Zenés színház

James Levine főzeneigazgató elbúcsúzott a közönségtől

2016.05.09. 11:48
Ajánlom
A New York-i Metropolitan Opera Parkinson-kórral és egyéb betegségekkel küzdő karmesterét az utóbbi években már egyre jobban akadályozta egészségi állapota a munkában, ezért 40 év után május 8-án vezényelte egyik utolsó koncertjét a Metropolitan Operában. A zenekar és a közönség szűnni nem akaró tapssal hálálta meg munkásságát.

Az előadás szereplői levonultak a színpadról és egyedül hagyták James Levine-t, a New York-i Metropolitan Opera főzeneigazgatóját, az est karmesterét, hogy hallgassa a zenekar és az operaház közönségének ütemes tapsát, amellyel nemcsak Mozart Szöktetés a szerájból című operájának vezénylését, hanem az elmúlt 40 év munkásságát köszönték meg.

James Levine

James Levine

Egészsége megrendülése miatt a szombati esti 2557. Met-elődás vezénylése után a 72 esztendős karmester főzeneigazgatóként elköszönt a színpadtól. A Metropolitan Operában 1971-ben debütált Levine Puccini Toscájával, öt évvel később nevezték ki az opera művészeti vezetőjévé. Az utóbbi években Parkinson-kórral és más betegségekkel küzdött, az idegrendszeri betegség egyre inkább akadályozta őt karmesterpálcája tökéletes használatában.

2013-as cikkünkből még sok más érdekesség kiderül a karmesterről.

Bár május 19-én és 26-án még fellép a Met zenekarával a Carnegie Hallban és azt tervezi, hogy jövőre három operafelújítást is vezényel a Met nyugalmazott főzeneigazgatójaként, a szombat esti előadás volt a lehetőség arra, hogy a társulat kifejezze nagyrabecsülését 40 évet felölelő munkásságának, amely a New York-i operaházat a világ legjobbjai közé emelte.

David Chan koncertmester vörös rózsacsokorral köszöntötte Levine-t, aki egy gerincműtét után 2013 óta tolókocsiba kényszerülve vezénylete a zenekart. "Köszönjük Maestro a hosszú évek ösztönzését, művészi tökéletességét és Metropolitan Opera iránti odaadását" - írták a zenészek az Instagramon közzétett közleményükben.

Kimondhatatlanul büszke vagyok mindarra, amit társulatként képesek voltunk elérni, a repertoár bővítésétől a zenei világ egyik legragyogóbb zenekarának és kórusának létrehozásáig

- fogalmazott Levine áprilisi közleményében, amelyben bejelentette visszavonulását.

"Nincs még egy olyan karmester az operatörténetben, aki annyi mindent elért volna, mint Jim hosszú karrierje során a Metben" - méltatta őt Peter Gelb, az operaház vezérigazgatója, aki még mindig nem nevezte meg Levine utódját.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Színház

A fura, az általában jó

Február 13-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: Hárs Anna Mákfagyi című darabját Dicső Dániel állította színpadra. Játssza Jeney Luca és Kálid Artúr, fontos szerep jut még egy fagyitérképnek.
Színház

Színházigazgatók közleménye: „Minden esetben tiszteletben tartjuk a fenntartó döntését”

„Elfogadhatatlan kollégáink felelősségteljes döntésének megkérdőjelezése” – közös nyilatkozatot adott ki több színházigazgató, melyben kiállnak azok mellett a munkatársaik mellett, akik a közelmúlt igazgatói pályázatainál bírálóként, javaslattevőként tevékenykedtek.
Színház

 Vizi Dávid: „Vannak esték, amikor nem én követem a nézőket, hanem ők engem”

Bár fiatalon azt gondolta, színésznek lenni sokkal egyszerűbb, mégsem bánja, hogy ezt a hivatást választotta – Vizi Dáviddal, a Katona József Színház színészével a zenés színházról, saját hangja megtalálásáról, a Karsai Dániellel való találkozásról és a közösségi médiáról beszélgetettünk.
Vizuál

A kortárs művészetekkel kapcsolatos kérdéseinkre keresi a választ a Ludwig Múzeum új kiállítása

Február 14-én nyílik meg a Ludwig Múzeum új, Gyakran Ismételt Kérdések című módszertani kiállítása, amellyel a céljuk, hogy a látogatók közelebb kerülhessenek a kortárs művészetben tapasztalható tendenciák megértéséhez, befogadásához.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.
Zenés színház interjú

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban.