Zenés színház

Kardlappal verte a nézőket, aztán kolostorba vonult

2014.09.26. 14:37
Ajánlom
Az Operaház 130 évvel ezelőtti megnyitójának nem annyira a zene, és még kevésbé Ferenc József volt a főszereplője. Sokkal inkább Budapest első, meglehetősen kétes hírű rendőrfőkapitánya.

Aki életében egyetlen ünnepélyes megnyitón is járt, az tudja: a látszólag közösségi műfaj valójában soha nem volt több szürke protokolleseménynél. Teljesen mindegy, hogy egy kerületi játszótér vagy egy nagyszabású országos kulturális beruházás átadójáról van szó, a koncertet, vagy épp a csúszdázást megelőző hosszú tízpercek lényegében az unalom és a giccs közötti precízen kiszámított libikókajátékot jelentik. Thaisz Elek azonban egy ilyen eseménytelen megnyitóért cserébe a fél - ha épp nem mindkét - karját odaadta volna.

Gyakorlatilag nem találni ma olyan visszaemlékezést, amely ne említené meg az Operaház 130 évvel ezelőtti megnyitójának kínos botrányát. A mai Andrássy úti, akkori nevén Sugárúti ház előtt összeverődött tömeg egy váratlan pillanatban úgy döntött, hogy a részben közpénzből felhúzott, több tonna arannyal és márvánnyal feldíszített épületbe egyszer az életbe neki is joga van betérni - ha figyelembe vesszük, hogy egyetlen jegy kb. két ló árának felelt meg, az igény akár jogosnak is nevezhető. A bent akkor már javában zajló díszünnepséget előbb váratlanul az előtérbe becsődülő tömeg zaja, majd az nyomukban megérkező, bámészkodókat félholtra verő rendőrség zaja szakította félbe.

A Ferenc József közvetlen jelenlétében lezajló szerencsétlen esetnek ketten estek áldozatul: az egyik egy halálra taposott vidéki pékfiú volt, akit egyes visszaemlékezések valójában pesti iparmágnásnak mondanak. A másik pedig Thaisz Elek, előbb Pest, majd Budapest első rendőrfőkapitánya, aki ezt követően lemondott tisztségéről. Thaisznak mégsem ez volt a legnagyobb bűne a pályán.

A rendőri túlkapás fogalma ekkoriban sem volt ismeretlen fogalom, elég, ha csak arra gondolunk, hogy egy nyomozás lényegében az ismert bűnözők összehívását, majd módszeres vallatását jelentette. A hatóságok működését az sem tette népszerűbbé, hogy a választással pozícióba emelt főkapitány önkéntesekből töltötte fel állományát, nem ritkán - saját állításuk szerint - jó útra tért bűnözőkből. Ilyen volt például a Thaiszhoz rokoni szállal köthető Brick Mayer is, aki elsősorban a védelmi pénzek begyűjtéséért és nem ritkán bordélyházak állományjavításáért volt felelős - mindezt rendőrbiztosként.

Thaisz meglehetős ívet leíró pályája rögtön egy fekete folttal indult: a fiatal jogászhallgató előbb a pesti lokálok ismerős vendégeként, majd a szabadságharcban Görgey mellett őrnagyként szerzett hírnevet, mígnem váratlanul nyoma veszett. A legvalószínűbb feltételezés szerint fogságba esett, ahonnan aztán azzal az alkuval szabadulhatott ki, hogy a jövőben besúgóként segíti az osztrák hatóságok munkáját. Ez utóbbi elképzelés egyúttal magyarázatot is adhat arra is, hogy a 1861-ben rendőrfőkapitánnyá választott Thaisz hogyan volt képes az enyhülő politikai viszonyok közepette első lépésként felszámolni a hátramaradt besúgóhálózatokat.

A kezdetben ambiciózus, olykor jelentős eredményeket elérő főkapitány fokozatosan sodródott bele a legkétesebb ügyekbe, a sajtó kedvelt célpontjaként pedig egyre nehezebben tudta tisztázni magát a korrupciós vádak alól. Az önfejű és összeférhetetlen ember hírében álló Thaisz ráadásul sem a város, sem pedig az ország vezetésével nem ápolt jó viszonyt.

Thaisz vesztét sejthetően feleségének köszönheti. Az eleinte pusztán gyengekezűséggel vádolt kapitány nem sokkal a prostitúció ellen meghirdetett harca után ismerkedett meg a kétes hírű Reich Fánival. Reich és első férje, Lienzer Antal táncmesterrel közösen vezette a mai Vígszínház helyén álló egykori lokált, a Neue Weltet, amelyről a századforduló környékén kiadott Budapesti leányvásár titkai című könyv csak ennyit ír: „ez volt az első nyilvános leánybörze Budapesten, ahol szemérmetlenül adtak, vettek."

Thaisz nem sokkal megismerkedésük után lecsapta Lienzer kezéről a lányt, a férfit elmebetegnek nyilvánították és a frissen megnyitott Lipótba szállítatták, ahol három nappal később tisztázatlan körülmények között el is hunyt.

A fővárosban akkoriban épp virágzó emberkereskedelem nem csupán a helyi lokálokat látta el lányokkal. A nem ritkán elrabolt, vagy egyszerűen csak vidékről fővárosba szakadt, többnyire mentőöv nélkül érkező lányok olcsónak, ugyanakkor kelendőnek számítottak a nemzetközi „piacon" is - gondoljunk csak az ekkoriban elterjedt vengerka/hungara kifejezésekre, amellyel a magyar prostituáltakat illették. Reich Fáni és egykori sógora, Brick Mayer a házasságot követően is aktív haszonélvezői voltak ennek a piacnak.

A hatvanas évek végétől kezdve Thaisz munkáját egyre több kritika érte. Helyéről első ízben Szentkirályi Mór főpolgármester próbálta meg eltávolíttatni, majd a sikertelen kísérlet után lemondott tisztségéről. A hetvenes években több parlamenti interpelláció is foglalkozott túlkapásaival, a prostitúció és a bűnözés lényegében nemhogy vissza nem szorult, nagyobb méreteket öltött, mint Thaisz előtt valaha. A főkapitány mind kínosabbá váló ügyei, illetve a nyolcvanas években egyre gyakoribbá váló postarablások végül elérték, hogy az ország vezetői felülbírálják Thaiszba vetett bizalmukat.

Az Operaházban történt botrány után Thaisz Elek három hónapra Olaszországba utazott, majd visszatérvén lemondott főkapitányi tisztségéről. Halálának körülményeiről és helyszínéről több párhuzamos elmélet is született, a legtetszetősebb szerint élete hátralevő részét a máriabesenyői kapucinusok között élte le, a Magyar Életrajzi Lexikon ezzel szemben Budapestet, míg a Vasárnapi Újság nekrológja Veldent jelöli meg helyszínül. Ez utóbbi szűkszavúan csak ennyit írt Budapest első rendőrfőkapitányának viselt ügyeiről: "hivataloskodása utolsó éveiben sok kellemetlensége támadt".   

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Jazz/World

„Fúvom az énekem” - a Hajdu Klára Quartet új lemezre készül

A következő év elején jelenik meg a Hajdu Klára jazz díva legújabb lemeze, amelynek zenei világa az énekesnő gyerekkori zenei élményeiből és a magyar népdalkincsből építkezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.
Zenés színház kritika

Sanzon-szerelmek Pokorny Liával

Hányféle szerelem létezik? És melyik az igazi? Ismerős helyzetek, valódi drámák és félve elsuttogott vallomások váltják egymást a Centrál Színházban, Pokorny Lia zenés estjén, amely több, mint sanzonokká formált érzelmek kavalkádja: önmagunkkal való szembenézés.
Zenés színház ajánló

Mitől működik egy házasság? – II. János Pál pápa darabja az Opera Eiffel Műhelyházában sejteti a választ

Karol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című darabját Krzysztof Penderecki zenéjével és székesfehérvári Vörösmarty Színházzal együttműködésben mutatja be 2021. szeptember 8-án a Magyar Állami Operaház.