Zenés színház

Kálmándy Mihály: „Legyenek hús-vér figurák a színpadon!”

2017.07.03. 09:39
Ajánlom
Kálmándy Mihályt végtelenül érdeklik azok a karakterek, akiket a színpadon játszik. Jagóról, Scarpiáról és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadra készülő Trubadúrról is kérdeztük a baritonénekest.

Végülis hogy írod a neved, i-vel vagy ipszilonnal?

Most már ipszilonnal, megváltoztattam a családi tradíció szerint.

Persze nem ez a lényeg. Hanem az, hogy ha rajta van a neved a színlapon akármelyik írásmóddal, az sikert jósol. Észrevetted?

Köszönöm... van ilyenre példa. Annak örülök, hogy a közönség és a kritika gyakran észreveszi az egyéni teljesítményeket a színpadon. Jólesik, ha a kritikus leírja, hogy ez vagy az az énekes jó volt, érdemes volt érte operába menni.

A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon A trubadúrban énekelsz, ugyanakkor ragyogó Hollandiként tartanak számon. A német vagy az olasz opera áll hozzád közelebb?

Az olasz énektechnikára képeztem ki magam, de minden operát a szöveg felől közelítek meg. Ha jó a szövegmondásom egy nyelven, akkor az éneklés is természetesebb. A Hollandiban az énekelhetőségen túl a figura lelkivilága fogott meg nagyon. Viszont vannak olyan szerepek, amelyekre nem vágyom kifejezetten, de ez nem nyelv kérdése.

Fiatalabb koromban például nem tudtam jól megoldani a negatív figurákat, egyszerűen nem egyezett a Szép és az Igaz hirdetésével, amit én az éneklés feladatának gondoltam.

Ma már két ilyen, egyébként zseniálisan megírt szerepem is van, amikhez megtaláltam a kulcsot.

Kálmándy Mihály

Kálmándy Mihály (Fotó/Forrás: Nánási Tamás)

Jago az egyik...

...és Scarpia a másik. Mindegyik figurának igyekszem feltárni a lelkivilágát, megtalálni a belső zárat, és ha kinyitom azt, akkor működik. Verdi egyébként gyakran megmenti a negatív hőseit, ez az ún. salva la faccia-jelenet. Érdekel a karakter pszichológiája, életkörülményei, társadalmi, politikai, szerelmi kapcsolatai, a korszak, amibe született, a kor szokásai, viszonyai. Jagót, ahogy Verdi más figuráit sem, nem szabad egysíkúan kezelni. Mi vezérli őt? Jago éveken át Otello jobbkeze volt, hihetetlen katona, hősies alkat, aki mindent tud és mindent ismer. Otello valószínűleg tart tőle, ezért egy kevésbé rátermett fiatalt nevez ki kapitánynak. Ezek a tisztségek életre szóltak, ami azt jelenti, Jago lemaradt róla örökre. Elszakad nála a cérna. Tehetsége folytán aztán megteheti, hogy bosszúból dróton rángat mindenkit. Zseniálisan látja a pillanatok lehetőségeit, melyeket kíméletlenül ki is használ.

Luna gróf A trubadúrból sem pozitív figura.

Nézőpont kérdése. Ő egy spanyol főnemes, aki halálosan szerelmes Leonórába, a királynő társalkodónőjébe, ráadásul egész életére rányomta a bélyegét öccsének eltűnése, akit lovagias kötelessége megtalálni. Közben színre lép a trubadúr, Manrico, akinek hangja elvarázsolja Leonórát, és már kész is a szerelmi háromszög – indulhat a történet. Szerintem Luna gróf egy csodálatosan megírt, férfias, hősies szerep.

Szeretsz szabadtéren énekelni?

Igen, bár ilyenkor a technikusok kezeiben vagyunk. Egy operaházban sokkal jobban megmutatkoznak az egyéni kapacitások, az arányokat pedig nem kell a hangosítással kiegyenlíteni, mert a karakterek hangerejének is jelentősége van. A hangszépség megőrzésére kell törekedni.

Dinara Alieva és Riccardo Massi a két partnered A trubadúrban. Énekeltél már velük?

- Nem, de a rendezést nagyon jól ismerem. Vámos László munkája, kitűnően játszható, énekes- és közönségbarát. Úgy érzem, hamar össze fogunk rázódni, hiszen egyet akarunk, ellentétek csak a színpadon, a drámában vannak a szereplők között. Amit az egyik szereplő megmutat, azon nekem emelnem kell a saját játékommal, és viszont. Nem improvizáció ez, hanem élet a színpadon, ahol minden hat ránk: a szavakban rejlő drámaiság megélése az adott pillanatban ugyanúgy, mint az új partnerek művészi habitusa. Ezért nem lehet két előadás azonos, miközben egyformán valódi és érvényes.

Mi a véleményed a rendezői színházról?

A rendező elképzelésének harmóniában kell állnia az opera lényegével, egy zeneileg, dramaturgiailag kész darabból nem lehet bármit csinálni.

Különben olyan, mint kesztyűt húzni az ötágú villára. Nem szabad, mert kiszúrja.

Viszont ha a rendező koncepciója szervesen illeszkedik a műhöz, abból nagy siker lehet.

Gondoltál már arra, hogy rendezz?

Persze! Egy énekes mindig belülről éli meg a szerep hangsúlyait, tempóját és érzelmi változásait. Számomra az lenne a legfontosabb, hogy igazi karakterek legyenek a színpadon: hús-vér figurák. Ők a kiindulópont.

Kiegyensúlyozott ember vagy. Mi ennek a titka?

Az ember számára adatik pár évtized, ezt lehet rosszul vagy jól élni. A legjobb, ha egészségesen él, és ehhez nem kell sok. Ne hívja ki a sorsot maga ellen, és ne engedjen minden csábításnak, legyen az akár a rossz levegő, a rossz ételek, a stressz, a televízió vagy a gyorshajtás.

Szeretem az eksztázist, de arra ott van a színpad.

Persze szokták mondani, hogy könnyű nekem, és ebben igazuk lehet. Az utóbbi időben van néhány olyan negatív szerepem, ahol akár ki is dühönghetem magam. Nem féktelenül, hanem nagyon gondosan komponált módon. A színpadon még a düh és a keserűség is csodálatos kontroll alatt van.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.
Klasszikus

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Dragomán György Máglya című regényét méltatja a New York Times

Elbűvölőnek nevezi a rangos amerikai napilap kritikusa Dragomán György regényét. Ottilie Mulzet fordításában angolul is megjelent a Máglya, és máris dicsérő recenziót kapott.
Klasszikus

Feltörekvő magyar karmester a Müpa színpadán

A közelmúltban rangos karmesterversenyt nyert Hontvári Gábor, aki most a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli február 25-én a Müpában. Az online esemény igazi zenei csemegének ígérkezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Zenés színház interjú

„Az egyetemes Bóni-életérzést kerestem” – interjú Erdős Attilával

Erdős Attila operaénekesi feladatai mellett a Budapesti Operettszínházban táncoskomikusként is bemutatkozhatott, a Kékszakáll Popolanija után többek között a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő Bónijaként láthatta őt a közönség. Az indulásról, zenei kalandozásokról és az operett műfajának sokszínűségéről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Zenés színház hír

Whoopi Goldberg nélkül mutatják be az Apáca Show-t a West Enden

Nagy dobásra készült tavaly a West End: az 1992-es Apáca Show musical-változatának főszerepére a nagysikerű film Delorisát, Whoopi Goldberget kérték fel, aki örömmel vállalta, hogy ismét magára ölti az apácaruhát. Az előadásra a borsos jegyárak ellenére gyorsan fogytak a jegyek, a bemutató azonban a koronavírus miatt elmaradt, az új változatban pedig úgy tűnik, hogy hiába is keresnénk az Oscar-díjas színésznőt.