Zenés színház

Jirí Menzel: "Csak jól elő kell adni az eredeti művet"

2014.10.06. 14:15
Ajánlom
A filmnél, a színházban és az operában is a magyarázatokon, sőt többnyire a nyelven túli, "küszöb alatti" élmény számít igazán, ez az, amit valóban befogadunk és tudat alatt magunkkal viszünk - fejtette ki Jirí Menzel Oscar-díjas cseh rendező, aki először állít színpadra operát Magyarországon.

Mozart Cosí fan tuttéjában sem a szöveg számít, hanem elsősorban a zene - fogalmazott Menzel, hozzátéve: sokáig jó cseh fordítást sem tudott beszerezni. "Rendezőként az a feladatom, hogy ne erőltessek rá semmi feleslegeset az énekesekre, csak hagyjam őket kibontakozni. A rendezőnek nem szabad zavarnia a színészeket, vagy útban lennie. Azt viszont nem szeretem, amikor az énekesek túlzottan színészkedni próbálnak; énekeljenek csak, a zene a fontos. Ugyanígy, a közönségre sem szeretnék ráerőltetni semmilyen értelmezést vagy mélyebb jelentést, hiszen a befogadói élmény teljesen egyéni" - magyarázta a rendező az egyik próba után adott interjúban. Az énekesek fegyelmezettebbek, mint a prózai színészek - osztotta meg tapasztalatait. "Időnként úgy érzem, nincs is dolgom a színpadon, és csak hallgatom őket".

Menzel úgy értékelte: a magyar énekesek nagyszerűek, akárcsak a két karmester, akikkel együtt dolgozik. "Halász Péter nagyon nyitott, és még humora is van, ami igen ritka egy dirigensnél, ráadásul olyan, mint az enyém, így elég jól megértjük egymást" - mesélte.

Mozartot nagyon szereti, a moderneket kevésbé. "Valahol Janaceknél húznám meg a határt" - mondta mosolyogva és hozzáfűzte: "Schönberget például nem szívesen rendeznék". Felidézte, hogy egyszer egy Prokofjev-operát vitt színre, és közben "elfelejtette", hogy a háttérben zene szól.

Megjegyezte, hogy bár nem igazán kiművelt a területen, a komolyzene általában közel áll hozzá, van például egy olyan tévécsatornája, amelyen egész nap operafelvételeket vagy koncerteket nézhetne. "A Don Giovannit már vagy nyolc rendezésben láttam, igaz, többnyire nem követtem végig, csak egy-egy rendezői megoldás érdekelt. Inkább tévén nézem az operákat, mint élőben, mert a tévé elől felállhatok, ha akarok. Egy négyórás Wagnerre például biztosan nem ülnék be az operaházba; akkor inkább otthon alszom" - mondta.

Az operához mint műfajhoz "távolságtartó" a viszonya, "szeretem és nem szeretem, egyszerre" - összegezte, majd megemlítette, hogy legutóbbi, Don Juanok című filmje éppen "arról szól, hogy mit gondolok az operáról". A kérdésre, van-e a Cosí fan tutténak mélyebb érzelmi, lelki tartalma, vagy csak egy könnyed, szórakoztató történetről van szó, nevetve azt felelte: "ha lenne, nem vállaltam volna el a rendezést. A mélyebb jelentések többnyire erőltetett dolgok, ráadásul könnyen felejthetőek".

A folyton újdonságot, eredetiséget kereső kortárs rendezésekről lesújtó véleménnyel volt. "Semmi sem könnyebb annál, mint Desdemonából homoszexuális karaktert csinálni és Otellót egy nővel eljátszatni, vagy kitalálni azt, hogy a Hamlet egy gyárban játszódjon. Ettől azonban még nem lesz jó az előadás, ha közben arra nincs szeme a rendezőnek, hogy hogyan járnak a színészek a színpadon, hogyan beszélnek, vagy mennyire figyelnek egymásra. Az újabb és újabb értelmezési rétegeket bevonó rendezések a kritikusoknak valók, akik már számtalanszor látták ugyanazt a darabot, és folyton új jelentéseket, kacifántos ötleteket keresgélnek. Aki viszont először vagy másodszor látja - és a közönség többsége ilyen -, annak csak jól elő kell adni az eredeti művet, ahogy azt megírták" - fejtegette.

A rendező arról is beszélt, hogy "a világ legszebb városában", Prágában él - pontosabban "lóg". A kérdésre, hogy a film-, a színházi vagy az operarendezésben mozog-e mostanában leginkább, úgy válaszolt: "Leginkább otthon, az ágyamban mozgok. Egy lusta nyugdíjas vagyok. Halmozom a könyveket, amiket nem olvasok, van egy DVD-gyűjteményem, amit nem nézek, és egy halom lemezem, amit nem hallgatok. Nincs konkrét hobbim". Menzel befejezésül elmondta: ha kap egy-egy megbízást, azt "jó mesteremberként", legjobb tudása szerint teljesíti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.
Zenés színház hír

Meghirdették a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenyt

Az operett nemzetközi népszerűsítése és új tehetségek felfedezése a célja a XI. Nemzetközi Lehár Ferenc Operett Énekversenynek.
Zenés színház premier

A Liliomfi zenés változatát mutatja be a Madách

A Liliomfi musicalváltozatát mutatja be március 23-án a Madách Színház. A zenés komédiát Szigligeti Ede műve alapján Szente Vajk írta, zenéjét Bolba Tamás szerezte.
Zenés színház gyász

Elhunyt a világhírű Wagner-énekes, Theo Adam

A német operaénekes, korának egyik nagy Richard Wagner- és Richard Strauss-előadója 92 éves volt.
Zenés színház magazin

Ma ünnepeljük a magyar musical napját

Azért esett a választás erre a napra, mert 1961. január 12-én mutatta be a Petőfi Színház az első magyar musicalt, az Egy szerelem három éjszakáját.