Zenés színház

Horti Lilla: „Erre a pályára születtem”

2018.02.10. 10:06
Ajánlom
Horti Lilla neve a 2016-os Marton Éva Énekverseny óta minden zenekedvelő fülében ismerősen cseng. Azóta már főszerepet is énekelt az Erkel Színházban, a naptára tele van fellépésekkel, és továbbra is hallgatója a Zeneakadémiának. A sűrű napok rohanásában mégis jutott ideje egy beszélgetésre – színészetről, legendás tanárairól, a közönség iránti felelősségről, szerepekről és célokról. A Figaro interjúja.
Hamu és gyémánt újság, fotó Sárosi Zoltán

Hamu és gyémánt újság, fotó Sárosi Zoltán (Fotó/Forrás: Sárosi Zoltán)

- Másfél éve nyertél díjat a Marton Éva Énekversenyen, utána Junior Prima díjas lettél, és azóta pörög a karriered. Hogyan éled meg ezt a változást?

- Szerencsére a mesterképzés alatt rengeteg dolgom volt, folyamatosan készülni kellett koncertekre, előadásokra, úgyhogy nem érzékeltem olyan nagy változást. A munka mellett most éppen a tanári mesterszakot végzem; néha úgy érzem, beleszakadok.

De megnyugtat és örömmel tölt el, hogy valamit már letettem az asztalra, és nem kell majd kétségbeesnem, amikor végleg kikerülök az egyetem biztonságot adó falai közül.

A legfontosabb – és egyben a legnehezebb ebben az életmódban –, hogy az alvásra időt szakítsak, hiszen anélkül nem lehet énekelni.

De már az is feltölt, ha takarítok, egy-egy barátommal találkozom, vagy a felhalmozott könyveim közül kiválogatom a következő olvasnivalókat. Rengeteg könyvem van, egy antikváriumból képtelen vagyok tíznél kevesebbel távozni.

- Az olvasás csak szórakozás számodra, vagy szakmailag is fontosnak tartod, hogy olvasott legyél?

- Számomra inkább szórakozás, de szakmailag is rendkívül fontos. Nem csak azért, mert fejleszti az ízlést, a stílusérzéket, a szókincset vagy az igényszintet: egy opera alapjául szolgáló mű megismerését a felkészülés elengedhetetlen részének tartom. Szeretnék mindent megtenni azért, hogy a produkcióm megalapozott és a lehető legmagasabb minőségű legyen. Hasznos másokkal is beszélgetni erről. A szakmán kívüliek sokszor fogalmaznak meg olyan gondolatokat, amik bennünk, előadóművészekben talán fel sem merülnek. Ez is kulcsot adhat ahhoz, hogy még többet tudjunk nyújtani a közönségnek.

Lugosi Péter

Lugosi Péter (Fotó/Forrás: Lugosi Péter)

- Úgy látom, nagy felelősséggel állsz hozzá a szakmád színészi oldalához. Mennyit segített ebben a Zeneakadémia? A színészi pályára is olyan jól felkészíti a szak a hallgatókat, mint az énekesi hivatásra?

- Rendkívül jól felvértezett az operaénekes mesterszakon töltött két év, és szenzációs tanáraim. Marton Éva zseniális színésznő, rengeteget tanultam tőle, keveselltem is az együtt töltött időt. Almási-Tóth András színészmesterség-órái is mélyen belém ivódtak. A gyakorlati feladatok mellett sokszor csak beszélgettünk – számomra ezek az alkalmak voltak a legmeghatározóbbak.

Friss diplomásként nemrég egyszerre két főszerepet kellett eljátszanom: be kellett ugranom a Bohéméletbe Mimire, mellette pedig Pécsett Rosalindát énekeltem A denevérben. A mesterképzésen kapott felbecsülhetetlen útravaló nélkül talán képtelen lettem volna erre. Persze szerencsés is vagyok, mert elvarázsolt művészegyéniségem mellett

van egy józan, jég hátán is megélő oldalam, így nem esem pánikba a hasonló kihívásoktól: megoldandó problémaként kezelem őket.

- Ebben hasonlítasz Marton Évára.

- Néhányszor a művésznő és a férje is megemlítette, hogy sok mindenben hasonlítok a fiatal Marton Évára. Ez nagyon jólesett. Ugyanakkor sok mindenben különbözünk is, és ezekkel a dolgokkal szemben mindig toleráns volt.

- Mi az, amiben különböztök?

- Lelkileg is más beállítottságúak vagyunk, és hangilag is kevésbé vonzódom az ő nagy repertoárjához. Bár lehet, hogy ez a koromból adódik, és egyszer én is arra vágyom majd, hogy Strauss- és Wagner-szerepeket énekeljek. Egyelőre inkább csak hallgatom őket, és olvadozom.

- Van olyan szerző vagy mű, amit nem szeretsz hallgatni?

Azt nem szeretem hallgatni, amikor nem jó az előadás.

Amikor üres, nem kidolgozott, és áthatja, hogy az előadót kizárólag a reflektorfény motiválja. Ez ma sajnos világszintű jelenség, pedig igényes kivitelezésben szinte bármilyen zene magával tudja ragadni a közönséget. Egyébként legtöbbször inkább régi felvételeket hallgatok.

- Feladatodnak tartod a közönség nevelését?

- Teljes mértékben. Sokan tanácsolják, hogy csak a fontos felkéréseket vállaljam el, de

egyszerűen nem tudok lemondani a kis vidéki koncertekről, ahol a művészettel ritkán találkozó embereknek adhatok valamit.

Örülök, hogy láthatom rajtuk az átszellemülést, a feltöltődést. Sok művész félvállról veszi az ilyen fellépéseket, amit hatalmas hibának tartok.

- Nemrég Mimi szerepét énekelted az Erkel Színházban. Az átlagos operakedvelőnek Mimiről egy naiv, törékeny lelkű lány jut eszébe, te viszont erős, magabiztos nő vagy. Nem töltött el félelemmel ez a sztereotípia?

HL: Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem futott át az agyamon. De nem féltem. Ismerem magam, és csak olyasmit vállalok el, amivel képes vagyok azonosulni. Igaz, hogy a személyiségem vidám, energikus, erős, de velem is megesik olykor, hogy törékennyé, sebezhetővé válok, félénk vagyok, vagy zavarba jövök. Tudtam, hogy a lelkem melyik szegletébe kell nyúlnom ehhez a szerephez.

Ennyire pozitív fogadtatásra viszont tényleg nem számítottam – igaz, inkább a saját megnyugtatásomra koncentráltam, és igyekeztem nem belegondolni, hogy kik álltak már előttem ebben a produkcióban az Erkel Színház színpadán. Sümegi Eszter 1983-as ruhájában léptem színpadra, ami azóta Kolonits Kláráé is volt. Ebben a szakmában sok múlik a tehetségen, a belefektetett munkán és a hangi adottságokon, de a pszichikai teherbírás mindennél fontosabb.

- A stressztűrő képesség adottság, vagy dolgoztál a fejlesztésén?

- Természetesen fejleszthető. Saját magam terapeutájaként mindig higgadtan átgondolom a helyzetet. Ha az ember nyugalmat erőltet magára, igyekszik pozitívan szemlélni a világot, sokat mosolyog, kedves másokkal, akkor az befelé is hatni fog. Persze a realitás talaján kell maradni. Problémás helyzetben igyekszem megtalálni a kivezető utat mind a szakmai, mind a jellemfejlődés terén.

- Mit szeretnél elérni a szakmában?

Azt, hogy megmaradjon az őszinteségem és a mostani hozzáállásom a munkához.

Hogy minden produkciómmal szívből jövő és minőségi értéket tudjak adni az embereknek. Az sokkal kevésbé érdekel, hogy meddig jutok a ranglétrán. Nem érzem úgy, hogy a szakma minden áldozatot megérne: a családról például biztosan nem mondanék le. Emellett persze hihetetlenül jó, hogy azt érezhetem: erre a pályára születtem, és önazonos vagyok benne. Remélem, nem fásulok majd bele, és marad elég motivációm, ami tiszta és igaz.

Az írás a Figaro februári számában jelent meg. A Figaro a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzatának ingyenes zenei lapja.

Elérhető a Zeneakadémia épületeiben, a budapesti konzikban, illetve a következő helyeken: Óbudai Társaskör, Fonó Budai Zeneház, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Rózsavölgyi Szalon, Írók Boltja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Klasszikus

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.
Klasszikus

26 fiatal nyert állami zenei ösztöndíjat

Három állami zenei ösztöndíj biztosít szakmai előrelépési lehetőséget a pályakezdő művészek számára. A rendszeres pénzbeli támogatáson és a fellépési lehetőségeken túl az ösztöndíjak segítik a tehetséges fiatalokat pályájuk elindításában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Nem tartják meg idén a Bayreuthi Ünnepi Játékokat

Elmarad idén a Bayreuthi Ünnepi Játékok programsorozata a koronavírus-járvány miatt - jelentették be kedd este a világhírű németországi Wagner-fesztivál szervezői.
Zenés színház hír

Plácido Domingo elhagyhatta a kórházat

A veterán spanyol énekes azután került kórházba Mexikóban, hogy pozitív lett a koronavírus tesztje.
Zenés színház hír

2021-re halasztják a Turandot bemutatóját a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Giacomo Puccini Turandot című operájának 2020. július 8-i premierjét és az idei nyárra tervezett összes további előadását 2021 nyarára tolják el a szervezők. A jegyek beválthatók a következő évi időpontokra.
Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.
Zenés színház gyász

Elhunyt Kovács Zsuzsa

A művészt hosszas betegség után pénteken érte a halál, temetéséről később intézkednek.