Zenés színház

Jonas Kaufmann: Az üres teremnek is énekelnék

2018.02.16. 11:14
Ajánlom
„Kérdezz bármit, nem vagyok szégyellős” – mondta Jonas Kaufmann az interjú elején. A tenor Diana Damrauval február 22-én Wolf Olasz daloskönyvét adja elő a Müpában.

Mielőtt elindulna az Olasz daloskönyv turnéja (Bécs, Párizs, London, Essen, Luxemburg, Budapest és Barcelona), Kaufmann a Spectator interjújában leszögezi: nehéz eladni Wolfot – nem csak az angoloknak, hanem a németeknek is. „Az emberek nem ismerik, szóval a menedzserek félnek tőle” – mondja, hozzátéve, hogy nem kellene.

Wolf fantasztikus zeneszerző, nem túl súlyos vagy nehezen befogadható. Ugyanúgy el kellene fogadnunk, mint Schumannt vagy Brahmsot.

Jonas Kaufmann

Jonas Kaufmann (Fotó/Forrás: Regina Recht)

Kaufmann a leghíresebb tenor Fritz Wunderlich óta, írja Norman Lebrecht zenetörténész. Jelenléte meghatároz egy operaévadot. Az utóbbi időben sok hír szólt a lemondásairól, amelyeknek okát sokan nem vették komolyan. A tenor cáfol: „Ismerek énekeseket, akik utálnak énekelni. Azért csinálják, mert fizetik őket érte. Nálam ez fordítva van.

Ha senki nem hallgatna, akkor is énekelnék. Nem szeretek lemondani, mert tudom, hogy sokan mennyi mindent megtesznek, hogy hallhassanak.”

Jonas Kaufmann az interjúban elmondta, hogy Párizsban, illetve a londoni Covent Gardenben érzi legjobban magát, az utóbbi helyen főként Antonio Pappano miatt. Az otthona München, noha aggódik, mi lesz, ha Kirill Petrenko Berlinbe megy a helyi zenekartól. Viszont kényelmetlenül érzi magát a Metropolitan Operában. „Nincsenek olyan jó produkciók. A HD-közvetítések nagy sikerek, de ma már nem kell New Yorkig menni egy jó előadásért. (...) Van, hogy a Met egy Toscát sem tud eladni rendesen.”

Szóba kerül a „szexuális zaklatás-hisztéria is”

(Lebrecht szavai), amelyben egyébként Kaufmann-nak is volt része. „Amikor diák voltam, volt egy támogató, aki helyet biztosított volna nekem a koncertsorozatában, ami persze ragyogó lett volna számomra. De nyilvánvalóan ellenszolgáltatásra számított, pontosan meghatározta nekem, hogy egy szaunában, egy zárt kabinban teljes testes masszázst kellene neki adnom. 20 vagy 22 voltam akkoriban, és van olyan, aki egy ilyet elfogad, azt mondja, ez az én lehetőségem. De én nem. Nagyon-nagyon meg voltam rémülve.”

Ezzel együtt azt gondolja, túlságosan érzékenyek lettünk. Legutóbb Santa Monicában egy ráadást akart adni, Richard Tauber Girls Are Made To Love And Kiss (A lányok szerelemre és csókra valók) kezdetű dalát, és el kellett gondolkodnia, tolerálná-e ezt a közönség. „Ha megkérdezed tőlem, hogy mi a helyzet ezekkel az erotikus elemekkel, amelyeket a zeneszerzők az 1920-as években elhintettek, akkor azt mondom, ezeknek a zenéknek felét el sem lehetne játszani” – mondja, arra célozva, hogy nem szabad minden udvarlást és erotikus közlést, közeledést zaklatásnak venni. – „És az a legsúlyosabb, hogy rengeteg ember van, aki ma már nem ismer módot arra, hogy megközelítsen valakit a másik nemből.”

Tíz hónapot turnézik egy évben, de nem fáradt el. „Azt hiszem, a hangom még friss. Úgy érzem, nincsen határ.”

Jonas Kaufmann - Parla più piano
Az alábbi felvételen a tenor Nino Rota dalát énekli a Keresztapából.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A mozikban is láthatók a londoni Royal Opera House előadás-közvetítései

Szeptember végétől a hazai operabarátok is megtekinthetik a világ legnevesebb operaházai között számon tartott londoni Királyi Operaház előadásait: a 2022-23-as évad moziközvetítéseit – köztük több világpremiert – Budapesten és országszerte számos helyszínen tűzik műsorra a filmszínházak.
Zenés színház kritika

Egy elrajzolt valóságkép karikatúrája – kritika az Aranyoskám című előadásról

Három film-szín-játék és az 1848/49-es eseményeket feldolgozó drámai musical, A tizenötödik után a Madách Színház visszatért a könnyedebb, szórakoztató témákhoz. Az Aranyoskám Szirtes Tamás rendezésében azonban több, mint egyszerű vígjáték: humoros formában beszél elfojtott vágyakról, kudarcokról és az emberi kapcsolatokról.
Zenés színház magazin

Az igazi Mária főhadnagy: Lebstück Mária Ludovika, aki Jókainak mondta tollba az élettörténetét

Lebstück Mária neve elsőre talán nem cseng ismerősen, azonban Huszka Jenő Vértől pirosló ősi kard című áriáját, vagy a Ladilomot hallva egyből eszünkbe juthat egy huszárruhába öltözött fiatal nő, Mária főhadnagy.
Zenés színház ajánló

Interaktív kamaraoperát mutat be a Trafó

A Hatala Csenge Hírzárlat című regényéből készült Túszopera egyetlen alkalommal, szeptember 24-én látható a Trafóban.
Zenés színház hír

Átmenetileg bezár az Erkel Színház az elszálló rezsiárak miatt

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója az InfoRádiónak úgy fogalmazott, vakon repülnek, ködben, éjjel, ugyanis még nincsenek tisztában az összes intézményük pontos áremelkedésével. CIKKÜNK FRISSÜLT!