Zenés színház

Idén is komolyan szórakozunk!

2015.08.11. 08:45
Ajánlom
A Fidelio Színpad idén is műfajokon átívelő zenei kínálattal várja a fesztiválozókat augusztus 12. és 16. között a Szigeten.

A Sziget kezdetektől fogva egyet jelentett a kulturális sokszínűséggel. Egy fesztivál, ahol a tarajos punk és a technóra ellazuló középvezető ugyanannál sörpadnál piheni ki egész éves fáradalmait. Ennek a sokszínű forgatagnak egyik elengedhetetlen tartozéka az a különleges helyszín, amely immár tizenkét éve töretlen lelkesedéssel szállítja a bulizó tömegeknek a minőségi zene legjavát, a jazztől az operán át a klasszikusokig.

Az elmúlt évek zajos sikerei - nem egyszer a Nagyszínpad főműsoridejével párhuzamosan - megmutatták, hogy Bach nem korhatáros, hanem kortalan zenét írt, és Mozart és Skrillex nemcsak egymástól néhányszáz évre, de ugyanennyi méterre is kiválóan megfér. 

Aczél András (Rendező, Operaház): Három évvel ezelőtt, amikor először kaptunk lehetőséget arra, hogy az Operával fellépjünk a Szigeten, páni félelem uralkodott el rajtunk. Operát? Ráadásul olyan közel a Nagyszínpadhoz? Aztán az első estén, úgy körülbelül öt perccel a kezdés után az izgalom átcsapott valami egészen különleges eufóriába. Kiderült ugyanis, hiába szeretik sokan azt gondolni, hogy a Sziget csak az őrült nagy bulizásról és a részegedésről szól, a fesztiválozók valójában ennél sokkal többre kíváncsiak. Az a néhány operarészlet, amit ott egy órában előadtunk a közönségnek, gyakorlatilag akkorát szólt, mintha egy rockzenekarral álltunk volna ki a színpadra - és idén sem készülünk kisebb volumenű műsorral.

Ágoston László (Énekes, Moltopera): A Sziget a Moltopera legnagyobb kihívása - immáron harmadik éve. Egy tucat előadásunk van az Operaházban, novemberben debütálunk Manchesterben, több mint százötven koncertünk és előadásunk lesz a következő szezonban, de a Sziget az Sziget. Ki kíváncsi a komolyzenére, ha velünk párhuzamosan Snoop Dogg, az LMFAO vagy épp Macklemore & Ryan Lewis dobogtatja a szíveket elsöprő szubbasszussal? A válasz pedig az az akár több százra rúgó, kifestett, söröző, félmeztelen fiatal, akik sokszor életükben először találkoznak a műfajjal, amire mi az életünket tettük. Az Operaház „előzenekaraként" alig tizenöt percünk van megfogni őket és bebizonyítani, hogy főműsoridőben is a legjobb helyen vannak nálunk. Számunkra is az egyik legnagyobb megerősítés és csoda, hogy ez eddig szinte kivétel nélkül mindig sikerült. 

Hogy a klasszikusok sokkal nagyobb érdeklődésre tarthatnak számot, mint azt sokan elsőre gondolnák, annak egyik legékesebb bizonyítéka az M1 tavaly útjára indított tehetségkutató műsora, a Virtuózok, amelynek fiatal felfedezettjei minden nap öt órától adnak koncertet a Fidelio Színpadon. A tavaly óta budapesti székhelyű Armel Operafesztivál és a Zeneakadémia közös produkciója, az Opera Sitcom este hét órától várja a közönséget, Almási-Tóth András estéről estére változó, formabontó rendezéseivel.

Este kilenc órától rövid, ám annál izgalmasabb komolyzenei gyorstalpaló tanfolyamra várja a nézőket az ország legfiatalabb operatársulata, a Moltopera, majd ezt követően lép színpadra az est főműsorszáma, a Magyar Állami Operaház társulata. A Ház a közelgő Shakespeare-évadából ad a közönségnek ízelítőt, mindezt olyan művészek közreműködésével, mint Röser Orsolya Hajnalka, Keszei Borbála, Megyesi Schwartz Lúcia, Fodor Beatrix, Hábetler András, Boncsér Gergely és Szvétek László. Legyen a Sziget idén is a nagy találkozások helyszíne, és látogasson el hozzánk akkor is, ha azelőtt azt sem tudta, mi fán terem a karmesterpálca! 

Demeniv Mihály (Harmonikaművész, Virtuózok): Sokat hallottam már a Szigetről, nagyon örülök, hogy most nekem is lehetőségem lesz fellépni a fesztiválon. Számomra ez egy nagyon különleges hely, ahol a legtávolabbi zenei irányzatok találkoznak egymással, és külön öröm, hogy ezek közt ott van a klasszikus zene is. A Virtuózok koncertjein azt tapasztalom, hogy sokakat meglep a harmonika sokszínűsége. A hangzását leginkább egy zenekarhoz szoktak hasonlítani, amellyel bármilyen hangszert lehet imitálni. Mivel a harmonikát legtöbben még mindig a könnyűzenéből, esetleg a népzenéből ismerik, ezért a Szigetes koncertemre úgy állítottam össze a műsort, hogy be tudjam mutatni, mi mindent tud ez a csodálatos hangszer.

 Vajda Gergely (Karmester, Armel): Mennyiben más karmesterként a Szigeten fellépni, mint egy koncertteremben? Nagyon. Mennyire szokatlan? Nekem szinte semennyire. Ha szabad úgy fogalmaznom, én azon szocializálódtam, hogy mindig megtaláljam a megfelelő módját annak, hogy klasszikus zenét nagyon vegyes közönségnek, úgymond nem megszokott helyszíneken prezentáljak.

Az Armel Operafesztivál idei programjának minden perce arról szól, hogy a közönséget egyszerre avassuk az előadás aktív résztvevőjévé, illetve mozdítsuk ki a komfortzónájából. Ez utóbbi persze a Sziget közönsége esetében a megszokottnál jóval nagyobb. A Zeneakadémia hallgatói által előadott Opera Sitcom sorozat Almási-Tóth András rendezésében az opera és a populáris kultúra természetes kapcsolódási pontjait mutatja meg. Eötvös Péter Triangel című művének egyik tételében a közönség közös zenei improvizációban vehet majd részt, míg programunk Conduct Me szegmensében a vállalkozó kedvűek élőben vezényelhetik zenekarunkat és énekeseinket például Az Éj Királynője híres áriájában. A naponta jelentkező Armel produkciói mindig egy kicsit másmilyenek lesznek - de az élő előadó-művészetben éppen ez a legizgalmasabb.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Zenés színház opera

Vízzel árasztják el a színpadot a Gioconda premierjén

Meg a többi előadáson is. Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban.
Zenés színház kritika

„Mindig ott van a Callas, akinek meg kell felelnem”

Itthon is vetítik a Maria Callasról szóló dokumentumfilmet. Kiderül, hogy a díva közelebbről is díva, a végzetnél pedig nincs hatalmasabb.