Zenés színház

Kerényi Miklós Máté: „Ez a műsor nem jöhetett volna létre, ha nincs a Lőcsei Jenő”

Budavári Palotakoncert-interjúk 15.
2018.07.29. 09:00
Ajánlom
Kerényi Miklós Máté ötödik alkalommal lép fel a Budavári Palotakoncerteken. Az Operettszínház sokoldalú művésze az operettek mellett a teátrum legnagyobb musicalsikereinek is részese.

Augusztus 3-án és 4-én a közönség ezúttal táncos-komikusi énjét ismerheti meg az Oroszlános udvarban, ahol a klasszikus nagy slágerek mellett új számokban is megcsillogtatja majd virtuóz tánctudását és briliáns énekhangját.

Mit jelent számodra a Palotakoncerten való fellépés?

Lehetne erről sablonosan beszélni, hogy mitől különleges szabadtéren, ráadásul a budavári környezetben színpadra lépni, de amitől nekem ez a koncert igazán különleges, az az, hogy már az első évben ott voltam én is az Oroszlános Udvarban, és ettől úgy érzem, már a kezdetektől részese vagyok ennek a mára hagyománnyá vált ünnepnek. Vadász Dániel és Nacsa Olivér nagyon nagy ötletét, hogy az operettnek, mint műfajnak és a 21. századi operett játszásnak egy ilyen kuriózumnak tekinthető koncert segít a széles körű terjesztésében és megismertetésében, fantasztikus dolognak tartom. Számomra is kuriózum, hogy ezen a gálán felléphetek.

KMM2_EderVera-150849.jpg

Kerényi Miklós Gábor a Palotakoncertek próbáján (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Kettős helyzetben vagytok. Egyrészt egy hatalmas nézőtérnek kell énekelni, másrészt sok-sok kamera követ titeket, hiszen a televízió rögzíti az előadást. Ez nem okoz gondot a játékban? Túl sok vagy túl kevés, amit csináltok?

Ezzel nem foglalkozom.

A pillanat erejében hiszek, abban, hogy a színház egyszeri és megismételhetetlen.

A Palotakoncertnek televíziós felvétele is attól különleges, hogy valami olyat lát a tévénéző, ami csak egyetlen (idén két) alkalommal kerül színpadra, ez adja az izgalmát és különlegességét. Nem egy jól bejáratott, sokat játszott előadás, nem egy stúdióban alaposan előkészített anyag kerül rögzítésre, hanem valami olyasmi, aminek sikere kizárólag az aznapi énekesi, színészi állapotunktól és koncentrációnktól függ. Ezért is óriási a rajtunk lévő felelősség. A tévének köszönhetően egyébként, ha ma kimondjuk azt a két szót, hogy Budavár és operett, szinte mindenkinek a Budavári Palotakoncert jut eszébe, ami lassan már egy nemzeti esemény. Hiszen augusztus 20-án, a tűzijáték után a televízión keresztül több millió ember láthatja a gálaestet. Azt gondolom, egy műfajért így érdemes és így kell harcolni. Ebben a harcban, ebben a küzdelemben, én is bármikor boldogan részt veszek.

KMM1_EderVera-150849.jpg

Kerényi Miklós Gábor a Palotakoncertek próbáján (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Lőcsei Jenő rendezi-koreografálja az idei estet. Mi az ő koncepciója?  

Jenő a Budapesti Operettszínház nagyon sok gálájának aktív közreműködője. Tehát pontosan tudja egy klasszik gálaest általános ismérveit. Egy ideje már beszélgettek arról Vadász Daniékkal, hogy ezúttal ne a szokványos koncert legyen, hanem próbáljunk meg ennek egy kerettörténetet adni. Hogy ne egymás után, hanem egymásból jöjjenek a számok. Ez egy kísérlet. Ehhez hasonló rendezvények egyébként voltak már a színházban, mint a Bor-gála vagy a Huszka-gála, amik szintén tematikus estek voltak. Én kedvelem, hogy van egy úgymond „storyline”-ja az estének és remélem, a nézők vevők lesznek rá. Sőt, szinte biztosra veszem – és akkor ezen az úton érdemes tovább dolgozni és úgy operett gálákat csinálni a jövőben, mintha az egy előadás lenne, de nem egy szerzőtől, egy darabból vannak a számok, hanem sok szerzőtől, sokféle stílusban.

Te milyen számokban lépsz színpadra?

Legyen ez titok. El kell jönni és meg kell nézni.

Annyit azért elárulhatok, hogy mindannyian éneklünk nagy operett slágereket klasszikus feldolgozásban, de úgy is, ahogy még nem láthatta a közönség, és persze lesznek olyan dalok, amiket még soha nem láttak tőlünk. Ezúttal nem az Operettszínház repertoárjából vannak kiragadva számok, hanem külön, erre az alkalomra készülnek. Jenő iszonyatosan sok melót fektetett ebbe. Talán vannak, akik még emlékeznek arra a híres Friederikuszos mondatra, hogy „Ez a műsor nem jöhetett volna létre, ha nincs a Kontrax”. Az idei Palotakoncertre azt lehet mondani: „Ez a műsor nem jöhetett volna létre, ha nincs a Lőcsei Jenő”.

Fejléckép: Kállai-Tóth Anett

Ez az interjú a gálakoncert szólistáit bemutató sorozat része. A többi részt itt találja.

A Budavári Palotakoncertek augusztus 3-án és 4-én operettgálával, 5-én csárdással várja közönségét. További  információk és jegyek a rendezvény oldalán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház rossini

A pesarói hattyú

Százötven éve, 1868. november 13-án halt meg Gioachino Antonio Rossini, az olasz opera egyik legnépszerűbb mestere. Híres ínyenc is volt, nevét étel-kompozíciói is őrzik.
Zenés színház new york

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Zenés színház hír

Rangos elismerést kapott Kero rendezése Szentpétervárott

Minden évben több mint kétszáz színház előadása verseng Szentpétervárott az Arany Szufita-díjért. Idén zenés kategóriában az év előadása lett a Kerényi Miklós Gábor által rendezett Monte Cristo grófja.
Zenés színház andrea bocelli

Andrea Bocelli a fiával énekel az új slágerlistás lemezén

Tíz év után először szerepel klasszikus zenei album az amerikai slágerlista élén, igaz, ez is crossover. Bocelli hamarosan Magyarországra jön, de a rajongói most nem is érte, hanem a fiáért vannak oda.
Zenés színház kult50

Aki operára cserélte a könnyűzenét: László Boldizsár

Számára a műfaji váltás szinte gombnyomásra történt, persze egyik területen sem spórolhatta meg a befektetett munkát. László Boldizsár Kult50-ben megjelent portréja.