Zenés színház

Kaliberek

2006.06.21. 00:00
Ajánlom
Egy musical és egy előadás, amely nem akar mást, mint szórakoztatni. Nem akar komoly üzenetet közvetíteni, nincs erkölcsi mondanivaló, nem kell semmit dekódolni vagy érteni, elég, ha beül a néző, és 2 óra 45 percen keresztül kacaghat önfeledten.

A női főszerepben: Ladinek Judit (Ulla)

Ez az írás nem arról akar szólni, miért vagy mennyire jó musical a Producerek. Nem elemzi a darabot, nem sorolja fel a film és a színpadi változat közötti különbségeket, nem szól arról, hogy e módosításoknak köszönhetően a színházban felhőtlenebbül érzi magát a néző, mint a képernyő előtt. Természetesen számít az, milyen fülbemászó a klasszikus és nem popmusicaleket idéző zene, hogy már a nyitánynál amolyan „békebeli” hangulatra számíthatunk, de erre sem fogok kitérni.

Amiről viszont mindenképpen szólni kell: az alkotók magyar színpadi adaptációja. Ismerős fordulatokkal domesztikálják a New York-i történetet. Így lesz Hitlernek dalból a lelke. A túl jónak ítélet darab kezdete: Be van fejezve a nagy mű, igen. Gyere, Bodri kutyám – dúdolja a börtönben Bialystock. A produceri iroda falán ott vannak a múlt nagy sikereinek plakátjai A mi kis lábosunk-tól a Gödörre várvá-n keresztül A bolond baby-ig, ezzel tisztelegve a régi Madách Színház előtt.

Élvezettel komédiázik mindenki. Gálvölgyi János Bialystockjában csöppnyi szarkazmus sincs. Olyan ember ő, aki könnyen átsiklik a veszteség fölött, hiszen ott vannak a befektetői, a járókeretes hölgyek a nyugdíjasotthonból, akik azonban még vágy(ná)nak egy kis szexre, igaz, a perverz játékok már az ártatlannál is ártatlanabbak és a verbalitásra korlátozódnak. A jég hátán is megél. Gálvölgyi kabarét játszik, hangsúlyai ismerősek (főleg paródiákból és klasszikus bohózatokból), van benne valami joviális egyszerűség. A produceri álmokat dédelgető könyvelő, Leo Bloom szerepében Nagy Sándor. Szerencsés alkat: tökéletes bonviván és táncoskomikus. (Bár aki látta őt A dohányzás ártalmasságáról-t előadni még egyetemista korában, tőle talán már semmin nem lepődik meg.) Benne van a kisember és a kisfiú félelme (az adóhatóságtól és a nőktől), de tanulékony, úgyhogy félelmeitől könnyen megszabadulva szambázik be a tárgyalóterembe, egyenesen Rióból, ahova a társától lenyúlt pénzből repült. De van igazi barátság, mert visszament, hogy tanítómestere büntetlenségét tanúsítsa – még ha öt év Sing Singet is kapnak mindketten. (A jó producer azonban saját életanyagából is dolgozik, mert utána aztán sikerre visznek egy zenés börtönlázadást Zeng a Sing Sing címmel.) Ladinek Judit Ullája tökéletesen tisztában van nőiessége minden kellékével. Nem buta, hiszen a mama jól megtanította, mit és hogyan kell használni. Barabás Kiss Zoltán a félig (vagy tán egészen?) elmebeteg, de erős humorral ábrázolt náci figurájában egyszerre álmodozó, gyermeklelkű, retardált, exhibicionista és kemény legény. Weil Róbert sem veszi pasztellre. Eltúlzott gesztusokkal él a dilettáns rendező, Roger De Bris szerepében, aki extravagáns, világlátása egészen egyéni: neki új, hogy a II. világháborút a németek elvesztették, így a Hitler tavasza 2. felvonását át kellene írni, ne legyen túl lehangoló, hiszen mégis egy szerelmes musicalről van szó. Affektál, egészen bizarr hangfekvésben beszél, kicsit selyp, kicsit pösze, édesen pislog, mozdulatai szélesek. Amikor megtudja, hogy be kell ugrania a főszerepbe, mint egy kis madár rebben meg, de a színpadon már él, sugárzik, mint egy díva. Kreatív csapata tökéletes Village People tribute. És a díszlettervezője igencsak hasonlít Kentaurra.

Akinek a – mármint az igazi Kentaurnak – díszletei furán dőlnek, egészen érdekes, billent perspektívában ábrázolják a külső helyszíneket, míg a bent és a háztető teljesen reális és normális (leszámítva néhány, a fülét ritmusra mozgatni tudó nyulat). A Hitler tavasza musical díszlete és jelmeze (Vágó Nelly munkája) tökéletesen követi azt, ahogyan a darabbeli rendező és kreatív csapata színpadra álmodta a dilettáns szerző művét: toll-legyezők, kivilágított lépcső, csillogó szálakkal átszőtt führeri egyenruha.

A tapsrendbe ágyazott fináléban (vagy vice versa?) azt kérik a nézőktől, terjesszék az előadás hírét, ha az megéri. Ezennel terjesztem.

2006. június 17. 15:00 Madách Színház – Mel Brooks – Thomas Meehan: Producerek; főbb szerepekben: Gálvölgyi János (Max Bialystock), Nagy Sándor (Leo Bloom), Weil Róbert (Roger De Bries), Ladinek Judit (Ulla), Barabás Kiss Zoltán (Franz Liebkind), Galbenisz Tomasz (Carmen Ghia), Détár Enikő (Ölelj-Csókolj); km.: a Madách Színház tánckara és kórusa; fordította: Galambos Attila; díszlet: Kentaur; jelmez: Vágó Nelly; koreográfus: Tihanyi Ákos, sztepp: Bóbis László; zenei vezető: Kocsák Tibor; dramaturg: Springer Márta, világítástervező: Bányai Tamás; rendező: Szirtes Tamás)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?
Színház

Ünnepre hív a Rózsavölgyi Szalon

Hogyan változtak meg a kommunikációs szokásaink a vírushelyzetben? Mit csinálhatunk a korlátozások ideje alatt? Milyen tervekkel vágunk bele a következő időszakba? Ezekre a kérdésekre kereste a választ Csiby Gergely és Józan László a Mi jár a fejedben? második adásában Vecsei H. Miklóssal, Herner Dorkával, Molnár Piroskával és Grecsó Krisztiánnal. Természetesen az adventi időszak előestéjén az ünnep is szóba került.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

A változásra is reflektál Dolhai Attila új lemeze

A Visszatérés CD után két évvel új lemezzel jelentkezik Dolhai Attila. Az előző albummal ellentétben – ahol a színházi élmények egyfajta összefoglalása volt a cél – a színész ezúttal nem mások által megírt szerepek mentén szólal meg, hanem saját szerzeményeit gyűjtötte össze.
Zenés színház advent2020

Adventi naptárba rendezett új felvételekkel készül közönségének az Opera

Online adventi naptárba rendezett új felvételekkel készül a közönségnek a Magyar Állami Operaház advent első vasárnapjától 26 napon át.
Zenés színház ajánló

Online Mikulásünnep a Talamba Ütőegyüttessel

A Zichy Szín-Műhely Mikulás alkalmával egy igazán különleges meglepetéssel készül december 5-én és 6-án.
Zenés színház hír

Lévay Szilveszter legendás musicalje a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

2021 augusztusában ismét Budapestre érkezik Lévay Szilveszter és Michael Kunze darabja, a Mozart!. A Budapesti Operettszínházban évekig sikerrel futó musical ezúttal a Veszprémi Petőfi Színház vendégjátékaként tér vissza.
Zenés színház hír

Indul a SzínpadON – a Madách Színház újra online játszik

A nyári sikeres online bemutatóit követően újra jelentkezik a Madách Színház streaming szolgáltatása. A SzínpadON keretein belül ismét látható lesz az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt.