Zenés színház

José Cura: "Lélekben fiatalnak érzem magam"

2015.02.11. 09:45
Ajánlom
Három Otello-előadás a Magyar Állami Operaházban, egy popkoncert Mahó Andreával a Budapest Sportarénában februárban, továbbá egy Rost Andreával közös áriaest a Győri Filharmonikus Zenekarral májusban: az argentin világsztár idén is elhalmozza a magyar közönséget. INTERJÚ

- Rossz klisének tartja a negyedik tenor elnevezést, mégis a három tenor nyomdokaiba lép azzal, hogy popkoncerten énekel.

- Két zene létezik számomra: jó és rossz függetlenül attól, hogy pop, klasszikus vagy crossover, habár az utóbbi kifejezést nem igazán tudom értelmezni. Ha úgy vesszük, minden ária koncertem popkoncert, hiszen Puccini vagy Verdi operaáriái a maguk korában slágerek voltak. Az én ún. popzenei fertőzöttségem a hatvanas évekig nyúlik vissza.  Ijúkoromban Beatles dalokat énekeltem Rosario utcáin, de később is, amikor Argentínából Olaszországba költöztem a feleségemmel, megesett, hogy utcai éneklésből kerestem a kenyeremet.

- Otello emblematikus szerepe idestova húsz éve, a Claudio Abbado vezényelte 1997-es  torinói előadás óta végigkíséri a pályáját. 2013-ban a Buenos Aires-i Teatro Colónban a rendezést és a díszlettervezést is magára vállalta. Miben változott az évek során az elképzelése erről a Verdi műről?

- Otello se nem hős, se nem nemes. Kezdettől ebben a  deheroizált felfogásban játszottam, ami sokaknak nem tetszett, másoknak viszont bejött. Az én Otellóm inkább Shakespeare és Boito szövegére épül, mintsem kizárólag a tenor hős nagyságára. Huszonévesen még el kellett képzelnem a gyilkos szenvedélyt, a féltékenységet, amit egy középkorú férfi érez. Mára már, az ötvenes éveimben megvan hozzá az érettségem, hogy ne az elképzeléseimből táplálkozzak, hanem a saját élményeimből. Noha lélekben  fiatalnak érzem magam, reggelente, amikor felkelek, bizony hol itt fáj, hol ott fáj a térdem, a vállam. Ezek a személyes tapasztalatok fontosak ahhoz, hogy belülről is megértsem Otello személyiségét a maga fizikai ritmusával együtt.

- Karmester, rendező, díszlettervező minőségében komplex módon foglalkozik az operával, a zenés műfajjal. Manapság nagyobb örömét leli a zenekari munkában, mint az éneklésben?

- Mindegyik teljesen másfajta kihívást jelent. Az éneklés mondhatni személyes ügy, egy énekesnek magáért kell felelősséget vállalnia, a saját aznap esti fizikai, mentális, lelki állapotáért. Leginkább a közönséggel való kapcsolatteremtés miatt énekelek idestova harminc éve. A karmesteri munka ezzel szemben nagyobb felelősséget jelent, teljes ráhangolódást a zenekarra, az énekesekre, az egész alkotói csapatra. Ha hibázol, akkor miattad szenvednek a többiek, ha jó formában vagy, akkor lelkesíteni tudod őket.

- Mennyire szívügye az elfeledett vagy kevésbé ismert argentin dalszerzők népszerűsítése?

- Amikor csak tehetem, igyekszem hazám, Argentína zenei és kulturális nagyköveteként mozogni a világban. Klasszikus kamarazenei esteket szoktam tartani. A Budapest Sportaréna-beli koncerten egy legendás mexikói zenész, Armando Manzanero egyik dalát éneklem majd.

- Mi igaz abból, hogy szívesen játszana prózai szerepeket akár filmen?

- Nagy filmrajongó vagyok, leginkább a francia művészfilmek és az angol szerzői filmek állnak hozzám közel. Az akciómozit, a speciális effektekkel operáló filmeket nem szeretem. Valóban szívesen vállalnék szereplést egy európai művészfilmben, de még nem találkoztam olyan rendezővel, aki bennem gondolkodna. Amúgy pedig azon a nézeten vagyok, hogy nem baj, ha az ember egy megvalósulatlan álmot dédelgetve hal meg, mert az legalább életében fiatalon tartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.
Zenés színház hír

Pályakezdő operaénekeseknek hirdet bel canto mesterkurzust és énekversenyt a Coopera

Molnár Levente Liszt-díjas bariton ötlete nyomán Musicum Laude címmel bel canto mesterkurzust hirdet a Coopera. A nyári képzést egy énekversennyel egybekötött gála zárja majd szeptemberben.
Zenés színház ajánló

Ajándék előadásokkal kedveskedik nézőinek a Madách Színház

Ismét műsorra tűzi népszerű online előadásait a Madách Színház, a zenés beszélgetéseket bárki ingyenesen megtekintheti. A SzínpadON produkciói szerda esténként láthatóak, az alkotók így szeretnének egy kis színházat visszacsempészni az emberek életébe.