Zenés színház

Két gombóc operát kérek!

2008.12.01. 00:00
Ajánlom
Egy este, egy opera – ez a felnőttek adagja. Egy délután, két opera – ez meg a gyerekeké. Hiába, az opera olyan, mint a fagyigombóc – a kicsik leginkább dupla adagban szeretik.

Wolfgang Amadeus Mozart

Természetesen nem A Rajna kincséből kapnak repetát a Hangversenyek fiataloknak sorozat nézői – sokkal könnyedebb, vidámabb hangulatú (és persze rövidebb) művekkel csinálnak kedvet a szervezők e műfajhoz a 8-14 éves korosztálynak. Haydn Az énekesnő című zenés intermezzója és Mozart A színigazgató című daljátéka kerül terítékre.

Haydn énekesnője egy fiatal díva, Gasparina, akinek kegyeiért annak idősödő énektanára és egy gazdag fiatalember vetélkedik. A lány mindkettőjüket játszi könnyedséggel csavarja az ujja köré. Mozart színigazgatója új társulatot szervez. A próbaéneklés során azonban kiderül, hogy a primadonna szerepére többen is pályáznak (Herz és Silberklang), s ahogy ez már csak a primadonnákkal lenni szokott: óriási csetepatét csapnak, hogy kié legyen az elsőbbséggel járó dicsőség és a nagyobb jövedelem. A nagy veszekedést végül megegyezés követi: döntse el a kérdést közönség, akkor majd kiderül, ki a nagyobb művész.

A történetből is látszik, hogy mindkét opera a színház világában játszódik, és bár két szerző, pontosan két évtized különbséggel bemutatott művéről van szó (Az énekesnőt 1766-ban, A színigazgatót 1786-ban láthatták először), mégis, egymás folytatásaként is értelmezhetjük őket. Egyik mű sem az ifjúság számára íródott, nem meseopera, de rendkívül játékos hangulatú, kevésszereplős cselekményük szórakoztató, egyszerű, így aztán könnyen befogadható a gyerekek számára is.


Németh Pál ( fotó: Gordon Eszter)

A két opera kapcsolódási pontja az énekesnő személye. "A Haydn-opera címszereplője egy énekesnő, és énekesnő (ráadásul több) előfordul a Mozart-műben is. Adja magát, hogy aki a címszerepet énekli az elsőben, az a másodikban is részt vegyen. A Mozart-mű eredetileg egy hosszabb prózai résszel indul, amin úgy igazítunk, hogy az ne vegye el az erejét a mindkét operában játszó énekesnek: aki a Haydn-darabban fogadja az énekmester és gazdag úriember udvarlását, az a Mozart-operában elmegy a színházba és ott próbát énekel. Ez az a kis szál, ami összeköti a két művet"– mondta Németh Pál, az előadás karmestere. "Az énekesnő és A színigazgató aranyos, kedves, érthető darabok, vidám, igényes és jó zenével, 4-től 104 éves korig mindenkinek csak ajánlani tudom."

A decemberi produkció további különlegessége, hogy a Savaria Barokk Zenekar korhű hangszereken a színpadról fogja kísérni azt. Így fordulhat elő, hogy Németh Pál – aki nemcsak a karmesteri pálcával, hanem a fuvolával is igen jól bánik – a Mozart-darabban fuvolázni is fog. "A Savaria Barokk Zenekart 1999-ben alapítottam, azzal a céllal, hogy a 17-18. század zenéjét korhű hangszereken, korabeli dokumentumok alapján mutathassuk be. A vonós hangszereink a 18. századból valók, bélhúrral rendelkeznek, barokk vonóval játszunk rajtuk, a fúvósok pedig a régi hangszerek pontos másolatai. A kották tekintetében igyekszünk elmenni a szerzői kéziratig, de legalább összkiadásig, hogy a szerző szándékához legközelebb álló kottakép legyen előttünk."


Savaria Barokk Zenekar

Németh Pál számára ez a két opera nem újdonság, hiszen mindkettőt vezényelte már a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekarral a Thália Színházban ifjúsági bérlet keretében, de most a rendezővel, Tóth Jánossal újragondolják a koncepciót, és új produkcióként viszik színre a két művet. "A gyerekelőadások mindig is fontosak voltak számomra. Évtizedek óta missziómnak tekintem, hogy járjam az országot, és kis falvak lakóinak is játsszam: ebben az évben minimum harminc gyerekelőadáson veszünk részt. Ma ez különösen fontos, hiszen a tendenciák a kultúra – és különösen a komolyzene – háttérbe szorulása felé mutatnak. Ezen minden eszközzel változtatnunk kell, és nekünk, muzsikusoknak ez az egyetlen eszközünk van: ahová csak lehet, el kell vinnünk a zene örömét."

(2008. december 7. 11:00 és 15:00 - Művészetek Palotája - Fesztivál Színház (Budapest) - Hangverseny Fiataloknak - Opera mindenkinek – Dívák és direktorok, Haydn: Az énekesnő – zenés intermezzo, Mozart: A színigazgató – daljáték, km.: Váradi Zita, Óhegyi Filoretti, Lehőcz Andrea, Ókovács Szilveszter, Derecskei Zsolt, Tóth János (ének), Savaria Barokk Zenekar, vez.: Németh Pál
rend.: Tóth János, műsorvez.: Aczél András)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Színház

Az Alkotmánybíróság elé kerül az SZFE modellváltásának ügye

A Fővárosi Törvényszék az SZFE modellváltását előkészítő törvény semmissé tételét indítványozza az Alkotmánybíróság előtt. Erről az SZFE HÖK tájékoztatta a nyilvánosságot péntek este.
Színház

Magyarország a '90-es években – egy gyerek szemével

EX KATEDRA címmel tart online bemutatót a Stereo Akt társulat március 4-én a Jurányi Házban. Az előadást a SzínházTV közvetíti online formában. A darab létrejöttének hátterébe a társulatot vezető független színházi alkotó, Boross Martin nyújt betekintést.
Színház

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva színésznő, a Katona József Színház alapító tagja

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva, a Katona József Színház alapító tagja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Az autósmozik mintájára autósszínházat terveznek Manchesterben

Musical koncertekkel indulna a nyári színházi szezon Manchesterben, ahol mindenki élőben, de biztonságban, a saját autójában ülve élvezhetné az előadásokat.
Zenés színház ajánló

Börtöndráma az Operaházban

A megrázó erejű Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című Jake Heggie-operával folytatódik az Opera Otthonra fizetős streamsorozata. Az Almási-Tóth András rendezte produkció szombaton Meláth Andrea és Sólyom-Nagy Máté főszereplésével látható.
Zenés színház magazin

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.
Zenés színház interjú

„Az egyetemes Bóni-életérzést kerestem” – interjú Erdős Attilával

Erdős Attila operaénekesi feladatai mellett a Budapesti Operettszínházban táncoskomikusként is bemutatkozhatott, a Kékszakáll Popolanija után többek között a Vidnyánszky Attila rendezte Csárdáskirálynő Bónijaként láthatta őt a közönség. Az indulásról, zenei kalandozásokról és az operett műfajának sokszínűségéről beszélgettünk.
Zenés színház hír

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.