Zenés színház

Kendi Lajos: Sportot űztem a beugrásokból

2019.06.10. 17:45
Ajánlom
Kendi Lajos baritont, a tavalyi szegedi Rigoletto főszereplőjét nem kell bemutatni a magyar operaszerető közönségnek. Az énekes elmesélte, hogy miért szerette sokáig a merész beugrásokat, és miért meghatározó mű a Figaro házassága karrierjében.

206 alkalommal, négy nyelven énekelte A sevillai borbély Figaróját Európa-szerte és a Távol-Keleten, a Nabucco címszerepében 2010 óta több mint ötvenszer láthatta a közönség. A kolozsvári zeneakadémia után Firenzében tanult Erasmus-ösztöndíjasként, mesterdiplomáját a salzburgi Mozarteumban szerezte. Kendi Lajos a 2006-os Kammeroper Schloss Rheinsberg Nemzetközi Énekverseny első díjasa, és ugyancsak megnyerte a 2003-as Hariclea Darclée Nemzetközi Énekversenyt, ahol különdíjat is kapott.

A napokban Kassáról tért haza, ahol a Rigoletto címszerepét énekelte, július 4-én pedig a hazai Co-Opera társulatával lép színpadra Bécsben, a Figaro grófjaként. Kendi Lajos június 29-én a szentendrei Fő téren tartott Operagálán is fellép.

Az Armel Operafesztivál keretében Bécsbe viszik a Figaro házasságát. Ez az egyik legtöbbet játszott Mozart-mű. Ön szerint maradt még valami az eredeti üzeneteiből, vagy a mai közönségnek már csak egy kacagtató vígjáték?

A Figaro volt az első produkció, amelyben szerepet kaptam salzburgi mesterképzésem alatt. Wolfgang Kolneder, aki akkor rendezett, az egyik legmeghatározóbb alkotószemélyiség, akivel valaha találkoztam. Láncdohányos gondolkodó, az első próbára egy hatvanoldalas disszertációval érkezett, és a mű zenei-prózai elemzésével indítottunk. Átvettük az összes erkölcsi és hierarchikus relációt – igen, mindkettőnek van még jelentősége a mai társadalomban, ha nem is úgy, mint kétszáz éve.

S mivel abban a városban éltem, ahol a mű keletkezett, sőt, ugyanazokba a kocsmákba jártam sörözni, ahová állítólag Mozart, erős nyomot hagyott bennem minden, ami akkor belém ivódott...  

Ehhez Szabó Máté, a Co-Opera Figarójának rendezője mit tudott még hozzátenni?  

Máté tökéletesen helyezte át a történetet a mába. Ezzel a művel ezt meg lehet csinálni (az Aidával például szerintem kár). Ha szerepszűzen érkeztem volna, ma minden bizonnyal Máté grófját játszanám, de óhatatlan, hogy az eddigi összes rendező benne van már a figurámban. Mátéval egyetértettünk abban, hogy a gróf egy öntelt macsó, aki csak azt nem kapja el, aki nem mászik fel előle a fára – mert ez neki jár. Sikeres, gazdag, megenged magának bármit. Röhögünk rajta, de a #metoo után bőven lehet ezt a típust elemezni, s mi meg is tettük, de a figura megértéséhez visszamehetünk A sevillai borbély történetéig, hogy kinek, mi okból vívja ki a haragját, s miért akarja mindenki megszívatni.

Magyarországra 2016-ban hívták először, a Miskolci Fesztivál Kreatív kapcsolatok című, Székely Kriszta rendezte produkciójára, amiből aztán az Operettszínházban játszott egy sorozatot. A Co-Opera, úgy tűnik, rendszeresen felkéri. Itthon felfedezték ezek szerint, hogy lehet számolni önnel, ha a drámai bariton fachra keresnek hangot?

Vadász Dánielnek hálás vagyok, örömmel játszom a Co-Operával, minden hazai nagy kőszínházba eljutottunk. A szegedi színház 2017-es Faust-bemutatójában Valentint énekeltem, és tavaly nyáron a Szegedi Szabadtéri Színpad Rigoletto-produkciójának címszerepére is felkértek. A magyar karmesterek visszajelzései is sokat jelentenek számomra. Pál Tamás talán nem véletlenül adta nekem a Rigolettót, Medveczky Ádám is szívesen dolgozik velem, és meghallgatott Kovács János, aki ugyancsak pozitív véleménnyel volt rólam. Ők hárman a hazai operajátszás legnagyobb tapasztalatú szakemberei jelenleg. Rugalmas vagyok és szeretem a kihívást.

Pár éve Philipp Harnoncourt személyesen hívott fel, azt hittem, kiesik a kezemből a telefon.

A Tüzes angyal férfi főszerepére kért fel a bécsi Odeon Színház számára. Hat hét alatt megtanultam oroszul ezt a bitonális szólamot. A pesti Opera – most Erkel – egyelőre várat magára, de ha hívnának, szívesen állnék be a drámai fach bármelyik szerepébe.

0130_183359_GSC_5087_foto_oroszsandor-135148.jpg

Keszei Bori és Kendi Lajos a Figaro házasságában (Fotó/Forrás: Orosz Sándor)

Beállna vagy be is ugrana?

A beugrásokból sokáig sportot űztem, jól lehetett vele keresni. A kollégák kockázatos terepként tartják számon, pedig biztonságosabb, mint egy bejáratott rendezés.

A karmestertől a súgón át a zenekarig mindenki rád figyel, és senki nem kéri számon, ha épp nem emeled fel a balkezedet. Egyszer Salzburgból Bécsbe tartottam vonattal, amikor a Kassai Állami Színháztól hívtak, tudom-e a Traviatát. Ez volt egyébként az első beugrásom – aznap este. Rávágtam, persze, s aztán nyilallt belém, hogy elhamarkodtam. Felhívtam egy barátomat, a bécsi állomásra kihozta a kottát, majd Kassáig foglalkoztam az anyaggal, amit színpadon még sosem énekeltem. A karmester asszisztense és a varrónő várt, leszálltam, lemértek, a kocsiban mindent megbeszéltünk, aztán beértünk, letettem a táskámat, és már az előadásban voltam. Szemrebbenés nélkül megcsináltam. Azóta bárhová, bármilyen magasról beugrom.

Az sejthető, Szegeden Rigolettóként hét-nyolcméterről mászott le kötélen, ezt sem csinálná meg sok énekes… Annyira szervesült már a szerep, hogy jólesik rápakolni még egy kihívást?

Ez a sportmúltamból fakad. Tizenhárom éves koromtól megvan a napi fekvőtámasz szériám, amit sosem mulasztok el. Diákként versenyszerűen kajakoztam, nem is eredménytelenül, egészen a román válogatottig jutottam. Ezen kívül mindenféle küzdősport érdekel, egyik-másikba bele is kóstoltam, Salzburgban pedig a falmászás és a hegymászás is elkapott.

Mégsem az edzők, hanem a művészmesterek voltak nagyobb hatással önre ezek szerint.

Nem vitás, és érdekes módon román baritonok voltak a legjobb mestereim, Nicolae Herlea után Salzburgban Boris Bakow volt a tanárom. Kolozsvár fantasztikus iskola volt olyan szempontból is, hogy az egyetem és az Opera között gördülékeny az együttműködés. A szakmát élesben tanultuk meg úgy, hogy kis szerepekben a mestereinkkel énekelhettünk egy színpadon, bár harmadévben már szólistaként szerződtettek, a főpap voltam a Nabuccóban. Az akkori oktatást nem jellemezte a finomkodás, a kritikai megjegyzéseket keményen az arcunkba dobták.

Tanít, s ha igen, így? 

Nemrég elvállaltam egy növendéket, mert az én fachomban már tudok olyasmit mutatni, főleg kezdőknek, ami jól indíthat el valakit a pályán. Egyébként az embernek élete végéig kell egy külső fül, akkor is, ha már tanít. Az én fülem jelenleg Pfeiffer Gyula, nélküle nem sikerült volna áttanulni a Rigolettót magyarra. Több mint korrepetitor, egyszerre zongorázik, vezényel, zenei, sőt és énektechnikai dolgokat is mond, ami nagyon ritka. Igazság szerint az effajta igényes munkáért tanítanék még olyan fiatalt, akivel összeraknánk az ambícióinkat. A hangnemre ügyelnék…

Kendi Lajos itthon legközelebb a Co-Opera szentendrei gáláján látható június 29-én olyan művészek társaságában, mint Bordás Barbara, Fischl Mónika, Keszei Bori, Kolonits Klára és Laki Péter. További információ és jegyvásárlás itt>>>

Keszei Bori: Közel kell mennünk a közönséghez!

Kapcsolódó

Keszei Bori: Közel kell mennünk a közönséghez!

Bécsben mutatja be a hazánkban sikert arató Figaro házassága-előadást az Armel Operafesztivál. A Susanna szerepét éneklő Keszei Borival a Mozart-műről és a fesztiválról beszélgettünk.

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Magyar ősbemutatóval, izlandi és belga operatársulatokkal és Alföldi Róbert Don Giovanni-rendezésével jön idén az Armel Operafesztivál július elején.

Szentendrei Teátrum

A nyári szezonban a Szentendrei Teátrum négy-öt bemutatót tart, a magyar színházi élet élvonalbeli rendezői és művészei közreműködésével. Emellett a színházi évad legsikeresebb zenés és prózai előadásaiból láthat válogatást a közönség. A Teátrum műsorában megtalálhatók magyar és külföldi klasszikus és kortárs szerzők színdarabjai, vígjátékok és drámák, előadóestek, valamint egy-egy opera vagy musical előadás is. A színházi előadások mellett jazz, világzenei és komolyzenei koncertek is szerepelnek a kínálatban.

Jöjjön el Szentendrére és töltsön felejthetetlen estéket a város varázslatos szabadtéri helyszínein!

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Zenés színház

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.
Zenés színház hír

Kijött az első fotó az új West Side Story-filmhez

„Something’s comin’, somethin’ good…” Steven Spielberg rendezi az 1961-es West Side Story remake-jét, összeszedtük, mit tudunk róla.
Zenés színház operaház

Díjátadóval zárult az Opera „Puccini Itáliája”-évada

Az eltelt évad legkiemelkedőbb művészi teljesítményeit jutalmazta az Operaház. Az évzáró Csillagóra gálaesten azt is bejelentették, hogy kik viselhetik egy éven át „A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese” és „A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja” címeket. 
Zenés színház magazin

A Champs-Élysées Mozartja – 200 éve született Offenbach

A kánkánok mestere korának szórakoztatóipari nagyvállalkozója volt, aki élete vége felé egy „komoly” operát is írt, a Hoffmann meséit.
Zenés színház wagner

Fischer Ádám: Vállalom a felelősséget a halk énekesekért!

Nem az énekeseknek kevés a hangjuk, Wagnert néha így kell énekelni. Caruso-szindróma és énekbeszéd kapcsán beszélgettünk a Ring-ciklus karmesterével.