A már hagyományosan formabontó, ízig-vérig XXI. századi operavizsga keretében ezúttal két egyedi összeállítású keresztmetszet kerül színre. Az első félidőben Tengerpart Bohémiában címmel a száz éve elhunyt Goldmark Károly 1908-ban bemutatott Téli rege című művéből hangzanak el részletek, majd a szünet után a Lehár Ferenc-operettekből válogatott A Bohémek című összeállítást mutatják be a Zeneakadémia Ének Tanszékének opera szakos hallgatói a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara közreműködésével, Madaras Gergely vezényletével. S bár a fellépő ifjú énekesek többsége már otthonosan mozog a Zeneakadémia Solti Termében, az Operaház színpadán új kihívásokat állít eléjük a hatalmas színpad és a kísérő nagyzenekar.
Mint azt Almási-Tóth András, a Zeneakadémia opera programjának vezetője, az operavizsgák rendezőtanára korábban megfogalmazta, az operavizsgák célja nem a tradíció ápolása, az ismert operák szerepeinek hagyományos megközelítése, hiszen itt a mű csak ürügy arra, hogy a hallgatók színészi személyisége fejlődjön. Nincs kötelező penzum, nem kell ismert szerepekhez tapadó játszási hagyományoknak megfelelni. „A leghálásabbak azok a művek, melyekhez nem kapcsolódik semmiféle előadói tradíció, a hallgatóknak nem kell megfelelniük semmiféle nézői elvárásnak" - állítja Almási-Tóth. Míg első félévben Rossini kapcsán a realista megközelítés volt a tananyag, most a stilizációk, a testi megfogalmazás, a kötött formákban való létezés a fő téma.
A július 1-jén bemutatandó mindkét mű az idegenségről, a tőlünk eltérővel való szembesülésről, és annak elfogadásáról, vagy éppen elutasításáról szól. A Goldmark-darab a szerző életének eseményeit, idős korában megismert-megtalált lányának történetét dolgozza össze a shakespeare-i drámával. Áradó líraiság és csodálatos intimitás jellemzi a darabot, mely az operavizsgáktól megszokott módon korántsem hagyományos formai megoldásokkal kerül színpadra. A díszletek Rózsa Istvánnak, Dohnányi A Tenor-jához készült díszletén alapulnak (melyet ugyancsak Almási-Tóth rendezett ebben az évadban az Erkel Színházban) A színrevitel felhasználja a tradicionális formákat, a fizikai színház elemeit és a hallgatók személyiségéből eredő improvizációkat is.
A Bohémekhez Almási-Tóth András öt Lehár-operettből - Giuditta, Frasquita, Luxemburg grófja, A mosoly országa, A víg özvegy - válogatott részleteket oly módon, hogy a színpadon formálódó történet az idegenség, a másság tematikáját dolgozza fel. A zeneakadémistáknak ezúttal könnyedebb, ám zeneileg egyáltalán nem könnyű műfajban kell kipróbálniuk magukat, hiszen nem hagyományos operettjeleneteket látunk majd: Almási-Tóth rendezésében az operett-színpad és a a „nyolcker" egyik szoba-konyás lakása vetül egymásra, show-elemekre és a hallgatók helyzetgyakorlataira építve. Csillogás vagy nyomor, sztárélet vagy bohémsors, mintha a fiatal művészek kétségei is ott lennének Lehár műveiben: mit ér a pénz, ha nem látjuk az embert? Van-e Kínának romantikája, vagy nekünk csak a kínai boltok és büfék maradnak?
Az operavizsga dirigense a fiatal magyar karmestergeneráció egyik legnagyobb reményű csillaga, a Zeneakadémián néhány évvel ezelőtt fuvola diplomát is szerző Madaras Gergely lesz. A dirigens-képzést Bécsben elvégző fiatal karmester dolgozott Pierre Boulez asszisztenseként, az English National Opera karmestereként és az Orchestre Dijon Bourgogne zeneigazgatójaként, jelenleg pedig a Szombathelyi Savaria Zenekart vezeti.