Zenés színház

Így bosszanthatsz fel egy operarajongót

2014.07.04. 14:06
Ajánlom
Wagner rajongóit aligha érhetik meglepetések: a monumentális Ring-ciklust sűrítették már kétórás bábelőadásba, Lorin Maazel szimfonikus művé gyúrta össze a tizenhat órás zeneanyagot, az Apocalyptica nevű finn metálzenekar pedig külön albummal tisztelgett a zeneszerző 200. születésnapja előtt. De mi történik, ha valaki úgy dönt: hangszerek nélkül lát neki a darabnak?

Charles M. Goldstein, a Metropolitan Opera egykori zenésze mert nagyot álmodni. Miután a Connecticut Opera anyagi okra hivatkozva kénytelen volt végérvényesen bezárni kapuit, elhatározta: egy olyan fesztivált hoz létre Hartford Wagner Festival néven, amely a Bayreuthi Ünnepi Játékok mintájára minden évben előadja a teljes Ring-tetralógiát. A fesztivál ötlete körül fellángoló heves vitákra valószínűleg azonban ő maga sem számított.

Az egykori zenész, és immár kulturális menedzser elképzelése ugyanis az, hogy a művet kizárólag valódi hangszerek nélkül, samplerek és digitális hangminták felhasználásával viszi színre. „ A költségvetésünk egész egyszerűen nem engedi meg, hogy egy 100 fős zenekart fenntartsunk.  - mondta Goldstein - Vannak helyek, ahol problémát úgy hidalják át, hogy a zenekart zongorával helyettesítik. Mi digitalizálásban látjuk a megoldást." Hogy a fesztivál valóban nem a Metropolitan büdzséjével fog futni, arról bárki megbizonyosodhat, aki ellátogat a rendezvény honlapjára.

Goldstein ötletét zenész körökben finoman szólva sem övezte kirobbanó lelkesedés. Az Amerikai Zenészek Szövetségének helyi elnöke úgy fogalmazott, hogy az egész terv leginkább egy karaoke show-ra emlékezteti, mások pedig egyenesen azt javasolták az ötletgazdának, hogy ha komolyan gondolja tervét, akkor inkább a nézőteret is robotokkal töltse majd fel.

A produkció ötlete ugyan valóban számos kérdőjelet vet fel, mégis tagadhatatlan, hogy Goldstein karmestereket megszégyenítő alapossággal vetette bele magát a munkába: közel kilenc éve dolgozik a Rajna kincsének digitális változatán, hangjegyről hangjegyre rögzítve azt, eközben pedig a darab tempóját is egyezteti az énekesekkel. A darab augusztusi bemutatóján a tervek szerint huszonnégy, a zenekari árokba süllyesztett hangszóró fogja helyettesíteni a zenészeket, amelyeket az eredeti szólamszekcióknak megfelelően fognak elhelyezni.

A bemutató közeledtével azonban az indulatok is egyre hevesebbé válnak. Az utóbbi időszakban a produkció énekesei több fenyegető hangvételű levelet is kaptak, amelyben arra szólították fel őket, hogy hagyják ott a készülő előadást. Az egyik, Chicago Lyric Opera zenekarának nevében küldött e-mail szerzője úgy fogalmazott: „a valódi zenészek sosem fogják elfelejteni, hogy elárultátok az opera műfaját"

A készülő produkció egyik húzóneve, Robert Brubaker, aki korábban Mimét alakította a Met színpadán, és aki kezdettől fogva a projekt egyik lelkes támogatójának számított, néhány héttel ezelőtt úgy döntött, mégsem vesz részt a produkcióban. A tenor a New York Times kérdésére azt válaszolta, hogy elhatározásának nincs köze a támadásokhoz, pusztán véletlen egybeesésről van szó. Ugyanakkor hozzátette: minden művésznek joga van a véleménye kinyilvánításához. Ez azonban nem jelenthet egyet a kollégák fenyegetésével.

A New York Times riporterének sikerült megszólaltatnia a Chicago Lyric Opera nevében küldött levél szerzőjét is. A zenekar csellistája, Mark Brandfonbender belátta, hogy a levél hangvétele szigorúbbra sikerült, mint szerette volna. Mint mondta, célja nem a fenyegetés volt, ugyanakkor elfogadhatatlannak tartja, hogy magukat valamire is tartó művészek önszántukból részt vesznek Wagner, és az opera műfajának meggyalázásában.

A támadásokra reagálva a fesztivál ötletgazdája, Goldstein csupán annyit mondott: folytatják a munkát, amit elkezdtek.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Így búcsúztak a pályatársak Edita Gruberovától

A hetvennégy éves korában elhunyt, világhírű koloratúrszoprán, Edita Gruberová elvesztése nemcsak a közönséget sújtotta le, kollégái is fájó szívvel emlékeztek meg róla.
Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

5 ígéretes független színházi előadás

Az ősz hagyományosan hemzseg az új bemutatóktól, csak kapkodjuk a fejünket a sokszínű a kínálat láttán, mi viszont most olyan előadásokat ajánlunk, amelyek talán kevesebb figyelmet kapnak a kőszínházak műsorával szemben. Szubjektív válogatásunkban szerepelnek klasszikus művek, izgalmas életutak és kortárs dráma is.
Plusz

„Hogy mi a humor? Túlélés” – emléktáblát avattak Antal Imre tiszteletére

Az Erkel Ferenc-díjas magyar zongoraművész, televíziós személyiség emlékét mától tábla őrzi egykori otthona, a Damjanich utca 40. alatti ház falán.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.
Zenés színház ajánló

21. századi összművészet – újra műsoron Az úrhatnám polgár

Az elmúlt évad végének izgalmas összművészeti produkciója volt a Molière és Lully közös alkotásából, Az úrhatnám polgárból készített, modern környezetbe helyezett előadás, melyet idén három alkalommal láthat a közönség.
Zenés színház kritika

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.
Zenés színház interjú

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Isten, haza, család – és ami mögötte van

Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.