Zenés színház

Időutazás Mária Teréziával

2012.10.17. 12:45
Ajánlom
Egyik ámulatból a másikba esem az Armel Operafesztiválon Roland Baumgartner Mária Terézia című színes, szélesvásznú giccsét nézve. Jól látom, amit látok? Jól hallom, amit hallok? Tényleg 2012-t ír a naptár? KRITIKA

Ha túlteszem magam a témaválasztás okozta meglepetésen, vagyis hogy valaki a XXI. században önszántából arra vetemedik, hogy operát írjon Mária Terézia ifjúkoráról, még akkor is ott a kérdés: miért így? Az osztrák komponista, Roland Baumgartner tömegcikkek gyártásában utazik: a műsorfüzetben megtalálható életrajza szerint több mint háromezerhatszáz (!) szerzemény fűződik a nevéhez. Ezek jelentős része musical (pl. Sisi - Her Majesty of Beauty) és filmzene (itt is ígéretes címeket találni, pl. Deadly Games, Jungle Warriors, The Secret of the Black Dragon, no meg ami nyilván véletlenül kimaradt a kiadványból: a Tetthely sorozat több epizódjának a zenéje). Ismerünk a művészet történetéből tisztességes, pénzért bármire kapható iparosokat, nincs is ezzel semmi baj.

A Szlovák Nemzeti Színház ambiciózus produkcióján azonban minden pillanatban érződik, hogy ennél sokkal, de sokkal nagyralátóbb, részint sajnos ideologikus célok vezérelték őket a színrevitelben. Az irónia és humor vészes hiánya intő jel: egész álló este egy lélektelen és hideg történelmi panoptikumban kószálunk, hogy Mária Terézia életének első huszonnégy évéről megtudjunk...  - mit is? Azt, hogy a leendő császárnőnek is vannak érzelmei? Esetleg azt, hogy ha államérdekről van szó, a politikusok kőszívét nem hatja meg se könny, se rimánkodás? Igen, ezt mind, és még persze azt is, hogy a háború csúnya dolog, a szerelem viszont szép, és hogy ha két szív őszintén szereti egymást, akkor legyőz minden akadályt.

Már tényleg csak egy csöpögős naplemente hiányzik a legvégéről, annál is inkább, mert Barbara Kędzierska egy üres kocka belsejébe képzelte az előadást, aminek falait kívül-belül hófehér bárányfelhők borítják. Az impozáns díszlet pontosan három és fél percig érdekes, nagy kár, hogy az előadás három és fél órán át játszódik ebben a mozdíthatatlan térben. L'udmila Várossová jelmezei viszont valóban lenyűgözőek: ez a produkció legalább annyira szól az abroncsos szoknyákról, a csillogó kiegészítőkről, a tekintélyes parókákról, mint az alattuk görnyedező, ember nagyságú játékfigurákról. Akiknek a dolga szintén nem könnyű: a hölgyeket, különösen Mária Teréziát bő egyméteres körben lehet csak megközelíteni az önálló életet élő ruhaköltemények miatt, így aztán nem csoda, ha az állítólag mindent elsöprő érzelmekről itt csak a feliratozásból értesülünk, de azokat kimutatni már alig valaki képes.

Amúgy látszólag tempósan haladunk a történetben, de ez is átverés: ha megpróbálunk figyelni, és nem hagyjuk, hogy a ragacsos, tésztaszerűen nyúló zene már az ötödik percben végképp elandalítson, akkor gyorsan kiderül, hogy a mozgalmas, látványos jelenetek mögött valójában nincs semmi tartalom. Az első felvonás végére nagy nehezen elvergődünk addig, hogy Mária Terézia és Lotharingiai Ferenc a (mű)rózsalugasban végre szerelmet vall egymásnak, de a lány apja - hogy miért, ki tudja - kifejezi rosszallását. A második szünet előtt összeházasodnak a koravén fiatalok, a harmadik fináléjában meg magyar királynővé koronázzák Mária Teréziát - belegondolni is rémisztő, mi lett volna, ha 1741 helyett egészen 1780-ig hat a történelmi térerő. Dramaturgiai szempontból a mű legfőbb ismertetőjegye, hogy a feszültség szikrája sem lelhető fel benne: mindenki úgy tesz, mintha a két szerelmes szívet Szküllák és Kharübdiszek serege választaná el egymástól, de valójában még a legapróbb göröngytől is precízen megtisztított úton lépdelnek egymás felé.

A nagy létszámú, mindig feketébe öltöztetett vegyeskórus arra van kárhoztatva, hogy oda-vissza, esetleg le-föl masírozzon a kockadíszletben, miközben gyanakodva/szomorúan/vidáman/dühösen nézik a névvel is ellátott szereplőket. Akiknek szintén egy, azaz 1 darab arckifejezés jut az előadás java részében, amit rezzenéstelenül állva tudnak produkálni perceken keresztül: a büszke atya, VI. Károly például egészen haláláig gyomorbajos tekintettel mered a semmibe, s csak tippelem, hogy talán azért, mert (az udvar) fiúörököst várt tőle, ám ez nem jött össze. Mária Terézia nevelőnője - akiről egy ideig azt hiszem, hogy az anyja, merthogy jelenléte jóval hangsúlyosabb, mint a keveset és akkor is károgva éneklő anyáé - az etikettbe belepistult kerítőnő; tudják, az a típus a hollywoodi mozikból, akitől mindenki tart, majd legvégül kiderül róla, hogy ő az elejétől fogva csak jót akart a fiataloknak.

Az opera egyetlen versenyszerepét ezúttal a címszereplő kapta, aki egyben az idei megmérettetés egyetlen magyar szereplője. Haris Nadin tisztességgel helytáll, üde és kellemes színpadi jelenség, aki illúziókeltően, helyenként szellemesen idézi meg a császárnő fiatalságát. Azonban mintha túl sokáig tartalékolná az erejét, abba a hitbe ringatva az egyre csalódottabb recenzenst, hogy megéri fél tizenegyig várni, mert végül biztosan jön valami nagyszerű és felemelő, de hát tévedni emberi dolog. És eközben végig az az érzésem, hogy sem a zenekartól, sem a partnereitől nemigen számíthat sok jóra, hiszen azok következetesen és látványosan túlzenélik, túlbömbölik a szép hangot. Az énekesnő (a vele készült interjúnkat október 24-től olvashatják - a szerk.) azonban a küzdelmet nem adja fel, kitart a legvégsőkig, és ha másnak nem is, ennek legalább tudunk örülni.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Színház

Az ideális karácsonyi ajándék az Orlai Produkciótól érkezik a fa alá

Egy színházi szabadbérletnek csupán előnyei vannak. A kedvezményes ár, az időbeli rugalmasság, és a bérlettulajdonos ízlésének, érdeklődésének megfelelően alakítható választás teszi praktikussá, az előadásélmény pedig személyessé.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

„A Diótörő mérföldkő egy balerina életében” – interjú Rotter Biankával

Rotter Bianka életét végigkísérte a Diótörő: az Operaház színpadán a darab csaknem összes gyerekszerepét eltáncolta, a Budapesti Operettszínházban pedig most a női főszereplő, Klára bőrébe bújik. A táncművészetis évekről, Klára hercegnőről és a jövőbeli terveiről beszélgettünk vele.
Zenés színház hír

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Zenés színház gyász

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Zenés színház ajánló

Ragyogjon az Operaház aranyfényeitől a karácsony!

A Magyar Állami Operaház megkezdte a 2022. január 1. és július 31. közötti előadások jegyeinek értékesítését, így az Erkel Színház és az Eiffel Műhelyház mellett, az Operaház épületébe is újra válthatnak jegyeket az opera és a balett szerelmesei.
Zenés színház ajánló

Jótékonysági gálaelőadás idős artistaművészek megsegítésére – A Fővárosi Nagycirkusz adventi ajánlata

A Fővárosi Nagycirkusz az Artistaművészek és Cirkuszi Dolgozók Szakszervezetével együttműködve Elkaplak! címmel jótékonysági gálaelőadást szervez az idős artistaművészek megsegítésére. A Csillagtánc című klasszikus cirkuszi előadás teljes bevételét az idős artistaművészeink támogatására fordítják.