Zenés színház

Kálmán Péter a következő évad Kamaraénekese az Operában

2024.04.02. 11:25
Ajánlom
A népszerű basszbaritont húsvétvasárnap, a Parsifal-előadását követő tapsrend alatt érte a meglepetésszerű bejelentés, hogy a következő szezonban ő lesz a Magyar Állami Operaház legnagyobb elismerésének egyik kitüntetettje. A Herendi Porcelánmanufaktúra által készített, hattyút formázó díjat Almási-Tóth András művészeti igazgató adta át a kollégák és a közönség ünneplésének kíséretében.

Az Operaházban az I. Nemzetközi Mozart Énekverseny első helyezettjeként 1993-ban debütált Kálmán Péter Papagenóként mutatkozott be A varázsfuvolában, de volt Figaro (A sevillai borbély, Figaro házassága), Almaviva (Figaro házassága), Bartolo (A sevillai borbély), Belcore, Dulcamara (Szerelmi bájital), Beckmesser (A nürnbergi mesterdalnokok), Cipolla (Mario és a varázsló), Don Alfonso (Così fan tutte), Don Pasquale, Elviro (Xerxes), Faninal (A rózsalovag), Gianni Schicchi, Lindorf, Coppelios, Miracle, Dappertutto (Hoffmann meséi), Nick Shadow (A kéjenc útja) és Woland (A Mester és Margarita) is a dalszínház produkcióiban. A hétvégén lezárult Parsifal-sorozatban Klingsor szerepét formálta meg, emellett az idei évadban A Rajna kincsében, a Siegfriedben és Az istenek alkonyában Alberichként, a Toscában Scarpiaként lépett a színpadra az Andrássy úton, a következő évadban pedig a Falstaff címszerepében és Mefisztóként (Faust) láthatja viszont őt az Operaház közönsége.

A kiváló basszbariton magyarországi fellépései mellett folyamatosan járja a világot.

Hét évig volt vezető szólistája a Zürichi Operának, és nagy sikerrel lépett fel többek közt a Glyndebourne-i Fesztiválon, a párizsi Théâtre des Champs-Élysées-ben, a Monte-carlói Operaházban, a Genfi Nagyszínházban, a Salzburgi Ünnepi Játékokon, a Theater an der Wienben és a Seattle-i Operában, a következő évadban pedig a londoni Királyi Operaházban és a New York-i Metropolitanben is debütál Bartolo szerepében.

A művésszel lapunk a közelmúltban készített interjút, egyebek közt annak kapcsán, hogy jövő májusban a New York-i Metropolitan színpadán fog fellépni. A cikkben egyebek közt szóba kerül az is, miként lendült fel karrierje az elmúlt időszakban. Mint fogalmazott, bele kellett öregedni a hangjába: „2012-ben énekeltem először Salzburgban, Cecilia Bartoli ezután kezdett el ide-oda hívogatni. Ismertem őt még a zürichi éveimből, de úgy látszik, bele kellett öregednem a hangomba, hogy elinduljon valami. […] Ami ma is igaz: tudok rossz lenni és jó, de a pályám elején szerintem nem voltam jó. Soká lettem kész, nem találtam például olyan tanárt, aki megtanított volna énekelni” – mesélte.

„Bele kellett öregednem a hangomba” – interjú Kálmán Péter operaénekessel

Kapcsolódó

„Bele kellett öregednem a hangomba” – interjú Kálmán Péter operaénekessel

Glyndebourne, a La Monnaie és még számos külföldi játszóhely után Kálmán Péter szeptemberben a Covent Garden, jövő májusban a New York-i Metropolitan színpadán debütál – idén áprilisban pedig barátságból az Óbudai Társaskörben lép fel a Don Pasquale címszerepében.

A német operaéletből ismert Kammersänger cím mintájára létrehozott kamaraénekesi elismeréssel az OPERA vezetése kiemelkedő aktív szólistái iránti megbecsülését kívánja kifejezni, nagyra értékelve tehetségüket és színpadi teljesítményüket.

A Kamaraénekes címet, ami az adott évadban kiemelt javadalmazással is jár, egy szezonban legfeljebb hárman birtokolhatják, a Kossuth-díjjal még nem rendelkező operaénekeseknek ítélhető oda,

akik összesen három alkalommal kaphatják meg. Az elmúlt évtizedben az évadzáró Csillagóra gálán átadott elismeréseket idei újításként februárban adták át első ízben évad közben, lehetőséget teremtve arra, hogy a közönség is osztozzon kedvenc művészei meglepetésében és örömében. Akkor a szezon utolsó Arabella-előadása után Pasztircsák Polina részesült a kitüntető címben.

Fejléckép: Kálmán Péter az évad Kamaraénekese kitüntetéssel (Fotó/Forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Egy történet, tizenhat variáció – különleges előadás a Pesti Vigadóban

Április 27-én a SZÓ • SZÍN • JÁTÉK sorozat következő előadásán az érdeklődők egy izgalmas, egyedülálló darabot láthatnak, Tóth Péter Stílusgyakorlatok című kabaré-operája új színeket és hangulatokat csempész a színházi élmények világába.
Zenés színház hír

Operaversenyt hirdet a Magyar Állami Operaház

A Magyar Állami Operaház 2025-ben első alkalommal rendezi meg az Országos Operaversenyt, amely elsősorban a magyarországi és határon túli intézmények énekesnövendékeit célozza meg.
Zenés színház gyász

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.