Zenés színház

Intenzív élmények

2009.10.01. 16:19
Ajánlom
Fischer Ádám szerint A kékszakállú herceg vára nem akkor jó darab, ha tombolnak a végén, hanem akkor, ha a néző "hazaviszi”, és tovább él benne. Persze gyorsan hozzátette azt is, hogy a tombolás és a bravózás nem árt az előadásnak.

Az Operaház következő premierjén egy darabot egyetlen este, két különböző, de egymással szorosan összefüggő, egymást kiegészítő interpretációban adnak elő. A kékszakállú herceg várát a Budapesti Wagner-napokon megismert Hartmut Schörghorfer rendezi, Fischer Ádám dirigálja, Juditot Vizin Viktória, a herceg szerepét Szabó Bálint alakítja. A darab ősbemutatóját 1918. május 24-én tartották, az Operaházban eleddig 507 előadáson szerepelt, legutóbb 2006. szeptember 29-én.

Fischer szerint az opera "rendkívül intenzív, sokféleképpen értelmezhető allegorikus mese, amelynek lélektani mélységei komoly intellektuális kihívást jelentenek minden kor számára". A karmesterben a kettős előadás ötlete épp három évtizede merült fel, amikor Hamburgban Herbert Wernicke rendezővel dolgozott, és a német közvéleményt az a döntés foglalkoztatta élénken, amely szerint a válóper során nem keresik a felelőst, csak annyit mondanak ki, hogy a házasság tönkrement. Wernicke azóta Amszterdamban és Frankfurtban is megvalósította azt az elképzelést, ám a próbák során kiderült: az eredeti terv - az egyik kelőadás a férfi, a másik a nő szemszögéből mutassa be a történetet - épp a bartóki mű rétegzettsége, sűrűsége miatt kivitelezhetetlen, és a Kékszakállú leegyszerűsítéséhez vezet. A párkapcsolati allegória ugyanis nem írható le egyetlen paradigma mentén, hiszen - Fischert idézve - "aki itt igazságot tesz, az igazságtalan". A rendező ugyanezt a gondolatot másik irányból közelíti meg: "az igazságot úgy lehet megismerni, ha kérdéseket teszünk fel".

Míg Balázs Béla librettója egyértelműen a herceg perspektíváját mutatja, Bartók zenéje sokértelmű és sokrétegű. Fischer Ádám leszögezte: nem fog eltérni Bartók előírásától, de maga a zeneszerző sem mindig adott egyértelmű előírásokat. A két előadásban nem kétféle zenei anyag lesz hallható, ám a karmester célja az, hogy az apró hangsúlybeli eltérések a végén mégis két különböző interpretációt eredményezzenek. "Nem hiszek abban, hogy egy műnek egyetlen ideális megvalósulási formája létezik" - fogalmaz Fischer Ádám.

A budapesti produkció tervezése két évvel ezelőtt kezdődött. A Judit szerepében fellépő Vizin Viktória számára a szerep és a két előadás technikailag és színészileg is izgalmas, kihívást jelentő, és kihangsúlyozta, hogy az október 11-i premieren színházat fog látni a közönség. A címszerepet játszó Szabó Bálint csatlakozva a színészi és énekesi feladat nehézségéhez szintén kiemelte a rendezői színház fontosságát, azt, hogy a néző ne csak a hangok élményével távozzon, hanem a gondolatot is hazavigye magával, mert az opera - színház.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.