Zenés színház

Kesselyák és Medveczky vezényli a Don Giovannit

2011.11.17. 11:04
Ajánlom
Keri-Lynn Wilson pár nappal a bemutató előtt lemondta a Magyar Állami Operaház új Don Giovanni-előadásait. Az alábbiakban a Magyar Állami Operaház közleményét változatlan formában közöljük.

A kanadai karmester lemondásáról szerdán Orbán Viktor miniszterelnöknek is levelet küldött, amelyet szerdán az MTI-hez is eljuttatott. Ebben leszögezi: a Magyar Állami Operaház fontos nemzeti kultúrkincs, ezért írt közvetlenül a kormányfőnek, hogy kifejezze sajnálatát, amiért visszalépett a Don Giovanni-előadások vezénylésétől. Mint felidézi, nagy örömmel fogadta el egy évvel ezelőtt a felkérést az előző operaházi vezetéstől a budapesti karmesteri bemutatkozásra. "A próbák előtt és alatt azonban azonnal nyilvánvalóvá vált számomra, hogy az új adminisztráció nincs felkészülve arra, hogy egy jelentős operaház irányításának összetett feladatát ellássa" - fogalmazott a karmester. Keri-Lynn Wilson sem a próbarend kialakítását, sem a szereposztást nem találta megfelelőnek. Mint írja, jelentős énekesek estek ki már a próbák megkezdése előtt, mivel nem kaptak szerződést. "Nekem sem ajánlottak fel szerződést egészen a múlt hét végéig" - mutatott rá a miniszterelnöknek címzett, de Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszternek és Szőcs Géza kulturális államtitkárnak is elküldött e-mailben, hozzátéve: "biztos vagyok abban, hogy megérti, ezek között a kevéssé professzionális körülmények között miért nem lehetséges számomra, hogy vezényeljek".

A Magyar Állami Operaház az alábbi sajtóközleményt adta ki az eset kapcsán:

"A Magyar Állami Operaház sajnálattal vette tudomásul, hogy Keri-Lynn Wilson karmesternő három nappal a bemutató előtt lemondta a Don Giovanni-előadásait. Döntéséről az intézmény a művésznő menedzsere által küldött leveléből értesült, amelyben a döntés okaként az Operaház által nem teljesített szakmai kéréseit jelölte meg.

Az Operaház értetlenül áll a döntés és kivált annak indoklása előtt, mert Keri-Lynn Wilson valamennyi, a próbafolyamat során felmerült szakmai igényét, kérését - még akkor is, ha ez komoly nehézségeket, ill. költségeket jelentett - teljesítette az intézmény. Az egyetlen kivétel, amely szokatlan módon egy konkrét zenekari muzsikus állandó szerepeltetésére vonatkozott, teljesíthetetlen volt az Operaház jelenlegi munkajogi szabályozása miatt. A nemzetközi gyakorlat ismeretében semmiképpen sem állítható, hogy ez Keri-Lynn Wilson számára elfogadhatatlan kompromisszumot kellett jelentsen.

A Magyar Állami Operaház a szerződések megkötését, ahogy annak jogi és kötelezettségvállalási lehetőségei megnyíltak, haladéktalanul megkezdte. Elsők között Keri-Lynn Wilson szerződését írta alá, amelyet a karmesternő részére haladéktalanul eljuttatott, s amelyet Keri-Lynn Wilson át is vett, azt azonban az Operaháznak nem juttatta vissza.

Az Operaház vezetőségét különösen megdöbbentette Keri-Lynn Wilson nyilatkozata. A nemzetközi zenei és üzleti életben szokatlan eljárás, hogy egy szakmai kifogást nem az őt meghívó intézmény vezetőihez, korábbi kapcsolattartóihoz, hanem közvetlenül és kizárólag, személyes e-mailben a Magyar Köztársaság Miniszterelnökéhez, miniszteréhez, államtitkárához, valamint a Nemzeti Hírügynökséghez juttat el.

Az említett nyilatkozat annál is inkább érthetetlen, mert egy héttel korábban, a premier kapcsán a Magyar Állami Operaházban tartott sajtótájékoztatón elmondta, milyen nagy hatással volt rá a budapesti Operaház, dicsérte a zenekart, amelyen „érződik, hogy gyakran játszanak Mozartot", valamint az énekeseket és a jól együttműködő csapatot. A társulatnak és az intézmény kollektívájának pedig szívélyes hangú levélben köszönte meg az együttműködést és a kiváló munkát.

A Magyar Állami Operaház - ahogyan arról honlapján közönségét már tájékoztatta - haladéktalanul gondoskodott az előadás új karmesterének felkéréséről. A Don Giovanni első öt előadását Kesselyák Gergely, a továbbiakat az eredetileg kitűzött Medveczky Ádám dirigálja."

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Online színházi közvetítések Shakespeare születésnapja alkalmából

Április 23-án William Shakespeare születésnapjára, és halálának ugyanerre a napra eső évfordulójára emlékezik a színházi világ. A Pannonia Entertainment online csatornáján két legautentikus Shakespeare-színház: a Royal Shakespeare Company és a Globe Színház egy-egy előadásának felvételével tisztelegnek a világhírű drámaíró előtt.
Vizuál

Élő koncertélmény online a Zsolnay Negyedből

Egyedülálló koncertekkel jelentkezik a pécsi Zsolnay Negyed, amely április 21-től a nézők otthonába varázsolja a kulturális fesztiválok hangulatát.
Színház

Stumpf István visszalépett, elmaradt az SZFE-s vita

A magyar egyetemi polgárság április közepén beszélgetéssorozatot indított Infosztrájk címmel, hogy választ kapjon a felsőoktatást érintő legfontosabb kérdésekre. A négynapos programsorozat meghívott vendégei között volt Stumpf István is, aki az esemény előtt egy nappal mondta vissza a részvételt.
Klasszikus

A 100 éve született Cziffra György előtt tiszteleg Balázs János

Először lép a hazai közönség elé ImprovisArt című szólóestjével Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész, aki koncertjével az improvizációra épülő romantikus hagyományt szeretné megidézni.
Vizuál

Haditudósítói felvételekből nyílt kiállítás Budapesten

A Budapest Fotó Fesztivál részeként megnyílt kültéri tárlaton az 1941 és 1944 közötti időszak felvételei láthatóak, a budapesti Hadtörténeti Intézet és Múzeum ezzel emlékezik Magyarország II. világháborúba lépésének 80. évfordulójáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Operahősök a nappaliban – Kérdések és válaszok az operáról

Folytatódik az Opera Magazin sorozata, amelyben zenei szakembereket faggatunk az aktuális operajátszási trendekről és a közönség megszólításának lehetséges módjairól. Ezúttal Csák Balázs kritikust, az Operaportál főszerkesztőjét és Farkas Zoltán zenetörténészt, a Bartók Béla Emlékház igazgatóját kérdeztük, akik az online közvetítések pozitívumairól és buktatóiról is beszéltek.
Zenés színház gyász

Elhunyt Jim Steinman, a Vámpírok bálja zeneszerzője

A Grammy-díjas amerikai zeneszerző, producer egy ideje veseelégtelenségben szenvedett. 73 éves korában hunyt el április 19-én.
Zenés színház interjú

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Zenés színház gyász

89 évesen elhunyt Szabó Rózsa operaénekes

Lukács Ervin Kossuth-díjas karmester özvegye, Szabó Rózsa magánénekes halálhírét a Magyar Állami Operaház közölte.
Zenés színház gyász

Elhunyt Szalay Miklós, az Operaház egykori karigazgatója

Szalay Miklóst néhány nappal 86. születésnapja előtt érte a halál – tudatta az Operaház.