Zenés színház

Juan Diego Flórez: "Nem vagyok mániákus operarajongó"

2010.11.23. 11:31
Ajánlom
Juan Diego Flórez nem csupán az operaszínpadokon arat óriási sikereket: gyakran lép fel dalénekesként zongorakísérettel, valamint koncertművészként is. Budapesti fellépésén a műfaj szerelmesei Verdi Rigolettójából a Herceg balladáját biztosan hallhatják. A többiről a művészt kérdeztük.

- Gyakran láthatjuk kevésbé ismert darabokban. Könnyebb vagy nehezebb ilyen operákba fellépni, mint az alapművekben?

- Ismert darabokban is megtalálnak a műfaj kedvelői, ugyanakkor azonban nem vagyok mániákus operarajongó, így viszonylag kevessé ismerem az úgynevezett hagyományt. De akár A sevillai borbélyban, akár a Nina, a szerelem bolondjában éneklek, mindig a lehető legjobbat szeretném nyújtani. Maximalista vagyok, a tökéletességre törekszem.

- Kipróbálta magát korábban más zenei műfajokban is?

- Gyerekkoromban nagyon szerettem a popzenét és a perui muzsikát. Mindig is szerettem énekelni, s mind popzenét, mind perui zenét sokszor énekeltem, és saját dalokat is írtam korábban. Élveztem ezt a kis kalandozást. Fiatal koromban egyébként nem voltam operarajongó. Maga a zene vonzott, a színházi körülményekről csak halvány elképzelésem volt. Elsősorban hangképzést akartam tanulni, a konzervatóriumban először a klasszikus zenét szerettem meg és csak aztán az operát. A kórusban szólistaként kezdtem énekelni és egyre inkább operai szólistakarrierről álmodoztam. Tisztában voltam a hangi adottságaimmal, soha nem vágytam olyasmire, hogy például elénekelhessem a Tosca Cavaradossiját.

- Korábban azt nyilatkozta, évi egy szerepet tanul. Most épp min dolgozik, és hogyan osztja be az idejét?

- Az az igazság, hogy minden évben betervezek magamnak legalább egy új szerepet, ez azonban nem mindig lehetséges. Ha éppen nem új szerepre készülök, akkor koncertekre, lemezfelvételekre tanulok új műveket. Elég sok fellépésem van, fogalmazhatnánk úgy is, hogy állandóan gyakorolok vagy tanulok.

- Rossini, Bellini, Donizetti műveinek avatott énekeseként tartják számon. Tud és akar-e ezen a repertoáron változtatni? Gondolkodott esetleg azon, hogy idővel kortárs vagy barokk darabok felé nyisson?

- Boldog vagyok és örülök, hogy a teljes bel canto repertoár megnyílt előttem. Bár igaz, hogy Rossini-tenorként emlegetnek, de Donizetti-, Bellini-, Verdi-művek is szerepelnek a repertoáromon, akárcsak olyan kevésbé játszott szerzők, mint Gluck, Meyerbeer, Paisiello vagy Auber darabjai. Nem tartom jónak, ha az ember egysíkú, ezért is szerepel közeljövőbeli terveim között Donizetti Linda di Chamounix-ja és Bizet-től a Gyöngyhalászok.

- Az El Sistema bevezetésén dolgozik szülőhazájában. Hogyan vesz részt az Abreu-féle zenepedagógia terjesztésében, és mit vár, hogyan befolyásolja ez Peru zeneoktatását?

- Az El Sistema lényege tömören az, hogy "a zene megváltoztatja az életet". A múlt évben Venezuelában együtt koncerteztem karmester barátommal, Gustavo Dudamellel, és több városban jártunk, ahol e módszer mentén dolgoznak. Nagy hatással volt rám a tapasztalás, és elhatároztam, hogy meg kell valósítanom a módszert Peruban is. A zeneoktatásnak ezzel a módszerével alapjaiban fejlődhet az ifjúság gondolkodásmódja. Az egészen kicsiktől a tizenévesekig gazdagodhatnak a fiatalok, kulturális élményeket gyűjthetnek, emellett személyiségük is fejlődik, például kötelességtudóbban viselkednek.

- Volt már olyan helyzetben, hogy olyasmit kértek öntől a rendezők, amit legszívesebben visszautasított volna?

- Természetesen, és gondolom ezzel nem vagyok egyedül. Sok ajánlatot kaptam, például hogy énekeljem el Arnoldot a Tell Vilmosból, de nem vállaltam.

- Több énekes kollégája rendez, vezényel, díszletet, jelmezeket tervez. Gondolt esetleg ön is hasonló „pótcselekvésre"?

- Én is kipróbáltam magamat már, például zenét szerzek, perui dalokat hangszerelek. A budapesti koncerttel egy időben jelenik meg Santo című lemezem gyönyörű szakrális dalokkal, melynek címadó dalát nemcsak énekelem, de én is komponáltam.

- Nemrég hunyt el Polgár László, a Zürichi Operaház magyar basszistája - találkozott vele pályafutása során?

- Sajnos nem, de tanárom és ügynököm, Ernesto Palacio néhány alkalommal énekelt vele. Ő említette, hogy Polgár László nagyszerű énekes volt és nagyon jó ember.

- Először lép fel Budapesten. Mit hallott rólunk?

- Csak jókat! A magyarok nagyon művelt és kivételesen vendégszerető nép hírében állnak. Már alig várom, hogy személyesen megismerjem Budapestet, azt a várost, amely világszerte ismert szépségéről és történelméről.

- Elárul valamit a műsoráról?

- Igyekszem megmutatni a magyar közönségnek a repertoáromat és a lehető legjobb produkciót nyújtani. A műsorban biztos, hogy elhangzik Rossini-, Cimarosa-, Donizetti- és Verdi-darab - és néhány meglepetéssel is készülök!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház operett

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház interjú

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Zenés színház kritika

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Zenés színház interjú

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.
Zenés színház interjú

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.