Zenés színház

Kerényi Miklós Máté: "Nem leszek kevesebb"

2012.07.27. 08:03
Ajánlom
A Szegedi Szabadtéri Játékokon két alkalommal láthatja a közönség Mascagni és Leoncavallo egyfelvonásosait. A Bajazzók Beppéjét Kerényi Miklós Máté alakítja, aki először lép fel operaszerepben, és aki úgy érzi, hogy azokra, akik őt operettek vagy musicalek karaktereiben kedvelték meg, sokkal nagyobb meglepetés vár, mint akik operarajongóként váltanak jegyet az előadásra.

- Amikor te gyerek voltál, édesapád rengeteg operát rendezett. Meg akartad úszni a műfajt, az előadásokat, vagy épp ellenkezőleg?

- Egyáltalán nem akartam megúszni az operát, és nem csak azért mert több előadásban szerepeltünk is - egészen kicsi gyerekként "rohangásztunk" a színpadon, de még 16 évesen is, épp itt Szegeden, Az álarcosbálban statisztáltunk -, hanem mert tényleg szerettem a műfajt is, édesapám rendezéseit is. Talán azért, mert mozgalmasak voltak, érdekesek egy hét- nyolc éves gyerek számára még akkor is, ha például az olasz nyelv miatt nem értettem, miről énekelnek, de a történet lekötötte a figyelmemet, és a színpadi eseményeket, az előadásmódot, a képeket látva össze tudtam rakni, miről szól a darab. Más operáknál, ahova elráncigáltak, ez gyakran nem történt meg, és halálra untam magam.

- Melyik előadások vannak a képzeletbeli toplista tetején?

- Nagyon-nagyon szerettem a Pillangókisasszonyt, amit szintén itt, Szegeden mutattak be, vagy az Agrippinán, amit az óbudai Zichy-kastély kertjében játszottak, és persze A sevillai borbélyt. Engem általában a zenék fognak meg, Macbeth- vagy Don Giovanni-előadásra például ezért valahogy nem is nagyon emlékszem, csak képek vannak róluk a fejemben.

- Az mennyire régi ötlet vagy vágy, hogy operát énekelj?

- Mindig énekeltem operákat a tanulmányaim során, és az kiderült, hogy nekem nagy és erős hangom van, amit lehetne formálni. Ezt a szerepet három hónapja tanulom, és most érzem, hogy kezd beülni. Amikor először szólaltam meg nagyzenekarral a próbán, elképesztő flash volt. Biztosan hatalmas a különbség prózát, musicalt, operettet vagy operát énekelni és játszani, én azonban valami miatt azt érzem, a műfajok ellenére ugyanarról, színházról beszélünk. A technika ugyanaz - ha most csak az énekes műfajokról beszélünk -, csak a stílus más. Természetesen kell hozzá hangi adottság, ami nekem úgy tűnik, megvan, és hozzátehetjük, hogy a Bajazzók Beppéjét szokták operett felől érkezőkre is kiosztani, de alapvetően minden esetben a játék a lényeg. Persze szeretném ezt most egy kicsit megfordítani, hogy ne legyen feltűnő, hogy én esetleg másképp énekelek, mint az egészen elképesztő tehetségű külföldi kollégák - Asmik Grigorian, Boris Grappe vagy a Caniót éneklő Avgust Amonov, akit csak Mario del Monacóhoz tudnám hasonlítani, a kedvencemhez ebben a szerepben -, illetve Szegedi Csaba, aki szintén játszik az előadásban. Azt gondolom, hogy első operaszerepemben el vagyok kényeztetve, hogy ilyen énekesekkel állhatok egy színpadon. Mondhatjuk, hogy egyáriás szerep, de van duett és több apró megszólalás is, illetve folyamatos jelenlétet kíván.

- A Bajazzókon kívül miről szól a nyár?

- A fellépésekről. Kisebbekről, nagyobbakról, és aztán augusztusban Baján játsszuk a Miss Saigont, újra szabadtéren.

- És a jövő évad?

- Lesz egy Marica grófnő, amit nagyon szeretek, majd következik az Elisabeth. Ebben megkaptam Lucchenit, és nagyon örültem, hogy megtalált a feladat. 16 évvel ezelőtt kis Rudolfként léptem fel a premieren, utána mindenféle szerepben statisztáltam, aztán viszont sok évig nem volt benne játszanivalóm. Amikor a Lévay Szilveszter Nemzetközi Musical Énekverseny karakterénekes kategóriáját megnyertem, maga a zeneszerző mondta, hogy nagyon szeretne ebben a szerepben látni, ami hatalmas elégtételt és dicséretet jelentett. A harmadik bemutatóm a Viktória lesz, ezt pedig az Ördögölő Józsiás című fantasy musical követi. Harmincéves leszek jövőre, azt hiszem, nagyon jó évadom lesz!

- Vannak még olyanfajta hangok, hogy bezzeg könnyű neked az édesapád miatt? A bátyádnak (Kerényi Miklós Dávid balettművész - a szerk.) ebből a szempontból milyen volt a helyzete?

- Neki is ugyanolyan nehéz volt, függetlenül attól, hogy ő táncol. Ilyen hangok pedig mindig is lesznek, ez elkerülhetetlen. Apai árnyként nem kellett átlépnem soha, azért, hogy mások elfogadjanak, nem csupán hozzá, de magamhoz képest is, természetesen meg kellett dolgoznom. Amikor az Operettszínházba, olyan művészekkel egy társulatba kerültem, akik gyerekkorom óta ismertek, nem az igazgató fiát látták, hanem azt, aki igyekezett, aki dolgozott.  A kíváncsiságot tapasztaltam kezdetben, a közönség pedig eldöntötte, hogy szeret vagy nem szeret. Erre tényleg csak azt tudom mondani, hogy itt vannak a már emlegetett külföldi operaénekesek, akik próba után odajönnek, és arról beszélnek, hogy mennyi energiát kapnak ettől a munkától, hogy mennyire le vannak nyűgözve, hogy milyen jó édesapámmal dolgozni, hogy nem találkoztak még olyan rendezővel, aki ennyire a zenét rendezi. És ilyenkor kollégából átmegyek legbelül gyerekbe, mert hát mégis az apám...

D10E0684-1879-46CC-96E9-62331A9CF20D

Kerényi Miklós Máté - Parasztbecsület/Bajazzók - divatbemutató

- Kinek lesz nagyobb a meglepetés a Bajazzók: azoknak, akik Kerényi Miklós Máté jönnek el, de az opera ismeretlen műfaj a számukra, vagy azoknak, akik az opera miatt vesznek jegyet, és megkapnak téged is?

- Akik Kerényi Miklós Máté miatt. Bennük, azt hiszem, van egy hatalmas kíváncsiság, hogy mit fogok csinálni, és azt hiszem, azon fognak meglepődni, hogy egy operában - ha lehet így fogalmazni - nem leszek kevesebb, mint amit az operett- vagy a musicalszínpadon megszoktak. Ha ebből a generációból Dolhai Attila miatt vagy miattam néhányan eljönnek erre az előadásra, már teljesítettük a feladatunkat, nevezetesen azt, hogy a műfajnak új nézőket nyerjünk meg. Akik pedig az opera miatt jönnek, ők lehet, hogy nem is tudják, ki vagyok, nekik nem leszek meglepetés. Ők optimális esetben egy kellemes Beppe-élménnyel távoznak.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Zenés színházi kísérlet az Örkény Színházban

Mindössze egy színész és zenész, egy szobába zárva – a helyzet, sőt a Winterreise sem ismeretlen a színházszerető közönség számára, hiszen az elmúlt években számos feldolgozása született már. Tarnóczi Jakab rendezésében az Y generáció önemésztő magányossága fogalmazódik meg Schubert Téli utazás-dalciklusán keresztül.
Zenés színház kritika

Traumatikus elbeszélések

Vajda Gergely Fuharosok című, Esterházy Péter regényéből készült operáját és George Benjamin Into the Little Hill című művét játszották egyetlen este, október 21-én a Liszt Ünnepen, a Müpában.
Zenés színház hír

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Zenés színház ajánló

Vérpezsdítő musical a nőkről

A Nők az idegösszeomlás szélén egy különleges, ugyanakkor végtelen kedvességgel hangolt fordulatos történet lányokról, asszonyokról, elhagyott és elhagyás előtt álló nőkről a Veres 1 Színház előadásában.
Zenés színház magazin

Minden részlet a helyére kerül

Célegyenesbe ért az Eiffel Műhelyház ünnepélyes átadása. A látványosan megújult egykori mozdonyjavító műhelyben kialakított játszóhelyeket hivatalosan október 25-én veheti birtokba a publikum, ám az elmúlt időszakban az Opera csapata már belakta a komplexum tereit, ahol több nyilvános előadást is tartottak. A munkálatok a járványhelyzet miatti kényszerű bezárás alatt is folyamatosan zajlottak, az utolsó simításokról Józsa Ankát, a Magyar Állami Operaház beruházó építészét kérdeztük.