Zenés színház

Jó színházat bárhol lehet csinálni

2010.01.25. 11:31
Ajánlom
Játszik, énekel, szöveget ír, de később szívesen rendezne is és a színházigazgatásban is lát fantáziát… Szente Vajk egy modern – színházi – polihisztor. Erőforrásai úgy tűnik kimeríthetetlenek, s már puszta megjelenésével felrázza az embert téli álmából.

- Hogyan lett belőled színész?

- Nagyon korán, nagyjából hétéves koromban találtam ki, hogy színész akarok lenni, méghozzá igen egyszerű és prózai okból: sose tudtam, hogy mit válaszoljak, amikor megkérdezték, mi akarok lenni. Eleinte mindig hosszú felsorolásba fogtam, aztán rájöttem, hogy a legtöbb foglalkozással a színházban találkozhatok: lehetek focista, kertész, vagy - mint mondjuk ma este (Szente Vajk az interjú napján a Producerekben lépett fel - a szerk.) - könyvelő.

- És olyannyira kitartottál az elhatározásod mellett, hogy 18 évesen jelentkeztél a Nemzeti Színiakadémiára.

- Igen, és még a Színiakadémia elvégzése előtt Debrecenbe kerültem. Végzősként az egész osztály elment a Csokonai Színházba egy meghallgatásra. Végül két osztálytársnőmmel együtt, engem is felvettek. Így nekünk már a debreceni Csókos asszony volt a vizsgaelőadásunk.

- A Főiskolán nem próbálkoztál?

- Egyszer igen, és Kazimir Károly tovább is engedett. Végül nem vettek fel, amit sohasem bántam, hisz a főiskolai éveket én Debrecenben éltem meg, ahol eljátszhattam évente hat-hét szerepet. Ez nagyon jó tapasztalat volt.

- A Nemzetiben sem akármilyen művészekkel találkozhattál.

- Igen, és ezt semmiért se cserélném el. Számomra Agárdy Gábor volt az, akinek az életművére mind a mai napig felnézek. Rendkívül szimpatikus, közlékeny, őszinte és nyitott ember volt. És szerencsére többször volt alkalmam szűk körben beszélgetni vele. Ilyenkor nemcsak a régi időkről mesélt, hanem az is érdekelte, hogy velünk mi van, hogy egy húszéves ember hogyan éli meg a mostani színházat.

- Az oktatási módszerekkel mégsem értettél mindig teljesen egyet.

- Sokan úgy gondolkodnak, ha valami negyven éve működött, akkor biztos most is fog. Pedig szerintem igyekezni kell új formákat találni, a belső ellazulás elérése érdekében. Ha tanítanék, mindenképpen azzal törődnék, hogy mi az, amiben a legjobban érzik magukat a diákok, mert abban a pillanatban, hogy valamiben jól érzik magukat, elkezdenek jók is lenni.

- Térjünk még egy kicsit vissza Debrecenbe, ahol nagyon szerettek téged.

- Nagy szerencsém volt Debrecenben, hisz első szerepem a Csókos asszony táncos-komikusa, Ibolya Ede volt, majd egy európai színvonalú előadásban játszhattam Peter Pant. Megpróbáltam a legjobb tudásom szerint dolgozni ezekben az előadásokban, ami, azt hiszem, sikerült is, így utána már nyitottak voltak felém a nézők. Persze ezzel sohasem éltem vissza. Egyébként a debreceni közönség egy nagyon különleges „faj", mert nem elnéző, nagyon meg kell küzdeni a szeretetéért és rendkívül kritikus is. Mindemellett iszonyú sokféle előadásban vettem részt akkor, amiből rengeteget tanultam.

- Mégis eljöttél.

- Harmadik éve voltam ott, amikor kiírták a meghallgatást a Volt egyszer egy csapatra. Nem jelentkeztem, de kaptam egy levelet - a mai napig nem tudom, hogy honnan, vagy kitől -, hogy várnak. És sikerült. Elkezdtem párhuzamosan dolgozni Pesten és Debrecenben, amit nem volt egyszerű összeegyeztetni. A Volt egyszer egy csapat bemutatója után Szirtes tanár úr jelezte, hogy szüksége lenne rám a következő évad második felében. Amikor elkezdtük próbálni a Producereket, akkor történt Debrecenben az igazgatóváltás, és az új vezetőség már nem volt nyitott a további egyeztetésre. És mivel akkor már három nagyszerű szerepet játszottam itt, nem igazán volt okom azon gondolkodni, hogy merre lépjek.

- Játszanál újra vidéken?

- Persze. Szerintem jó színházat bárhol lehet csinálni. Ha azt kérdezed, hogy akkor, ha Magyarország nagyobb lenne, tudnék-e ezer kilométerre, egy vidéki színházban dolgozni, úgy, hogy közben nem játszhatok a Madách Színházban, akkor azt mondom, hogy nem. Nem tudnék, és eszem ágában sincs innen elszakadni.

- Szövegírással is foglalkozol. Most dolgozol valamin?

- Szirtes tanár úr felkért, hogy írjak prológust és epilógust a Sors bolondjai című előadáshoz. Ez egy nagyon modern történet, a szituációk mégis rendkívül shakespeare-iek, így én is shakespeare-i, jambikus lüktetésű prológust és epilógust készítettem. Végül a tanár úr megkérdezte, hogy nem adnám-e elő estéről estére, amit írtam. Úgyhogy a saját szövegeimet énekelhetem a Madách Színház színpadán, ami hatalmas dolog számomra.

- Egy interjúban azt nyilatkoztad, hogy nem félsz semmitől. Tényleg így van?

- Tényleg így van. Mitől féljen az ember? Nem félek semmitől. Ezt tartom most is. Megy az ember az útján és közben átugorja az akadályokat. A ló is akkor botlik meg, amikor megijed.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Színház

Vidéki előadások Budapesten

A Thália Színház szervezésében a Pesti Magyar Színház épületében rendezik meg idén szeptember 3–9. között a népszerű színházi fesztivált, amelyen hét nap alatt nyolc előadás várja majd a közönséget.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Zenés színház videó

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Zenés színház nyílt levél

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”
Zenés színház vélemény

Miért ijednek meg a rockosított Don Giovannitól az operarajongók?

Kovács János karmester nyílt levelet fogalmazott meg Szüts Apor RockGiovanni című Mozart-átirata ellen, a kérdés felzaklatta az operarajongó facebookozókat, és rámutatott néhány fontos dologra.