Zenés színház

Homoszexuális propagandával vádolják az Operaházat, Ókovács ezzel vágott vissza

2018.06.04. 14:35
Ajánlom
A Magyar Idők közírója szerint be kellene tiltani a Billy Elliot című musicalt, mert homoszexuális lesz, aki megnézi, az Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter válaszcikkben védekezett. Nyáry Krisztián is megszólalt.

Ókovács Szilveszternek meggyűlt a baja a Magyar Időkkel: a kormányközeli lap szerzője, N. Horváth Zsófia „Botrányos előadás az Erkel Színházban” címmel közölt véleménycikket, amelynek lényege nagyjából az, hogy a művészet még mindig nem konzervatív értékeket közvetít, holott az lenne a feladata, és a kultúrának (kultúrpolitikának) még mindig nem sikerült eltakarítania – le(rendszer)váltania – az olyan produktumokat, mint a Billy Elliot. „Az elmúlt két évadban több olyan opera-előadást is volt szerencsénk látni, amely nyíltan homoszexuális utalásokkal és erre utaló jelenetekkel volt teli” – írja N. Horváth.

Az Erkel Színházban ugyanis idén nyáron is futni fog a Billy Elliot, amelyről mi is írtunk kritikát, és alapvetően egy színvonalas, élvezetes előadásnak tartottunk. A Magyar Idők viszont másképp vélekedik a produkcióról: „Hogyan történhet meg az, hogy egy ilyen jelentős állami intézmény, mint az Operaház, tökéletesen szembemegy az állam céljaival, és a legérzékenyebb korban lévő, ​tíz év körüli fiatalok számára készült előadást ilyen penetráns, féktelen melegpropagandára használja fel?” – írják. A szerző szerint a Billy Elliot a melegség tudatos propagálása, és végtelenül gyomorforgató, hogy benne tütüben táncol egy kisfiú. „Kizártnak tartom, hogy Ókovács Szilveszternek ne lenne annyi joga, hogy egyes jeleneteket kihagy egy rendezésből vagy kisebb változtatásokat kér.​ Ha ez nem lehetséges, akkor nem kell azt a darabot színre vinni!”

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Kapcsolódó

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Ha valaki elmegy a Billy Elliotra az Operaházba, készüljön rá: sírni fog és nevetni, és nagyon jó estéje lesz.

Ókovács_Szilveszter

Ókovács Szilveszter (Fotó/Forrás: Emmer László)

Ókovács Szilveszternek – aki a másik kormányközeli portálon, az Origón egyébként rendszeres szerző, és úgynevezett levéláriákban dicséri saját intézményét –, megadatott a lehetőség, hogy visszavágjon. (Ugyanez a lehetőség nem adatott meg például azoknak az íróknak – köztük Bartis Attilának, Kiss Tibor Noénak, Potozky Lászlónak, Grecsó Krisztiánnak, Parti Nagy Lajosnak, Gerlóczy Mártonnak, Karafiáth Orsolyának, Bödőcs Tibornak, Krasznahorkai Istvánnak –, akiket a Magyar Idők egy másik közírója a balliberális kultúra diktátorainak tart.)

Ókovács válaszában („Betiltsuk a balettot és Mozartot?”) amellett érvel, hogy Csajkovszkij muzsikája nem a homoszexualitás propagálása, hiszen az ő kislányai is felpróbálják néha otthon apu cipőjét. Illetve sorra vesz néhány zenetörténeti példát: Mozart Figaro házassága című operáját tekinthetjük „melegpropaganda fércműnek”, hiszen „eleve lány énekel fiúszerepet, később az illetőt lánynak öltöztetik, de abban fiúként kell viselkednie”. Richard Strauss Rózsalovagja, a barokk operák tömkelege, Poulenc A kármeliták című kamaraoperája, Donizetti (Viva la Mamma!)... „Betiltsuk a fél zeneirodalmat?” – teszi fel Ókovács a kérdést. (Csak aztán nehogy megkapja a választ, hogy igen.)

A cikk további részletében Ókovács az intézménye által elért számokat sorolja (a Billyt eddig 90 ezren látták). „Mert igen, a cikkíró hölgy lesajnáló véleményével szemben még bányászgyerekből is lehet balett-táncos, aki nem feltétlen meleg, s a Jóisten legnagyobb igaz­ságossága, hogy bárhova adhat talentumot. Művészit is – oda is, ahol se vezetékes víz, se gáz, se telefon, se aszfalt, se tömegközlekedés, se közvilágítás. Onnan jövök én is” – zárja a sorait.

A vitába Nyáry Krisztián irodalomtörténész is beszállt, aki a Facebookon azt írja, „a Pröhle Gergely vezette Petőfi Irodalmi Múzeum, a Hammerstein Judit vezette Balassi Intézet és az Ókovács Szilveszter vezette Operaház három nagyon különböző intézmény, abban mégis hasonlítanak egymásra, hogy olyan kormánypárti vezetőjük van, aki ad a művészi minőségre, és többnyire politikán túli, szakmai szempontokat próbál érvényesíteni. És abban, hogy a Magyar Idők Orbán János Dénes vezette kulturális rovatában hónapok óta penetránsan durva támadásoknak vannak kitéve, mert baloldaliként – vagy csak nem eléggé jobboldaliként – listázott műveknek és művészeknek is teret adnak.”

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Kapcsolódó

A fiú, akinek jobban tetszett a piruett, mint a balegyenes

Ha valaki elmegy a Billy Elliotra az Operaházba, készüljön rá: sírni fog és nevetni, és nagyon jó estéje lesz.

Az apák tartanák vissza a fiúkat a balettól?

Az apák tartanák vissza a fiúkat a balettól?

Érdekes véleménycikk jelent meg a Huffington Post oldalán a napokban, amelyet egy olyan újságíró írt, akinek fia balett-táncos, ő maga pedig a producere volt egy, a fiú balett-növendékek mindennapjait bemutató dokumentumfilmnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?
Tánc

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház lemez

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Zenés színház interjú

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház vidék

A Budavári Palotakoncertek műsorával köszöntik az új évet Szolnokon

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar január 12-én a Budavári Palotakoncertek műsorával szórakoztatja a szolnoki publikumot.
Zenés színház operett

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Zenés színház életrajz

70 éves Molnár András, a legendás magyar Wagner-tenor

December 8-án ünnepli 70. születésnapját Molnár András Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, tenorista, érdemes művész.