Zenés színház

Kesselyák és Medveczky vezényli a Don Giovannit

2011.11.17. 11:04
Ajánlom
Keri-Lynn Wilson pár nappal a bemutató előtt lemondta a Magyar Állami Operaház új Don Giovanni-előadásait. Az alábbiakban a Magyar Állami Operaház közleményét változatlan formában közöljük.

A kanadai karmester lemondásáról szerdán Orbán Viktor miniszterelnöknek is levelet küldött, amelyet szerdán az MTI-hez is eljuttatott. Ebben leszögezi: a Magyar Állami Operaház fontos nemzeti kultúrkincs, ezért írt közvetlenül a kormányfőnek, hogy kifejezze sajnálatát, amiért visszalépett a Don Giovanni-előadások vezénylésétől. Mint felidézi, nagy örömmel fogadta el egy évvel ezelőtt a felkérést az előző operaházi vezetéstől a budapesti karmesteri bemutatkozásra. "A próbák előtt és alatt azonban azonnal nyilvánvalóvá vált számomra, hogy az új adminisztráció nincs felkészülve arra, hogy egy jelentős operaház irányításának összetett feladatát ellássa" - fogalmazott a karmester. Keri-Lynn Wilson sem a próbarend kialakítását, sem a szereposztást nem találta megfelelőnek. Mint írja, jelentős énekesek estek ki már a próbák megkezdése előtt, mivel nem kaptak szerződést. "Nekem sem ajánlottak fel szerződést egészen a múlt hét végéig" - mutatott rá a miniszterelnöknek címzett, de Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszternek és Szőcs Géza kulturális államtitkárnak is elküldött e-mailben, hozzátéve: "biztos vagyok abban, hogy megérti, ezek között a kevéssé professzionális körülmények között miért nem lehetséges számomra, hogy vezényeljek".

A Magyar Állami Operaház az alábbi sajtóközleményt adta ki az eset kapcsán:

"A Magyar Állami Operaház sajnálattal vette tudomásul, hogy Keri-Lynn Wilson karmesternő három nappal a bemutató előtt lemondta a Don Giovanni-előadásait. Döntéséről az intézmény a művésznő menedzsere által küldött leveléből értesült, amelyben a döntés okaként az Operaház által nem teljesített szakmai kéréseit jelölte meg.

Az Operaház értetlenül áll a döntés és kivált annak indoklása előtt, mert Keri-Lynn Wilson valamennyi, a próbafolyamat során felmerült szakmai igényét, kérését - még akkor is, ha ez komoly nehézségeket, ill. költségeket jelentett - teljesítette az intézmény. Az egyetlen kivétel, amely szokatlan módon egy konkrét zenekari muzsikus állandó szerepeltetésére vonatkozott, teljesíthetetlen volt az Operaház jelenlegi munkajogi szabályozása miatt. A nemzetközi gyakorlat ismeretében semmiképpen sem állítható, hogy ez Keri-Lynn Wilson számára elfogadhatatlan kompromisszumot kellett jelentsen.

A Magyar Állami Operaház a szerződések megkötését, ahogy annak jogi és kötelezettségvállalási lehetőségei megnyíltak, haladéktalanul megkezdte. Elsők között Keri-Lynn Wilson szerződését írta alá, amelyet a karmesternő részére haladéktalanul eljuttatott, s amelyet Keri-Lynn Wilson át is vett, azt azonban az Operaháznak nem juttatta vissza.

Az Operaház vezetőségét különösen megdöbbentette Keri-Lynn Wilson nyilatkozata. A nemzetközi zenei és üzleti életben szokatlan eljárás, hogy egy szakmai kifogást nem az őt meghívó intézmény vezetőihez, korábbi kapcsolattartóihoz, hanem közvetlenül és kizárólag, személyes e-mailben a Magyar Köztársaság Miniszterelnökéhez, miniszteréhez, államtitkárához, valamint a Nemzeti Hírügynökséghez juttat el.

Az említett nyilatkozat annál is inkább érthetetlen, mert egy héttel korábban, a premier kapcsán a Magyar Állami Operaházban tartott sajtótájékoztatón elmondta, milyen nagy hatással volt rá a budapesti Operaház, dicsérte a zenekart, amelyen „érződik, hogy gyakran játszanak Mozartot", valamint az énekeseket és a jól együttműködő csapatot. A társulatnak és az intézmény kollektívájának pedig szívélyes hangú levélben köszönte meg az együttműködést és a kiváló munkát.

A Magyar Állami Operaház - ahogyan arról honlapján közönségét már tájékoztatta - haladéktalanul gondoskodott az előadás új karmesterének felkéréséről. A Don Giovanni első öt előadását Kesselyák Gergely, a továbbiakat az eredetileg kitűzött Medveczky Ádám dirigálja."

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház Film

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Zenés színház interjú

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház magazin

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház bécs

Anna Nyetrebko lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége

Anna Nyetrebko orosz-osztrák sztárszoprán és férje, Yusif Eyvazov azerbajdzsán tenor lesz az idei Bécsi Operabál díszvendége.