Zenés színház

Jurtadiszkó, egyházhakni

2012.04.03. 07:17
Ajánlom
Két szabadtéri előadás és több mint egy évtizedes kényszerszünet után a Veled, Uram! ismét színpadra kerülhetett a Thália és a Budapesti Operettszínház jóvoltából. Hogy egész pontosan miért, arra meggyőző választ nem kaptunk.

Amikor egy premier kapcsán többször hangzik el a shakespeare-i és a wagneri jelző, mint ahányszor életünkben - önszántunkból vagy félresiklott házibulik jóvoltából - elkaraokeztuk a megsárgult borítójú István, a királyt, már tudjuk, hogy baj van. Baj, mert a szervezők maximum az előadás tizedik percéig képesek elhitetni a jóhiszemű közönséggel, hogy amit mondtak, azt komolyan is gondolták. A néző aztán hazafelé bandukolva azt tapasztalja, hogy se wagneri leitmotívumok, se shakespeare-i jambusok nem duruzsolnak a fülében, csak az a rockoperának nevezett alig valami, ami egy ideje se nem rock, se nem opera, legfeljebb gitárszólamokkal megfejelt musical.

Azt, hogy az egykor hatalmas erővel robbanó István, a királynak folytatása lesz, mindig is lehetett tudni: a kérdés inkább csak az volt, hogy a szerzők mikor rántják le az újabb bőrt az időközben jócskán megkoptatott hírnévről. Némi önkritikával persze könnyen belátható lett volna, hogy két bemutatót megélt, aztán hamvában elhalt Veled, Uram! korántsem akkora remekmű, mint elődje volt: nem véletlen, hogy (ellentétben az István, a királlyal) se a Nemzeti Színházban nem tűzték műsorra, se a nézői emlékezetbe nem véste be különösebben magát. Ezzel szemben az alkotók abban reménykedtek, hogy - harmadszorra - valami csoda folytán a közönség mégis elhiszi, hogy 2012-ben lehet úgy musicalt írni, ahogy harminc évvel korábban lehetett, figyelmen kívül hagyva mindent, ami azóta színházzal, könnyűzenével történt.

A történet az István (Sasvári Sándor) halálát megelőző, vérrel és intrikával fűszerezett korszakba röpít vissza, amikor a hidrogénezett hajú Orseolo Péter (Mészáros Árpád Zsolt) gátlástalan hatalomvágytól vezérelve versenybe száll a trónért. Ármánykodásainak köszönhetően találkozhatunk az erdőben bujkáló pogányokkal, ősi magyar szokás szerint tűzön futtatott Imre herceggel, és Zobor táltossal (Pirgel Dávid), aki közvetlenül a Gyűrűk Ura kelléktárából zuhant a színpadra. A ködös történelmi tényeket fiktív szálakkal ok-okozati sorrendbe terelő cselekmény még akár izgalmassá is válhatna, ha a rendezés (Somogyi Szilárd) nem iparkodna minden pillanatban a monumentalitás nyilvánvalóan banális hatását kelteni a meglehetésen szűkös színpadon: a Thália méreténél fogva alkalmatlan látványos tömegjelenetek és koreográfiák lebonyolítására. (Apropó koreográfia: az István üdvözlését kísérő karlendítések felett napokkal az előadás után is értetlenül állunk.)

A színpad közepére állított, királyi kastély külső és belső terét egyaránt ábrázoló, karácsonyfa ledekkel körbefont díszlet (Rózsa István) gyakorlatilag folyamatos mozgásban van. Ha épp nem a forgószínpadon pörög, akkor díszletmunkások cibálják jobbra-balra, nehogy a néző egy pillanatra is azt gondolja, hogy ősmagyar rögvalóság helyett a Hattyúk tavát nézi. Grandiózus a nyitókép is: István mindent betakaró palástját egy hirtelen jött ötlettől vezérelve ciklámen fénnyel bombázzák meg, majd egy felvonással később ugyanebben a térben váratlanul egy óriási libikóka bontakozik ki, egyik végén Istvánnal, másikon Vászollyal. Nem érheti panasz a készítők stilizációs készségét sem: Orseolo a második felvonásban több alkalommal kísérel meg gyilkosságot végrehajtani egy méretes fakarddal, a rezervátumba szorított pogányok sámándobja pedig valójában egy olajoskannákból kiépített DJ szett. Satöbbi.

Ha a Veled, Uram! önmagában remekmű lenne - mint ahogy nyilvánvalóan nem az -, ha Szörényi Levente monumentális hangzásvilág alatt nem saját életművének folyamatos és koncepciótlan önismétlését értette volna, ha egy centivel megpróbált volna közelebb lépni a 21. század hangzásvilágához, esetleg ha Bródy János a kínrímszótár felütése helyett valóban akart volna dalszöveget írni, az Operettszínház és a Thália közös produkciója még akkor is komoly gondokkal küzdene. Valódi színészi játékot nem lehet számon kérni, a legtöbb, amit a recenzens megtehet, hogy bocsánatot kér a maréknyi kivételtől. Az azonban, hogy énekhangok terén sem kapjuk meg az élmény minimumát, megengedhetetlen. És akkor álljon itt azoknak a neve, akik a szó szoros értelmében megmentették az estét: Feke Pál, Janza Kata, Vágó Bernadett.

A majd' három órás előadás végeztével a Szent Korona ellebeg a zsinórpadlás irányába, mi pedig- hazaszeretet ide vagy oda- hálásak vagyunk érte. A kötelező vastaps után aztán még egy darabig próbáljuk megérteni, hogyan kerültek a színpadra diszkófényben úszó pogányok és mi szükség volt a hullahegyek felett ízléstelenül felcsendülő Boldogasszony Anyánkra. Választ persze nem kapunk, mint ahogy arra sem, hogy az import tarsolylemezért cserébe megváltható nemzeti identitás korában mennyi szükség van a jurtadiszkóra, mennyi az egyházhaknira. Mert a Veled, Uram! alig több ezeknél.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.
Zenés színház ajánló

Mitől működik egy házasság? – II. János Pál pápa darabja az Opera Eiffel Műhelyházában sejteti a választ

Karol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című darabját Krzysztof Penderecki zenéjével és székesfehérvári Vörösmarty Színházzal együttműködésben mutatja be 2021. szeptember 8-án a Magyar Állami Operaház.
Zenés színház hír

Sonja Šarić szerb szoprán nyerte a IV. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt

A pandémia miatt tavalyról 2021-re halasztott énekverseny minden korábbinál több, 66 versenyző részvételével zajlott. A Fidelio különdíját az egyetlen magyar döntős, Fürjes Anna Csenge nyerte el.
Zenés színház hír

Kautzky Armand menti meg a Margitszigeti Színház előadását

Gerdesits Ferenc egészségügyi okokból nem tud fellépni a szeptember 3-i Margitszigeten a TGB Production Tesla című előadásában – tudatta a Fidelióval a darab menedzsmentje.