Zenés színház

Idegenek az operavizsgán

2015.06.23. 15:30
Ajánlom
Július 1-jén újra az Operaház színpadán bizonyíthatják felkészültségüket Almási-Tóth András rendezésében a Zeneakadémia opera szakosai.

A már hagyományosan formabontó, ízig-vérig XXI. századi operavizsga keretében ezúttal két egyedi összeállítású keresztmetszet kerül színre. Az első félidőben Tengerpart Bohémiában címmel a száz éve elhunyt Goldmark Károly 1908-ban bemutatott Téli rege című művéből hangzanak el részletek, majd a szünet után a Lehár Ferenc-operettekből válogatott A Bohémek című összeállítást mutatják be a Zeneakadémia Ének Tanszékének opera szakos hallgatói a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara közreműködésével, Madaras Gergely vezényletével. S bár a fellépő ifjú énekesek többsége már otthonosan mozog a Zeneakadémia Solti Termében, az Operaház színpadán új kihívásokat állít eléjük a hatalmas színpad és a kísérő nagyzenekar.

Mint azt Almási-Tóth András, a Zeneakadémia opera programjának vezetője, az operavizsgák rendezőtanára korábban megfogalmazta, az operavizsgák célja nem a tradíció ápolása, az ismert operák szerepeinek hagyományos megközelítése, hiszen itt a mű csak ürügy arra, hogy a hallgatók színészi személyisége fejlődjön. Nincs kötelező penzum, nem kell ismert szerepekhez tapadó játszási hagyományoknak megfelelni. „A leghálásabbak azok a művek, melyekhez nem kapcsolódik semmiféle előadói tradíció, a hallgatóknak nem kell megfelelniük semmiféle nézői elvárásnak" - állítja Almási-Tóth. Míg első félévben Rossini kapcsán a realista megközelítés volt a tananyag, most a stilizációk, a testi megfogalmazás, a kötött formákban való létezés a fő téma.

A július 1-jén bemutatandó mindkét mű az idegenségről, a tőlünk eltérővel való szembesülésről, és annak elfogadásáról, vagy éppen elutasításáról szól. A Goldmark-darab a szerző életének eseményeit, idős korában megismert-megtalált lányának történetét dolgozza össze a shakespeare-i drámával. Áradó líraiság és csodálatos intimitás jellemzi a darabot, mely az operavizsgáktól megszokott módon korántsem hagyományos formai megoldásokkal kerül színpadra. A díszletek Rózsa Istvánnak, Dohnányi  A Tenor-jához készült díszletén alapulnak (melyet ugyancsak Almási-Tóth rendezett ebben az évadban az Erkel Színházban) A színrevitel felhasználja a tradicionális formákat, a fizikai színház elemeit és a hallgatók személyiségéből eredő improvizációkat is.

A Bohémekhez Almási-Tóth András öt Lehár-operettből - Giuditta, Frasquita, Luxemburg grófja, A mosoly országa, A víg özvegy - válogatott részleteket oly módon, hogy a színpadon formálódó történet az idegenség, a másság tematikáját dolgozza fel. A zeneakadémistáknak ezúttal könnyedebb, ám zeneileg egyáltalán nem könnyű műfajban kell kipróbálniuk magukat, hiszen nem hagyományos operettjeleneteket látunk majd: Almási-Tóth rendezésében az operett-színpad és a a „nyolcker" egyik szoba-konyás lakása vetül egymásra, show-elemekre és a hallgatók helyzetgyakorlataira építve. Csillogás vagy nyomor, sztárélet vagy bohémsors, mintha a fiatal művészek kétségei is ott lennének Lehár műveiben: mit ér a pénz, ha nem látjuk az embert? Van-e Kínának romantikája, vagy nekünk csak a kínai boltok és büfék maradnak?

Az operavizsga dirigense a fiatal magyar karmestergeneráció egyik legnagyobb reményű csillaga, a Zeneakadémián néhány évvel ezelőtt fuvola diplomát is szerző Madaras Gergely lesz. A dirigens-képzést Bécsben elvégző fiatal karmester dolgozott Pierre Boulez asszisztenseként, az English National Opera karmestereként és az Orchestre Dijon Bourgogne zeneigazgatójaként, jelenleg pedig a Szombathelyi Savaria Zenekart vezeti.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Tresz Zsuzsanna Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező

„Egyedi látásmódja, kreativitása, kitartó, mindig a tökéletes megoldásra törekvése és szakmai alázata példaértékű volt” – írja a vasárnap eltávozott alkotóról a Pécsi Nemzeti Színház.
Vizuál

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.
Színház

Index: Májusban feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház ügyében

A hírportál cikkéből kiderül: számos szabálytalanságot tárt fel egy vizsgálat, amely nyomán feljelentést tettek a Pesti Magyar Színház belső működésével kapcsolatban. A kérdéses időszakban Zalán János vezette a teátrumot.
Vizuál

Közzétették a 44. Magyar Filmszemle zsűrijének névsorát

A Magyar Filmművészek Szövetsége és a Budapest Film együttműködésében február 3–9. között a budapesti Corvin moziban rendezik meg a 44. Magyar Filmszemlét.
Klasszikus

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Zenés színház ajánló

Miskolcon mutatják be Cser Ádám új operáját

Az Atelier című egyfelvonásos Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével egy este látható. Az ősbemutatóra január 24-én kerül sor, a produkció rendezője Szabó Máté.
Zenés színház beszámoló

Az utolsó opera – Eötvös Péterről szóló dokumentumfilmet mutattak be

Bár Kalmár András rendező eredetileg úgy tervezte, hogy a komponista első magyar nyelvű operájának létrejöttét mutatja be a filmjében, a sors tragikus fordulattal tette még jelentőségteljesebbé az ő és stábjának munkáját.
Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.
Zenés színház kritika

Egy különös éjszaka Kafka úr társaságában

Miközben visszatérő panasz, hogy a 20. századi zene nem elég közönségbarát, meglepő, hogy az operaházak alig játsszák Gottfried von Einem darabjait. Kafka nyomán alkotott, izgalmas operáját a bécsi MusikTheater an der Wien mutatta be decemberben.