Zenés színház

Íme az Armel Operafesztivál díjazottjai

2018.07.08. 10:45
Ajánlom
A francia-belga koprodukcióban készült Billy/Calamity kapta a legjobb előadás díját a 11. Armel Opera Festival pénteki díjátadóján a budapesti Müpában. A legjobb énekesnek járó elismerést Sarah Defrise belga szoprán kapta, szintén a Calamity/Billy-ből.

A rangos fesztiválon és versenyen július 1. és 5. között öt kortárs operát mutattak be a budapesti Müpában és a bécsi MuTh Színházban. A fesztivál bemutatóit előadói versennyel ötvözi, minden társulatban van egy versenyszereplő, őket a bemutató előtt egy évvel az Armel operaversenyen válogatják ki Párizsban és Budapesten.

36693007_1791673030911415_5367065869807517696_o-105325.jpg

Calamity/Billy (Fotó/Forrás: Armel Opera Festival / Facebook)

Az idei legjobb előadásnak járó díjat Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója adta át. Ben Johnson, Gavin Bryars és Michael Ondaatje művét, amely Calamity Jane és Billy Kid történetét meséli el, csütörtökön mutatták be a Müpában Jean Lacornerie rendezésében. Az izgalmas hangszerelésben, számos ütőhangszerre írt Calamity/Billy című mű előadása a francia Théatre de la Croix-Rousse (Lyon) és Théatre de La Renaissance (Oullins), valamint a belga Muziektheater Transparant (Antwerpen) közös produkciójában valósult meg. Káel Csaba hangsúlyozta: az idei Armel öt napja megmutatta, milyen sokszínű is a mai operajátszás.

36691092_1791672630911455_8622607993063604224_n-105638.jpg

Sarah Defrise (Fotó/Forrás: Armel Opera Festival / Facebook)

Sarah Defrise belga szoprán a legendás vadnyugati hőst, Calamity Jane-t alakította, és ezzel érdemelte ki a legjobb énekes díját, amelyet az Armel operafesztivál zsűrijének elnöke, Bernard Faivre d'Arcier, a Lyoni Biennálé elnöke adott át. Sarah Defrise 24 évesen a Vallon Királyi Operaházban Clorindaként debütált, számos verseny győztese, ő volt a tavalyi Genti Fesztivál fiatal felfedezettje.

Az Arte-Közönségdíjat az újvidéki Szerb Nemzeti Színház produkciójában készült Adok-Papok című vígopera érdemelte ki. A két életvidám falusi pap viszályának történetét elmesélő mű zeneszerzője Dejan Despic, a rendező Ivana Dragutinovic Maricic, a versenyszereplő Antonel Boldan román-francia tenor volt. A díjat Havas Ágnes, az Armel operafesztivál alapítója és igazgatója adta át.

„Missziónk, hogy a kortárs operát népszerűsítjük tizenegy éve, és próbáljuk ezt a fajta élő operát színen tartani és hirdetni” – mondta Havas Ágnes, aki a közreműködő színházak, énekesek, stábok mellett köszönetet mondott a fesztivállal az indulástól együttműködő közmédiának, valamint a rendezvény előadásait idén kilencedszer közvetítő ARTE Concertnek.

36576886_1790210631057655_5299790300946890752_n-110010.jpg

Jelenet a Lady Sarashina előadásából (Fotó/Forrás: Armel Opera Festival / Facebook)

Az Armel Operafesztivál zsűrije az idén különdíjjal jutalmazta Eötvös Péter Lady Sarashina című operáját az előadásért és a zenei kompozícióért. A színház és a zene sajátos keverékét mutató opera a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem produkciójában valósult meg, a librettót Lady Sarashina 11. századi naplója nyomán Mezei Mária, az angol szöveget Ivan Morris írta, a rendező és díszlettervező Almási-Tóth András volt. Az operát a Pannon Filharmonikusok közreműködésével, Vajda Gergely vezényletével adták elő szerdán a bécsi MuTh Színházban, a versenyszereplő Fülöp Máté bariton volt. A különdíjat Beth Morrison, a New York-i Prototype Festival alapító igazgatója nyújtotta át az alkotóknak.

36788276_1792071017538283_5969357642055811072_n-110205.jpg

Horváth Zsolt, a Pannon Filharmonikusok igazgatója és Vajda Gergely karmester (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett)

Az idei Armel Operafesztiválon két további művet is előadtak: a nyitóelőadáson július 1-jén a Müpában Glück Orfeo & Euridice című művét (a svéd NorrlandsOperan produkciójában; a francia szoprán, Jeanne Gérard versenyzett), valamint július 3-án Bécsben Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című báboperáját a Kolibri Színház produkciójában – itt a szintén francia mezzoszoprán, Agathe de Courcy volt a versenyszereplő.

„Ha sikeres zeneszerző akarsz lenni, meg kell halnod”

Kapcsolódó

„Ha sikeres zeneszerző akarsz lenni, meg kell halnod”

Az Armel Operafesztivál mutatja be Gavin Bryars Billy, a kölyök című operáját. A Grammy-díjas zeneszerző elmondta, hogy miért nem szabad abbahagyni a kísérletezést hetven felett sem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.
Zenés színház kritika

Dadaista baba

Kortárs-ifjúsági-abszurd-bábopera – a négy jelzőből egy is elég, hogy a közönség előre tudja, nem szokványos élményben lesz része. Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című darabja nem csupán megfelelt elvárásainknak, de felül is múlta azokat.