Zenés színház

José Cura: "Lélekben fiatalnak érzem magam"

2015.02.11. 09:45
Ajánlom
Három Otello-előadás a Magyar Állami Operaházban, egy popkoncert Mahó Andreával a Budapest Sportarénában februárban, továbbá egy Rost Andreával közös áriaest a Győri Filharmonikus Zenekarral májusban: az argentin világsztár idén is elhalmozza a magyar közönséget. INTERJÚ

- Rossz klisének tartja a negyedik tenor elnevezést, mégis a három tenor nyomdokaiba lép azzal, hogy popkoncerten énekel.

- Két zene létezik számomra: jó és rossz függetlenül attól, hogy pop, klasszikus vagy crossover, habár az utóbbi kifejezést nem igazán tudom értelmezni. Ha úgy vesszük, minden ária koncertem popkoncert, hiszen Puccini vagy Verdi operaáriái a maguk korában slágerek voltak. Az én ún. popzenei fertőzöttségem a hatvanas évekig nyúlik vissza.  Ijúkoromban Beatles dalokat énekeltem Rosario utcáin, de később is, amikor Argentínából Olaszországba költöztem a feleségemmel, megesett, hogy utcai éneklésből kerestem a kenyeremet.

- Otello emblematikus szerepe idestova húsz éve, a Claudio Abbado vezényelte 1997-es  torinói előadás óta végigkíséri a pályáját. 2013-ban a Buenos Aires-i Teatro Colónban a rendezést és a díszlettervezést is magára vállalta. Miben változott az évek során az elképzelése erről a Verdi műről?

- Otello se nem hős, se nem nemes. Kezdettől ebben a  deheroizált felfogásban játszottam, ami sokaknak nem tetszett, másoknak viszont bejött. Az én Otellóm inkább Shakespeare és Boito szövegére épül, mintsem kizárólag a tenor hős nagyságára. Huszonévesen még el kellett képzelnem a gyilkos szenvedélyt, a féltékenységet, amit egy középkorú férfi érez. Mára már, az ötvenes éveimben megvan hozzá az érettségem, hogy ne az elképzeléseimből táplálkozzak, hanem a saját élményeimből. Noha lélekben  fiatalnak érzem magam, reggelente, amikor felkelek, bizony hol itt fáj, hol ott fáj a térdem, a vállam. Ezek a személyes tapasztalatok fontosak ahhoz, hogy belülről is megértsem Otello személyiségét a maga fizikai ritmusával együtt.

- Karmester, rendező, díszlettervező minőségében komplex módon foglalkozik az operával, a zenés műfajjal. Manapság nagyobb örömét leli a zenekari munkában, mint az éneklésben?

- Mindegyik teljesen másfajta kihívást jelent. Az éneklés mondhatni személyes ügy, egy énekesnek magáért kell felelősséget vállalnia, a saját aznap esti fizikai, mentális, lelki állapotáért. Leginkább a közönséggel való kapcsolatteremtés miatt énekelek idestova harminc éve. A karmesteri munka ezzel szemben nagyobb felelősséget jelent, teljes ráhangolódást a zenekarra, az énekesekre, az egész alkotói csapatra. Ha hibázol, akkor miattad szenvednek a többiek, ha jó formában vagy, akkor lelkesíteni tudod őket.

- Mennyire szívügye az elfeledett vagy kevésbé ismert argentin dalszerzők népszerűsítése?

- Amikor csak tehetem, igyekszem hazám, Argentína zenei és kulturális nagyköveteként mozogni a világban. Klasszikus kamarazenei esteket szoktam tartani. A Budapest Sportaréna-beli koncerten egy legendás mexikói zenész, Armando Manzanero egyik dalát éneklem majd.

- Mi igaz abból, hogy szívesen játszana prózai szerepeket akár filmen?

- Nagy filmrajongó vagyok, leginkább a francia művészfilmek és az angol szerzői filmek állnak hozzám közel. Az akciómozit, a speciális effektekkel operáló filmeket nem szeretem. Valóban szívesen vállalnék szereplést egy európai művészfilmben, de még nem találkoztam olyan rendezővel, aki bennem gondolkodna. Amúgy pedig azon a nézeten vagyok, hogy nem baj, ha az ember egy megvalósulatlan álmot dédelgetve hal meg, mert az legalább életében fiatalon tartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Színház

Megszavazta a Parlament az új színháztörvényt

115 igen szavazattal elfogadta az Országgyűlés a kulturális törvénycsomagról szóló törvényjavaslatot, amely miatt hétfőn ezrek tüntettek a Madách téren.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Előkerült egy lopott Klimt

Egy 1997-ben az észak-olaszországi Piancenza egyik galériájából ellopott Gustav Klimt-portré bukkant fel Olaszországban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház vicces

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Zenés színház hír

Először van női zeneigazgatója a San Franciscó-i Operának

Kim Eun Sun dél-koreai karmestert nevezték ki a San Franciscó-i Opera zeneigazgatójának. Az operaház történetében először tölti be nő ezt a posztot az intézményben.
Zenés színház musical

Látványos musical született Nikola Tesláról

Februárban mutatják be a RaM Colosseumban a Nikola Tesla – Végtelen energia című új musicalt. A kétfelvonásos, rendkívül látványos zenés darab segít felfedezni és új oldaláról megismerni a közismert név – Nikola Tesla – mögött rejtőző zsenit, életének rejtélyeit.
Zenés színház opera

Minden, amit az Operaház új évadáról tudni akar

19 premier, köztük két ős- és három magyarországi bemutató is szerepel a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja elnevezésű tematikus évadában.
Zenés színház gyász

100 éves korában meghalt a bariton, aki öt koncentrációs tábort élt túl

Énekelt Callasszal, Pavarottival, de a lágerekben is a zene tartotta benne a lelket. Eno Mucchiutti 100 éves volt.