Zenés színház

Keszei Bori: Közel kell mennünk a közönséghez!

2019.05.26. 13:40
Ajánlom
Bécsben mutatja be a hazánkban sikert arató Figaro házassága-előadást az Armel Operafesztivál. A Susanna szerepét éneklő Keszei Borival a Mozart-műről és a fesztiválról beszélgettünk.

Közel áll hozzád Susanna szerepe?

Az ember mindig átszűri saját magán a karaktereket, amiknek a bőrébe bújik, ráadásul nem először éneklek az operában. Természetesen változott velem a figura is az évek alatt. Szubrett alkat vagyok az életben is, ami a szívemen, az a számon, és ez el is dönti, hogy Susanna szerepét kapom meg a Figaro házasságából, nem például a grófnőt. Örök Susanna vagyok, nagyon szeretem a szerepet, megunhatatlan számomra. Ő az, aki felmegy a nyitányban a színpadra, és lejön a végén, rengeteget énekel, viszont – a grófnővel ellentétben – kevés lehetősége van arra, hogy reflektorfényben legyen. Nincsenek virtuóz áriái; ez nem primadonna-szerep, de ilyenkor annál nagyobb hangsúly esik a színészi játékra.

0130_183259_GSC_5073_foto_oroszsandor-134819.jpg

Keszei Bori a Figaro házasságában (Fotó/Forrás: Orosz Sándor)

A Figaro a Co-Opera produkciójaként bejárt az országot, itthon magyar nyelven hangzott el, Bécsben viszont az eredeti olasz nyelven. Miben más a két változat?

A helyzetkomikumot, az eleven történetmesélést jól szolgálja a magyar szöveg. Egy-egy poént megöl, ha a nézőnek először a szövegvetítőre kell néznie, de ha magyar nyelven énekeljük az operát, akkor szinte prózai szintű színészi játékot követelhetünk magunktól. Az olasz nyelv viszont sokkal jobban illik a zenéhez, Lorenzo da Ponte szövegében minden szó, minden hangzó a helyén van. Sokkal szebben tudok megformálni egy-egy zenei frázist olaszul énekelve. A két nyelvben a hangsúlyok is máshol vannak, az olaszban általában az utolsó előtti szótagon, a magyarban az elsőn.

Visszatérni az opera eredeti nyelvéhez zenei szempontból valódi megkönnyebbülés.

0130_183722_GSC_5120_foto_oroszsandor-134833.jpg

Balczó Péter, Keszei Bori és Kendi Lajos a Figaro házasságában (Fotó/Forrás: Orosz Sándor)

Az Armelen az opera több határterülete is képviseli magát. Egy énekesnőnek inspirációt jelent, ha új színpadi közegben találja magát?

Röviden: igen. De ez természetesen fokozottan függ attól, hogy hagyja-e a rendezés énekelni az énekest. Hadd szóljak ezzel most haza: egy opera rendkívüli technikai felkészültséget kíván, vannak olyan zenei frázisok, amikor nem lehet akárhogy mozogni a színpadon. Nekünk a testünk a hangerősítőnk, nincsen mikrofonunk. Ezzel meg kompromisszumot kell kötnie minden rendezőnek.

Az Armel – úgy látom – kortárs darabokkal kívánja közelebb vinni az operát a mai emberhez. Ön szerint mit lehet tenni, hogy az opera ne legyen távoli műfaj?

A természetesség nagyon fontos. Évtizedeken keresztül volt trend, hogy az operaénekes megközelíthetetlen, bálványozott művész – ma már ez nem lehetséges. Bármennyire is furcsa, ugyanolyan emberek vagyunk, mint bárki más.

A legnagyobb hatást azzal érhetjük el, ha közel megyünk a közönséghez. Az a hang, amit egy operaénekes képez, hogy az milyen hangos, milyen hajlékony, sosem marad hatás nélkül.

A Figaro házassága július 4-én hangzik el a bécsi Muth Színházban, az Armel Operafesztiválon.

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Kapcsolódó

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Magyar ősbemutatóval, izlandi és belga operatársulatokkal és Alföldi Róbert Don Giovanni-rendezésével jön idén az Armel Operafesztivál július elején.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.
Zenés színház hír

Kijött az első fotó az új West Side Story-filmhez

„Something’s comin’, somethin’ good…” Steven Spielberg rendezi az 1961-es West Side Story remake-jét, összeszedtük, mit tudunk róla.
Zenés színház operaház

Díjátadóval zárult az Opera „Puccini Itáliája”-évada

Az eltelt évad legkiemelkedőbb művészi teljesítményeit jutalmazta az Operaház. Az évzáró Csillagóra gálaesten azt is bejelentették, hogy kik viselhetik egy éven át „A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese” és „A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja” címeket. 
Zenés színház magazin

A Champs-Élysées Mozartja – 200 éve született Offenbach

A kánkánok mestere korának szórakoztatóipari nagyvállalkozója volt, aki élete vége felé egy „komoly” operát is írt, a Hoffmann meséit.
Zenés színház wagner

Fischer Ádám: Vállalom a felelősséget a halk énekesekért!

Nem az énekeseknek kevés a hangjuk, Wagnert néha így kell énekelni. Caruso-szindróma és énekbeszéd kapcsán beszélgettünk a Ring-ciklus karmesterével.