Zenés színház

Jonas Kaufmann: Az üres teremnek is énekelnék

2018.02.16. 11:14
Ajánlom
„Kérdezz bármit, nem vagyok szégyellős” – mondta Jonas Kaufmann az interjú elején. A tenor Diana Damrauval február 22-én Wolf Olasz daloskönyvét adja elő a Müpában.

Mielőtt elindulna az Olasz daloskönyv turnéja (Bécs, Párizs, London, Essen, Luxemburg, Budapest és Barcelona), Kaufmann a Spectator interjújában leszögezi: nehéz eladni Wolfot – nem csak az angoloknak, hanem a németeknek is. „Az emberek nem ismerik, szóval a menedzserek félnek tőle” – mondja, hozzátéve, hogy nem kellene.

Wolf fantasztikus zeneszerző, nem túl súlyos vagy nehezen befogadható. Ugyanúgy el kellene fogadnunk, mint Schumannt vagy Brahmsot.

Jonas Kaufmann

Jonas Kaufmann (Fotó/Forrás: Regina Recht)

Kaufmann a leghíresebb tenor Fritz Wunderlich óta, írja Norman Lebrecht zenetörténész. Jelenléte meghatároz egy operaévadot. Az utóbbi időben sok hír szólt a lemondásairól, amelyeknek okát sokan nem vették komolyan. A tenor cáfol: „Ismerek énekeseket, akik utálnak énekelni. Azért csinálják, mert fizetik őket érte. Nálam ez fordítva van.

Ha senki nem hallgatna, akkor is énekelnék. Nem szeretek lemondani, mert tudom, hogy sokan mennyi mindent megtesznek, hogy hallhassanak.”

Jonas Kaufmann az interjúban elmondta, hogy Párizsban, illetve a londoni Covent Gardenben érzi legjobban magát, az utóbbi helyen főként Antonio Pappano miatt. Az otthona München, noha aggódik, mi lesz, ha Kirill Petrenko Berlinbe megy a helyi zenekartól. Viszont kényelmetlenül érzi magát a Metropolitan Operában. „Nincsenek olyan jó produkciók. A HD-közvetítések nagy sikerek, de ma már nem kell New Yorkig menni egy jó előadásért. (...) Van, hogy a Met egy Toscát sem tud eladni rendesen.”

Szóba kerül a „szexuális zaklatás-hisztéria is”

(Lebrecht szavai), amelyben egyébként Kaufmann-nak is volt része. „Amikor diák voltam, volt egy támogató, aki helyet biztosított volna nekem a koncertsorozatában, ami persze ragyogó lett volna számomra. De nyilvánvalóan ellenszolgáltatásra számított, pontosan meghatározta nekem, hogy egy szaunában, egy zárt kabinban teljes testes masszázst kellene neki adnom. 20 vagy 22 voltam akkoriban, és van olyan, aki egy ilyet elfogad, azt mondja, ez az én lehetőségem. De én nem. Nagyon-nagyon meg voltam rémülve.”

Jonas Kaufmann

Jonas Kaufmann (Fotó/Forrás: Julian Hargreaves / Sony Classical / Müpa)

Ezzel együtt azt gondolja, túlságosan érzékenyek lettünk. Legutóbb Santa Monicában egy ráadást akart adni, Richard Tauber Girls Are Made To Love And Kiss (A lányok szerelemre és csókra valók) kezdetű dalát, és el kellett gondolkodnia, tolerálná-e ezt a közönség. „Ha megkérdezed tőlem, hogy mi a helyzet ezekkel az erotikus elemekkel, amelyeket a zeneszerzők az 1920-as években elhintettek, akkor azt mondom, ezeknek a zenéknek felét el sem lehetne játszani” – mondja, arra célozva, hogy nem szabad minden udvarlást és erotikus közlést, közeledést zaklatásnak venni. – „És az a legsúlyosabb, hogy rengeteg ember van, aki ma már nem ismer módot arra, hogy megközelítsen valakit a másik nemből.”

Tíz hónapot turnézik egy évben, de nem fáradt el. „Azt hiszem, a hangom még friss. Úgy érzem, nincsen határ.”

Jonas Kaufmann - Parla più piano

Az alábbi felvételen a tenor Nino Rota dalát énekli a Keresztapából.

Jonas Kaufmann és Diana Damrau koncertje február 22-én 19:30-kor kezdődik a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

101 évesen elhunyt Hilde Zadek szopránénekesnő

Elhunyt Hilde Zadek német-osztrák operaénekesnő, a 20. század egyik legjelentősebb szopránja.
Zenés színház magazin

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Zenés színház interjú

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.