjének koncertfelvétele. A milánói Scalában 2015-ben rögzített előadás április 2-4. között online elérhető a Pannonia Entertainment online csatornáján.
Zenés színház interjú

„Az egész operett egy beavatási szertartás” – interjú Dénes Viktorral

A táncoskomikusok szerepálmával, a Csárdáskirálynő Bónijával indult a zenés színházi karrierje, most pedig a Marica grófnő Báró Zsupán Kálmánjaként hódítja meg a női szíveket a Budapesti Operettszínház virtuális színpadán. Dénes Viktorral prózáról és operettről, valamint Marica sosemvolt vőlegényéről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Miklósa Erika 30 éves pályafutását ünnepli a Magyar Állami Operaház

Jubileumi koncerten idézi fel az Operaház Miklósa Erika pályafutásának legkiemelkedőbb pillanatait. A március 27-i esten többek között A varázsfuvolából, a Rigolettóból, a Lammermoori Luciából, valamint a Don Pasquale-ból hangzanak el részletek.