Zenés színház

Jó színházat bárhol lehet csinálni

2010.01.25. 11:31
Ajánlom
Játszik, énekel, szöveget ír, de később szívesen rendezne is és a színházigazgatásban is lát fantáziát… Szente Vajk egy modern – színházi – polihisztor. Erőforrásai úgy tűnik kimeríthetetlenek, s már puszta megjelenésével felrázza az embert téli álmából.

- Hogyan lett belőled színész?

- Nagyon korán, nagyjából hétéves koromban találtam ki, hogy színész akarok lenni, méghozzá igen egyszerű és prózai okból: sose tudtam, hogy mit válaszoljak, amikor megkérdezték, mi akarok lenni. Eleinte mindig hosszú felsorolásba fogtam, aztán rájöttem, hogy a legtöbb foglalkozással a színházban találkozhatok: lehetek focista, kertész, vagy - mint mondjuk ma este (Szente Vajk az interjú napján a Producerekben lépett fel - a szerk.) - könyvelő.

- És olyannyira kitartottál az elhatározásod mellett, hogy 18 évesen jelentkeztél a Nemzeti Színiakadémiára.

- Igen, és még a Színiakadémia elvégzése előtt Debrecenbe kerültem. Végzősként az egész osztály elment a Csokonai Színházba egy meghallgatásra. Végül két osztálytársnőmmel együtt, engem is felvettek. Így nekünk már a debreceni Csókos asszony volt a vizsgaelőadásunk.

- A Főiskolán nem próbálkoztál?

- Egyszer igen, és Kazimir Károly tovább is engedett. Végül nem vettek fel, amit sohasem bántam, hisz a főiskolai éveket én Debrecenben éltem meg, ahol eljátszhattam évente hat-hét szerepet. Ez nagyon jó tapasztalat volt.

- A Nemzetiben sem akármilyen művészekkel találkozhattál.

- Igen, és ezt semmiért se cserélném el. Számomra Agárdy Gábor volt az, akinek az életművére mind a mai napig felnézek. Rendkívül szimpatikus, közlékeny, őszinte és nyitott ember volt. És szerencsére többször volt alkalmam szűk körben beszélgetni vele. Ilyenkor nemcsak a régi időkről mesélt, hanem az is érdekelte, hogy velünk mi van, hogy egy húszéves ember hogyan éli meg a mostani színházat.

- Az oktatási módszerekkel mégsem értettél mindig teljesen egyet.

- Sokan úgy gondolkodnak, ha valami negyven éve működött, akkor biztos most is fog. Pedig szerintem igyekezni kell új formákat találni, a belső ellazulás elérése érdekében. Ha tanítanék, mindenképpen azzal törődnék, hogy mi az, amiben a legjobban érzik magukat a diákok, mert abban a pillanatban, hogy valamiben jól érzik magukat, elkezdenek jók is lenni.

- Térjünk még egy kicsit vissza Debrecenbe, ahol nagyon szerettek téged.

- Nagy szerencsém volt Debrecenben, hisz első szerepem a Csókos asszony táncos-komikusa, Ibolya Ede volt, majd egy európai színvonalú előadásban játszhattam Peter Pant. Megpróbáltam a legjobb tudásom szerint dolgozni ezekben az előadásokban, ami, azt hiszem, sikerült is, így utána már nyitottak voltak felém a nézők. Persze ezzel sohasem éltem vissza. Egyébként a debreceni közönség egy nagyon különleges „faj", mert nem elnéző, nagyon meg kell küzdeni a szeretetéért és rendkívül kritikus is. Mindemellett iszonyú sokféle előadásban vettem részt akkor, amiből rengeteget tanultam.

- Mégis eljöttél.

- Harmadik éve voltam ott, amikor kiírták a meghallgatást a Volt egyszer egy csapatra. Nem jelentkeztem, de kaptam egy levelet - a mai napig nem tudom, hogy honnan, vagy kitől -, hogy várnak. És sikerült. Elkezdtem párhuzamosan dolgozni Pesten és Debrecenben, amit nem volt egyszerű összeegyeztetni. A Volt egyszer egy csapat bemutatója után Szirtes tanár úr jelezte, hogy szüksége lenne rám a következő évad második felében. Amikor elkezdtük próbálni a Producereket, akkor történt Debrecenben az igazgatóváltás, és az új vezetőség már nem volt nyitott a további egyeztetésre. És mivel akkor már három nagyszerű szerepet játszottam itt, nem igazán volt okom azon gondolkodni, hogy merre lépjek.

- Játszanál újra vidéken?

- Persze. Szerintem jó színházat bárhol lehet csinálni. Ha azt kérdezed, hogy akkor, ha Magyarország nagyobb lenne, tudnék-e ezer kilométerre, egy vidéki színházban dolgozni, úgy, hogy közben nem játszhatok a Madách Színházban, akkor azt mondom, hogy nem. Nem tudnék, és eszem ágában sincs innen elszakadni.

- Szövegírással is foglalkozol. Most dolgozol valamin?

- Szirtes tanár úr felkért, hogy írjak prológust és epilógust a Sors bolondjai című előadáshoz. Ez egy nagyon modern történet, a szituációk mégis rendkívül shakespeare-iek, így én is shakespeare-i, jambikus lüktetésű prológust és epilógust készítettem. Végül a tanár úr megkérdezte, hogy nem adnám-e elő estéről estére, amit írtam. Úgyhogy a saját szövegeimet énekelhetem a Madách Színház színpadán, ami hatalmas dolog számomra.

- Egy interjúban azt nyilatkoztad, hogy nem félsz semmitől. Tényleg így van?

- Tényleg így van. Mitől féljen az ember? Nem félek semmitől. Ezt tartom most is. Megy az ember az útján és közben átugorja az akadályokat. A ló is akkor botlik meg, amikor megijed.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Kurtág György beszédével avatták fel a Ligeti György utcát

A BMC mellett található, hajdani Imre utca vette fel Ligeti György nevét az évforduló alkalmából. Az avatóünnepségen jelen volt a zeneszerző özvegye, Ligeti Vera, valamint fia, Lukas Ligeti.
Vizuál

Magyar siker Cannes-ban – mutatjuk a fesztivál legnagyobb nyerteseit

A világ legrangosabb fesztiváljának fődíját Justine Triet francia rendező kapta, aki filmjében a független nőket érintő társadalmi előítéleteket vizsgálja. Buda Flóra Anna 27 című animációs filmjét a legjobb rövidfilmnek választották.
Zenés színház

Nyitás a végtelenre – interjú Baráth Emőkével

Sűrű a világjáró Baráth Emőke nyárelője, ezúttal itthon. Májusban Mozart Idomeneo, Kréta királya című operájában formálja meg Iliát, június 3-án pedig Aranykor: Mítosz címmel ad nagyszabású koncertet.
Vizuál

Buda Flóra Anna: Van magyar pénz a filmben, csak sajnos ez nem a Filmintézet érdeme

Háromszor is visszautasították Buda Flóra Anna filmtervét, most mégis gratuláltak az Arany Pálmához. A rendező szerint sajnálatos, hogy az ügy eltereli a figyelmet arról, kik, mekkora energiát fektettek a filmbe.
Színház

A zenés előadások és a vígjátékok jegyében hirdetett évadot a Szegedi Nemzeti Színház

Shakespeare szerzőként és témaként is felkerül a szegedi repertoárra, de Puccini, Donizetti, Lehár Ferenc, Kleist és Szabó Maga is szerepel a 2023-24-es szegedi évad alkotói között.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Nyitás a végtelenre – interjú Baráth Emőkével

Sűrű a világjáró Baráth Emőke nyárelője, ezúttal itthon. Májusban Mozart Idomeneo, Kréta királya című operájában formálja meg Iliát, június 3-án pedig Aranykor: Mítosz címmel ad nagyszabású koncertet.
Zenés színház hír

Ókovács Szilveszter marad a Magyar Állami Operaház főigazgatója

A Kulturális és Innovációs Minisztérium közzétette: Csák János miniszter ismét Ókovács Szilvesztert választotta, hogy a 2023–2028-as ciklusban betöltse a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségét. FRISSÍTVE!
Zenés színház hír

Egy vadonatúj nagyoperettet és egy Carmen-musicalt mutat be a Budapesti Operettszínház

Somossy Károly cirkusz-, orfeum- és varietéigazgató életéről szóló nagyoperett: Az Orfeum mágusa, valamint Frank Wildhorn Carmen című musicalje is szerepel a Budapesti Operettszínház 2023-24-es évadában.
Zenés színház interjú

Az operarendező, aki a Carmenen és Queenen nőtt föl – interjú Harangi Máriával

Majdnem minden színpadi műfajban otthonosan mozog, rendezett már operettet, musicalt, prózai előadást, mese- és bábjátékot, a legnagyobb szerelem azonban az opera, amivel az utóbbi években játékmesterként is foglalkozik az Operaházban.
Zenés színház hír

Kristīne Opolais lemondta a szentmargitbányai Carmen-előadásokat

Az énekesnő a közösségi médiában publikált közleményében úgy nyilatkozott, a zene alapos tanulmányozása után úgy döntött, repertoárját egyelőre nem szeretné bővíteni Bizet hősnőjével. CIKKÜNK FRISSÜLT!