Zenés színház

„Keressük az egyensúlyt jó és rossz között” – a Jekyll és Hyde fővárosi ősbemutatójára készül az Operettszínház

2022.03.29. 12:40
Ajánlom
Nagyszabású közönségtalálkozóval indította a Jekyll és Hyde főpróbahetét március 26-án a Budapesti Operettszínház. Frank Wildhorn és Leslie Bricusse művét, amely ezúttal Valla Attila és Orbán János Dénes fordításában lesz látható, április 1-től láthatja a közönség.

A közelmúlt nagy zenés színházi bemutatói után a világ egyik legnépszerűbb musicaljét is műsorára tűzi a színház, amely azt a kérdést feszegeti, hogy az ember meddig hatolhat be Isten felségterületére, és vajon szétválasztható-e a jó és a rossz.

Stevenson regényében korát megelőző tudományossággal írt a napjaink kutatóit is foglalkoztató kérdésekről, és bár akkor ezek a problémák még tudományos fantasztikumként jelentek meg, mára elérhető közelségbe került jónéhány, akkor még elképzelhetetlennek hitt eredmény.

„Szándékaink jók – akárcsak a Jekyllé –, de a végkifejlet félelmetes – mint a musical főhősének szörnyű bukása, aki végül megöletni kényszerült a testét, hogy esélyt adjon lelkének feloldozására”

– mondta az eseményen Kiss-B. Atilla főigazgató.

Vincze Balázs rendezésében a korábbi feldolgozásokhoz képest a címszereplő tettei egészen más megvilágításba kerülnek, hiszen Dr. Jekyll édesapját igyekszik megmenteni a kísérleteivel.

Ezzel együtt az apa karaktere is komplexebbé válik, míg Wildhornék darabjában csupán egy jelenet jut neki, itt visszatérő figuraként kapcsolódik be az eseményekbe.

JekyllesHydesajtotajekoztatoArtLensPhotography7-122349.jpg

A Jekyll és Hyde közönségtalálkozó szólistái (Fotó/Forrás: Art&Lens Photography / Budapesti Operettszínház)

A szerepet a három főszereplő – Homonnay Zsolt, Dolhai Attila és Sándor Péter – azonban más-más oldalról közelítik meg.

Homonnay Zsolt két külön karakterként látja az egy testben létező Dr. Jekyllt és Mr. Hyde-ot, míg Sándor Péter szerint pont az ellenkezője igaz: ő egy ember, aki önmagával viaskodik.

„A mű számomra a gátlások feloldásáról, belső érvelésekről, vitákról szól”

– mesélte a közönségtalálkozón a színész. Dolhai Attila is a karakter igazságát keresi, bevallva, hogy a rémtettek ellenére sokszor felmentette magában Hyde-ot a bűnök alól.

A darab sötét világához Cziegler Balázs tervezett viktoriánus kort idéző díszletet, melynek domináns színei a fekete és az arany. A 19. század Londona jelenik meg a színpadon a musical ikonikus mulatójával, szegénynegyedével, kórházával és bonctermével, de még egy működő mozdony is látható lesz.

A látványvilág másik fontos elemeként funkcionáló jelmezek viszont nagy megpróbáltatás elé állították Fekete Katalint.

„A legnagyobb kihívás a jelmezek terén Jekyll és Hyde kettőségének megjelenítése volt. A mi koncepciónk abból indult ki, hogy a főszereplő meghasonulása egy emberi belső konfliktus, hiszen zeneileg, dramaturgiailag feszesen vált egyik karakter a másikba”

– mondta a jelmeztervező, aki hangsúlyozta, hogy bár ránézésre az 1800-as évek végén járunk, a használt anyagok és színek kortalanná, modernné teszik majd az előadást.

A Jekyll és Hyde április 1-jén, 2-án és 3-án látható a Budapesti Operettszínházban, hármas szereposztásban.

Fejléckép: Homonnay Zsolt, Sándor Péter és Dolhai Attila a Jekyll és Hyde közönségtalálkozóján (fotó: Art&Lens Photography / Budapesti Operettszínház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Ha az ember idős, már sokkal szabadabb” – születésnapi interjú a 80 éves Vidovszky Lászlóval

Nemrég ünnepelte nyolcvanadik születésnapját, március 2-án pedig a Zeneakadémia is koncerttel köszönti Vidovszky László Kossuth-díjas zeneszerzőt. A jeles alkalom apropóján pályája indulásairól, zeneszerzői motivációiról és alapelveiről kérdeztük a komponistát.
Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Vizuál

Ezekkel a kiállításokkal várja idén a látogatókat a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria

Az ókori Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlattal, Munkácsy Mihály születésének 180. évfordulója előtt tisztelgő emlékkiállítással, valamint Anna Margit életművéből nyíló tárlattal is készülnek.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház kritika

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.
Zenés színház ajánló

A Manon Lescaut-t adja elő a Nemzeti Filharmonikusok a Müpában

Puccini operája hangzik el a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar következő koncertjén, a Manon Lescaut-t Vashegyi György vezényli és Káel Csaba rendezi.
Zenés színház hír

Miklósa Erika alapítványával együttműködve indít posztgraduális képzést a Pécsi Tudományegyetem

Együttműködési megállapodást kötött a Miklósa Erika Kossuth-díjas operaénekes által alapított KvintEsszencia Mesteriskola Alapítvány és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara. Az együttműködés keretében posztgraduális képzést indít az egyetem.
Zenés színház ajánló

Világhírű rendező Don Giovanni-produkciója látható az Operaházban

Salzburg, Berlin, Amszterdam, Madrid és Párizs után Budapesten is bemutatkozik Claus Guth 2008-as világhírű Don Giovanni-rendezése. A címszerepet kettős szereposztásban Bretz Gábor és Szemerédy Károly alakítja.
Zenés színház hír

Komlósi Ildikó Bartók-mesterkurzust tart

Az énekesnő, aki maga is számtalanszor formálta meg Judit szerepét A kékszakállú herceg várában, február végén négy napon át dolgozik a kurzuson részt vevő fiatal művészekkel.