Zenés színház

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

2018.08.07. 11:30
Ajánlom
A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”

Mi történt eddig?

  • Miskolcon bemutatták Szüts Apor eklektizált Don Giovanni-átiratát, a RockGiovannit, a produkciót siker fogadta.
  • Mi is írtunk az előadásról, a szerzővel interjú is készült.
  • Kovács János nyílt levelet írt, amelyben nem nevezte meg Szüts Aport, sem a fesztivált, de a címzettek kiléte félreérthetetlen. „Megengedhetetlen dolognak tartom, hogy klasszikus remekműveket ilyen módon interpretáljanak” – írta.
  • Szüts Apor is válaszolt: „Jó-e, ha olyan előadásokról, és zeneművekről alkotunk véleményt, amelyből egyetlen hangot sem hallottunk?” – tette fel a kérdést, arra utalva, hogy Kovács János nem látta az előadást.
  • A fenti két pontról itt olvashat.

Most Kesselyák Gergely, a Magyar Állami Operaház karmestere, a Bartók Plusz Operafesztivál művészeti igazgatója is nyílt levelet írt, amelyet az Opera-Világ tett közzé. „Ami ellen tiltakozol, az ellen én is tiltakozom, de a RockGiovanni nem az, ami ellen mi tiltakozunk” – kezdi az írását, majd kifejti, hogy a "klasszikusok popritmusban"-típusú dolgoktól ő is idegenkedik, de Szüts átdolgozása egy másféle zenei kísérlet:

A RockGiovanni esetében az operafesztivál felkért egy – Mozart személyiségéhez nagyon is hasonló személyiségű – rendkívüli zenei képességekkel rendelkező ifjú zeneszerzőt egy zenetörténeti-szellemi intellektuális játékra:

hogyan használná Mozart azokat a zeneszerzői lehetőségeket (új hangszerek, hangosítás, elektronikus effektek, 19-20. századi harmóniák), melyek halála után jöttek létre.”

Szüts Apor

Szüts Apor (Fotó/Forrás: Kelemen Gergő)

Kesselyák szerint az így létrejött produktum „egy majd’ ezer oldalas, Richard Strauss-i összetettséggel kidolgozott önálló partitúra”, amely „hatásos, de mély odafigyelést igénylő, értékes zenemű”. A karmester megvédte a fiatal zeneszerzőt, aki „operát is komponált már, tizenkilenc évesen díjat nyert vele első operaíró versenyünkön, később pedig a művet bemutatta és sorozatban játszotta a debreceni operatagozat”.

35348835_2271203336253170_651038590200971264_o-152142.jpg

A RockGiovanni előadása Miskolcon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

A Bartók Plusz Operafesztivál művészeti igazgatója, Kesselyák Gergely leginkább annak örül, hogy valami végre hullámot vert az állóvízben. Mint mondja, ő a fesztivál keretein belül már meghirdetett egy kiáltványt, amely arra buzdított, hogy jöjjenek létre új operát, közérthető, sok embert vonzó művek. „Négyszer futottam neki, hogy konferenciát rendezzen a fesztivál, melynek vitaindítója ez a kiáltvány. Újra és újra teljes érdektelenség” – írja.

„Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.

(...) Szerettem volna, ha ennek következtében a szakmából is sokan eljönnek az előadásra. Jól esett volna, Janó, tőled is, aki húsz éve ismersz, és értékrendemet is ismered, hogy nem azt feltételezed, hogy megzavarodtam, és ezúttal értéktelen bóvlit dobok a közönség elé, hanem bízva bennem, előbb meghallgatod, hogy mit takar a cím.”

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Kapcsolódó

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Énekelheti-e nő a férfihangra írt Schubert-dalciklust?

Baráth Emőke és Razvaljajeva Anasztázia a Téli utazást adták elő a Zeneakadémián: tenor helyett egy szopránt, zongora helyett a hárfa hangját hallottuk. Jól jártunk vele.
Színház

Junior Prima – Öt fiatal tehetséget jutalmaztak

Újabb kiválóságokkal gyarapodott a Junior Prima Díjasok családja, miután október 16-án öt fiatal művészt díjaztak színház- és filmművészet kategóriában. A harminc év alatti tehetségeknek járó elismeréseket a Takarék Csoport támogatásával adták át.
Könyv

Különleges magyar nők a történelemből, akikről még sosem hallott

Várvédő, haditudósító, űrkutató, karmester, szumóbajnok, hajóstoppos – ráadásul magyar és nő. Fodor Marcsi és Neset Adrienn 50 különleges női életutat gyűjtött össze gyerekeknek szóló kötetében, ami a felnőttek körében is nagy sikernek bizonyult.
Plusz

„Tartózkodjunk az életvitelszerű embertelenségtől!” – Több százan tüntettek a hajléktalanok mellett

Október 14-én délután 5 órakor majd’ száz író és költő szöveges idézeteivel tüntettek a Parlament előtt a hétfőn hatályba lépő szabálysértési törvény új módosítása ellen.
Klasszikus

Kihirdették a Central European String Quartet zeneszerzőverseny díjazottjait

Kihirdették a Central European String Quartet (CESQ) nemzetközi zeneszerzőverseny díjazottjait, a megmérettetésre 75 pályamű érkezett.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

A színpad csodát tesz vele – Gubik Petra

Különleges személyisége és hangi adottságai a legjelentősebb zenés-színésznők sorába emelték a Budapesti Operettszínház friss Junior Prima-díjas művészét, Gubik Petrát.
Zenés színház opera

Fischer Iván Falstaffja lenyűgözte az olasz közönséget

Hangos sikerrel indította el Fischer Iván Operatársulata (FIOT) és a Budapesti Fesztiválzenekar a Vicenzai Operafesztivált Olaszországban. Az együttes Verdi Falstaffjával és egy gálakoncerttel nyűgözte le a nemzetközi közönséget.
Zenés színház miskolc

Magyar zeneszerző a Bartók Plusz Operafesztivál döntősei között

A miskolci Bartók Plusz Operafesztivál A jövő kulcsa elnevezéssel operaíró verseny hirdetett, a beérkezett művek közül négyet juttatott tovább az előválogató zsűri.
Zenés színház kult50

Baráth Emőke, a jó hír vivője

A tehetséges és gyönyörű szoprán első nemzetközi sikerét egy nadrágszerepben aratta a Julius Caesar Sestójaként. Baráth Emőke a KULT50-ben megjelent portréja.
Zenés színház magazin

Balogh Ádám és Kocsis Krisztián beteg gyermekekért muzsikál

Október 21-én, a Zongoraáriák című koncerten ismét a súlyos betegséggel küzdő gyermekekért szól a zongora az Erkel Színházban.