Zenés színház

Játsszuk befejezés nélkül a Turandotot?

2024.06.28. 10:40
Ajánlom
A mexikói-amerikai karmester, Robert Treviño a Zürichi Opera bemutatója kapcsán publikált cikket arról, mit gondol Puccini utolsó színpadi művének lehetséges befejezéseiről.

Június 30-án mutatja be a Zürichi Operaház Puccini Turandotját. A Sebastian Baumgarten rendezésében színre kerülő produkció karmestere a fiatal mexikói-amerikai dirigens, Robert Treviño, akinek májusban vezényelt, velencei Don Giovanni-előadásairól mi is beszámoltunk. Treviño nemrég a BBM Music Magazine-ban publikált cikket arról, miért érzi úgy, hogy az operának Liù halálával kell véget érnie – ahogy a zürichi előadásokon is történik majd.

A befejezés hiánya is befejezés: miért játsszuk mindig rosszul Puccini operáját címmel megjelent írásban a szerző felidézi a Turandot ősbemutatóját: 1926. április 25-én Liù halála után Arturo Toscanini a közönséghez fordult, és így szólt: „Az opera itt véget ér, mert a maestro meghalt.” Treviño ezután összefoglalja, hogyan született meg a komponista halála után a ma is ismert befejezés: Puccini tanítványa, Franco Alfano készítette el a hiányzó részt az opera zenei motívumai, illetve a zeneszerző egészen minimális vázlatai alapján.

A dirigens azonban már itt sem rejti véka alá, hogy az opera korábbi zenei megoldásaihoz képest bombasztikusnak és közönségesnek érzi a lezárást,

és így voltak vele jó néhányan, hiszen olyan szerzők, mint Luciano Berio, Janet Maguire vagy Hao Weiya készítették el a maguk változatát. Újabban pedig egyre többen térnek vissza Alfano eredeti befejezéséhez, amelynek sokáig a Toscanini által meghúzott változatát játszották (ahogyan a Bécsi Állami Opera is tette, amelynek Turandot-előadásáról itt írtunk – a szerk.).

Egy diktatúra szörnyű álmai – a Turandot Bécsben

Kapcsolódó

Egy diktatúra szörnyű álmai – a Turandot Bécsben

Puccini Turandotja Franco Alfano eredeti befejezésével hangzott el a Bécsi Állami Operában, a kevésbé édeskés változat kapcsán pedig sok minden felszínre került, amit már régóta kimondatlanul feszült a darabban.

Treviño ezután más Puccini-művek dramaturgiájával támasztja alá, miért gondolja hibásnak a feltételezést, hogy a Turandotnak mindenképpen jó véget kell érnie. Szerinte Puccini sosem bálványozza a negatív karaktereit – habár maga is elismeri, hogy a traumatizált főszereplő esetében kérdéses, hogy ebbe a kategóriába sorolhatjuk-e –, ehelyett mindig az elesett, szenvedő, általában női karakterek pártját fogja.

Így a mások nyomorúságát, köztük a tiszta és áldozatkész szerelmet képviselő Liù halálát okozó figura egyszerűen nem érhet boldog véget

– magyarázza a zeneszerző logikáját a dirigens. Hasonlóképp vélekedik Kalafról is, az emberi érzelmek helyett az ambícióit követő, a családjával mit sem törődő herceg akkor sem tekinthető hősnek, ha a szerző neki adta az azóta slágerré vált áriát, a Nessun dormát.

A karmester életrajzi adatokkal is alátámasztja, hogy Puccini be tudta volna fejezni a Turandot harmadik felvonását, ám Liù halálánál valami egyértelműen megakasztotta. Míg az addigi részt még meg is hangszerelte, a fináléból mindössze egyetlen kis dallamjegyzete maradt fenn, aztán félretette az egész operát, és akkor sem vette többé kézbe, amikor megtudta, rákos beteg. Még egy hevenyészett zenei vázlatot se készített a fináléból, hogy valami támpontot adjon az utókornak, hogyan is szeretné, ha végződne a darab.

Treviño végül felhívja a figyelmet, a 21. században természetessé vált, hogy nyitott végű történetekkel találkozunk. A Turandot pedig számos zenei megoldásában kapcsolódik a korabeli új zenéhez, sokkal inkább a karakterek és értékrendek közti drámai dialógus, mint a végletes igazságok darabja.

Azt hiszem, el kellene fogadnunk így a művet, és lemondani arról a befejezésről, amit a zeneszerző soha nem írt meg. Ami ezután megmarad a Turandotból, korunk bizonytalanságérzetét testesíti meg. Ez teszi igazán modernné az operát

– zárja sorait a dirigens.

Fejléckép: Jelenet a Zürichi Operaház Turandotjából (fotó/forrás: Monika Rittershaus / Opernhaus Zürich)

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Kapcsolódó

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.

A klasszikus operarendezés rehabilitálása – Don Giovanni Velencében

A klasszikus operarendezés rehabilitálása – Don Giovanni Velencében

Damiano Michieletto csaknem tizenöt évvel ezelőtti produkcióját vette elő a velencei La Fenice színház. Az igen klasszikusnak ható Don Giovanni-színrevitel május 21-i előadásán jártunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Vizuál

Újra Magyarországon látható a Fejedelmek aranya

Március 15-én lenyűgöző időszaki kiállítás nyílik Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban. A 16-17. századi erdélyi pénzérmék mellett ötvösmunkákat, díszfegyvereket is megtekinthetünk.
Plusz

P. Howard szellemében – 5 Rejtő-program Budapesten

Közeleg március 29-e, azaz hazánk talán legkedveltebb írójának, Rejtő Jenőnek születésnapja, a páratlan zsenijű és kivételes humorú szerző 120 éve ezen a napon látta meg a napvilágot. Számos program esedékes a következő hetekben, amely Rejtőhöz kapcsolódik. Ezekből válogattunk.
Klasszikus

Az inspiráló Bartók: Bartók és a csend

Bartók inspirációs ereje vitathatatlan: Amerikától Ázsiáig, határokon és műfajokon átívelve, generációk óta kiapadhatatlan ihletforrásként ösztönzi alkotásra a művészeket. De vajon ő maga miből merített ihletet?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.