Zenés színház

Idegenek az operavizsgán

2015.06.23. 15:30
Ajánlom
Július 1-jén újra az Operaház színpadán bizonyíthatják felkészültségüket Almási-Tóth András rendezésében a Zeneakadémia opera szakosai.

A már hagyományosan formabontó, ízig-vérig XXI. századi operavizsga keretében ezúttal két egyedi összeállítású keresztmetszet kerül színre. Az első félidőben Tengerpart Bohémiában címmel a száz éve elhunyt Goldmark Károly 1908-ban bemutatott Téli rege című művéből hangzanak el részletek, majd a szünet után a Lehár Ferenc-operettekből válogatott A Bohémek című összeállítást mutatják be a Zeneakadémia Ének Tanszékének opera szakos hallgatói a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara közreműködésével, Madaras Gergely vezényletével. S bár a fellépő ifjú énekesek többsége már otthonosan mozog a Zeneakadémia Solti Termében, az Operaház színpadán új kihívásokat állít eléjük a hatalmas színpad és a kísérő nagyzenekar.

Mint azt Almási-Tóth András, a Zeneakadémia opera programjának vezetője, az operavizsgák rendezőtanára korábban megfogalmazta, az operavizsgák célja nem a tradíció ápolása, az ismert operák szerepeinek hagyományos megközelítése, hiszen itt a mű csak ürügy arra, hogy a hallgatók színészi személyisége fejlődjön. Nincs kötelező penzum, nem kell ismert szerepekhez tapadó játszási hagyományoknak megfelelni. „A leghálásabbak azok a művek, melyekhez nem kapcsolódik semmiféle előadói tradíció, a hallgatóknak nem kell megfelelniük semmiféle nézői elvárásnak" - állítja Almási-Tóth. Míg első félévben Rossini kapcsán a realista megközelítés volt a tananyag, most a stilizációk, a testi megfogalmazás, a kötött formákban való létezés a fő téma.

A július 1-jén bemutatandó mindkét mű az idegenségről, a tőlünk eltérővel való szembesülésről, és annak elfogadásáról, vagy éppen elutasításáról szól. A Goldmark-darab a szerző életének eseményeit, idős korában megismert-megtalált lányának történetét dolgozza össze a shakespeare-i drámával. Áradó líraiság és csodálatos intimitás jellemzi a darabot, mely az operavizsgáktól megszokott módon korántsem hagyományos formai megoldásokkal kerül színpadra. A díszletek Rózsa Istvánnak, Dohnányi  A Tenor-jához készült díszletén alapulnak (melyet ugyancsak Almási-Tóth rendezett ebben az évadban az Erkel Színházban) A színrevitel felhasználja a tradicionális formákat, a fizikai színház elemeit és a hallgatók személyiségéből eredő improvizációkat is.

A Bohémekhez Almási-Tóth András öt Lehár-operettből - Giuditta, Frasquita, Luxemburg grófja, A mosoly országa, A víg özvegy - válogatott részleteket oly módon, hogy a színpadon formálódó történet az idegenség, a másság tematikáját dolgozza fel. A zeneakadémistáknak ezúttal könnyedebb, ám zeneileg egyáltalán nem könnyű műfajban kell kipróbálniuk magukat, hiszen nem hagyományos operettjeleneteket látunk majd: Almási-Tóth rendezésében az operett-színpad és a a „nyolcker" egyik szoba-konyás lakása vetül egymásra, show-elemekre és a hallgatók helyzetgyakorlataira építve. Csillogás vagy nyomor, sztárélet vagy bohémsors, mintha a fiatal művészek kétségei is ott lennének Lehár műveiben: mit ér a pénz, ha nem látjuk az embert? Van-e Kínának romantikája, vagy nekünk csak a kínai boltok és büfék maradnak?

Az operavizsga dirigense a fiatal magyar karmestergeneráció egyik legnagyobb reményű csillaga, a Zeneakadémián néhány évvel ezelőtt fuvola diplomát is szerző Madaras Gergely lesz. A dirigens-képzést Bécsben elvégző fiatal karmester dolgozott Pierre Boulez asszisztenseként, az English National Opera karmestereként és az Orchestre Dijon Bourgogne zeneigazgatójaként, jelenleg pedig a Szombathelyi Savaria Zenekart vezeti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Jazz/World

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.
Klasszikus

Ha ez így marad, nehezebbé válik az ELTE Zenei Tanszék működése

Le kellett építeni az oktatói létszám egyharmadát a tanszéken, miután 250 millió forintot von el a BTK-tól a kormány. FRISSÍTVE!
Tánc

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Könyv

Kötött sapka – Tandori Dezső emlékére

A 80 éves korában elhunyt költőre Fáy Miklós emlékezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.
Zenés színház magazin

A nép dívája: Renée Fleming 60 éves

Születésnapot ünnepel Renée Fleming, akinek hangját az opera mellett filmekben is gyakran hallani, és nálunk is koncertezett már.
Zenés színház videó

Íme a Pavarotti-dokumentumfilm első rövid előzetese!

A Grammy-gála közben játszották le először Ron Howard új dokumentumfilmjének teaserét.
Zenés színház galéria

Így halad az Operaház felújítása - FOTÓK!

Habár már tudni lehet, hogy nem lesz kész idén, a „kiszivárgó” fotók alapján nagyon várjuk az Ybl-palota elkészültét.