Zenés színház

Kéjmámor, vagy rémálom?

2013.10.26. 07:04
Ajánlom
A 2009-es Poligamy című film szürreális története alapozta meg a Madách Színház idei első bemutatóját: az évek óta kiegyensúlyozott párkapcsolatban élő András egyszerre azon kapja magát, hogy minden nap más nő mellett ébred fel, és mindegyik Lillának, a barátnőjének vallja magát. Interjúnkban viszont csupán az alanyok duplázódtak meg: a karakteren kettős szereposztásban osztozó Nagy Balázst és Nagy Sándort kérdeztük az előadásról, nőkről és párkapcsolatokról.

- Mikor találkoztatok először, és mi jellemzi a közös munkát?

- NAGY SÁNDOR: A Volt egyszer egy csapatban találkoztunk 2005-ben, a főszerepben váltottuk egymást ott is. Nagyon jó kapcsolat alakult ki közöttünk, kedveljük, szeretjük, tiszteljük egymást. Szerencsére nálunk nem jön szóba a szakmai féltékenység semmilyen formája, még úgy se, hogy egy szerepet játsszunk.

- NAGY BALÁZS: Mindenkinek ilyen váltótársat és partnert kívánok, mint Sanyi!... Viccet félretéve, mindent megbeszélünk, megoldunk, nincs rivalizálás, ami sok kollégára jellemző, maximum egy kicsit felfelé húzzuk egymást. Jó barátok vagyunk a magánéletben.

- Aki látta a Poligamyt a moziban, bizonyára nagyon kíváncsi arra, hogyan lehet dalokba öntve elmesélni a történetet. Bennetek volt-e hasonló kérdőjel, mielőtt elkezdődtek a próbák?

- NB: A filmet még a bemutatójakor, évekkel ezelőtt láttam, tehát volt emlékem róla, de az első olvasópróba után rögtön az fogalmazódott meg bennem, hogy a darab nagyon más lesz. A film inkább csak alapötletként szolgál. (A színpadi változat szövegét Orosz Dénes filmje alapján Galambos Attila, Szente Vajk és Szirtes Tamás írta, zenéjét pedig Bolba Tamás jegyzi - a szerk.)

- NS: Sok apróság és viszony jobban ki van bontva, például András barátjának, Kornélnak és a barátnőjének a története. Az előadás nem a film jeleneteiből áll, dalokkal megspékelve, és a zenét sem mondanám klasszikus musicalzenének. Ez inkább a musical comedy műfaja, kicsit szvinges, kicsit jazzes, kicsit pörgősebb, modern zene. Nem az éneklésről szól, mindössze egy szólónótánk van benne a 2. felvonás felénél a nagy vívódás kapcsán, a többiben inkább együtt énekelünk a többiekkel.

- Hogy érintett titeket a sok prózai rész? Balázs, te a zenés színház világából jössz, Sándor, te pedig énekes-színész szakon végeztél.

- NB: A győri színházban elsősorban operett- és musicalszerepeket játszom, nagy énekelnivalókkal, most is éppen a Sakkot próbálom. Itt a Madáchban a Macskákban, a Spamalotban, a Jézus Krisztus Szupersztárban és az Én, József Attilában szerepelek. Kifejezetten örülök neki, hogy ennyi próza van a Poligamyban, kihívás minden szempontból.

- NS: Én már 2-3 éve nyitottam a próza felé, és nagyon örülök neki, mert rengeteget tanulok belőle. Egy zenés darab sokkal kötöttebb, főleg, ha teljesen zenés, nem úgy, mint a Poligamy. Egy színésznek ilyenkor nagyon meg van kötve a keze. A prózában minden előadás más: az Ördöglakatban Gálvölgyi Jánossal játsszunk ketten, kétszer 50 percen át, és ez nagyon komoly jelenlétet kíván: ha egy krimiben egy pillanatra elengeded a feszültséget, akkor a néző is elenged téged. Ma már csak azokban a darabokban játszom, amelyeket szeretek.

- A Poligamy új darab, a szokásostól eltérően sok minden formálódott menet közben. Hogy hatott rátok ez a hektikusság? Mennyiben kaptatok szabad kezet az alkotófolyamat során?

- NS: A Csoportterápiánál, amit szintén a Bolba-Galambos-Szente-trió írt, még az utolsó, a 60. előadás környékén is volt változás. Itt is ki-, majd visszakerültek dalok, szövegek. Élő szerzőnél nehéz beleszólni, előfordult persze, hogy rábólintottak a javaslatunkra, de nem véletlenül írták ők a darabot. Egy-egy szón is fél évet gondolkodnak.

- NB: A hektikusság szükséges velejárója volt a próbafolyamatnak, nyilván zavart néha, mert ha megmarad az emberben a korábbi szövegverzió, gyakran automatikusan visszatér hozzá, de úgy gondolom, nem okozott nagyobb fennakadást. Jó hangulatban teltek a próbák, már az olvasópróba is nagyon vicces volt, mikor az alkotók felolvasták a darabot, végignevettük az egészet. Húzós szerep egyébként Andrásé: mivel az egész történet az ő szemszögéből játszódik, este 7 órakor felmegyünk a színpadra, és szinte csak a tapsrend után jövünk ki.

- A filmben rengeteg nő látható kisebb-nagyobb szerepekkel, van, akinek egész karakter jut a vásznon, míg másoknak csak pár másodperc. A színpadon pontosan hány nővel kell megküzdenie Andrásnak?

- NS: A főszereplő-Lillával együtt összesen héttel, és van egy olyan pontja a darabnak, amikor megjelenik mindegyik Lilla.

- NB: A színlapon fantázianevek szerepelnek, ezekkel lehet beazonosítani a Lillákat. Sarkos, szélsőséges karaktereket fogunk látni, a Halál rokonát, az Élet sóját, a Házitündért, a Házisárkányt... Ezekkel a végletekkel kiválóan bemutatható a hullámvasút, amin egy nő a terhesség 9 hónapjában átmegy, főleg egy bepánikolt férfi szemszögéből.

- A film nem ad választ a kérdésre, hogy miért is sokszorozódnak meg a lányok, de ezek szerint nektek van egy megfejtésetek?

- NB: Egy nő a terhesség alatt - én közvetlen közelről néztem végig - rengeteg arcát mutatja. Úgy gondolom, hogy András szemében ezek a szélsőségek váltakoznak végig.

- NS: Lilla lehetne végig ugyanaz, csak más tulajdonságai erősödnek fel. Van a vadóc, a szexmániás...

- NB: A neurotikus...

- NS: Meg az öngyilkos, aki meg akar halni, a „Tudom, hogy már nem szeretsz"-típus. Egy női szereplővel is végig lehetne játszani az előadást, de így az álom, az őrület, ez a különleges helyzet sokkal jobban ki van élezve.

- A sok nő közül a filmben András végül mégiscsak az eredeti Lillát választja. A darab is ragaszkodik a happy endhez?

- NB: Ez maradjon meglepetés.

- NS: A színházban fontos, hogy tükröt tartsunk a valóságról, és a Poligamyban mi is tükröt tartunk a férfiakról: ezek vagyunk mi, de az is bennünk van, hogy egy idő után azt mondjuk, hibáztam. Hogy nem csupán utolsó alakok vagyunk.

- A poligámia tehát inkább rémálom, mint kéjmámor?

- NS: Minden csoda három napig tart. Egy ideig jó dumálni, megismerni a másikat, aztán jön az a része, hogy felkelsz, és akkor azt mondod, hogy ne már, ő még mindig itt van? Sok olyan példát láttam, főleg szakmán belül, hogy nyitott házasságban élnek emberek - nem működik.

- NB: Bizony, egy darabig nagyon izgalmas, hogy új és új párkapcsolatba megy bele az ember, de amikor nincs kihez hazamenni és hozzábújni, akkor rádöbbensz, hogy ez nem tarthat örökké.

- Nők és férfiak elköteleződésről vallott nézetei kibékíthetetlennek tűnnek. Mit gondoltok, a Poligamy történetében mi okozza az alapproblémát?

- NS: A kommunikáció az egyik legfontosabb dolog a kapcsolatban. Tipikus férfidolog, hogy gyengeség elmondani azt, amit érzünk, ezért nem beszélünk ilyenekről. András mindenkivel megtárgyalja a dolgait, csak épp Lillának nem mondja el, hogy figyelj, én nem vagyok kész. A darabban el is hangzik: „azt mondtad, hogy terhes vagy, és én nem örültem neki, mert teljesen kétségbe voltam esve". Nem beszélgetnek az emberek, mindenki a saját körmét rágja, és egyszer csak fölrobban a bomba, szétmennek, és nem értik, hogy miért, hiszen az elején olyan nagy volt a szerelem.

- NB: András véleményem szerint éretlen. A darabban nagyon sok a párhuzam a saját életemmel: még ha nem is ilyen szélsőséges lelkiállapotban, mint András, mindezeken én is végigmentem. Túl egy váláson, egy gyerekkel nagyon sok mindent megtapasztaltam az életben. Így visszatekintve mindenképpen azt gondolom, hogy éretlen voltam a felelősségvállaláshoz. De mindez beállítottság kérdése is lehet, mert Sanyiról például azt gondolom, hogy végtelenül tisztességes ember, és ha hasonló helyzetbe kerülne, nem feltétlenül pánikolna be. Lehet, hogy te már 18 évesen is nagyon felelős voltál, és komoly döntéseket hoztál?

- NS: 2-3 évvel ezelőtt lehet, hogy megijedtem volna. Nekem két komoly párkapcsolatom volt, most van egy harmadik, és ma már jóval érettebben látom ezeket a dolgokat. Minden férfiban ott van, hogy „menne". Itt a tapasztalás a lényeg, ami arra kell, hogy az ember rájöjjön, kicsoda, ki akar lenni, és ki nem akar lenni. Nekem az az időszak jó volt arra, hogy lássam, hogyan nem szeretnék élni.

- Látva, mennyire éretten álltok a kérdéshez, biztos sok olyan nő csóválja a fejét, aki meg van győződve arról, hogy minden férfi velejéig romlott.

- NS: Közben meg nem is egy olyan lányismerősöm van, aki el szokta mesélni, hogy „összejöttem egy új sráccal, de azért ma még feljön a szeretőm". És akkor csak nézek. Rengeteg nő ráállt arra, hogy van valakije, és közben 2-3 vasat tart a tűzbe. Számomra ez nagyon meglepő. Nem azt mondom, hogy a férfiaknál ez normális, de megdöbbent, hogy a tendencia megfordult.

- A Poligamy története tehát akár visszafelé is működhetne.

- NB: Régen arról lehetett megismerni egy szakítást, hogy egy lány csak egyszer csalta meg a pasit, és aztán számára eltört a dolog. Sanyit hallgatva, ez nyilván átalakulóban van, bár én ezt nem tapasztalom. Isten őrizz, hogy ebbe az irányba menjen a világ. Mindig az volt a véleményem, hogy a nők sokkal tovább képesek küzdeni a fészek melegéért, és ez nagyon jó. És ez ne is változzon meg...

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Színház

Gálvölgyi János: „Nem engedheti el magát az ember”

Azt mondja Gálvölgyi János, a korlátozás világában sem engedheti el magát, s ha most bármelyik reggel kapna egy telefont, hogy este előadása van, nem kezdene el kapkodni, készen állna. Interjúnkban arról is beszél, a színháznak az online tér igazából a karantén.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház online közvetítés

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Zenés színház hír

Nem tartják meg idén a Bayreuthi Ünnepi Játékokat

Elmarad idén a Bayreuthi Ünnepi Játékok programsorozata a koronavírus-járvány miatt - jelentették be kedd este a világhírű németországi Wagner-fesztivál szervezői.
Zenés színház hír

Plácido Domingo elhagyhatta a kórházat

A veterán spanyol énekes azután került kórházba Mexikóban, hogy pozitív lett a koronavírus tesztje.
Zenés színház hír

2021-re halasztják a Turandot bemutatóját a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Giacomo Puccini Turandot című operájának 2020. július 8-i premierjét és az idei nyárra tervezett összes további előadását 2021 nyarára tolják el a szervezők. A jegyek beválthatók a következő évi időpontokra.
Zenés színház bánk bán

Online tartják meg a Bánk bán előadásaira hirdetett meghallgatást

Nemcsak az internetre költöztette a meghallgatást, de a jelentkezési határidőt is meghosszabbította a Coopera április 15-ig.