Zenés színház

Jonas Kaufmann: Az üres teremnek is énekelnék

2018.02.16. 11:14
Ajánlom
„Kérdezz bármit, nem vagyok szégyellős” – mondta Jonas Kaufmann az interjú elején. A tenor Diana Damrauval február 22-én Wolf Olasz daloskönyvét adja elő a Müpában.

Mielőtt elindulna az Olasz daloskönyv turnéja (Bécs, Párizs, London, Essen, Luxemburg, Budapest és Barcelona), Kaufmann a Spectator interjújában leszögezi: nehéz eladni Wolfot – nem csak az angoloknak, hanem a németeknek is. „Az emberek nem ismerik, szóval a menedzserek félnek tőle” – mondja, hozzátéve, hogy nem kellene.

Wolf fantasztikus zeneszerző, nem túl súlyos vagy nehezen befogadható. Ugyanúgy el kellene fogadnunk, mint Schumannt vagy Brahmsot.

Jonas Kaufmann

Jonas Kaufmann (Fotó/Forrás: Regina Recht)

Kaufmann a leghíresebb tenor Fritz Wunderlich óta, írja Norman Lebrecht zenetörténész. Jelenléte meghatároz egy operaévadot. Az utóbbi időben sok hír szólt a lemondásairól, amelyeknek okát sokan nem vették komolyan. A tenor cáfol: „Ismerek énekeseket, akik utálnak énekelni. Azért csinálják, mert fizetik őket érte. Nálam ez fordítva van.

Ha senki nem hallgatna, akkor is énekelnék. Nem szeretek lemondani, mert tudom, hogy sokan mennyi mindent megtesznek, hogy hallhassanak.”

Jonas Kaufmann az interjúban elmondta, hogy Párizsban, illetve a londoni Covent Gardenben érzi legjobban magát, az utóbbi helyen főként Antonio Pappano miatt. Az otthona München, noha aggódik, mi lesz, ha Kirill Petrenko Berlinbe megy a helyi zenekartól. Viszont kényelmetlenül érzi magát a Metropolitan Operában. „Nincsenek olyan jó produkciók. A HD-közvetítések nagy sikerek, de ma már nem kell New Yorkig menni egy jó előadásért. (...) Van, hogy a Met egy Toscát sem tud eladni rendesen.”

Szóba kerül a „szexuális zaklatás-hisztéria is”

(Lebrecht szavai), amelyben egyébként Kaufmann-nak is volt része. „Amikor diák voltam, volt egy támogató, aki helyet biztosított volna nekem a koncertsorozatában, ami persze ragyogó lett volna számomra. De nyilvánvalóan ellenszolgáltatásra számított, pontosan meghatározta nekem, hogy egy szaunában, egy zárt kabinban teljes testes masszázst kellene neki adnom. 20 vagy 22 voltam akkoriban, és van olyan, aki egy ilyet elfogad, azt mondja, ez az én lehetőségem. De én nem. Nagyon-nagyon meg voltam rémülve.”

Ezzel együtt azt gondolja, túlságosan érzékenyek lettünk. Legutóbb Santa Monicában egy ráadást akart adni, Richard Tauber Girls Are Made To Love And Kiss (A lányok szerelemre és csókra valók) kezdetű dalát, és el kellett gondolkodnia, tolerálná-e ezt a közönség. „Ha megkérdezed tőlem, hogy mi a helyzet ezekkel az erotikus elemekkel, amelyeket a zeneszerzők az 1920-as években elhintettek, akkor azt mondom, ezeknek a zenéknek felét el sem lehetne játszani” – mondja, arra célozva, hogy nem szabad minden udvarlást és erotikus közlést, közeledést zaklatásnak venni. – „És az a legsúlyosabb, hogy rengeteg ember van, aki ma már nem ismer módot arra, hogy megközelítsen valakit a másik nemből.”

Tíz hónapot turnézik egy évben, de nem fáradt el. „Azt hiszem, a hangom még friss. Úgy érzem, nincsen határ.”

Jonas Kaufmann - Parla più piano
Az alábbi felvételen a tenor Nino Rota dalát énekli a Keresztapából.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Klasszikus

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Klasszikus

Az univerzum titkát tárja fel a Pannon Filharmonikusok

A pécsi zenekar Müpában adott sorozatának negyedik koncertjén Kelemen Barnabás egy finn csemegét játszik, majd csillagközi utazásra csábít Bogányi Tibor vezető karmesterrel március 6-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház árvíz

Még egy árvíz, és nem menekül meg a velencei La Fenice operaház

Túlélte az árvizet Velence operaháza, de szakértők arra figyelmeztetnek, jelen állapotában az épület nem állna ellen még egy áradásnak.
Zenés színház ajánló

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Zenés színház gyász

Elhunyt Franco Bordoni olasz operaénekes

A nemzetközi hírű baritonénekest 88 éves korában, február 13-án érte a halál.
Zenés színház ajánló

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Zenés színház interjú

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.