Zenés színház

"Kellő hittel, elszántsággal és felkészültséggel" - Beszélgetés Homonnay Zsolttal

2021.07.16. 13:15
Ajánlom
Harminc éve van a pályán, és nemrég nagy szakmai elismerésben részesült. Befejezte rendezői tanulmányait, és szeptembertől már az SZFE-n tanít, ráadásul nyáron sem pihen, és lassan az újabb évadra is megkezdődik a felkészülés. Homonnay Zsolttal, a Budapesti Operettszínház művészével beszélgettünk. (X)

Idén átvehette a Jászai Mari-díjat. Mekkora erőt ad egy ilyen szakmai elismerés a további munkájához?

Mindenképpen egy fontos mérföldkő, ha ez ember kap egy ilyen kitüntetést. Egy olyan szakasznak az útjelzője, amikor azt érzem, hogy mások is odafigyelnek arra, amit csinálok. Egy nagyon jó, tovább lendítő érzés, bár én mindig úgy vagyok vele, hogy a következő feladatra koncentrálok, és hál’ Istennek mindig sok feladat talál meg.

Alapvetően mi, színészek, előadóművészek a közönségnek játszunk és a magunk maximalizmusával, hitével próbáljuk a lehető legjobbat nyújtani estéről-estére, de az mégiscsak egy jó dolog, hogy ha az ember kap egy ilyen visszajelzést arról, hogy más is úgy gondolja, hogy az elmúlt három évtizedben kellő hittel, elszántsággal és felkészültséggel tettem a dolgomat. Ebből pedig nem szabad engedni a pályán eltöltött évtizedek múlásával sem.

Ugyanolyan lelkes elszántsággal kell folytatni, mint ahogy nekiálltunk. Ez számomra a mai napig alapvetés és tartom magam hozzá.

Az elszántság és elhivatottság az elmúlt másfél évben különösen fontos volt. Ön hogyan értékelné az elmúlt évadot?

Valóban más volt ez az évad, de ez azt eredményezte, hogy jobban tudtam fókuszálni egyéb dolgokra is. Tehát ugyanúgy a szakma jegyében telt ez az időszak, de olyan feladatok kerültek így előterébe, amelyeket alapvetően is meg kell csinálni, csak most több idő volt rá. Ilyen volt például a disszertációm is a rendező szakon, dolgozhattam a vizsgarendezésemen és persze a darabok előkészítése, a szereptanulások is folyamatosak voltak.

A nyáron a szabadtéri előadásoké a főszerep, legközelebb például a Szabad ég alatt operett- és musicalgálán lép fel július 16-án. Tudna erről mesélni? Milyen tapasztalatai vannak tavalyról?

Nagyszerű volt a Pesti Vármegyeháza udvarán fellépni, mert igazán különleges atmoszférája van és sokban különbözik a színházi gáláktól, előadásoktól. A csillagos ég alatt, egy nagyon szép, elegáns környezetben színpadra lépni nagyon bensőséges élmény, ráadásul nagyon együtt vagyunk, együtt lélegzünk a közönséggel, ettől pedig a nézőkkel való kommunikáció szabadabbá válik, mint egy színházi előadás során, a közönség pedig ezt kifejezetten élvezi. Ezen a szabadtéri gálán megtörténik az egymásra hangolódás, ami különleges helyzetet teremt.

homonnay_PR_2-161523.jpg

Szabad ég alatt operett- és musicalgála (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Idén mire számíthat a közönség?

Idén egy kis műfaji keveredés lesz az előadásokon, azaz most nem választjuk szét az operettet a musicaltől, így egy estén belül mindkét műfaj kellő hangsúlyt fog kapni. Szerintem ez egy nagyon érdekes dolog, mert a közönség egyetlen koncerten láthatja majd, hogy milyen az ember, ha éppen bonvivánként énekel, és milyen, amikor musicalhősként áll színpadra. 

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen a jövő tanévtől az operett- és musicalszak hallgatóit oktatja majd Kiss-B. Atilla főigazgató oldalán. A felvételi időszak is lezárult már, milyen benyomása van a leendő diákokról?

Úgy érzem, hogy a tanítás egy olyan újabb állomás az életemben, amihez fel kell nőni. Ahhoz hasonlatos, mint a főiskolára való felvételizés, a szerepekre való felkészülés vagy épp a Berlinben eltöltött éveim. A tanítás is hitet és odaadást igényel. Mert itt nekünk is nagyon fel kell készülni, és nagyon felelősségteljes munkát kell végeznünk ezekkel a fiatal felnőttekkel.

A tanítás mellett a Nine című darabban is szerepelni fog a következő évadban, aminek próbafolyamata augusztusban újra elindul.

Mivel Fellini 8 és ½ című filmjéből készül, ami alapvetően sem egyszerű alkotás, így maga az előadás is nagyon speciális lesz. A darab egyszerre tartalmazza a próza, a musical és az opera elemeit. Egy szürreális musical, amiben az általam alakított Guido Contini, a filmrendező, lényegében Fellini megtestesítője éppen alkotói válságban van, és előtte áll a feladat, hogyan tovább. Rájön, hogy a saját életével, a saját lelkivilágával kell szembenéznie, ami egy barokk operához hasonlít, ezt pedig a színpadon is megjelenítjük majd. A darab összetettsége a mi előadásunkban is megmutatkozik majd, nem véletlen tehát, hogy nagyon várjuk a szeptemberi bemutatót.

Fejléckép: Homonnay Zsolt (fotó: Várady Nikolett)

Támogatott tartalom.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Farkas Gábor pályázatát támogatja a Zeneakadémia szenátusa

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa többségi szavazással Farkas Gábor pályázatát támogatta a három jelölt közül április 15-i rektorjelölt-választó ülésén.
Színház

Hunyadkürti Györgyről nevezi el kamaraszínpadát a kaposvári színház 

A kaposvári társulat ily módon tiszteleg a tavaly váratlan hirtelenséggel elhunyt Jászai-díjas színművészére, a játszóhelyen emellett portrédomborművet is avatnak Hunyadkürti György születésnapján. 
Klasszikus

Héja Domonkos a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek új főzeneigazgatója

A karmester május 1-től veszi át az együttesek zenei vezetését. A 2025/26-os évad koncertprogramját már az új főzeneigazgató ismertette a Dohnányi Ernő Zenei Központban tartott sajtóeseményen.
Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus

A kihívások zeneszerzője – Tóth Péter hatvanéves

Zeneszerzőként színpadi, vokális és hangszeres műveket egyaránt alkot, zeneműkiadót vezet, de Tóth Péter tanít és társadalmi feladatokat is vállal. A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának vezetője április 11-én töltötte be hatvanadik életévét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Látványos koncerttel mutatkozik be az Erkel Színház

Az újonnan alakult intézmény hagyományos sajtótájékoztató helyett látványos eseménnyel ismerteti meg közönségével a 2025/26-os évad részleteit. A színház hivatalosan is bejelentette az első öt művészt, akik már május 2-án is színpadra lépnek.
Zenés színház ajánló

Folytatódik Rozsda lovag története a Budapesti Operettszínházban

Javában zajlanak Jörg Hilbert–Felix Janosa Rozsda lovag és a kísértet című családi musicaljének próbái a Budapesti Operettszínházban. A május 18-án vasárnap 11 órától látható előadás Bozsik Yvette Kossuth-díjas színházi alkotó rendezésében kerül színre.
Zenés színház kritika

15 sor klasszikus: Armida

„Bár nem minden drágakő ragyog azonnal teljes pompájában még csiszolatlanul és földdel borítva, izgalmas feladat idejekorán felfedezni a legértékesebbeket.” A következő rövid írás a Zeneakadémia és a Hanns Eisler Zeneművészeti Főiskola növendékeinek közös előadásáról szól. 15 sor klasszikus.
Zenés színház ajánló

Ősbemutatóval búcsúzik az Operabeavató

A tizenhét éve tartó sorozat utolsó részében láthatják az érdeklődők 7 és fél halál címmel azt az új vígoperát, amelynek létrejöttében a közönség is részt vett. A premier előtt a szervezők két különleges eseményt is szerveznek támogatóik számára.
Zenés színház hír

Ralph Fiennes első operarendezésére készül

A világhírű színművész Csajkovszkij Anyeginjét állítja színre a Párizsi Nemzeti Operában, az előadás 2026 januárjában és februárban lesz látható a Palais Garnier-ben.