Zenés színház

Isten, haza, család – és ami mögötte van

2021.10.20. 09:15
Ajánlom
Alföldi Róbert legújabb rendezésében a kortárs néptánc formanyelvét arra használja, hogy tükröt tartson a valóságunknak, miközben vizsgálat tárgyává teszi a népikultúra egykori berendezkedését, hagyományaink visszásságait.

Isten, haza, család. Mi áll a hangzatos jelszavak mögött? A Frivol alkotói folytatandó párbeszédre hívnak hagyományról, nemzetről, közösségről és kultúráról. Az előadás olyan tabuként kezelt dilemmákat tematizál, mint a folklór és az erőszak viszonya, a nemi szerepből adódó különbségek, az elnyomás és a kirekesztés. Az előadás új megvilágításba helyezi a köz által gyakran elavultnak ítélt és a kormányzati kultúrpolitika által kisajátított népművészetet, miközben bizonyítja, hogy

a néptánc nagyon is élő, ma is érvényes formanyelv.

Frivol_LakatosPeter_2-125042.jpg

A Frivol című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Lakatos Péter / Átrium)

Alföldi Róbert legújabb rendezése nem a klasszikus prózai színház eszközeivel él, a mozgás válik az előadás legfontosabb dramaturgiai eszközévé. A rendező, valamint Vári Bertalan Harangozó Gyula-díjas táncművész és a VARIDANCE együttes révén olyan összművészeti produkció született, amely különleges és tartalmas élményt ígér, sűrű érzelmi állapotokon vezet végig, és mindannyiunkat érintő kérdéseket feszeget.

Az előadásról szóló kritikájában Lénárt Gábor így fogalmazott: „Alföldi Róbertnél a színház otthon van. (…) Mindehhez most új műfajt talált ki, a frivoljátékot, mely érzékenyen reagál a közéletre, de szatírája nem torpan meg a „cukrozott epénél” (ahogy Kosztolányi írta a pesti kabaréról), hanem eljut az obszcénig, amely ösztönös-szégyenkező nevetésünkkel pirít ránk.”

Frivol_LakatosPeter_3-125041.jpg

A Frivol című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Lakatos Péter / Átrium)

Az Átrium új produkciója éles társadalomkritikát fogalmaz meg, valamint vizsgálat tárgyává teszi azokat az értékeket, amelyek ma is meghatározzák kultúránkat és kortárs közösségeinket.

Társulat:

  • Bánházy Eszter
  • Deák Bálint
  • Dunaveczki Éva
  • Hahn Jusztina Sára
  • Halmosi Dzsenifer
  • Hernicz Albert
  • Jaklics Liliána
  • Kecskeméti Gergely
  • Klemanovits Artúr
  • Perger Balázs
  • Péter Szilvia
  • Simon Gergő
  • Vári Bertalan
  • Végső Zsolt
  • Zolja Adél

Közreműködik: Czibor Attila

Billentyűs hangszerek, doromb: Gátos Iván

Kaval: Bartek Zsolt

Jelmez: Pető Kata

Kellék: Mertl Enikő

Sound design: Remete Marcell

Fény: Tóth Bertalan

Segédrendező: Bali V. Gergő

Produkciós koordinátor: Nyulassy Attila

Műszaki vezető: Czibor Attila

Produkciós menedzser: Studniczky László ‘Zsatyi’

Producer: Zsedényi Balázs

Dramaturg, produkciós vezető: Ugrai István

Koreográfus: Vári Bertalan

Rendező: Alföldi Róbert

Jegyekért és további információért látogasson el az Átrium honlapjára vagy a színház jegypénztárába.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: jelenet a Frivol című előadásból (fotó: Lakatos Péter / Átrium)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Vizuál

5 érdekesség az új Woody Allen-filmről

A 86 éves örökifjú Woody Allen újra elbűvölő filmet készített. A filmtörténeti hommage-nak és keserédes vígjátéknak is egyaránt kiváló filmje, a Rifkin fesztiválja az év vége egyik legjobb moziélményének ígérkezik.
Zenés színház

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.
Zenés színház

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Színház

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.
Zenés színház ajánló

Különleges repertoárdarabok újra az Opera Eiffel Műhelyházában!

Kenessey Jenő: Az arany meg az asszony/ Örkény István–Tóth Péter: Tóték című egyfelvonásosok és a világszerte is ritkán hallható Edgar című Puccini-darab ismét műsoron az Opera Eiffel Műhelyházában.