Zenés színház

Homoszexuális propagandával vádolják az Operaházat, Ókovács ezzel vágott vissza

2018.06.04. 14:35
Ajánlom
A Magyar Idők közírója szerint be kellene tiltani a Billy Elliot című musicalt, mert homoszexuális lesz, aki megnézi, az Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter válaszcikkben védekezett. Nyáry Krisztián is megszólalt.

Ókovács Szilveszternek meggyűlt a baja a Magyar Időkkel: a kormányközeli lap szerzője, N. Horváth Zsófia „Botrányos előadás az Erkel Színházban” címmel közölt véleménycikket, amelynek lényege nagyjából az, hogy a művészet még mindig nem konzervatív értékeket közvetít, holott az lenne a feladata, és a kultúrának (kultúrpolitikának) még mindig nem sikerült eltakarítania – le(rendszer)váltania – az olyan produktumokat, mint a Billy Elliot. „Az elmúlt két évadban több olyan opera-előadást is volt szerencsénk látni, amely nyíltan homoszexuális utalásokkal és erre utaló jelenetekkel volt teli” – írja N. Horváth.

Az Erkel Színházban ugyanis idén nyáron is futni fog a Billy Elliot, amelyről mi is írtunk kritikát, és alapvetően egy színvonalas, élvezetes előadásnak tartottunk. A Magyar Idők viszont másképp vélekedik a produkcióról: „Hogyan történhet meg az, hogy egy ilyen jelentős állami intézmény, mint az Operaház, tökéletesen szembemegy az állam céljaival, és a legérzékenyebb korban lévő, ​tíz év körüli fiatalok számára készült előadást ilyen penetráns, féktelen melegpropagandára használja fel?” – írják. A szerző szerint a Billy Elliot a melegség tudatos propagálása, és végtelenül gyomorforgató, hogy benne tütüben táncol egy kisfiú. „Kizártnak tartom, hogy Ókovács Szilveszternek ne lenne annyi joga, hogy egyes jeleneteket kihagy egy rendezésből vagy kisebb változtatásokat kér.​ Ha ez nem lehetséges, akkor nem kell azt a darabot színre vinni!”

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Kapcsolódó

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Ha valaki elmegy a Billy Elliotra az Operaházba, készüljön rá: sírni fog és nevetni, és nagyon jó estéje lesz.

Ókovács_Szilveszter

Ókovács Szilveszter (Fotó/Forrás: Emmer László)

Ókovács Szilveszternek – aki a másik kormányközeli portálon, az Origón egyébként rendszeres szerző, és úgynevezett levéláriákban dicséri saját intézményét –, megadatott a lehetőség, hogy visszavágjon. (Ugyanez a lehetőség nem adatott meg például azoknak az íróknak – köztük Bartis Attilának, Kiss Tibor Noénak, Potozky Lászlónak, Grecsó Krisztiánnak, Parti Nagy Lajosnak, Gerlóczy Mártonnak, Karafiáth Orsolyának, Bödőcs Tibornak, Krasznahorkai Istvánnak –, akiket a Magyar Idők egy másik közírója a balliberális kultúra diktátorainak tart.)

Ókovács válaszában („Betiltsuk a balettot és Mozartot?”) amellett érvel, hogy Csajkovszkij muzsikája nem a homoszexualitás propagálása, hiszen az ő kislányai is felpróbálják néha otthon apu cipőjét. Illetve sorra vesz néhány zenetörténeti példát: Mozart Figaro házassága című operáját tekinthetjük „melegpropaganda fércműnek”, hiszen „eleve lány énekel fiúszerepet, később az illetőt lánynak öltöztetik, de abban fiúként kell viselkednie”. Richard Strauss Rózsalovagja, a barokk operák tömkelege, Poulenc A kármeliták című kamaraoperája, Donizetti (Viva la Mamma!)... „Betiltsuk a fél zeneirodalmat?” – teszi fel Ókovács a kérdést. (Csak aztán nehogy megkapja a választ, hogy igen.)

A cikk további részletében Ókovács az intézménye által elért számokat sorolja (a Billyt eddig 90 ezren látták). „Mert igen, a cikkíró hölgy lesajnáló véleményével szemben még bányászgyerekből is lehet balett-táncos, aki nem feltétlen meleg, s a Jóisten legnagyobb igaz­ságossága, hogy bárhova adhat talentumot. Művészit is – oda is, ahol se vezetékes víz, se gáz, se telefon, se aszfalt, se tömegközlekedés, se közvilágítás. Onnan jövök én is” – zárja a sorait.

A vitába Nyáry Krisztián irodalomtörténész is beszállt, aki a Facebookon azt írja, „a Pröhle Gergely vezette Petőfi Irodalmi Múzeum, a Hammerstein Judit vezette Balassi Intézet és az Ókovács Szilveszter vezette Operaház három nagyon különböző intézmény, abban mégis hasonlítanak egymásra, hogy olyan kormánypárti vezetőjük van, aki ad a művészi minőségre, és többnyire politikán túli, szakmai szempontokat próbál érvényesíteni. És abban, hogy a Magyar Idők Orbán János Dénes vezette kulturális rovatában hónapok óta penetránsan durva támadásoknak vannak kitéve, mert baloldaliként – vagy csak nem eléggé jobboldaliként – listázott műveknek és művészeknek is teret adnak.”

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Kapcsolódó

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Ha valaki elmegy a Billy Elliotra az Operaházba, készüljön rá: sírni fog és nevetni, és nagyon jó estéje lesz.

Az apák tartanák vissza a fiúkat a balettól?

Az apák tartanák vissza a fiúkat a balettól?

Érdekes véleménycikk jelent meg a Huffington Post oldalán a napokban, amelyet egy olyan újságíró írt, akinek fia balett-táncos, ő maga pedig a producere volt egy, a fiú balett-növendékek mindennapjait bemutató dokumentumfilmnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.