Zenés színház

Keszei Bori: Közel kell mennünk a közönséghez!

2019.05.26. 13:40
Ajánlom
Bécsben mutatja be a hazánkban sikert arató Figaro házassága-előadást az Armel Operafesztivál. A Susanna szerepét éneklő Keszei Borival a Mozart-műről és a fesztiválról beszélgettünk.

Közel áll hozzád Susanna szerepe?

Az ember mindig átszűri saját magán a karaktereket, amiknek a bőrébe bújik, ráadásul nem először éneklek az operában. Természetesen változott velem a figura is az évek alatt. Szubrett alkat vagyok az életben is, ami a szívemen, az a számon, és ez el is dönti, hogy Susanna szerepét kapom meg a Figaro házasságából, nem például a grófnőt. Örök Susanna vagyok, nagyon szeretem a szerepet, megunhatatlan számomra. Ő az, aki felmegy a nyitányban a színpadra, és lejön a végén, rengeteget énekel, viszont – a grófnővel ellentétben – kevés lehetősége van arra, hogy reflektorfényben legyen. Nincsenek virtuóz áriái; ez nem primadonna-szerep, de ilyenkor annál nagyobb hangsúly esik a színészi játékra.

0130_183259_GSC_5073_foto_oroszsandor-134819.jpg

Keszei Bori a Figaro házasságában (Fotó/Forrás: Orosz Sándor)

A Figaro a Co-Opera produkciójaként bejárt az országot, itthon magyar nyelven hangzott el, Bécsben viszont az eredeti olasz nyelven. Miben más a két változat?

A helyzetkomikumot, az eleven történetmesélést jól szolgálja a magyar szöveg. Egy-egy poént megöl, ha a nézőnek először a szövegvetítőre kell néznie, de ha magyar nyelven énekeljük az operát, akkor szinte prózai szintű színészi játékot követelhetünk magunktól. Az olasz nyelv viszont sokkal jobban illik a zenéhez, Lorenzo da Ponte szövegében minden szó, minden hangzó a helyén van. Sokkal szebben tudok megformálni egy-egy zenei frázist olaszul énekelve. A két nyelvben a hangsúlyok is máshol vannak, az olaszban általában az utolsó előtti szótagon, a magyarban az elsőn.

Visszatérni az opera eredeti nyelvéhez zenei szempontból valódi megkönnyebbülés.

0130_183722_GSC_5120_foto_oroszsandor-134833.jpg

Balczó Péter, Keszei Bori és Kendi Lajos a Figaro házasságában (Fotó/Forrás: Orosz Sándor)

Az Armelen az opera több határterülete is képviseli magát. Egy énekesnőnek inspirációt jelent, ha új színpadi közegben találja magát?

Röviden: igen. De ez természetesen fokozottan függ attól, hogy hagyja-e a rendezés énekelni az énekest. Hadd szóljak ezzel most haza: egy opera rendkívüli technikai felkészültséget kíván, vannak olyan zenei frázisok, amikor nem lehet akárhogy mozogni a színpadon. Nekünk a testünk a hangerősítőnk, nincsen mikrofonunk. Ezzel meg kompromisszumot kell kötnie minden rendezőnek.

Az Armel – úgy látom – kortárs darabokkal kívánja közelebb vinni az operát a mai emberhez. Ön szerint mit lehet tenni, hogy az opera ne legyen távoli műfaj?

A természetesség nagyon fontos. Évtizedeken keresztül volt trend, hogy az operaénekes megközelíthetetlen, bálványozott művész – ma már ez nem lehetséges. Bármennyire is furcsa, ugyanolyan emberek vagyunk, mint bárki más.

A legnagyobb hatást azzal érhetjük el, ha közel megyünk a közönséghez. Az a hang, amit egy operaénekes képez, hogy az milyen hangos, milyen hajlékony, sosem marad hatás nélkül.

A Figaro házassága július 4-én hangzik el a bécsi Muth Színházban, az Armel Operafesztiválon.

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Kapcsolódó

Bécsbe viszi a Figaro házassága-előadást az Armel

Magyar ősbemutatóval, izlandi és belga operatársulatokkal és Alföldi Róbert Don Giovanni-rendezésével jön idén az Armel Operafesztivál július elején.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.
Zenés színház

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Vizuál

Antal Csaba díszlet- és jelmeztervezői munkáiból nyílik kiállítás a Műcsarnokban

Eternal Yorick – Life Book Antal Csaba címmel nyílik kiállítás a Jászai Mari-díjas alkotó több évtizedes, gazdag életművéből. A tárlat február 3-tól látható.
Klasszikus

Hallgassa meg ön is a Szent Efrém Férfikar új lemezét!

Az együttes Kings & Queens címmel adta ki tizenhatodik albumát, melynek lemezbemutató koncertjére május 5-én kerül majd sor a Fonóban. A felvétel meghallgatható a nagyobb streamingplatformokon is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház gyász

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Zenés színház videó

Az Éj királynője a levegőben

Az amerikai szoprán nem csupán virtuóz koloratúrkészségéről híres, hanem bravúros légtornászmutatványairól is, ráadásul képes ötvözni a kettőt: a levegőben lógva adja elő Az Éj királynőjének áriáját A varázsfuvolából.
Zenés színház hír

Áthelyezik a földrengésben megrongálódott színházépületből a pesarói Rossini Operafesztivál idei évre tervezett előadásait

Az opera-előadásokat a fesztivál által már korábban is használt sportcsarnokban, a Vitrifrigo Arénában rendezik meg, míg a koncertekre a város egy másik színházépületében kerül majd sor.
Zenés színház hír

Stephanie Blythe Gianni Schicchi szerepét énekli San Diegóban

Az énekesnő már korábban is énekelt férfi hangtartományban, egy koncertszerű Carmen-előadásban Don Joséként lépett színpadra. Most baritonszerepben debütál majd.
Zenés színház interjú

„Minden színésznő álma egy igazi nadrágszerep” – interjú Lévai Enikővel a Mária főhadnagy bemutatója kapcsán

Lévai Enikő századik születésnapját ünneplő színháza centenáriumi gálaestjén lép színpadra február közepén, egy hónappal később pedig a Mária főhadnagy címszerepében mutatkozik be.