Zenés színház

Isten, haza, család – és ami mögötte van

2021.10.20. 09:15
Ajánlom
Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.

Isten, haza, család. Mi áll a hangzatos jelszavak mögött? A Frivol alkotói folytatandó párbeszédre hívnak hagyományról, nemzetről, közösségről és kultúráról. Az előadás olyan tabuként kezelt dilemmákat tematizál, mint a folklór és az erőszak viszonya, a nemi szerepből adódó különbségek, az elnyomás és a kirekesztés. Az előadás új megvilágításba helyezi a köz által gyakran elavultnak ítélt és a kormányzati kultúrpolitika által kisajátított népművészetet, miközben bizonyítja, hogy

a néptánc nagyon is élő, ma is érvényes formanyelv.

Frivol_LakatosPeter_2-125042.jpg

A Frivol című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Lakatos Péter / Átrium)

Alföldi Róbert legújabb rendezése nem a klasszikus prózai színház eszközeivel él, a mozgás válik az előadás legfontosabb dramaturgiai eszközévé. A rendező, valamint Vári Bertalan Harangozó Gyula-díjas táncművész és a VARIDANCE együttes révén olyan összművészeti produkció született, amely különleges és tartalmas élményt ígér, sűrű érzelmi állapotokon vezet végig, és mindannyiunkat érintő kérdéseket feszeget.

Az előadásról szóló kritikájában Lénárt Gábor így fogalmazott: „Alföldi Róbertnél a színház otthon van. (…) Mindehhez most új műfajt talált ki, a frivoljátékot, mely érzékenyen reagál a közéletre, de szatírája nem torpan meg a „cukrozott epénél” (ahogy Kosztolányi írta a pesti kabaréról), hanem eljut az obszcénig, amely ösztönös-szégyenkező nevetésünkkel pirít ránk.”

Frivol_LakatosPeter_3-125041.jpg

A Frivol című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Lakatos Péter / Átrium)

Az Átrium új produkciója éles társadalomkritikát fogalmaz meg, valamint vizsgálat tárgyává teszi azokat az értékeket, amelyek ma is meghatározzák kultúránkat és kortárs közösségeinket.

Társulat:

  • Bánházy Eszter
  • Deák Bálint
  • Dunaveczki Éva
  • Hahn Jusztina Sára
  • Halmosi Dzsenifer
  • Hernicz Albert
  • Jaklics Liliána
  • Kecskeméti Gergely
  • Klemanovits Artúr
  • Perger Balázs
  • Péter Szilvia
  • Simon Gergő
  • Vári Bertalan
  • Végső Zsolt
  • Zolja Adél

Közreműködik: Czibor Attila

Billentyűs hangszerek, doromb: Gátos Iván

Kaval: Bartek Zsolt

Jelmez: Pető Kata

Kellék: Mertl Enikő

Sound design: Remete Marcell

Fény: Tóth Bertalan

Segédrendező: Bali V. Gergő

Produkciós koordinátor: Nyulassy Attila

Műszaki vezető: Czibor Attila

Produkciós menedzser: Studniczky László ‘Zsatyi’

Producer: Zsedényi Balázs

Dramaturg, produkciós vezető: Ugrai István

Koreográfus: Vári Bertalan

Rendező: Alföldi Róbert

Jegyekért és további információért látogasson el az Átrium honlapjára vagy a színház jegypénztárába.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: jelenet a Frivol című előadásból (fotó: Lakatos Péter / Átrium)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.
Színház

Szabálytalan utak szabadsága – beszélgetés Pelsőczy Rékával és Vajdai Vilmossal

Pelsőczy Réka és Vajdai Vilmos pályájuk kezdete óta, megszakítás nélkül a Katona József Színház tagjai, akiket rendezőként és színművészként is, egyaránt jegyez a szakma és a nagyközönség. A két művésszel a Katona első évtizede kapcsán beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.
Zenés színház ajánló

Közeleg az Operaház Prokofjev-bemutatója, a Háború & béke

Január 28-án mutatja be a Magyar Állami Operaház Prokofjev monumentális operáját, a Háború & békét. A Genfi Nagyszínházzal koprodukcióban készült előadást a katalán rendező, Calixto Bieito állította színre.
Zenés színház magazin

Ahol a legnagyobbaknak is remegett a lába – Felfedezőúton a milánói Scalában

Új sorozatunkban a világ leghíresebb operaházaiba kalauzoljuk el olvasóinkat, megismerhetik a helyek történetét, építészeti sajátosságait, de azt is elmeséljük, nekünk milyen tapasztalataink voltak ott, és mire számítson, aki felkeresné az operajátszás ezen nevezetességeit.
Zenés színház interjú

Dinamikus, modern és mai – Beszélgetés Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel

Huszka Jenő Mária főhadnagy című operettje a 1848-49-es forradalom és szabadságharc hősei előtt is tiszteleg. A Budapesti Operettszínház készülő előadásáról Berzsenyi Krisztina jelmeztervezővel és Túri Erzsébet díszlettervezővel beszélgettünk.