Zenés színház

Így bosszanthatsz fel egy operarajongót

2014.07.04. 14:06
Ajánlom
Wagner rajongóit aligha érhetik meglepetések: a monumentális Ring-ciklust sűrítették már kétórás bábelőadásba, Lorin Maazel szimfonikus művé gyúrta össze a tizenhat órás zeneanyagot, az Apocalyptica nevű finn metálzenekar pedig külön albummal tisztelgett a zeneszerző 200. születésnapja előtt. De mi történik, ha valaki úgy dönt: hangszerek nélkül lát neki a darabnak?

Charles M. Goldstein, a Metropolitan Opera egykori zenésze mert nagyot álmodni. Miután a Connecticut Opera anyagi okra hivatkozva kénytelen volt végérvényesen bezárni kapuit, elhatározta: egy olyan fesztivált hoz létre Hartford Wagner Festival néven, amely a Bayreuthi Ünnepi Játékok mintájára minden évben előadja a teljes Ring-tetralógiát. A fesztivál ötlete körül fellángoló heves vitákra valószínűleg azonban ő maga sem számított.

Az egykori zenész, és immár kulturális menedzser elképzelése ugyanis az, hogy a művet kizárólag valódi hangszerek nélkül, samplerek és digitális hangminták felhasználásával viszi színre. „ A költségvetésünk egész egyszerűen nem engedi meg, hogy egy 100 fős zenekart fenntartsunk.  - mondta Goldstein - Vannak helyek, ahol problémát úgy hidalják át, hogy a zenekart zongorával helyettesítik. Mi digitalizálásban látjuk a megoldást." Hogy a fesztivál valóban nem a Metropolitan büdzséjével fog futni, arról bárki megbizonyosodhat, aki ellátogat a rendezvény honlapjára.

Goldstein ötletét zenész körökben finoman szólva sem övezte kirobbanó lelkesedés. Az Amerikai Zenészek Szövetségének helyi elnöke úgy fogalmazott, hogy az egész terv leginkább egy karaoke show-ra emlékezteti, mások pedig egyenesen azt javasolták az ötletgazdának, hogy ha komolyan gondolja tervét, akkor inkább a nézőteret is robotokkal töltse majd fel.

A produkció ötlete ugyan valóban számos kérdőjelet vet fel, mégis tagadhatatlan, hogy Goldstein karmestereket megszégyenítő alapossággal vetette bele magát a munkába: közel kilenc éve dolgozik a Rajna kincsének digitális változatán, hangjegyről hangjegyre rögzítve azt, eközben pedig a darab tempóját is egyezteti az énekesekkel. A darab augusztusi bemutatóján a tervek szerint huszonnégy, a zenekari árokba süllyesztett hangszóró fogja helyettesíteni a zenészeket, amelyeket az eredeti szólamszekcióknak megfelelően fognak elhelyezni.

A bemutató közeledtével azonban az indulatok is egyre hevesebbé válnak. Az utóbbi időszakban a produkció énekesei több fenyegető hangvételű levelet is kaptak, amelyben arra szólították fel őket, hogy hagyják ott a készülő előadást. Az egyik, Chicago Lyric Opera zenekarának nevében küldött e-mail szerzője úgy fogalmazott: „a valódi zenészek sosem fogják elfelejteni, hogy elárultátok az opera műfaját"

A készülő produkció egyik húzóneve, Robert Brubaker, aki korábban Mimét alakította a Met színpadán, és aki kezdettől fogva a projekt egyik lelkes támogatójának számított, néhány héttel ezelőtt úgy döntött, mégsem vesz részt a produkcióban. A tenor a New York Times kérdésére azt válaszolta, hogy elhatározásának nincs köze a támadásokhoz, pusztán véletlen egybeesésről van szó. Ugyanakkor hozzátette: minden művésznek joga van a véleménye kinyilvánításához. Ez azonban nem jelenthet egyet a kollégák fenyegetésével.

A New York Times riporterének sikerült megszólaltatnia a Chicago Lyric Opera nevében küldött levél szerzőjét is. A zenekar csellistája, Mark Brandfonbender belátta, hogy a levél hangvétele szigorúbbra sikerült, mint szerette volna. Mint mondta, célja nem a fenyegetés volt, ugyanakkor elfogadhatatlannak tartja, hogy magukat valamire is tartó művészek önszántukból részt vesznek Wagner, és az opera műfajának meggyalázásában.

A támadásokra reagálva a fesztivál ötletgazdája, Goldstein csupán annyit mondott: folytatják a munkát, amit elkezdtek.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Plusz

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Az Európa Kiadó énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt kérdeztük arról, hogyan született az egyik leghíresebb daluk, amely A besúgó című sorozat főcímdalaként vált még népszerűbbé egy új generáció körében.
Klasszikus

44 formációból választották ki a legjobbakat a Weiner Leó Országos Kamarazene Versenyen

A megmérettetés január 30. és február 5. között zajlott a Zeneakadémia Weiner Kuratóriuma támogatásával és a Kamarazene Tanszék szervezésében, a legjobbakat három kategóriában díjazták.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Zenés színház videó

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Zenés színház hír

Áthelyezik a földrengésben megrongálódott színházépületből a pesarói Rossini Operafesztivál idei évre tervezett előadásait

Az opera-előadásokat a fesztivál által már korábban is használt sportcsarnokban, a Vitrifrigo Arénában rendezik meg, míg a koncertekre a város egy másik színházépületében kerül majd sor.
Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.