Zenés színház

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

2024.03.04. 10:05
Ajánlom
Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.

Bogányi Tibor karmester március 3. délelőtti Facebook-posztjában indokolta, miért lépett vissza a saját színpadi koncepciójában színre kerülő Carmina Burana-produkciók vezénylésétől az Operaházban: „Tegnap kaptam a Főigazgatói utasítást, miszerint a Carmina Burana előadást kettévágva, félórás szünetet kell tartani, az Operaház büféjének bevétele növelése érdekében. A döntés nélkülözött minden szakmai egyeztetést. [...] Az 5 éve futó előadásokat már közel 70.000 ember látta – sikere töretlen – mai naptól kezdve a rendezői koncepcióval szemben pedig kettévágjuk az előadást!? Mindez a Nemzeti Operaházunk és kicsi országunk realitása ma.

Ilyen formában nem tudom tovább vállalni a produkció dirigálását, az előadás nem felel meg a rendezői koncepciómnak!

Ókovács Szilveszter főigazgató először Facebook-posztban reagált a karmester visszalépésére: „Nemzeti Operaháznak csak a Tanácsköztársaság alatt nevezték az Ybl palotát. Ezt csak úgy mellékesen jegyzem meg a mai Carmina burana-műbalhé margóján. Mi, akik erre az intézményre VALÓBAN az életünket tettük fel és a feladat TÉNYLEG feleszi éjjeleinket és nappalainkat – magyarán nem két hétre betérő vendégek vagyunk itt –, képesek vagyunk mérlegelni a közös érdeket.

Több tiszteletet Orffnak

– aki a szerző, ugyebár, és a világhírt művének ő vívta ki. Több tiszteletet az előadás lelkének, a Magyar Állami Operaház énekkarának! És több tiszteletet a 140 esztendeje Szküllák és Kharübdiszek között is fennmaradó, előrejutó OPERA intézményének. Több tiszteletet az éjszakai karmestersértődés nyomán órák alatt beugró dirigensnek!” A poszt igen sok reakciót váltott ki, művészek és a közönség tagjai is elmondták a véleményüket.

Az Index megkereste az érintetteket, valamint az előadás egyik főszerepét éneklő Miklósa Erikát. Az énekesnő elmondta, helytelennek tartja a döntést, és bízik benne, hogy a főigazgató azt visszavonja: „Végtelenül elszomorít a döntés, hogy a 70 perces Carmina Burana öt éve futó – sikeres, telt házas – előadását »kettévágják« egy szünettel a Magyar Állami Operaházban egy főigazgatói utasításra. Az nem szakmai indok, hogy a büfé bevételét növelni kell a szünetben. Nem a büfének van Operaháza [...]

Ez méltatlan az alkotókkal, a közönséggel, méltatlan a Carmina Burana szellemiségével szemben.

Bogányi Tibor karmestert-rendezőt tisztelem, fantasztikus előadást képzelt el, hozott létre, és tisztelem a döntését, hogy ilyen körülmények között nem vesz részt a produkcióban. Bízom benne, hogy a főigazgató visszavonja ezt az utasítását.”

A történtek kapcsán Bogányi Tibor karmester ordító szakmaiatlanságnak nevezte a döntést: „Öt éve visszük sikerrel ezt a produkciót a világ minden részén, és annyit nem tett meg a főigazgató, hogy megbeszélje velem, hogy az előadást ketté akarja vágni. Kész tények elé állított, csupán egy sms-t kaptam tőle.” Alkotópartnere, Zászkaliczky Ágnes képzőművész hozzátette:

A zene és a látvány egymásra épülő elemekből, jelenetekből áll, dilettáns dolog közben behúzni a függönyt.

Maga a mű egyébként 55 perces, az előadás hossza 70 perc, ezt szakítják most meg a büfé bevétele kedvéért. – Ha ez ennyire fontos, akkor azt két héttel korábban is meg tudtuk volna beszélni.”

A lapnak Ókovács Szilveszter úgy nyilatkozott, elismeri Bogányi Tibor munkáját, és elszomorítja a karmester döntése: „Szomorúan vettük tudomásul a döntést, de egy operaházban, ahol 1800 ember dolgozik együtt a kiírt előadások megvalósulásáért, még azt a helyzetet is meg kell oldani, ha a karmester éjjel mondja le a délelőtti produkciót – ahogy a közönség élelemhez, italhoz jutását vagy az énekkar közreműködésidíj-emelésének forrásproblémáját is (utalván az operaházi dolgozók március 19-re meghirdetett sztrájkkezdeményezésére – a szerk.). És meg is oldjuk, de

ez egy másik, nem individuális, hanem magasabb horizontú, intézményi szemlélet.

A karmester eddigi munkáját, a közösen teremtett értékeket köszönjük, minden jót kívánok a továbbiakban is neki. Az előadás rendben zajlik, Erdélyi Dániel karmesterünknek, az Opera Énekkar másodkarnagyának köszönjük a színvonalas beugrást, gratulálunk hozzá.”

Ókovács Szilveszter időközben a Blikknek úgy nyilatkozott, jogi lépéseket tesz Bogányi Tiborral szemben: „Az állítással ellentétben volt egyeztetés a karmester és az OPERA vezetése között. Az intézmény kifejezett kérését saját előadásával kapcsolatban két igazgató is tolmácsolta a karmesternek, aki a végrehajtást megtagadta, és egy 22.00-kor kézhez vett levélben lemondta a másnapi 11-es előadást. [...] A nézőtéri cateringszolgáltatás hónapok óta az Opera saját kezelésében működik, bevételéből és az előadások, rendezvények értékesítéséből a dolgozók számára bérkiegészítést fizetünk, amelyre az utóbbi évek erős inflációs nyomása miatt fokozottan szükség van.

A Magyar Állami Operaház elítéli Bogányi Tibor vendégkarmester súlyosan szerződésszegő magatartását, és érdekeinek védelme miatt a szükséges jogi lépeseket megteszi.

Fejléckép: Ókovács Szilveszter (fotó/forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Színház

A főváros létrehozza a pesti Jurányit a függetleneknek

A Jurányi Ház mintájára alkotó- és játszóhelyet kívánnak létrehozni a független színházaknak, kulturális műhelyeknek a főváros tulajdonában álló volt iskolaépületben, a XIII. kerületi Szabolcs utcában.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fokanov Anatolij: „Csak azt vállalom el, amit szeretek”

Harminchárom évvel ezelőtt Rigolettóként debütált Budapesten; hamar, 1992-ben lett az OPERA tagja. Fokanov Anatolijjal éppen akkor egyeztettem egy „életútinterjú” ügyében, amikor kiderült, hogy az örökös tagok sorába választották.
Zenés színház kritika

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Zenés színház ajánló

Miskolcon mutatják be Cser Ádám új operáját

Az Atelier című egyfelvonásos Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével egy este látható. Az ősbemutatóra január 24-én kerül sor, a produkció rendezője Szabó Máté.
Zenés színház beszámoló

Az utolsó opera – Eötvös Péterről szóló dokumentumfilmet mutattak be

Bár Kalmár András rendező eredetileg úgy tervezte, hogy a komponista első magyar nyelvű operájának létrejöttét mutatja be a filmjében, a sors tragikus fordulattal tette még jelentőségteljesebbé az ő és stábjának munkáját.
Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.