Zenés színház

Két út áll előttünk

2016.06.19. 08:58
Ajánlom
Almási-Tóth András, aki a jövő évadban Gershwin Porgy és Bessét állítja színpadra az Operában, július 2-án az Armel Operafesztivállal együttműködésben rendez. Egy firenzei mesterkurzusról hazaérkezvén arról kérdeztük, hogyan fér meg az opera és a popkultúra egymás mellett, és miért olyan népszerűek a barokk operák a kortárs rendezők körében.
AlmasiToth foto budapesti metropolitan egyetem

AlmasiToth foto budapesti metropolitan egyetem (Fotó/Forrás: Metropolitan Egyetem)

- A Zeneakadémián rendezett idei operavizsga szervesen kapcsolódik az Armelhez. Hogyan alakult az együttműködés?

- Az operavizsgát mindig megpróbálom nyitottá, izgalmassá tenni. Rendre más helyszíneket keresek és a színpadi játék szempontjából összetett feladatot jelentő darabokkal dolgozom. Az Armel az utóbbi években szervesen fókuszál a 20-21. századi művek bemutatójára, ami számunkra ideális, nem beszélve arról, hogy magyarországi bemutatókban vehetnek részt a hallgatók. Külön öröm, hogy az operafesztivál minden produkciója felvételre kerül, így a fiatalok munkája a Duna Televízió, az ARTE és az ARTE Concert közreműködésével a széles közönséghez is eljuthat majd. Az Armel zenei vezetőjével, Vajda Gergellyel már sok közös projektünk volt, írtunk együtt műveket, új operáját is én fogom rendezni 2017-ben, ő maga pedig vezényelt már több általam rendezett operaelőadáson és operavizsgán.

- A választott darab több ponton illeszkedik az együttműködésbe.

- Henze operája, az 1961-es Elegy for Young Lovers Gregor Mittenhofer költőről szól, aki kegyetlen manipulációkkal használja ki a körülötte lévőket, s állítja sorsukat művészete szolgálatába. Az

Almási-Tóth András

Almási-Tóth András (Fotó/Forrás: Almási-Tóth András)

egy szereplőt központba állító darab lehetővé teszi, hogy az Armel programjában versenyszerep legyen Gregor alakja, a mi ifjú énekeseink pedig a fiatal szerelmeseket alakítják.

- Henzéről aligha hallott a magyar operaközönség. Mit lehet tudni a darabról?

- Henze jelentős operaszerző a 20. század második felében, és ma is nagyon népszerű Európában, itthon azonban még nem játszották, mert darabjainak születése idején a kortárs opera nem igazán találta meg a hazai közönséget. Erős szövegkönyv és jó szituációk jellemzik, olyan mű, ahol a zene a színházi hatásmechanizmus szolgálatában áll. Olyan darabokat keresek, amelyek esetében nincsenek előadói hagyományok, nem kell megfelelni az elvárásoknak és kliséknek. Saját szerepértelmezés tud megszületni, amiben a fiatalok fel tudnak szabadulni. Azt hiszem, ez a legfontosabb, amit énekeshallgatóknál el kell érni.

Almási-Tóth András

Almási-Tóth András

- Véleményed szerint milyen irányba halad a mai operajátszás?
- Az opera történetét folyamatos harcnak látom: az időtlen, szent zene és a nagyon is aktuális, profán színház szemben állnak egymással. Manapság újra a színházi jelleg erősödik fel: épp a Henzééhez hasonló művek emelik be a kortárs színházat. Az alkotók a színművek frissességével nyúlhatnak az operához, olyan konfliktusokat és problémákat kell felismerhetővé tenni a színpadon, ami a saját korunké. A cél már nem a történetmesélés. Fontos, hogy a színházi jelleg dominanciájának gondolata mentén kezdtek el olyan zeneszerzők is dolgozni, mint Eötvös Péter, George Benjamin vagy Thomas Adès. A zeneművészet szentségéből kicsit visszatekeredtünk az életszerűségbe, az opera műfaji sajátosságai által más dimenzióban tekinthetünk az életünkre, ha nem muzeális felfogásban állunk hozzá.

tunderkiralyno kreativ

tunderkiralyno kreativ

Mit keres a jazz az Operában?

Az Operaház hagyományosan minden évadban műsorra tűz egy barokk, vagy pre-klasszikus operát. Idén Purcell A tündérkirálynő című semi-operájára esett a választás, ami a rendező Almási-Tóth András ötlete nyomán a barokk betétdalok jazz-feldolgozásaival szólal meg, a 40-es évek film noirját idéző képi megvalósításban.

- A barokk művek, úgy tűnik, megtalálták a helyüket a kortárs operai színtérben. Mi ennek az oka?

- A barokk művek visszaemelése az operarepertoárba a '80-as évek leleménye. Ezek a művek laza szerkezetűek, sokféle értelmezésre adnak lehetőséget. A zene pszichológiai archetípusokat mutat fel, szigorú szabályok szerint, nem úgy, mint Mozart vagy Verdi esetében, ahol szubjektív pszichés állapotokról beszélünk, amikből a szerepet értelmezni kell, itt ki kell találni a karaktereket, hogy szubjektivizáljuk a zenét. 

Almási-Tóth András

Almási-Tóth András

A barokk operák a színház számára nyitott művek maradnak, kreatív alkotó energiákkal kell életre kelteni őket. A kortárs zenés színházban is teremtőleg kell fellépni a színpadra vivőknek is, hogy a teátrális hatás és a zene együttes színpadi jellege megnyilvánuljon.

- Sok esetben a popkultúra sem áll messze a kortárs operától.

- A magas- és popkultúra az új operában összekapcsolódik. Operák jöhetnek létre tv-műsorok vagy újságcikkek alapján. Amerikában nemrég mutattak be egy dokumentumoperát Kennedy utolsó napjáról, de ott van például Turnage műve a playboy nyuszi, Anna Nicole Smith életéről is.

Megint itt a hasonlóság, a barokk korban nem volt különbség a hétköznap, a nézőtéri valóság és a színpad között. Úgy vélem, a kortárs operának két adekvát lehetősége van: vagy nyit a popkultúra felé és merít a musicalekből a populárisabb színházra támaszkodva, vagy megtartja intellektuális, elitista jellegét és egyfajta unikális élményre pályázik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Klasszikus

Légy világsztárok tanítványa!

A Fesztivál Akadémia egyik elsődleges célja a jövő muzsikusainak nevelése, ezért a programok között központi szerepet kapnak az előadások, a mesterkurzusok és a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny. A verseny július 17-én kezdődik, és a nagyközönség számára is nyitott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház magazin

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Zenés színház hír

Paul McCartney filmklasszikusból ír musicalt

Az Amerikában kötelező karácsonyi filmnek számító Az élet csodaszép című 1946-os Frank Capra filmklasszikust dolgozza fel - írta meg a BBC News.
Zenés színház videó

Felkapta az internet a dél-afrikai taxist, aki operát énekel az utasainak

Egy virális videóval kezdődött az egész: egy Menzi Mngoma nevű Uber-sofőr a Rigolettóból énekelt egy utasának, majd egyre többekhez jutott el az erről készült videó.
Zenés színház interjú

Felmutatni a világ tetejét - Interjú Szemző Tiborral

Óbudán, az Esernyős belső udvarán új szabadtéri kamaraszínházi sorozat indul, amelyben (újra) debütál Szemző Tibor Kőrösi Csoma Sándorról készített opera cinematique műfajú előadása, a Csoma.   
Zenés színház ajánló

Operett show a Vajdahunyadvárban

Július 18-án Magyarország leglátványosabb operett produkcióját tekinthetjük meg a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon. A Monarchia Operett gálaműsora fantasztikus szólistákkal és ruhakölteményekkel varázsolja el a nagyérdeműt.