Zenés színház

Kaleidoszkóp a panoptikumból

2010.05.14. 08:42
Ajánlom
Ha internetes szavazásra bocsátanák a kérdést: melyik az öt legnépszerűbb Mozart-opera, minden valószínűség szerint a Szöktetés a szerájból, a Figaro házassága, a Don Giovanni, a Così fan tutte és A varázsfuvola szerepelne az összesített listán. Hamarosan közös programra indulhatnak a Müpába azok, akik szeretik, és azok, akik még nem ismerik ezt az öt operát.

A május 16-i matinékoncerteken a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem opera szakos hallgatói keltik életre a fent említett operák szereplőit. "Olyan lesz, mintha egy panoptikumban járnánk, amelyben a megelevenednek a figurák, majd előadnak egy-egy Mozart-operarészletet" - meséli Kovalik Balázs, az előadás rendezője, aki zeneakadémiai tanárként minden osztályával fél évet szánt arra, hogy csak Mozart operáival foglalkozzanak, mert meglátása szerint a mozarti dramaturgia és színház olyan kiváló, hogy kötelező segítség ahhoz, hogy az ember megértse Verdit, Puccinit és Wagnert. Voltaképpen ezekből a műhelymunkákból született annak idején a Budapesti Tavaszi Fesztiválon a Mozart-maraton előadás.

A szerzővel azonban nem lehet eleget foglalkozni, új és új ötletekkel lehet színre vinni, most például kaleidoszkópszerűen tárulnak majd elénk egyes jelenetek, amelyek a teljes történetből kiemelve, önmagukban is megállják a helyüket. "Ezeknek a koncerteknek nem az a céljuk, hogy a közönség cselekményszerűen megismerje a műveket. Ezúttal arra próbálunk rávilágítani, hogy mennyire hasonlóak bennük bizonyos karakterek és szituációk, mégis mennyi különbözőség rejlik ezekben a hasonlóságokban." Lehet DVD-t venni, el lehet menni operába, ám ott biztosan nem hallhatja az ember egymás után Don Giovanni és Zerlina, majd a Gróf és Susanna duettjét. Pedig a két jelenetet érdemes egymás mellett megvizsgálni: mindkettőben a bariton csábítja a lírai szopránt. A különbségekre és az azonosságokra maga a rendező hívja majd fel a közönség figyelmét. 

Kovalik februárban a müncheni Deutsche Operben ősbemutatót rendezett, majd Bonnban állította színpadra Janáček Katja Kabanováját. "Mindenki azt hiszi, hogy a rendezőnek az a feladata, hogy megmondja, hol jöjjön be és menjen ki az énekes, és hogy milyen legyen a díszlet. Nem csak erről van szó. Egy opera, de még egy matinékoncert is rengeteg önálló elemzést és közös gondolkodást igényel a szereplőkkel. Megbeszéljük, hol diktál dramaturgiai feszültséget a zene és a szöveg, együtt nyomozzuk, hogy milyen másodlagos, harmadlagos jelentése lehet egy-egy szónak, vagy dallamnak, amire a Mozart-operák különösen alkalmasak."

A Mozart ötször előadásain csupa fiatal énekest láthatunk majd a színen, akik a rendező elmondása szerint mindenre fogékonyak és nyitottak, ugyanakkor kellően képzettek a műfajban. A két koncert nagy lehetőség az opera szakos hallgatóknak, és nagy lehetőség a közönségnek is: találkozni. Egymással, Ozminnal, Dorabellával, Sarastróval és persze Wolfgang Amadeussal.

2010. május 16. 11:00 és 15:00

Fesztivál Színház

Mozart ötször

Részletek a Szöktetés a szerájból, a Figaro házassága, a Don Giovanni, a Così fan tutte és A varázsfuvola című operákból


Km.: Concerto Budapest, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem opera szakos hallgatói
Vez.: Oberfrank Péter
Rend.: Kovalik Balázs

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.
Zenés színház interjú

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Zenés színház interjú

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Zenés színház interjú

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház ajánló

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.