Zenés színház

Idén is komolyan szórakozunk!

2015.08.11. 08:45
Ajánlom
A Fidelio Színpad idén is műfajokon átívelő zenei kínálattal várja a fesztiválozókat augusztus 12. és 16. között a Szigeten.

A Sziget kezdetektől fogva egyet jelentett a kulturális sokszínűséggel. Egy fesztivál, ahol a tarajos punk és a technóra ellazuló középvezető ugyanannál sörpadnál piheni ki egész éves fáradalmait. Ennek a sokszínű forgatagnak egyik elengedhetetlen tartozéka az a különleges helyszín, amely immár tizenkét éve töretlen lelkesedéssel szállítja a bulizó tömegeknek a minőségi zene legjavát, a jazztől az operán át a klasszikusokig.

Az elmúlt évek zajos sikerei - nem egyszer a Nagyszínpad főműsoridejével párhuzamosan - megmutatták, hogy Bach nem korhatáros, hanem kortalan zenét írt, és Mozart és Skrillex nemcsak egymástól néhányszáz évre, de ugyanennyi méterre is kiválóan megfér. 

Aczél András (Rendező, Operaház): Három évvel ezelőtt, amikor először kaptunk lehetőséget arra, hogy az Operával fellépjünk a Szigeten, páni félelem uralkodott el rajtunk. Operát? Ráadásul olyan közel a Nagyszínpadhoz? Aztán az első estén, úgy körülbelül öt perccel a kezdés után az izgalom átcsapott valami egészen különleges eufóriába. Kiderült ugyanis, hiába szeretik sokan azt gondolni, hogy a Sziget csak az őrült nagy bulizásról és a részegedésről szól, a fesztiválozók valójában ennél sokkal többre kíváncsiak. Az a néhány operarészlet, amit ott egy órában előadtunk a közönségnek, gyakorlatilag akkorát szólt, mintha egy rockzenekarral álltunk volna ki a színpadra - és idén sem készülünk kisebb volumenű műsorral.

Ágoston László (Énekes, Moltopera): A Sziget a Moltopera legnagyobb kihívása - immáron harmadik éve. Egy tucat előadásunk van az Operaházban, novemberben debütálunk Manchesterben, több mint százötven koncertünk és előadásunk lesz a következő szezonban, de a Sziget az Sziget. Ki kíváncsi a komolyzenére, ha velünk párhuzamosan Snoop Dogg, az LMFAO vagy épp Macklemore & Ryan Lewis dobogtatja a szíveket elsöprő szubbasszussal? A válasz pedig az az akár több százra rúgó, kifestett, söröző, félmeztelen fiatal, akik sokszor életükben először találkoznak a műfajjal, amire mi az életünket tettük. Az Operaház „előzenekaraként" alig tizenöt percünk van megfogni őket és bebizonyítani, hogy főműsoridőben is a legjobb helyen vannak nálunk. Számunkra is az egyik legnagyobb megerősítés és csoda, hogy ez eddig szinte kivétel nélkül mindig sikerült. 

Hogy a klasszikusok sokkal nagyobb érdeklődésre tarthatnak számot, mint azt sokan elsőre gondolnák, annak egyik legékesebb bizonyítéka az M1 tavaly útjára indított tehetségkutató műsora, a Virtuózok, amelynek fiatal felfedezettjei minden nap öt órától adnak koncertet a Fidelio Színpadon. A tavaly óta budapesti székhelyű Armel Operafesztivál és a Zeneakadémia közös produkciója, az Opera Sitcom este hét órától várja a közönséget, Almási-Tóth András estéről estére változó, formabontó rendezéseivel.

Este kilenc órától rövid, ám annál izgalmasabb komolyzenei gyorstalpaló tanfolyamra várja a nézőket az ország legfiatalabb operatársulata, a Moltopera, majd ezt követően lép színpadra az est főműsorszáma, a Magyar Állami Operaház társulata. A Ház a közelgő Shakespeare-évadából ad a közönségnek ízelítőt, mindezt olyan művészek közreműködésével, mint Röser Orsolya Hajnalka, Keszei Borbála, Megyesi Schwartz Lúcia, Fodor Beatrix, Hábetler András, Boncsér Gergely és Szvétek László. Legyen a Sziget idén is a nagy találkozások helyszíne, és látogasson el hozzánk akkor is, ha azelőtt azt sem tudta, mi fán terem a karmesterpálca! 

Demeniv Mihály (Harmonikaművész, Virtuózok): Sokat hallottam már a Szigetről, nagyon örülök, hogy most nekem is lehetőségem lesz fellépni a fesztiválon. Számomra ez egy nagyon különleges hely, ahol a legtávolabbi zenei irányzatok találkoznak egymással, és külön öröm, hogy ezek közt ott van a klasszikus zene is. A Virtuózok koncertjein azt tapasztalom, hogy sokakat meglep a harmonika sokszínűsége. A hangzását leginkább egy zenekarhoz szoktak hasonlítani, amellyel bármilyen hangszert lehet imitálni. Mivel a harmonikát legtöbben még mindig a könnyűzenéből, esetleg a népzenéből ismerik, ezért a Szigetes koncertemre úgy állítottam össze a műsort, hogy be tudjam mutatni, mi mindent tud ez a csodálatos hangszer.

 Vajda Gergely (Karmester, Armel): Mennyiben más karmesterként a Szigeten fellépni, mint egy koncertteremben? Nagyon. Mennyire szokatlan? Nekem szinte semennyire. Ha szabad úgy fogalmaznom, én azon szocializálódtam, hogy mindig megtaláljam a megfelelő módját annak, hogy klasszikus zenét nagyon vegyes közönségnek, úgymond nem megszokott helyszíneken prezentáljak.

Az Armel Operafesztivál idei programjának minden perce arról szól, hogy a közönséget egyszerre avassuk az előadás aktív résztvevőjévé, illetve mozdítsuk ki a komfortzónájából. Ez utóbbi persze a Sziget közönsége esetében a megszokottnál jóval nagyobb. A Zeneakadémia hallgatói által előadott Opera Sitcom sorozat Almási-Tóth András rendezésében az opera és a populáris kultúra természetes kapcsolódási pontjait mutatja meg. Eötvös Péter Triangel című művének egyik tételében a közönség közös zenei improvizációban vehet majd részt, míg programunk Conduct Me szegmensében a vállalkozó kedvűek élőben vezényelhetik zenekarunkat és énekeseinket például Az Éj Királynője híres áriájában. A naponta jelentkező Armel produkciói mindig egy kicsit másmilyenek lesznek - de az élő előadó-művészetben éppen ez a legizgalmasabb.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Generációk csellista példaképe: 75 éves lenne Jacqueline du Pré

Tragikusan fiatalon hunyt el, de egyetlen évtized alatt beírta nevét a legfontosabb modern előadóművészek közé. Jacqueline du Pré inspiráció sokak számára ma is, egykori hangszerén pedig magyar művész játszik.
Vizuál

Az első önarckép, amely tükrözte Van Gogh elmeállapotát

Vincent Van Gogh munkásságának vezető szakértői igazolták, hogy az oslói Nemzeti Múzeum gyűjteményében található önarcképet valóban a holland mester festette. A különleges alkotás 1889-ben készült, mikor a művész pszichózisa miatt többször is kezelésre szorult.
Klasszikus

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.
Könyv

A Tüskevár írója volt gazdatiszt, de uszálykísérő, patkányirtó és napszámos is

Bár elsősorban ifjúsági és "állatregényíróként" emlegetik, még utóbbi köteteiben is - csak úgy mellékes könnyedséggel - zseniális emberábrázoló. 1900. január 25-én született Fekete István író.
Klasszikus

Bionikus kesztyűben újra képes zongorázni a brazil zongoraművész

Több mint 20 év után ismét képes mindkét kezével zongorázni Joao Carlos Martins brazil zongoraművész, Johann Sebastian Bach zenéjének egyik legnevesebb előadója.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Csütörtökön búcsúztatják Felföldi Anikót

A temetés szűk családi körben, egy későbbi időpontban lesz.
Zenés színház bűnügy

Ennyibe kerül valakit ököllel megütni az operaházban

Fizetnie kell a nézőnek, aki megütötte a közönség egy másik tagját a brit Királyi Operaházban.
Zenés színház opera

Világhírű baritonunk – 80 éves Miller Lajos

A hetvenes években aratta első komoly sikereit az Operaház színpadán, és baritonszerepekben sokak szívébe belopta magát. Európa és Amerika legrangosabb operaházaiban énekelt, az utóbbi években pedig a magyar vidéken szervezett koncerteket. Miller Lajost köszöntjük.
Zenés színház hír

Gyönyörű színházban kap helyet Bayreuth második operafesztiválja

Újabb operafesztivál kezdődik Bayreuthban 2020-ban. A Bayreuthi Ünnepi Játékok mellett ősztől a Bayreuth Barokk is várja a komolyzene kedvelőit.
Zenés színház alan gilbert

A Svéd Királyi Operaház zeneigazgatója lett Alan Gilbert

A svédek első számú operaháza bejelentette, hogy 2021 tavaszától Alan Gilbert veszi át a zeneigazgatói posztot az intézményben.