Zenés színház

Így kell Mozartot a Balatonhoz vinni: Operabeavató volt Füreden

2019.08.07. 07:50
Ajánlom
A balatonfüredi Kisfaludy-színpad másodjára Dinyés Dániel Figaro házassága-prezentációjával kápráztatta el a nyaraló közönséget a Klassz a pARTon fesztiválon.

Dinyés hasonló operaelemzéseinek és demonstrációinak jó ideje tanúi lehetünk, de mindannyiszor megunhatatlannak bizonyulnak.

Ebben persze meghatározó szerepet játszik a kitűnő zenész kiapadhatatlan humora és egész rokonszenves egyénisége, de valójában ennél sokkal többről van szó.

Igazi, értékes ismeretterjesztésről (vagy joggal használhatjuk akár a mára elavult „népművelés” szót is), amely szinte észrevétlenül bontja ki, teszi jól érzékelhetővé a művészi kifejezés legalapvetőbb, legmélyebb problémáit is, miközben a fogékony, de kívülálló hallgató sokszor csak azt érzi: kiválóan szórakozik.

67828220_2278997682136638_2014220326157680640_o-165616.jpg

Dinyés Dániel és Kolonits Klára (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Ehhez persze a zenének és az operaműfaj művészi problematikájának mélyreható ismeretén és megértésén, továbbá a tanító-ismeretterjesztő szenvedélyen túl is sok mindenre van szükség: remekül kell tudni beszélni, szöveget és zenét rögtönözni, továbbá zongorázni, és – ami Dinyés egyik nagy titka – rendkívül szoros kapcsolatot kell létrehozni a közreműködő énekesekkel, pontosan kell ismerni és kihasználni képességeiket és reakcióikat, mégis messzemenően tisztelni kell és partnernek kell tekinteni őket. Ha mindezek az adottságok mind összetalálkoznak egy személyben, akkor már nem is olyan nehéz Dinyés Dánielnek lenni.

67918544_2279003218802751_1480367711014879232_o-165617.jpg

Kovács István, Cseh Antal, Bordás Barbara és Kolonits Klára: Operabeavató Balatonfüreden (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Persze mindehhez olyan énekesek is kellenek. Ebben a programban a darab két meghatározó párjának közvetítésével adta át nekünk gondolatait Dinyés, s a négy szerepet elsőrangú énekesekre-énekesnőkre bízta. A Grófné és a Gróf szerepében Kolonits Klára, illetve Kovács István, Susanna és Figaro megszemélyesítőjeként Bordás Barbara és Cseh Antal remekelt. Ha nem is mindannyian nyújtottak teljesen egyenrangú teljesítményt, a kifogástalan intonáció és az együttesekben az egymáshoz való magasrendű alkalmazkodás élményszerű eredménnyel járt. Dinyés példásan világos szerkezetbe foglalta produkcióját, amelynek a „Rövid bevezető és kalauz Mozart zsenialitásához” címet is adhatta volna: a négy szereplőt egymás után mutatta be a közönségnek két ária és egy duett egymást követő dinyési dekonstruálása–ismételt összerakása útján, majd – immár viszonylag szerény terjedelmű szóbeli elemzést követően – nem kisebb csodát, mint a II. felvonás fináléját (pontosabban nagy részét) mutatta meg a közönségnek a maga megszakítatlan folyamatában.

67420271_2278993218803751_7838948745566748672_o-165616.jpg

Kolonits Klára és Dinyés Dániel (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Egyértelmű benyomásom szerint Dinyés az egész rendkívül szórakoztató és rögtönzésszerű benyomást keltő showt egy szinttel följebb hajszálpontosan átgondolta: önkritikus megjegyzései csak az álcázást szolgálták, mert akárhányszor szakított is meg valamilyen magyarázat kedvéért egy recitativót vagy zárt számot, mindig pontosan tudtuk, hogy gondosan ügyel az arányokra, és nem fog kifutni az időből. Egy ilyen napi kritikában nincs hely és mód arra, hogy módszerét, egyéniségét a teljesség igényével elemezzük; ezért hadd emeljek csak ki két fontos dinyési erényt vagy sajátosságot. Az egyik az, hogy remek stílusismerete és rögtönzőkészsége révén nem is egyszer arra mutat példát, hogy az adott szituációban, a zeneszám adott pontján egy pusztán első osztályú tehetség milyen kézenfekvő megoldást választhatott volna – ezt azután rögtön el is játssza el is énekli, esetleg több verzióban. Nos, nemigen lehet Mozart félelmetes, vesébe látó ember- és jellemismeretét plasztikusabban megmutatni, mint ezzel a módszerrel, amely a nem zenészt még a zenei bűvészmutatvány élményével is elbűvöli. A másik nagyhatású eszköz az, hogy életteli, számtalan meglepetéssel tűzdelt előadói technikájával lépten-nyomon az énekeseket is remekül elszórakoztatja, spontán reakciókra készteti, s ezáltal mintegy körkörössé változtatja a hallgatót érő hatásözönt.

67404521_2278996578803415_5364476489859334144_o-165617.jpg

A Kisfaludy Színpad közönsége (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

No de nem is folytatom Dinyés Dániel módszerének szóbeli értékelését, hiszen azt szerény szavaim alapján úgysem tudja elképzelni senki, aki még nem hallott ilyet eredetiben. Ezért befejezésül már csak az énekesekről mondok néhány szót.

Négyük közül bizonyára Kolonits Klárát nevezhetjük elsőnek, aki a legfelsőbb fokú zeneiség és a gyönyörű hanganyag mellett valamifajta egészen egyéni lágysággal és hajlékonysággal énekel,

ám ez semmiképp sem jelent valamiféle halványságot, sőt minden együttest, amelyben részt vesz, különleges fénnyel vesz körül. Kovács István, számomra az első számú magyar basszista éneklése, mintha még monumentálisabbá, megrendítőbb erejűvé válna az évek múltával. Cseh Antal – legalábbis a hanganyag tekintetében – még elementárisabb hatást keltett. Jóllehet mind hangképzésében, mind szövegkiejtésében vannak bizonyos modoros elemek, ezek semmivé foszlanak, amikor valamilyen szenvedély hallatlanul szuggesztívvé izzítja éneklését. Bordás Barbara szintén kitűnő volt, a levélduettben azonban nem tudta megközelíteni Kolonits elbűvölő hangi hajlékonyságát, s így a zenei, intonációs, ritmikai összhang ellenére nem olvadt össze tökéletesen a két hang. Ez a hiányosság is szinte teljesen feloldódott azonban a négyszereplős finálé-részlet során, azt ugyanis olyan hallatlan összeforrottsággal, intenzitással, és nem utolsó sorban elsőrangú színészi játékkal és színpadi mozgással adták elő, hogy tökéletesen elfeledkezhettünk arról: nem opera-előadást hallunk, csupán egy „operabeavató” illusztrációját, s nem valamely nagyhírű kőoperaház színpadát látjuk, hanem csupán egy rögtönzött nyári színpadot egy fürdőparkban.

A közönség lelkes ünneplése mindannyiuknak szólt, és azt mutatta, hogy sokan felismerték, milyen különleges ajándékkal kedveskedtek nekik Dinyés Dánielék.

67767396_2279002358802837_7518971873833517056_o-165617.jpg

Kolonits Klára, Bordás Barbara és Kovács István: Operabeavató Balatonfüreden (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A fesztivál további beszámolóit, amelyeket Malina János írt, itt olvashatja el!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Lévay Szilveszter legendás musicalje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

2021 augusztusában ismét Budapestre érkezik Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja, a Mozart!. A Budapesti Operettszínházban évekig sikerrel futó musical ezúttal a Veszprémi Petőfi Színház vendégjátékaként tér vissza.
Zenés színház hír

Indul a SzínpadON – a Madách Színház újra online játszik

A nyári sikeres online bemutatóit követően újra jelentkezik a Madách Színház streaming szolgáltatása. A SzínpadON keretein belül ismét látható lesz az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt.
Zenés színház hír

Sikerrel mutatkozott be Londonban a k2 Színház

Meghívást kapott a Voila! Europe színházi fesztiválra a k2 Színház Búcsúkoncert című előadása. A sikeres bemutató után a Mozart Requimjére épülő, szöveg nélküli produkciót a független színházi előadásokat díjazó OffFest színházi díjra is jelölték.
Zenés színház hír

Pitti Katalin a Magyar Állami Operaház Örökös Tagjai között

Átadták az idei év kitüntetéseit az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében Magyar Opera Napja alkalmából. A hagyományosan Erkel Ferenc születésnapján tartott ünnepségen köszöntötték az Operaház új Örökös Tagját, valamint díjazták a szakma legjelentősebb képviselőit.
Zenés színház hír

Elmarad a milánói Scala évadnyitó gálája

A milánói operaház hagyományos évadnyitó gálájára december 7-én került volna sor, azonban a járványhelyzetre való tekintettel a Scala vezetősége úgy döntött, hogy nem tartják meg az előadást.