Zenés színház

József Attila, a musicalhős

2012.02.10. 11:28
Ajánlom
Én, József Attila a címe Vizy Márton és Tóth Dávid Ágoston darabjának, amelyet Szirtes Tamás és Szente Vajk alkalmazott színpadra. A bemutatóra 2012. február 10-én és 11-én kerül sor. VIDEÓnkból ízelítőt kaphatnak a produkcióból, és arról is, milyen dalszövegíró lenne a költő.

A szerzőpáros a Madách Színház 2009 decemberében kiírt musicalpályázatára adta be a művet, és hat további darabbal együtt bejutott az utolsó fordulóba. Akkor így foglalták össze a még Tiszta szívvel címen futó musicalt: "József Attila élete misztériumjátékszerűen, a rombolás és az építés angyalának kíséretében. Az erős zene újszerűen jeleníti meg a jól ismert verseket."

A darab sajtótájékoztatóján a színház igazgatója, a darab rendezője Szirtes Tamás úgy fogalmazott: József Attilával foglalkozni, akinek munkássága egy évszázadra meghatározta az irodalmi gondolkodást, merész vállalkozás, ugyanakkor az ismeretterjesztés színház feladatai közé tartozik, hiszen - különösen a fiatalok - kevés verset olvasnak, József Attila életműve azonban a zene közvetítésével hozzájuk is eljuthat. Szirtes inspiratívnak, ihletőnek nevezte a zenét, amely a magyar popzenében gyökerezik, a címszerepet Nagy Sándorral (videónkon) váltva alakító Posta Victor így fogalmazott a Fideliónak adott interjúban a zenei világról: "Felvállaltan popzenéről van szó, de miért kellene ezeket a verseket nem kortársi módon, a jelenkor zenéjével előadni? A Jézus Krisztus Szupersztár rock alapú, mégis a bibliai történetet hitelesen feldolgozó musical. Kifejezetten jónak tartom Vizy Márton zenéjét: van egy különös, elidegenítő hatása annak, ahogyan a 20. század első felében játszódó történetben felcsendül egy - talán a leginkább Phil Collinséhoz hasonlítható - zenei világ, ami nagyon váratlanul hat, és szerintem kifejezetten jól megmutatható vele József Attila lélekrajza."

"Ilyen jó versszövegírónk még nem volt" - jegyezte meg Szirtes, aki Szente Vajkkal viszi színre a musicalt, amelynek dalai József Attila-versek, többnyire a szerelmi líra darabjai. A darab a költő első és utolsó szerelme köré épül, az első felvonásban a Vágó Márta-, a második felvonásban a Kozmutza Flóra-szerelmet jelenítik meg, de a kort és a korabeli irodalmi életet is felvázolják. Azt, hogy színészként milyen nehézségekkel jár ez a szerkesztési mód miatt, Posta Victort kérdeztük, aki így világította meg a játékmódot: "valóban olyan, mint két egyfelvonásos dráma, amelyeken belül megvannak a szerepívek, mindkét résznek megvan a maga tetőpontja; és mégsem, mert bár a két szerelemben hasonló érzéseket él meg József Attila - és ezeket a párhuzamokat a rendező, Szirtes Tamás finoman meg is mutatja - mégis a két szerelmi vonal egymásra épül."

Az előadás létrehozását komoly kutató- és műhelymunka előzte meg, szereplők valósak, a történet azonban fiktív. "Azt akarjuk igazolni, hogy a József Attila-versek olyan drámai erővel bírnak, mint akár a Shakespeare-drámák" - fogalmazott a rendező, így a költeményeket nem reális helyzetekben, hanem víziószerű szituációkban viszik színre, s ehhez a formához Tihanyi Ákos nem hagyományos koreográfiát, hanem a színházat és a táncot elegyítő mozgást tervezett. Az Én, József Attila című musical további alkotói Szlávik István díszlettervező, Rományi Nóra jelmeztervező, Kocsák Tibor zenei vezető. A címszerepet Nagy Sándor és Posta Victor alakítják, Vágó Márta szerepében Balla Eszter (videónkon) és Muri Enikő látható, míg Kozmutza Flóra Krassy Renáta és Polyák Lilla lesz. A további közreműködők Barát Attila, Nagy Balázs, Pusztaszeri Kornél, Dobos Judit, Laklóth Aladár, Sándor Dávid, Barabás Kiss Zoltán, Imre Sebastian, Bereczky G. Zoltán, Németh Gábor, Kiss Ernő Zsolt, Wégner Judit, Baranyai Annamária, valamint a Madách Színház Tánckara.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Zenés színház opera

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Zenés színház operaház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Zenés színház interjú

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Zenés színház veszprémfest

José Cura: „A művészetben nincs helye a skatulyáknak”

José Cura az olasz operairodalom slágereivel és a West Side Story fináléjával tér vissza a VeszprémFestre. Ebből az alkalomból adott interjút a Fideliónak a sokoldalú művész, aki éppen Nabuccót rendez Prágában.