Zenés színház

Juan Diego Flórez: "Nem vagyok mániákus operarajongó"

2010.11.23. 11:31
Ajánlom
Juan Diego Flórez nem csupán az operaszínpadokon arat óriási sikereket: gyakran lép fel dalénekesként zongorakísérettel, valamint koncertművészként is. Budapesti fellépésén a műfaj szerelmesei Verdi Rigolettójából a Herceg balladáját biztosan hallhatják. A többiről a művészt kérdeztük.

- Gyakran láthatjuk kevésbé ismert darabokban. Könnyebb vagy nehezebb ilyen operákba fellépni, mint az alapművekben?

- Ismert darabokban is megtalálnak a műfaj kedvelői, ugyanakkor azonban nem vagyok mániákus operarajongó, így viszonylag kevessé ismerem az úgynevezett hagyományt. De akár A sevillai borbélyban, akár a Nina, a szerelem bolondjában éneklek, mindig a lehető legjobbat szeretném nyújtani. Maximalista vagyok, a tökéletességre törekszem.

- Kipróbálta magát korábban más zenei műfajokban is?

- Gyerekkoromban nagyon szerettem a popzenét és a perui muzsikát. Mindig is szerettem énekelni, s mind popzenét, mind perui zenét sokszor énekeltem, és saját dalokat is írtam korábban. Élveztem ezt a kis kalandozást. Fiatal koromban egyébként nem voltam operarajongó. Maga a zene vonzott, a színházi körülményekről csak halvány elképzelésem volt. Elsősorban hangképzést akartam tanulni, a konzervatóriumban először a klasszikus zenét szerettem meg és csak aztán az operát. A kórusban szólistaként kezdtem énekelni és egyre inkább operai szólistakarrierről álmodoztam. Tisztában voltam a hangi adottságaimmal, soha nem vágytam olyasmire, hogy például elénekelhessem a Tosca Cavaradossiját.

- Korábban azt nyilatkozta, évi egy szerepet tanul. Most épp min dolgozik, és hogyan osztja be az idejét?

- Az az igazság, hogy minden évben betervezek magamnak legalább egy új szerepet, ez azonban nem mindig lehetséges. Ha éppen nem új szerepre készülök, akkor koncertekre, lemezfelvételekre tanulok új műveket. Elég sok fellépésem van, fogalmazhatnánk úgy is, hogy állandóan gyakorolok vagy tanulok.

- Rossini, Bellini, Donizetti műveinek avatott énekeseként tartják számon. Tud és akar-e ezen a repertoáron változtatni? Gondolkodott esetleg azon, hogy idővel kortárs vagy barokk darabok felé nyisson?

- Boldog vagyok és örülök, hogy a teljes bel canto repertoár megnyílt előttem. Bár igaz, hogy Rossini-tenorként emlegetnek, de Donizetti-, Bellini-, Verdi-művek is szerepelnek a repertoáromon, akárcsak olyan kevésbé játszott szerzők, mint Gluck, Meyerbeer, Paisiello vagy Auber darabjai. Nem tartom jónak, ha az ember egysíkú, ezért is szerepel közeljövőbeli terveim között Donizetti Linda di Chamounix-ja és Bizet-től a Gyöngyhalászok.

- Az El Sistema bevezetésén dolgozik szülőhazájában. Hogyan vesz részt az Abreu-féle zenepedagógia terjesztésében, és mit vár, hogyan befolyásolja ez Peru zeneoktatását?

- Az El Sistema lényege tömören az, hogy "a zene megváltoztatja az életet". A múlt évben Venezuelában együtt koncerteztem karmester barátommal, Gustavo Dudamellel, és több városban jártunk, ahol e módszer mentén dolgoznak. Nagy hatással volt rám a tapasztalás, és elhatároztam, hogy meg kell valósítanom a módszert Peruban is. A zeneoktatásnak ezzel a módszerével alapjaiban fejlődhet az ifjúság gondolkodásmódja. Az egészen kicsiktől a tizenévesekig gazdagodhatnak a fiatalok, kulturális élményeket gyűjthetnek, emellett személyiségük is fejlődik, például kötelességtudóbban viselkednek.

- Volt már olyan helyzetben, hogy olyasmit kértek öntől a rendezők, amit legszívesebben visszautasított volna?

- Természetesen, és gondolom ezzel nem vagyok egyedül. Sok ajánlatot kaptam, például hogy énekeljem el Arnoldot a Tell Vilmosból, de nem vállaltam.

- Több énekes kollégája rendez, vezényel, díszletet, jelmezeket tervez. Gondolt esetleg ön is hasonló „pótcselekvésre"?

- Én is kipróbáltam magamat már, például zenét szerzek, perui dalokat hangszerelek. A budapesti koncerttel egy időben jelenik meg Santo című lemezem gyönyörű szakrális dalokkal, melynek címadó dalát nemcsak énekelem, de én is komponáltam.

- Nemrég hunyt el Polgár László, a Zürichi Operaház magyar basszistája - találkozott vele pályafutása során?

- Sajnos nem, de tanárom és ügynököm, Ernesto Palacio néhány alkalommal énekelt vele. Ő említette, hogy Polgár László nagyszerű énekes volt és nagyon jó ember.

- Először lép fel Budapesten. Mit hallott rólunk?

- Csak jókat! A magyarok nagyon művelt és kivételesen vendégszerető nép hírében állnak. Már alig várom, hogy személyesen megismerjem Budapestet, azt a várost, amely világszerte ismert szépségéről és történelméről.

- Elárul valamit a műsoráról?

- Igyekszem megmutatni a magyar közönségnek a repertoáromat és a lehető legjobb produkciót nyújtani. A műsorban biztos, hogy elhangzik Rossini-, Cimarosa-, Donizetti- és Verdi-darab - és néhány meglepetéssel is készülök!

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Zenés színház hír

Posztumusz Igaz Ember díjat kapott Kálmán Imre

A Holokauszt Magyarországi Áldozatainak Emléknapján a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne vette át a díjat az Operettszínházban.
Zenés színház opera

4 operaelőadás 26 órán belül? Kelemen Zoltánnak belefért

Három Bajazzókat és egy Bánk bán előadást vészelt át a szegedi Kelemen Zoltán operaénekes 26 órán belül. Nem is akárhogyan!
Zenés színház interjú

„Molnár Ferenc világraszóló zseni volt”

Április 26-án mutatja be az Operettszínház Béres Attila rendezésében a Liliomot. Az előadás két prózai szereplőjével, Nagy-Kálózy Eszterrel és Jordán Tamással arról is beszélgettünk, mi az a „molnárferenciség”, amihez a musicalben is ragaszkodni kell.
Zenés színház gyász

Elhunyt László Margit operaénekes

A Liszt-díjas lírai szopránénekesnőt, Érdemes művészt nyolcvannyolc éves korában érte a halál.