Zenés színház

Idén is komolyan szórakozunk!

2015.08.11. 08:45
Ajánlom
A Fidelio Színpad idén is műfajokon átívelő zenei kínálattal várja a fesztiválozókat augusztus 12. és 16. között a Szigeten.

A Sziget kezdetektől fogva egyet jelentett a kulturális sokszínűséggel. Egy fesztivál, ahol a tarajos punk és a technóra ellazuló középvezető ugyanannál sörpadnál piheni ki egész éves fáradalmait. Ennek a sokszínű forgatagnak egyik elengedhetetlen tartozéka az a különleges helyszín, amely immár tizenkét éve töretlen lelkesedéssel szállítja a bulizó tömegeknek a minőségi zene legjavát, a jazztől az operán át a klasszikusokig.

Az elmúlt évek zajos sikerei - nem egyszer a Nagyszínpad főműsoridejével párhuzamosan - megmutatták, hogy Bach nem korhatáros, hanem kortalan zenét írt, és Mozart és Skrillex nemcsak egymástól néhányszáz évre, de ugyanennyi méterre is kiválóan megfér. 

Aczél András (Rendező, Operaház): Három évvel ezelőtt, amikor először kaptunk lehetőséget arra, hogy az Operával fellépjünk a Szigeten, páni félelem uralkodott el rajtunk. Operát? Ráadásul olyan közel a Nagyszínpadhoz? Aztán az első estén, úgy körülbelül öt perccel a kezdés után az izgalom átcsapott valami egészen különleges eufóriába. Kiderült ugyanis, hiába szeretik sokan azt gondolni, hogy a Sziget csak az őrült nagy bulizásról és a részegedésről szól, a fesztiválozók valójában ennél sokkal többre kíváncsiak. Az a néhány operarészlet, amit ott egy órában előadtunk a közönségnek, gyakorlatilag akkorát szólt, mintha egy rockzenekarral álltunk volna ki a színpadra - és idén sem készülünk kisebb volumenű műsorral.

Ágoston László (Énekes, Moltopera): A Sziget a Moltopera legnagyobb kihívása - immáron harmadik éve. Egy tucat előadásunk van az Operaházban, novemberben debütálunk Manchesterben, több mint százötven koncertünk és előadásunk lesz a következő szezonban, de a Sziget az Sziget. Ki kíváncsi a komolyzenére, ha velünk párhuzamosan Snoop Dogg, az LMFAO vagy épp Macklemore & Ryan Lewis dobogtatja a szíveket elsöprő szubbasszussal? A válasz pedig az az akár több százra rúgó, kifestett, söröző, félmeztelen fiatal, akik sokszor életükben először találkoznak a műfajjal, amire mi az életünket tettük. Az Operaház „előzenekaraként" alig tizenöt percünk van megfogni őket és bebizonyítani, hogy főműsoridőben is a legjobb helyen vannak nálunk. Számunkra is az egyik legnagyobb megerősítés és csoda, hogy ez eddig szinte kivétel nélkül mindig sikerült. 

Hogy a klasszikusok sokkal nagyobb érdeklődésre tarthatnak számot, mint azt sokan elsőre gondolnák, annak egyik legékesebb bizonyítéka az M1 tavaly útjára indított tehetségkutató műsora, a Virtuózok, amelynek fiatal felfedezettjei minden nap öt órától adnak koncertet a Fidelio Színpadon. A tavaly óta budapesti székhelyű Armel Operafesztivál és a Zeneakadémia közös produkciója, az Opera Sitcom este hét órától várja a közönséget, Almási-Tóth András estéről estére változó, formabontó rendezéseivel.

Este kilenc órától rövid, ám annál izgalmasabb komolyzenei gyorstalpaló tanfolyamra várja a nézőket az ország legfiatalabb operatársulata, a Moltopera, majd ezt követően lép színpadra az est főműsorszáma, a Magyar Állami Operaház társulata. A Ház a közelgő Shakespeare-évadából ad a közönségnek ízelítőt, mindezt olyan művészek közreműködésével, mint Röser Orsolya Hajnalka, Keszei Borbála, Megyesi Schwartz Lúcia, Fodor Beatrix, Hábetler András, Boncsér Gergely és Szvétek László. Legyen a Sziget idén is a nagy találkozások helyszíne, és látogasson el hozzánk akkor is, ha azelőtt azt sem tudta, mi fán terem a karmesterpálca! 

Demeniv Mihály (Harmonikaművész, Virtuózok): Sokat hallottam már a Szigetről, nagyon örülök, hogy most nekem is lehetőségem lesz fellépni a fesztiválon. Számomra ez egy nagyon különleges hely, ahol a legtávolabbi zenei irányzatok találkoznak egymással, és külön öröm, hogy ezek közt ott van a klasszikus zene is. A Virtuózok koncertjein azt tapasztalom, hogy sokakat meglep a harmonika sokszínűsége. A hangzását leginkább egy zenekarhoz szoktak hasonlítani, amellyel bármilyen hangszert lehet imitálni. Mivel a harmonikát legtöbben még mindig a könnyűzenéből, esetleg a népzenéből ismerik, ezért a Szigetes koncertemre úgy állítottam össze a műsort, hogy be tudjam mutatni, mi mindent tud ez a csodálatos hangszer.

 Vajda Gergely (Karmester, Armel): Mennyiben más karmesterként a Szigeten fellépni, mint egy koncertteremben? Nagyon. Mennyire szokatlan? Nekem szinte semennyire. Ha szabad úgy fogalmaznom, én azon szocializálódtam, hogy mindig megtaláljam a megfelelő módját annak, hogy klasszikus zenét nagyon vegyes közönségnek, úgymond nem megszokott helyszíneken prezentáljak.

Az Armel Operafesztivál idei programjának minden perce arról szól, hogy a közönséget egyszerre avassuk az előadás aktív résztvevőjévé, illetve mozdítsuk ki a komfortzónájából. Ez utóbbi persze a Sziget közönsége esetében a megszokottnál jóval nagyobb. A Zeneakadémia hallgatói által előadott Opera Sitcom sorozat Almási-Tóth András rendezésében az opera és a populáris kultúra természetes kapcsolódási pontjait mutatja meg. Eötvös Péter Triangel című művének egyik tételében a közönség közös zenei improvizációban vehet majd részt, míg programunk Conduct Me szegmensében a vállalkozó kedvűek élőben vezényelhetik zenekarunkat és énekeseinket például Az Éj Királynője híres áriájában. A naponta jelentkező Armel produkciói mindig egy kicsit másmilyenek lesznek - de az élő előadó-művészetben éppen ez a legizgalmasabb.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.
Vizuál

Több hónapos programsorozattal emlékeznek a száz éve elhunyt Csontváryra

A június 19-én kezdődő sorozat keretében neves szakemberek tematikus előadásai vezetik végig az érdeklődőket Csontváry Kosztka Tivadar életútján, szakmai és személyes megközelítésből egyaránt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Olyan ez, mint egy jókedvű sütés-főzés

Opera és festői nyáreste Szentendrén – 100 százalék élmény! Megadja a kulturális nyár alaphangját a június 29-ei szentendrei Operagála.
Zenés színház operett

Népi tánc színesíti idén a Budavári Palotakoncerteket

Elemi szenvedélyek – ez a címe a Budapesti Palotakoncertek idei gálaműsorának, amelyet a budai vár Oroszlános udvarában rendeznek augusztus 2-án és 3-án.
Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Ez az este örömzene lesz”

Első szerepe operaszerep volt, ma az Operettszínház primadonnájaként ismerjük Fischl Mónikát, akit nyáron egy operagálán is hallhatunk Szentendrén. Interjúnkban felelevenítettük pályájának lényeges mozzanatait.
Zenés színház koktélparti

5 dolog, amit talán nem tudtál Wagner Ringjéről

Wagner tetralógiája, A Nibelung gyűrűje megkerülhetetlen monstruma a zenetörténetnek. Összeszedtünk öt dolgot, amit talán nem tudtál róla.
Zenés színház interjú

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.