Zenés színház

Hullanak a Tosca szereplői, mint egy Agatha Christie-krimiben

2017.12.21. 11:27
Ajánlom
A tenor, a szoprán, az eredeti és a helyére kijelölt karmester, valamint a basszbariton távozása után többen Agatha Christie egyik leghíresebb művéhez, a Tíz kicsi négerhez hasonlították a Metropolitan Operaház új Toscáját.

A szilveszter este debütáló új produkciót legutóbb Bryn Terfel hagyta ott, hangszálainak fáradtságára hivatkozva. A világhírű walesi bariton Scarpiát énekelte volna Puccini operájában. Terfel 2012 óta nem lépett fel a Metben, helyét Zeljko Lucic veszi át.

A Toscán mintha átok ülne New Yorkban, legutóbb 2009-ben, Luc Bondy rendezésében állították színpadra a Metropolitan Operaházban, de a csekély érdeklődés miatt csak 59 előadást ért meg öt évad alatt. Most David McVicar rendezésében lesz látható, január 27-én világszerte a HD-közvetítések részeként.

Cavaradossi szerepében eredetileg Jonas Kaufmann lett volna hallható, de a világhírű német tenor visszalépett, arra hivatkozva, hogy nem akarja az ünnepi időszakot családjától távol, New Yorkban tölteni a próbákkal. Helyére Vittorio Grigolót kérték fel.

A címszerepet eredetileg a lett Kristine Opolais énekelte volna, ő nyáron adta vissza a szerepet, a társulat szerint személyes okokra hivatkozva. Helyét Szonja Joncseva vette át. A bejelentést egy hónappal az után tették, hogy Opolais "középszerűen" adta elő Vissi d'arte című áriát (nem úgy, mint Callas a fenti videóban) az opera Lincoln Központba való költözésének ötvenedik évfordulója alkalmából rendezett gálán.

A karmester Opolais férje, Andris Nelsons lett volna, az ő helyére júliusban James Levine-t jelölte a ház. Az opera nyugalmazott zeneigazgatója helyére pedig Emmanuel Villaume ugrott be a hónap elején, miután Levine-t szexuális zaklatással vádolták meg.

Ezek a szereplőcserék és lemondások egyeseknek Agatha Christie Tíz kicsit néger című regényét juttatták eszükbe, amelynek eredeti címe egyébként And Then there Were None (Aztán senki sem maradt). Reméljük, valaki azért marad.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Jazz/World

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Zenés színház interjú

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Zenés színház interjú

„Szeretem az életem úgy, ahogy van”

Mozgalmasan kezdődik az évad Jónás Andrea számára. Próbál a Furcsa pár női változatásban és mindemellett önálló esttel készül. Október 3-án várja a közönséget Élek! címmel a Gaál Erzsébet Stúdióban.
Zenés színház hír

Tapssal tüntettek a nem biztonságos körülmények ellen a madridi operaházban

A Teatro Real közönsége úgy vélte, túl közel ültették őket egymáshoz, tapssal jelezték elégedetlenségüket. Addig-addig, hogy az előadást el sem lehetett kezdeni.
Zenés színház ajánló

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.