Zenés színház

Kesselyák Gergely megszólalt RockGiovanni-ügyben, és megvédte Szüts Aport

2018.08.07. 11:30
Ajánlom
A múlt héten Kovács János és Szüts Apor nyílt leveleket váltott, most a Bartók Plusz Operafesztivál igazgatója is tollat ragadott: „Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.”

Mi történt eddig?

  • Miskolcon bemutatták Szüts Apor eklektizált Don Giovanni-átiratát, a RockGiovannit, a produkciót siker fogadta.
  • Mi is írtunk az előadásról, a szerzővel interjú is készült.
  • Kovács János nyílt levelet írt, amelyben nem nevezte meg Szüts Aport, sem a fesztivált, de a címzettek kiléte félreérthetetlen. „Megengedhetetlen dolognak tartom, hogy klasszikus remekműveket ilyen módon interpretáljanak” – írta.
  • Szüts Apor is válaszolt: „Jó-e, ha olyan előadásokról, és zeneművekről alkotunk véleményt, amelyből egyetlen hangot sem hallottunk?” – tette fel a kérdést, arra utalva, hogy Kovács János nem látta az előadást.
  • A fenti két pontról itt olvashat.

Most Kesselyák Gergely, a Magyar Állami Operaház karmestere, a Bartók Plusz Operafesztivál művészeti igazgatója is nyílt levelet írt, amelyet az Opera-Világ tett közzé. „Ami ellen tiltakozol, az ellen én is tiltakozom, de a RockGiovanni nem az, ami ellen mi tiltakozunk” – kezdi az írását, majd kifejti, hogy a "klasszikusok popritmusban"-típusú dolgoktól ő is idegenkedik, de Szüts átdolgozása egy másféle zenei kísérlet:

A RockGiovanni esetében az operafesztivál felkért egy – Mozart személyiségéhez nagyon is hasonló személyiségű – rendkívüli zenei képességekkel rendelkező ifjú zeneszerzőt egy zenetörténeti-szellemi intellektuális játékra:

hogyan használná Mozart azokat a zeneszerzői lehetőségeket (új hangszerek, hangosítás, elektronikus effektek, 19-20. századi harmóniák), melyek halála után jöttek létre.”

Szüts Apor

Szüts Apor (Fotó/Forrás: Kelemen Gergő)

Kesselyák szerint az így létrejött produktum „egy majd’ ezer oldalas, Richard Strauss-i összetettséggel kidolgozott önálló partitúra”, amely „hatásos, de mély odafigyelést igénylő, értékes zenemű”. A karmester megvédte a fiatal zeneszerzőt, aki „operát is komponált már, tizenkilenc évesen díjat nyert vele első operaíró versenyünkön, később pedig a művet bemutatta és sorozatban játszotta a debreceni operatagozat”.

35348835_2271203336253170_651038590200971264_o-152142.jpg

A RockGiovanni előadása Miskolcon (Fotó/Forrás: Bartók Plusz Operafesztivál)

A Bartók Plusz Operafesztivál művészeti igazgatója, Kesselyák Gergely leginkább annak örül, hogy valami végre hullámot vert az állóvízben. Mint mondja, ő a fesztivál keretein belül már meghirdetett egy kiáltványt, amely arra buzdított, hogy jöjjenek létre új operát, közérthető, sok embert vonzó művek. „Négyszer futottam neki, hogy konferenciát rendezzen a fesztivál, melynek vitaindítója ez a kiáltvány. Újra és újra teljes érdektelenség” – írja.

„Mi történt most a RockGiovanni körül? Egy provokatív cím végre átütötte az érdektelenség és felületesség ingerküszöbét.

(...) Szerettem volna, ha ennek következtében a szakmából is sokan eljönnek az előadásra. Jól esett volna, Janó, tőled is, aki húsz éve ismersz, és értékrendemet is ismered, hogy nem azt feltételezed, hogy megzavarodtam, és ezúttal értéktelen bóvlit dobok a közönség elé, hanem bízva bennem, előbb meghallgatod, hogy mit takar a cím.”

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Kapcsolódó

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Raktárvásárral zárja a nyarat a Libri

Hat napig várja váltakozó akciókkal és folyamatosan frissülő készlettel vásárlóit a Libri Kiadó a Szentendrei úton.
Klasszikus

Egzotikus és visszatérő vendégek Kaposváron – Kaposfest-napló 2.

A Kaposfest utolsó három napjáról szól alábbi írásunk: Brahmstól a Bolyi Soul és Gospel Kórusig haladt a fesztivál zenei programja.
Vizuál

Itt a Kisasszonyok előzetese Meryl Streeppel és Emma Watsonnal

Igazi sztárparádés feldolgozás érkezik Luisa May Alcott klasszikusából.
Klasszikus

Fischer Ivánnal a címlapon kezdi az évadot a Fidelio

Az ingyenes programmagazin évadkezdő számában az eseménynaptár mellett többek között interjút talál Láng Annamária színésszel, Ron Howard filmrendezővel, Várallyay Petra hegedűművésszel, Bán Zsófia íróval, illetve a címlapon szereplő Fischer Ivánnal. Lapozzon bele online!
Tánc

Egyik rabszolgaságból a másikba

Az Út a királyi operába című portréfilm lehetett volna negédes mese egy mulatt fiúról, aki a világon elsőként táncolhatta sötét bőre ellenére Rómeót. Szerencsére azonban Icíar Bollaí rendezőnek – Carlos Acosta produceri jelenléte mellett – sikerült megmutatnia, hogy sötétség nélkül nincs fény.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Emléktáblát avattak Moldován Stefánia operaénekes tiszteletére

A művészre emlékező alkotást egykori lakóháza, a Katona József utca 25. szám alatti épület falán helyezte el a XIII. kerület önkormányzata.
Zenés színház sziget

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Zenés színház puccini

A legrangosabb Puccini-fesztiválon mutatják be Káel Csaba rendezését

Puccini Lidércek című operáját a festői olasz városban viszik színpadra a PFZ és a Pécsi Balett előadásában.
Zenés színház opera

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Zenés színház hír

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.