Zenés színház

Intenzív élmények

2009.10.01. 16:19
Ajánlom
Fischer Ádám szerint A kékszakállú herceg vára nem akkor jó darab, ha tombolnak a végén, hanem akkor, ha a néző "hazaviszi”, és tovább él benne. Persze gyorsan hozzátette azt is, hogy a tombolás és a bravózás nem árt az előadásnak.

Az Operaház következő premierjén egy darabot egyetlen este, két különböző, de egymással szorosan összefüggő, egymást kiegészítő interpretációban adnak elő. A kékszakállú herceg várát a Budapesti Wagner-napokon megismert Hartmut Schörghorfer rendezi, Fischer Ádám dirigálja, Juditot Vizin Viktória, a herceg szerepét Szabó Bálint alakítja. A darab ősbemutatóját 1918. május 24-én tartották, az Operaházban eleddig 507 előadáson szerepelt, legutóbb 2006. szeptember 29-én.

Fischer szerint az opera "rendkívül intenzív, sokféleképpen értelmezhető allegorikus mese, amelynek lélektani mélységei komoly intellektuális kihívást jelentenek minden kor számára". A karmesterben a kettős előadás ötlete épp három évtizede merült fel, amikor Hamburgban Herbert Wernicke rendezővel dolgozott, és a német közvéleményt az a döntés foglalkoztatta élénken, amely szerint a válóper során nem keresik a felelőst, csak annyit mondanak ki, hogy a házasság tönkrement. Wernicke azóta Amszterdamban és Frankfurtban is megvalósította azt az elképzelést, ám a próbák során kiderült: az eredeti terv - az egyik kelőadás a férfi, a másik a nő szemszögéből mutassa be a történetet - épp a bartóki mű rétegzettsége, sűrűsége miatt kivitelezhetetlen, és a Kékszakállú leegyszerűsítéséhez vezet. A párkapcsolati allegória ugyanis nem írható le egyetlen paradigma mentén, hiszen - Fischert idézve - "aki itt igazságot tesz, az igazságtalan". A rendező ugyanezt a gondolatot másik irányból közelíti meg: "az igazságot úgy lehet megismerni, ha kérdéseket teszünk fel".

Míg Balázs Béla librettója egyértelműen a herceg perspektíváját mutatja, Bartók zenéje sokértelmű és sokrétegű. Fischer Ádám leszögezte: nem fog eltérni Bartók előírásától, de maga a zeneszerző sem mindig adott egyértelmű előírásokat. A két előadásban nem kétféle zenei anyag lesz hallható, ám a karmester célja az, hogy az apró hangsúlybeli eltérések a végén mégis két különböző interpretációt eredményezzenek. "Nem hiszek abban, hogy egy műnek egyetlen ideális megvalósulási formája létezik" - fogalmaz Fischer Ádám.

A budapesti produkció tervezése két évvel ezelőtt kezdődött. A Judit szerepében fellépő Vizin Viktória számára a szerep és a két előadás technikailag és színészileg is izgalmas, kihívást jelentő, és kihangsúlyozta, hogy az október 11-i premieren színházat fog látni a közönség. A címszerepet játszó Szabó Bálint csatlakozva a színészi és énekesi feladat nehézségéhez szintén kiemelte a rendezői színház fontosságát, azt, hogy a néző ne csak a hangok élményével távozzon, hanem a gondolatot is hazavigye magával, mert az opera - színház.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Klasszikus

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Vizuál

A Ruben Brandt és a Napszállta tarolt Sevillában

Milorad Krstic akció-thrillere a legjobb forgatókönyv, a legjobb elsőfilm és az andalúz forgatókönyvíró szövetség díját is elnyerte a sevillai filmfesztiválon, Nemes Jeles László filmjét pedig a legjobb európai koprodukciót megillető Eurimages-díjjal tüntették ki.
Színház

Szikszai Rémusz: "A hídszerepet szeretem"

A magyar és román színjátékhagyomány, a független alkotói lét és a kőszínházi tagság között, a színészet és a rendezés között is hidat képez. Szikszai Rémusz Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Ókovács Szilveszter: Mégsem nyit ki az Operaház 2019-ben

Az Operaház amerikai turnéjáról, politikai támogatásról és az Ybl-palota felújításáról is beszélt a főigazgató az ATV Egyenes beszéd című műsorában.
Zenés színház kult50

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Zenés színház magazin

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Zenés színház ajánló

Egy operettlegenda a József Attila Színház színpadán

Három emblematikus operettet jegyez a magyar színháztörténet: a Csárdáskirálynőt, a Mágnás Miskát illetve a Csókos asszonyt. Utóbbi Szilágyi László és Zerkovitz Béla örökbecsű műve, ami második éve fut a József Attila Színházban.
Zenés színház opera

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!