Zenés színház

Idegenek az operavizsgán

2015.06.23. 15:30
Ajánlom
Július 1-jén újra az Operaház színpadán bizonyíthatják felkészültségüket Almási-Tóth András rendezésében a Zeneakadémia opera szakosai.

A már hagyományosan formabontó, ízig-vérig XXI. századi operavizsga keretében ezúttal két egyedi összeállítású keresztmetszet kerül színre. Az első félidőben Tengerpart Bohémiában címmel a száz éve elhunyt Goldmark Károly 1908-ban bemutatott Téli rege című művéből hangzanak el részletek, majd a szünet után a Lehár Ferenc-operettekből válogatott A Bohémek című összeállítást mutatják be a Zeneakadémia Ének Tanszékének opera szakos hallgatói a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara közreműködésével, Madaras Gergely vezényletével. S bár a fellépő ifjú énekesek többsége már otthonosan mozog a Zeneakadémia Solti Termében, az Operaház színpadán új kihívásokat állít eléjük a hatalmas színpad és a kísérő nagyzenekar.

Mint azt Almási-Tóth András, a Zeneakadémia opera programjának vezetője, az operavizsgák rendezőtanára korábban megfogalmazta, az operavizsgák célja nem a tradíció ápolása, az ismert operák szerepeinek hagyományos megközelítése, hiszen itt a mű csak ürügy arra, hogy a hallgatók színészi személyisége fejlődjön. Nincs kötelező penzum, nem kell ismert szerepekhez tapadó játszási hagyományoknak megfelelni. „A leghálásabbak azok a művek, melyekhez nem kapcsolódik semmiféle előadói tradíció, a hallgatóknak nem kell megfelelniük semmiféle nézői elvárásnak" - állítja Almási-Tóth. Míg első félévben Rossini kapcsán a realista megközelítés volt a tananyag, most a stilizációk, a testi megfogalmazás, a kötött formákban való létezés a fő téma.

A július 1-jén bemutatandó mindkét mű az idegenségről, a tőlünk eltérővel való szembesülésről, és annak elfogadásáról, vagy éppen elutasításáról szól. A Goldmark-darab a szerző életének eseményeit, idős korában megismert-megtalált lányának történetét dolgozza össze a shakespeare-i drámával. Áradó líraiság és csodálatos intimitás jellemzi a darabot, mely az operavizsgáktól megszokott módon korántsem hagyományos formai megoldásokkal kerül színpadra. A díszletek Rózsa Istvánnak, Dohnányi  A Tenor-jához készült díszletén alapulnak (melyet ugyancsak Almási-Tóth rendezett ebben az évadban az Erkel Színházban) A színrevitel felhasználja a tradicionális formákat, a fizikai színház elemeit és a hallgatók személyiségéből eredő improvizációkat is.

A Bohémekhez Almási-Tóth András öt Lehár-operettből - Giuditta, Frasquita, Luxemburg grófja, A mosoly országa, A víg özvegy - válogatott részleteket oly módon, hogy a színpadon formálódó történet az idegenség, a másság tematikáját dolgozza fel. A zeneakadémistáknak ezúttal könnyedebb, ám zeneileg egyáltalán nem könnyű műfajban kell kipróbálniuk magukat, hiszen nem hagyományos operettjeleneteket látunk majd: Almási-Tóth rendezésében az operett-színpad és a a „nyolcker" egyik szoba-konyás lakása vetül egymásra, show-elemekre és a hallgatók helyzetgyakorlataira építve. Csillogás vagy nyomor, sztárélet vagy bohémsors, mintha a fiatal művészek kétségei is ott lennének Lehár műveiben: mit ér a pénz, ha nem látjuk az embert? Van-e Kínának romantikája, vagy nekünk csak a kínai boltok és büfék maradnak?

Az operavizsga dirigense a fiatal magyar karmestergeneráció egyik legnagyobb reményű csillaga, a Zeneakadémián néhány évvel ezelőtt fuvola diplomát is szerző Madaras Gergely lesz. A dirigens-képzést Bécsben elvégző fiatal karmester dolgozott Pierre Boulez asszisztenseként, az English National Opera karmestereként és az Orchestre Dijon Bourgogne zeneigazgatójaként, jelenleg pedig a Szombathelyi Savaria Zenekart vezeti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.
Könyv

12 izgalmas kötet a Könyvhétről

Mi ezeket a könyveket szeretnénk látni a könyvespolcunkon. Szubjektív válogatás a most megjelenő újdonságokból.
Vizuál

Elhunyt Franco Zeffirelli

A hosszú betegség után elhunyt rendező 96 éves volt. Firenzében helyezik örök nyugalomra – számolt be róla a hvg.hu.
Színház

Két díjnak is örülhet ifj. Vidnyánszky Attila a POSZT-on

Szombat este átadták a 19. Pécsi Országos Színházi Találkozó díjait a Kodály Központban megrendezett ceremónián. A versenyprogramban tíz nap alatt tizennégy előadás vonult fel a díjakról döntő szakmai-, színész-, és közönségzsűri előtt.
Vizuál

Rófusz Ferenc: „Ma Európában a klasszikus kultúra és a keresztény üzenet is érdektelenné válik”

Negyven év várakozás után elkészült Rófusz Ferenc festményfilmje, Az utolsó vacsora. Leonardo da Vinci világhírű freskója tizenegyperces animációs filmben elevenedik meg, szerdától Kecskeméten, a KAFF versenyprogramjában látható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.