Zenés színház

Janácek utolsó operája Bécsben

2011.12.06. 12:00
Ajánlom
A holtak házából című operát december 11-én mutatja be a Bécsi Állami Operaház. A darabot Peter Konwitschny, a német rendezői iskola kiemelkedő egyénisége viszi színre.

A Janácek-mű az évad második premierje, az első a Traviata volt, amely az Aix-en-Provence Fesztivállal koprodukcióban került színre. A holtak házából a Zürichi Operaházzal közös produkció, ott júniusban tartották a premiert Ingo Metzmacher vezényletével, az előadást a svájci közönség vegyesen fogadta. Bécsben a ház főzeneigazgatója, Franz Welser-Möst dirigálja az előadásokat. Peter Konwitschny, aki rendezéseiben szívesen módosítja a cselekmény idejét és helyszínét, nem egy 19. századi szibériai büntetőtáborban játszatja a darabot. Johannes Leiacker színpadképe modern felhőkarcolókat ábrázol, és a foglyok - akiket az opera librettójának alapjául szolgáló Dosztojevszkij-írásban is vadállati indulatok feszítenek - a maffia tagjai. Konwitschny ugyanis azt vallja, hogy a történelmileg hű színpad "operamúzeum". A száz évvel ezelőtti emberi problémák ma is élnek, a nézőt ezekkel kívánja szembesíteni, de ehhez nem szükséges korhű díszlet. A fontos az, hogy önmagunkra ismerjünk.

A cseh zeneszerző utolsó alkotása több szempontból is egyedülálló opera. Az ifjú Aljeja és egy prostituált szerepét kivéve csak érett férfihangok monologizálnak benne, cselekmény helyett érzelmi kitörések és viták adják a történetet. Formailag valójában inkább hasonlít a kompozíció egy oratóriumra, mint operára. Peter Konwitschny, aki szünet nélkül tervezi bemutatni a három felvonásos, de csak másfél órás művet, csupán apró változtatásokat képzel el a zürichi előadáshoz képest, az alapkoncepció, a férfiközösség belső feszültségének ábrázolása marad. A rendező sajnálja, hogy Ingo Metzmacher betegsége miatt nem vezényelheti a bécsi premiert, de hangsúlyozta, hogy Franz Welser-Mösttel érdekes beszélgetéseket folytatott az előadásról.

Konwitschny hozzátette: nagyra tartja Welser-Möst karmesteri munkáját, azt, ahogy az énekesekkel és a zenészekkel kommunikál, és nem zárja ki, hogy a bécsi dalszínházzal is kibontakozhat egy hosszabb távú együttműködése, ahogy a grazival és a lipcseivel. Mint a rendező rámutatott, Janácek munkássága rendkívül népszerűvé vált az utóbbi évtizedekben. "Számomra az egyik legnagyobb és legkülönlegesebb zeneszerző" - emelte ki, megjegyezve, hogy A Makropulosz-ügyet valószínűleg Antwerpenben és Grazban, a Jenufát pedig a 2013-14-es évadban Grazban rendezi. A holtak házából egyébként az utóbbi öt évben már másodszor látható Bécsben. 2007-ben a Theater an der Wienben Patrice Chéreau rendező és Pierre Boulez karmester készített belőle sikeres produkciót, amelyet az Opera World című folyóirat szerkesztősége Az év előadásává választott.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Zenés színház palotakoncertek

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.