Zenés színház

Így bosszanthatsz fel egy operarajongót

2014.07.04. 14:06
Ajánlom
Wagner rajongóit aligha érhetik meglepetések: a monumentális Ring-ciklust sűrítették már kétórás bábelőadásba, Lorin Maazel szimfonikus művé gyúrta össze a tizenhat órás zeneanyagot, az Apocalyptica nevű finn metálzenekar pedig külön albummal tisztelgett a zeneszerző 200. születésnapja előtt. De mi történik, ha valaki úgy dönt: hangszerek nélkül lát neki a darabnak?

Charles M. Goldstein, a Metropolitan Opera egykori zenésze mert nagyot álmodni. Miután a Connecticut Opera anyagi okra hivatkozva kénytelen volt végérvényesen bezárni kapuit, elhatározta: egy olyan fesztivált hoz létre Hartford Wagner Festival néven, amely a Bayreuthi Ünnepi Játékok mintájára minden évben előadja a teljes Ring-tetralógiát. A fesztivál ötlete körül fellángoló heves vitákra valószínűleg azonban ő maga sem számított.

Az egykori zenész, és immár kulturális menedzser elképzelése ugyanis az, hogy a művet kizárólag valódi hangszerek nélkül, samplerek és digitális hangminták felhasználásával viszi színre. „ A költségvetésünk egész egyszerűen nem engedi meg, hogy egy 100 fős zenekart fenntartsunk.  - mondta Goldstein - Vannak helyek, ahol problémát úgy hidalják át, hogy a zenekart zongorával helyettesítik. Mi digitalizálásban látjuk a megoldást." Hogy a fesztivál valóban nem a Metropolitan büdzséjével fog futni, arról bárki megbizonyosodhat, aki ellátogat a rendezvény honlapjára.

Goldstein ötletét zenész körökben finoman szólva sem övezte kirobbanó lelkesedés. Az Amerikai Zenészek Szövetségének helyi elnöke úgy fogalmazott, hogy az egész terv leginkább egy karaoke show-ra emlékezteti, mások pedig egyenesen azt javasolták az ötletgazdának, hogy ha komolyan gondolja tervét, akkor inkább a nézőteret is robotokkal töltse majd fel.

A produkció ötlete ugyan valóban számos kérdőjelet vet fel, mégis tagadhatatlan, hogy Goldstein karmestereket megszégyenítő alapossággal vetette bele magát a munkába: közel kilenc éve dolgozik a Rajna kincsének digitális változatán, hangjegyről hangjegyre rögzítve azt, eközben pedig a darab tempóját is egyezteti az énekesekkel. A darab augusztusi bemutatóján a tervek szerint huszonnégy, a zenekari árokba süllyesztett hangszóró fogja helyettesíteni a zenészeket, amelyeket az eredeti szólamszekcióknak megfelelően fognak elhelyezni.

A bemutató közeledtével azonban az indulatok is egyre hevesebbé válnak. Az utóbbi időszakban a produkció énekesei több fenyegető hangvételű levelet is kaptak, amelyben arra szólították fel őket, hogy hagyják ott a készülő előadást. Az egyik, Chicago Lyric Opera zenekarának nevében küldött e-mail szerzője úgy fogalmazott: „a valódi zenészek sosem fogják elfelejteni, hogy elárultátok az opera műfaját"

A készülő produkció egyik húzóneve, Robert Brubaker, aki korábban Mimét alakította a Met színpadán, és aki kezdettől fogva a projekt egyik lelkes támogatójának számított, néhány héttel ezelőtt úgy döntött, mégsem vesz részt a produkcióban. A tenor a New York Times kérdésére azt válaszolta, hogy elhatározásának nincs köze a támadásokhoz, pusztán véletlen egybeesésről van szó. Ugyanakkor hozzátette: minden művésznek joga van a véleménye kinyilvánításához. Ez azonban nem jelenthet egyet a kollégák fenyegetésével.

A New York Times riporterének sikerült megszólaltatnia a Chicago Lyric Opera nevében küldött levél szerzőjét is. A zenekar csellistája, Mark Brandfonbender belátta, hogy a levél hangvétele szigorúbbra sikerült, mint szerette volna. Mint mondta, célja nem a fenyegetés volt, ugyanakkor elfogadhatatlannak tartja, hogy magukat valamire is tartó művészek önszántukból részt vesznek Wagner, és az opera műfajának meggyalázásában.

A támadásokra reagálva a fesztivál ötletgazdája, Goldstein csupán annyit mondott: folytatják a munkát, amit elkezdtek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Jazz/World

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

„Mindannyian vágyunk erre az idilli szerelemre” – János vitéz az Operett Online-on

Kacsóh Pongrác gyönyörű daljátékával folytatódik a Budapesti Operettszínház közvetítés-sorozata január 22-én. A Petőfi Sándor elbeszéléséből írt János vitéz Bozsik Yvette rendezésében újfajta értelmezést kap, eggyé olvad benne a túlvilági és a földi lét.
Zenés színház hír

Cseh Tamásra emlékezik a Vígszínház a Magyar Kultúra Napján

Koncertszínházi előadással idézi meg Cseh Tamás alakját január 22-én a Vígszínház. A zeneszerző, énekes éppen a Magyar Kultúra Napján lenne 78 éves, a Kelet-nyugati pályaudvar című est két nagy sikerű lemezének – a Fontátvonulás és a Nyugati pályaudvar – dalait dolgozza fel.
Zenés színház hír

„Húsz évem már a múlt” – 20 éves a Rómeó és Júlia musical

2001. január 19-én mutatták be a párizsi Palais des Congrès-ben Gérard Presgurvic musicaljét, a Shakespeare drámája nyomán írt Rómeó és Júliát.
Zenés színház hír

A nyári szezonra készül a Margitszigeti Szabadtéri Színpad

Idén a vártnál jóval korábban, már január 18-án kihirdette nyári előadásait a Margitszigeti Szabadtéri Színpad. A minden eddiginél gazdagabb műsorkínálatban az operák, musicalek, balett-, valamint táncelőadások mellett rendhagyó koncerteket is láthatnak az érdeklődők, ahol az ünnepelt popsztárokon túl a klasszikus zene mesterei is képviseltetik magukat.
Zenés színház koktélparti

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.