Zenés színház

Kardlappal verte a nézőket, aztán kolostorba vonult

2014.09.26. 14:37
Ajánlom
Az Operaház 130 évvel ezelőtti megnyitójának nem annyira a zene, és még kevésbé Ferenc József volt a főszereplője. Sokkal inkább Budapest első, meglehetősen kétes hírű rendőrfőkapitánya.

Aki életében egyetlen ünnepélyes megnyitón is járt, az tudja: a látszólag közösségi műfaj valójában soha nem volt több szürke protokolleseménynél. Teljesen mindegy, hogy egy kerületi játszótér vagy egy nagyszabású országos kulturális beruházás átadójáról van szó, a koncertet, vagy épp a csúszdázást megelőző hosszú tízpercek lényegében az unalom és a giccs közötti precízen kiszámított libikókajátékot jelentik. Thaisz Elek azonban egy ilyen eseménytelen megnyitóért cserébe a fél - ha épp nem mindkét - karját odaadta volna.

Gyakorlatilag nem találni ma olyan visszaemlékezést, amely ne említené meg az Operaház 130 évvel ezelőtti megnyitójának kínos botrányát. A mai Andrássy úti, akkori nevén Sugárúti ház előtt összeverődött tömeg egy váratlan pillanatban úgy döntött, hogy a részben közpénzből felhúzott, több tonna arannyal és márvánnyal feldíszített épületbe egyszer az életbe neki is joga van betérni - ha figyelembe vesszük, hogy egyetlen jegy kb. két ló árának felelt meg, az igény akár jogosnak is nevezhető. A bent akkor már javában zajló díszünnepséget előbb váratlanul az előtérbe becsődülő tömeg zaja, majd az nyomukban megérkező, bámészkodókat félholtra verő rendőrség zaja szakította félbe.

A Ferenc József közvetlen jelenlétében lezajló szerencsétlen esetnek ketten estek áldozatul: az egyik egy halálra taposott vidéki pékfiú volt, akit egyes visszaemlékezések valójában pesti iparmágnásnak mondanak. A másik pedig Thaisz Elek, előbb Pest, majd Budapest első rendőrfőkapitánya, aki ezt követően lemondott tisztségéről. Thaisznak mégsem ez volt a legnagyobb bűne a pályán.

A rendőri túlkapás fogalma ekkoriban sem volt ismeretlen fogalom, elég, ha csak arra gondolunk, hogy egy nyomozás lényegében az ismert bűnözők összehívását, majd módszeres vallatását jelentette. A hatóságok működését az sem tette népszerűbbé, hogy a választással pozícióba emelt főkapitány önkéntesekből töltötte fel állományát, nem ritkán - saját állításuk szerint - jó útra tért bűnözőkből. Ilyen volt például a Thaiszhoz rokoni szállal köthető Brick Mayer is, aki elsősorban a védelmi pénzek begyűjtéséért és nem ritkán bordélyházak állományjavításáért volt felelős - mindezt rendőrbiztosként.

Thaisz meglehetős ívet leíró pályája rögtön egy fekete folttal indult: a fiatal jogászhallgató előbb a pesti lokálok ismerős vendégeként, majd a szabadságharcban Görgey mellett őrnagyként szerzett hírnevet, mígnem váratlanul nyoma veszett. A legvalószínűbb feltételezés szerint fogságba esett, ahonnan aztán azzal az alkuval szabadulhatott ki, hogy a jövőben besúgóként segíti az osztrák hatóságok munkáját. Ez utóbbi elképzelés egyúttal magyarázatot is adhat arra is, hogy a 1861-ben rendőrfőkapitánnyá választott Thaisz hogyan volt képes az enyhülő politikai viszonyok közepette első lépésként felszámolni a hátramaradt besúgóhálózatokat.

A kezdetben ambiciózus, olykor jelentős eredményeket elérő főkapitány fokozatosan sodródott bele a legkétesebb ügyekbe, a sajtó kedvelt célpontjaként pedig egyre nehezebben tudta tisztázni magát a korrupciós vádak alól. Az önfejű és összeférhetetlen ember hírében álló Thaisz ráadásul sem a város, sem pedig az ország vezetésével nem ápolt jó viszonyt.

Thaisz vesztét sejthetően feleségének köszönheti. Az eleinte pusztán gyengekezűséggel vádolt kapitány nem sokkal a prostitúció ellen meghirdetett harca után ismerkedett meg a kétes hírű Reich Fánival. Reich és első férje, Lienzer Antal táncmesterrel közösen vezette a mai Vígszínház helyén álló egykori lokált, a Neue Weltet, amelyről a századforduló környékén kiadott Budapesti leányvásár titkai című könyv csak ennyit ír: „ez volt az első nyilvános leánybörze Budapesten, ahol szemérmetlenül adtak, vettek."

Thaisz nem sokkal megismerkedésük után lecsapta Lienzer kezéről a lányt, a férfit elmebetegnek nyilvánították és a frissen megnyitott Lipótba szállítatták, ahol három nappal később tisztázatlan körülmények között el is hunyt.

A fővárosban akkoriban épp virágzó emberkereskedelem nem csupán a helyi lokálokat látta el lányokkal. A nem ritkán elrabolt, vagy egyszerűen csak vidékről fővárosba szakadt, többnyire mentőöv nélkül érkező lányok olcsónak, ugyanakkor kelendőnek számítottak a nemzetközi „piacon" is - gondoljunk csak az ekkoriban elterjedt vengerka/hungara kifejezésekre, amellyel a magyar prostituáltakat illették. Reich Fáni és egykori sógora, Brick Mayer a házasságot követően is aktív haszonélvezői voltak ennek a piacnak.

A hatvanas évek végétől kezdve Thaisz munkáját egyre több kritika érte. Helyéről első ízben Szentkirályi Mór főpolgármester próbálta meg eltávolíttatni, majd a sikertelen kísérlet után lemondott tisztségéről. A hetvenes években több parlamenti interpelláció is foglalkozott túlkapásaival, a prostitúció és a bűnözés lényegében nemhogy vissza nem szorult, nagyobb méreteket öltött, mint Thaisz előtt valaha. A főkapitány mind kínosabbá váló ügyei, illetve a nyolcvanas években egyre gyakoribbá váló postarablások végül elérték, hogy az ország vezetői felülbírálják Thaiszba vetett bizalmukat.

Az Operaházban történt botrány után Thaisz Elek három hónapra Olaszországba utazott, majd visszatérvén lemondott főkapitányi tisztségéről. Halálának körülményeiről és helyszínéről több párhuzamos elmélet is született, a legtetszetősebb szerint élete hátralevő részét a máriabesenyői kapucinusok között élte le, a Magyar Életrajzi Lexikon ezzel szemben Budapestet, míg a Vasárnapi Újság nekrológja Veldent jelöli meg helyszínül. Ez utóbbi szűkszavúan csak ennyit írt Budapest első rendőrfőkapitányának viselt ügyeiről: "hivataloskodása utolsó éveiben sok kellemetlensége támadt".   

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház armel

Keszei Bori: Közel kell mennünk a közönséghez!

Bécsben mutatja be a hazánkban sikert arató Figaro házassága-előadást az Armel Operafesztivál. A Susanna szerepét éneklő Keszei Borival a Mozart-műről és a fesztiválról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Zenés színház operett

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház pesti vigadó

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Zenés színház hír

Gustavo Dudamel vezényel majd Spielberg West Side Story-filmjében

A Bernstein-musical újabb filmfeldolgozásáról egyre többet tudunk, de még várnunk kell 2020 karácsonyáig, hogy láthassuk.