Zenés színház

Janácek utolsó operája Bécsben

2011.12.06. 12:00
Ajánlom
A holtak házából című operát december 11-én mutatja be a Bécsi Állami Operaház. A darabot Peter Konwitschny, a német rendezői iskola kiemelkedő egyénisége viszi színre.

A Janácek-mű az évad második premierje, az első a Traviata volt, amely az Aix-en-Provence Fesztivállal koprodukcióban került színre. A holtak házából a Zürichi Operaházzal közös produkció, ott júniusban tartották a premiert Ingo Metzmacher vezényletével, az előadást a svájci közönség vegyesen fogadta. Bécsben a ház főzeneigazgatója, Franz Welser-Möst dirigálja az előadásokat. Peter Konwitschny, aki rendezéseiben szívesen módosítja a cselekmény idejét és helyszínét, nem egy 19. századi szibériai büntetőtáborban játszatja a darabot. Johannes Leiacker színpadképe modern felhőkarcolókat ábrázol, és a foglyok - akiket az opera librettójának alapjául szolgáló Dosztojevszkij-írásban is vadállati indulatok feszítenek - a maffia tagjai. Konwitschny ugyanis azt vallja, hogy a történelmileg hű színpad "operamúzeum". A száz évvel ezelőtti emberi problémák ma is élnek, a nézőt ezekkel kívánja szembesíteni, de ehhez nem szükséges korhű díszlet. A fontos az, hogy önmagunkra ismerjünk.

A cseh zeneszerző utolsó alkotása több szempontból is egyedülálló opera. Az ifjú Aljeja és egy prostituált szerepét kivéve csak érett férfihangok monologizálnak benne, cselekmény helyett érzelmi kitörések és viták adják a történetet. Formailag valójában inkább hasonlít a kompozíció egy oratóriumra, mint operára. Peter Konwitschny, aki szünet nélkül tervezi bemutatni a három felvonásos, de csak másfél órás művet, csupán apró változtatásokat képzel el a zürichi előadáshoz képest, az alapkoncepció, a férfiközösség belső feszültségének ábrázolása marad. A rendező sajnálja, hogy Ingo Metzmacher betegsége miatt nem vezényelheti a bécsi premiert, de hangsúlyozta, hogy Franz Welser-Mösttel érdekes beszélgetéseket folytatott az előadásról.

Konwitschny hozzátette: nagyra tartja Welser-Möst karmesteri munkáját, azt, ahogy az énekesekkel és a zenészekkel kommunikál, és nem zárja ki, hogy a bécsi dalszínházzal is kibontakozhat egy hosszabb távú együttműködése, ahogy a grazival és a lipcseivel. Mint a rendező rámutatott, Janácek munkássága rendkívül népszerűvé vált az utóbbi évtizedekben. "Számomra az egyik legnagyobb és legkülönlegesebb zeneszerző" - emelte ki, megjegyezve, hogy A Makropulosz-ügyet valószínűleg Antwerpenben és Grazban, a Jenufát pedig a 2013-14-es évadban Grazban rendezi. A holtak házából egyébként az utóbbi öt évben már másodszor látható Bécsben. 2007-ben a Theater an der Wienben Patrice Chéreau rendező és Pierre Boulez karmester készített belőle sikeres produkciót, amelyet az Opera World című folyóirat szerkesztősége Az év előadásává választott.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

Blokád alá került az SZFE Rákóczi úti épülete is

Miután Szarka Gábor pénteken előrehozott őszi szünetet rendelt el és hat órára ki akarta üríttetni a Vas és a Szentkirályi utcai épületet, a diákok sajtótájékoztatójával egy időben több hallgató átvonult az SZFE Rákóczi úti campusához, hogy ott védje a termeket.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház kult50

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.
Zenés színház hír

Bozsik Yvette Tündérkertet varázsol az Operett színpadára

„Az Operettszínház újabb ünnepre készül” – mondta Kiss-B. Atilla főigazgató a Marica grófnő közelgő bemutatója kapcsán. Az október 23-tól látható operettet 96 évvel ezelőtt, szinte napra pontosan ekkor mutatták be a Király Színházban, most pedig az új előadás szólistái, valamint Bozsik Yvette koreográfus-rendező, Berzsenyi Krisztina jelmeztervező és Cziegler Balázs díszlettervező idézték meg Kálmán Imre klasszikusát.
Zenés színház kult50

Játszótárs mindenek felett – Wunderlich József a Kult50-ben

Érzékeny színpadi jelenléte és nagyfokú technikai tudása révén mindössze néhány év alatt meghatározó tagjává vált Wunderlich József a Vígszínház társulatának, ahol a nagyoktól tanulhat, a korosztályába tartozókkal pedig kísérletezve dolgozhat együtt, ami örömmel tölti el.
Zenés színház magazin

50 éve csendült fel először a Getsemane a Broadwayn

Andrew Lloyd Webber kultikus rockoperája, a Jézus Krisztus Szupersztár 1970-ben indult el hódító útjára. A mű, melynek szövegét Tim Rice írta, először albumként jelent meg, majd egy évvel később debütált a Broadwayn. Érdekessége, hogy prózai dialógusok nélkül meséli el Jézus életének utolsó hetét, megmutatva többek között Mária Magdolna és Júdás szemszögét is.
Zenés színház ajánló

Rockoperából szimfonikus opera lett az István, a király

Gyöngyösi Levente szimfonikus hangszerelésében, operaénekesek előadásában mutatja be Szörényi Levente és Bródy János csaknem 40 éve töretlen népszerűségű rockoperáját a Magyar Állami Operaház.