Zenés színház

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

2024.03.04. 10:05
Ajánlom
Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.

Bogányi Tibor karmester március 3. délelőtti Facebook-posztjában indokolta, miért lépett vissza a saját színpadi koncepciójában színre kerülő Carmina Burana-produkciók vezénylésétől az Operaházban: „Tegnap kaptam a Főigazgatói utasítást, miszerint a Carmina Burana előadást kettévágva, félórás szünetet kell tartani, az Operaház büféjének bevétele növelése érdekében. A döntés nélkülözött minden szakmai egyeztetést. [...] Az 5 éve futó előadásokat már közel 70.000 ember látta – sikere töretlen – mai naptól kezdve a rendezői koncepcióval szemben pedig kettévágjuk az előadást!? Mindez a Nemzeti Operaházunk és kicsi országunk realitása ma.

Ilyen formában nem tudom tovább vállalni a produkció dirigálását, az előadás nem felel meg a rendezői koncepciómnak!

Ókovács Szilveszter főigazgató először Facebook-posztban reagált a karmester visszalépésére: „Nemzeti Operaháznak csak a Tanácsköztársaság alatt nevezték az Ybl palotát. Ezt csak úgy mellékesen jegyzem meg a mai Carmina burana-műbalhé margóján. Mi, akik erre az intézményre VALÓBAN az életünket tettük fel és a feladat TÉNYLEG feleszi éjjeleinket és nappalainkat – magyarán nem két hétre betérő vendégek vagyunk itt –, képesek vagyunk mérlegelni a közös érdeket.

Több tiszteletet Orffnak

– aki a szerző, ugyebár, és a világhírt művének ő vívta ki. Több tiszteletet az előadás lelkének, a Magyar Állami Operaház énekkarának! És több tiszteletet a 140 esztendeje Szküllák és Kharübdiszek között is fennmaradó, előrejutó OPERA intézményének. Több tiszteletet az éjszakai karmestersértődés nyomán órák alatt beugró dirigensnek!” A poszt igen sok reakciót váltott ki, művészek és a közönség tagjai is elmondták a véleményüket.

Az Index megkereste az érintetteket, valamint az előadás egyik főszerepét éneklő Miklósa Erikát. Az énekesnő elmondta, helytelennek tartja a döntést, és bízik benne, hogy a főigazgató azt visszavonja: „Végtelenül elszomorít a döntés, hogy a 70 perces Carmina Burana öt éve futó – sikeres, telt házas – előadását »kettévágják« egy szünettel a Magyar Állami Operaházban egy főigazgatói utasításra. Az nem szakmai indok, hogy a büfé bevételét növelni kell a szünetben. Nem a büfének van Operaháza [...]

Ez méltatlan az alkotókkal, a közönséggel, méltatlan a Carmina Burana szellemiségével szemben.

Bogányi Tibor karmestert-rendezőt tisztelem, fantasztikus előadást képzelt el, hozott létre, és tisztelem a döntését, hogy ilyen körülmények között nem vesz részt a produkcióban. Bízom benne, hogy a főigazgató visszavonja ezt az utasítását.”

A történtek kapcsán Bogányi Tibor karmester ordító szakmaiatlanságnak nevezte a döntést: „Öt éve visszük sikerrel ezt a produkciót a világ minden részén, és annyit nem tett meg a főigazgató, hogy megbeszélje velem, hogy az előadást ketté akarja vágni. Kész tények elé állított, csupán egy sms-t kaptam tőle.” Alkotópartnere, Zászkaliczky Ágnes képzőművész hozzátette:

A zene és a látvány egymásra épülő elemekből, jelenetekből áll, dilettáns dolog közben behúzni a függönyt.

Maga a mű egyébként 55 perces, az előadás hossza 70 perc, ezt szakítják most meg a büfé bevétele kedvéért. – Ha ez ennyire fontos, akkor azt két héttel korábban is meg tudtuk volna beszélni.”

A lapnak Ókovács Szilveszter úgy nyilatkozott, elismeri Bogányi Tibor munkáját, és elszomorítja a karmester döntése: „Szomorúan vettük tudomásul a döntést, de egy operaházban, ahol 1800 ember dolgozik együtt a kiírt előadások megvalósulásáért, még azt a helyzetet is meg kell oldani, ha a karmester éjjel mondja le a délelőtti produkciót – ahogy a közönség élelemhez, italhoz jutását vagy az énekkar közreműködésidíj-emelésének forrásproblémáját is (utalván az operaházi dolgozók március 19-re meghirdetett sztrájkkezdeményezésére – a szerk.). És meg is oldjuk, de

ez egy másik, nem individuális, hanem magasabb horizontú, intézményi szemlélet.

A karmester eddigi munkáját, a közösen teremtett értékeket köszönjük, minden jót kívánok a továbbiakban is neki. Az előadás rendben zajlik, Erdélyi Dániel karmesterünknek, az Opera Énekkar másodkarnagyának köszönjük a színvonalas beugrást, gratulálunk hozzá.”

Ókovács Szilveszter időközben a Blikknek úgy nyilatkozott, jogi lépéseket tesz Bogányi Tiborral szemben: „Az állítással ellentétben volt egyeztetés a karmester és az OPERA vezetése között. Az intézmény kifejezett kérését saját előadásával kapcsolatban két igazgató is tolmácsolta a karmesternek, aki a végrehajtást megtagadta, és egy 22.00-kor kézhez vett levélben lemondta a másnapi 11-es előadást. [...] A nézőtéri cateringszolgáltatás hónapok óta az Opera saját kezelésében működik, bevételéből és az előadások, rendezvények értékesítéséből a dolgozók számára bérkiegészítést fizetünk, amelyre az utóbbi évek erős inflációs nyomása miatt fokozottan szükség van.

A Magyar Állami Operaház elítéli Bogányi Tibor vendégkarmester súlyosan szerződésszegő magatartását, és érdekeinek védelme miatt a szükséges jogi lépeseket megteszi.

Fejléckép: Ókovács Szilveszter (fotó/forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Könyv

„A gyermeknevelésnél is fontosabb lesz a szülőnevelés” – Steigervald Krisztián a Lírástudók vendége

Közgazdászként fordult a figyelme a pszichológia felé, az utóbbi hónapokban pedig a bestsellerlistára is felkúszott Generációk harca a figyelemért című könyvével. Podcastunkban Steigervald Krisztiánnal beszélgetett Grisnik Petra.
Vizuál

Fellini klasszikusait vetítik a Puskinban

Május 2. és 23. között az olasz filmművészet egyik legjelentősebb rendezőjének három alkotását vetítik a budapesti Puskin Moziban. A közönség újra nagyvásznon élheti át Az édes élet, a 8 és ½, valamint az Amarcord című filmeket.
Könyv

All You Need Is Love – új könyv jelent meg a Beatlesről

A kötetben korábban nem publikált interjúkon keresztül ismerhetjük meg egyebek közt a banda feloszlásának okait is. Ötven évvel mozis bemutatása után májustól egy streaming szolgáltáson ismét látható lesz az együttesről készült Let It Be című dokumentumfilm.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Zenés színház interjú

A Föld forog tovább, és ezek a csodák újra és újra megtörténnek

Kocsis Dénes a Budapesti Operettszínház vezető művésze, a musicalirodalom legnagyobb szerepeit tudhatja maga mögött. Ezúttal Frank Wildhorn Carmenjében mutatkozik be április 19-én a Nagymező utcai teátrumban.
Zenés színház ajánló

Meseoperát mutatnak be a Vigadóban

Engelbert Humperdinck Jancsi és Juliska című darabját láthatja a közönség a Szent István Filharmonikusok Pastorale című ifjúsági sorozatában, április 20-án és 21-én.
Zenés színház interjú

„Az emberekben vagyok otthon” – interjú Nemes Tiborral

Nemes Tibor első premierjére készül a Budapesti Operettszínházban. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős zenés színész hallgatója José Riveraként mutatkozik be a Carmen című musicalben április 20-án.
Zenés színház ajánló

Gálaesttel támogatja az autistákat a Budapesti Operettszínház

Április 23-án Együtt az Autistákért címmel rendeznek jótékonysági estet, amelyen a legnépszerűbb operett-, illetve musicalrészleteket hallhatja a közönség az Operettszínház sztárjainak előadásában.