Zenés színház

Jézusmária!

2007.04.04. 00:00
Ajánlom
Az Oltári srácok (The Altar Boyz) 2005-ben megkapta az Outer Critics Circle Award-ot a legjobb Off-Broadway musicalért, és hét kategóriában jelölték a Drama Desk Awards-ra. A Budapesti Operettszínház előadása két dologról győz meg: arról, hogy nincs ennél jobb koncertmusical, valamint arról, hogy nem véletlenül nálunk van az európai ősbemutató.

A musical hagyományos műfaj abban az értelemben, hogy szinte minden esetben van történet. Ami az Oltári srácok című darabból nem azért hiányzik, mert nincs (hiszen az öt fiú életének egy-egy mozzanatáról esik szó), hanem mert ez önmagában kevés, a posztdramatikus jelleghez pedig sok. A koncerthez elég öt jó hangú, jól táncoló fiú, esetünkben szerencsére ez a követelmény teljesül. Dolhai Attila (Matthew), Serbán Attila (Mark), Mészáros Árpád Zsolt (Luke), Kerényi Miklós Máté (Juan) és Szabó Dávid (Abraham) nagy energiákat mozgósít, tisztességgel odateszi magát: a mozdulatokban van erő, a hangok a helyükön vannak, az arckifejezések fiúzenekarosak.

Eljátszanivaló azonban nemigen akad. Hiába a 666 emlegetése, a sátánűzős dal, hiába gyullad tűz a színpadon, körülbelül annyi eredetiség és forradalmiság van bennük, mint a szépségkirálynők világbékevágyában. A Bee Gees találkozása John Travoltával Enrique Iglesias és Justin Timberlake megnyugtató társaságában, szóval egy „rendes”, decens boyband áll a színpadon.

Pedig iróniával, távolságtartással, ad abszurdum némi Monty Python-os politikai inkorrekt előadásmóddal az előadás nem csupán a visító tizenéves lányok és VH1-néző középkorúak érdeklődésére számíthatna. Abszolválják, de nem jó ritmusban mondják a poénokat, amelyekből azért akad non-pc is szép számmal. Csak néhány példa: nincs annyi vér a világon, amennyit Mel Gibson Passiójában láthattunk; a vasárnapi istentiszteleteken lehet látni a legjobban öltözött embereket, ráadásul azok olyan bulik, hogy nincs beugró; Abraham válasza a bejöhet-e zsidó a templomba kérdésre lakonikus tömörséggel annyi, hogy van egy az oltár fölött. A közönség ezeken valahogy nem nevet. Hiába, a humor is szakma. Ha legalább annyi cinizmus és él lenne benne, mint a Blink 182 All the small things-ében – de hát nincs. A legnagyobb csodák bennünk rejtőznek. Isten számon tart. Építsd a lelked inkább. Vállald magad. Közhelygyűjtemény komolyan előadva. Annak ellenére, hogy már az öt fiú neve, a zenekari megalakulás öt különböző szempontú története, az úgynevezett kortárs keresztény zenében utazó boyband, amelyben tag egy mexikói, egy zsidó, egy meleg meg egy drogos is, tág teret adna a humornak, melodrámába fullad az este. (Feloldásként jön azért még egy pörgős ráadásszám.)

A díszlet leírható objektíven. Azt az érzést kelti, mintha egy Broadway-en levő ház tetején énekelnének. A háttérben New York ismert építményei, a Szabadság-szobor, az Empire State Building, a Daimler-Chrysler Building és egy Chicago-felirat. Középen egy dobogó, amelyen Oltári srácok felirat, a Coca-Cola ismert, piros-fehér betűtípusával, a színpadon néhány kólásláda, amelyekből időnként kivesznek egy-egy flakont és belekortyolnak. (Feltételezhetően nem fityiszmutatás a konzumtársadalomnak, hanem egyszerű szponzoráció.)

És leírható szubjektíven. Bartha Andrea ennyire csúnyát, ízléstelent még soha nem tervezett. Böhm Katalin sztereotip fehér fellépőruhákat ad a popdalokat éneklő színészekre, fekete, Oltári srácok feliratú pólót viselnek a színpadon élőben játszó zenészek. A DX-12 lélekszenzor mérte a teremben ülő megmentésre váró lelkek számát, amely folyamatosan csökkent, végül nullát mutatott. Valószínűleg meghibásodott a készülék, mert biztosan állítható, hogy egy mégis maradt. Az, aki azt gondolta, a West End nem véletlenül nem látott fantáziát a darabban.

(2007. április 1. 19:00 Thália Színház (Budapest) - Gary Adler-Michael Patrick Walker: Oltári srácok (bemutató); Marc Kessler és Ken Davenport ötlete alapján; szövegkönyv: Kevin Del Aguila; egyéb zenei feldolgozások: Lynne Shankel; énekszólamok: Gary Adler, Michael Patrick Walker; hangszerelés: Doug Katsaos, Lynne Shankel; magyar változat: Kerényi Miklós Gábor, Somogyi Szilárd; dalszövegfordítás: Müller Péter Sziámi, Müller Anna; szcenikus: Németh Tibor; díszlet: Bartha Andrea; jelmez: Böhm Katalin; koreográfus: Tihanyi Ákos; rendező: Somogyi Szilárd)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„A művészeten sírni kiváltság” – Vásáry Tamás 85 éves

Augusztus 11-én nyolcvanöt éves Vásáry Tamás Kossuth-díjas zongoraművész, karmester, a Magyar Szent István Rend birtokosa, a nemzet művésze.
Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Tánc

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Színház

Elhunyt Kerényi Imre

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató hosszú, türelemmel viselt betegség után, életének 75. évében családja körében hunyt el.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.
Zenés színház interjú

„Nem viszem haza a szerepeimet”

Volt már Mozart, Bóni, Mágnás Miska, zongorakísérő a világ legrosszabb énekesnője mellett. Nem csak színész, zenét is szerez. Szemenyei János a hazai zenés színházi élet független személyisége. Nem képzelhetjük már el nélküle a műfajt, még szép, hogy az idei KULT50 kiadványunkban is szerepel.
Zenés színház palotakoncertek

Vadász Zsolt: „Bármire hajlandó vagyok, ha azt a műfaj megköveteli”

Vadász Zsolt immár ötödik alkalommal lép fel a Budavári Palotakoncerteken. Az Operettszínház bonvivánja, akitől a mókázás sem áll távol, már nagyon készül az estre, mert úgy véli, ezek a koncertek sokat segítenek az operett műfajának népszerűsítésében.