Zenés színház

Kezedben a jövő operája

2016.05.23. 08:47
Ajánlom
A június 10-19 között megrendezésre kerülő Bartók Plusz Operafesztivál alapítása óta Bartók Béla szellemiségét képviseli, befogad és inspirál, támogatja a tehetségeket, és megbecsüli az értékteremtő művészetet.

A Müller Péter Sziámi által az ezredfordulón életre hívott eseménysorozat fókuszában az évek során egyre erősödő pozíciót foglalt el nemcsak Bartók Béla művészete, de a világhírű zeneszerző életművének hatása az utána következő zene- és zenészgenerációk megnyilatkozására. A fesztivál misszióként tekint a bartóki életmű megőrzése és ápolása mellett a Bartók utáni népszerű operarepertoár bemutatására, és további kortárs művek megszületésének elősegítésére.

Kesselyák Gergely, Girolamo Deraco és Kocsár Balázs - "A jövő kulcsa" zsűriében

Kesselyák Gergely, Girolamo Deraco és Kocsár Balázs - "A jövő kulcsa" zsűriében

Az operafesztivál hívószava – a fesztivál nevében 2012-ig a „+" jel mögötti tartalom – évről évre változott. Elsőként, 2001-ben Verdi, majd Puccini, Mozart, Csajkovszkij neve jelent meg a „+” után. Később 2005-től stílusirányzatok (bel canto, verizmus), majd 2007 után a nemzeti zenék (szláv, osztrák, francia) bemutatása jelentették az extrát az operafesztivál programjában. A kiindulóponthoz való visszatérés előtt, 2010-ben az európai operajátszás képviseltette magát Miskolcon Bartók + Európa néven.

2011-ben az immár tízéves múltra visszatekintő fesztivál  a gyökerekhez való visszatéréssel (Bartók + Verdi) ünnepelte a kerek évfordulót. Kesselyák Gergely a fesztivál művészeti vezetője erről az évről így nyilatkozott: „Öt éve (2011 – a szerk.) azt a célt tűztem ki az operafesztivál elé, hogy inspirálja a modern népopera megszületését. Bátorítani szeretném a szerzőket arra, hogy újra rátaláljanak az útra, amit Gershwin és Bernstein indított el. Ennek érdekében a műfaj Bartók óta megszületett, de kevéssé ismert darabjait tűzzük műsorra, másrészt ebben a szellemben kérünk fel zeneszerzőket is darabok megírására.”

Az új irányvonalat 2013-tól a fesztivál nevéből kikerülő „+”-t felváltó „Plusz” is fémjelezte, amely ettől az évtől félreérthetetlenül a Bartók utáni operaéletre, és az operajátszás Bartók utáni jövőjére utal.

2013 - Opera nyolc másodpercben

2013-ban a Bartók Plusz rendezvénysorozat számos újdonsággal várta a közönséget. Tíz nap alatt nyolc ősbemutatót láthattak a fesztiválra látogatók, és egy hivatalos rekordot is megdöntöttek Miskolcon.
 
Kesselyák Gergely ekkor hirdette meg először „A jövő kulcsa” című nemzetközi operaíró versenyt, amelynek híre az Egyesült Államoktól, Svédországon és Kanadán keresztül Portugáliáig is eljutott. A kilenc érvényes pályázat közül a középdöntőbe két magyar mű - Szilágyi Miklós és Horváth György Tibor: Ostrom Opera - Kőszeg 1552, valamint Németh Norbert és Győri Magda: Hazug románc operája - került be. A harmadik döntős Girolamo Deraco olasz zeneszerző volt, mindössze nyolc másodperces „Taci” (Hallgass!!) című operájával. Az alkotás önmagában is rekordnak számított, de a hivatalos bejegyzés szerint dupla rekord született, hiszen Aczél András rendezésében a mű, az egy este alatt a legtöbbször, 17 alkalommal teljes egészében bemutatott opera rekordját is megdöntötte.

Az operaíró verseny 2014-es kiírása értelmében a zsűri olyan befejezett és meghangszerelt pályaműveket várt, amelyekre ráillik a „népopera” jelző, vagyis olyan darabokat, amelyek egy opera igényességével vannak megírva, de a szélesebb közönség számára is könnyen befogadhatóak. 2014-ben a három döntőbe jutott mű Eugenia Manolides A pisai leány (La pisanella), Andrzej Karałow Kepler valamint Szüts Apor A hallei kirurgus című operája lett.

2014 - Kamaraopera monumentális kórussal
Szucs Apor

Szucs Apor

A 2016-ban a Fidelio Fortissimo Tehetség Programba is bekerült Szüts Apor A hallei kirurgus című alkotása a kilencesztendős Händel életéről szól. Az ifjú zeneszerző mindenki által elismert zseni, az udvari orvosként működő apa viszont hallani sem akar róla, hogy fia zenész legyen. Mindent megtesz, hogy ügyvédnek nevelje Händelt, még a házban található zongorákat is elszállíttatja. Szüts Apor zenéje az amerikai Gershwinére emlékeztet, jazzes ritmusokra és harmóniákra épül. A mű egy néhány szereplős kamaraopera, egyetlen rövid, nagy létszámot felvonultató kórusjelenettel. A darab konfliktusának kibontását a Händelt megszemélyesítő gyermekhang és a mélybasszusra írt apa szerepe valósítják meg.

A 2015. évi Miskolci Operafesztivál utolsó napján került sor Francis Poulenc Az emberi hang című operájának előadására. A produkciót együtt játszották Girolamo Deraco Facebooking című művével, amely utóbbi a darab ősbemutatója volt.

2015 - Facebooking

A szerző így nyilatkozott az operájáról. „Poulenc szerintem egyike az elmúlt század legnagyobb zeneszerzőinek. A Facebooking alapgondolata pedig az, hogy folytassam Az emberi hang történetét. Poulenc operájának énekesnője ugyanis az én operámban egy reggel a mi korunkban ébred fel. Tragédiája véget ért, de egy új kezdődik, ezúttal azonban igen szórakoztató módon. 

Az emberi hang ugyanis épp eléggé tragikus, sok lenne már a tragédiából, ha tovább folytatódna. A nő immár nem telefont használ, hanem tabletet. Beleszeret egy bizonyos Mr. Pinkertonba, és a Facebookon várja, hogy a férfi posztoljon. Közben azonban mások üzenetei is megjelennek, hiszen ez is a Facebook része, ilyen a Facebook!”
Girolamo Deraco Facebooking

Girolamo Deraco Facebooking

 A Bartók-örökösök támogatását élvező, magát néhány év alatt a közép-európai operaélet fellegvárává kinövő miskolci Bartók Plusz Fesztivál 2016-ban is folytatja „ A jövő kulcsa” operaíró-versenyeken keresztül a tehetséges komponisták felfedezését, és további ősbemutatók prezentálását a nemzetközi zenei élet számára. Az idei fesztivál ősbemutatója Beischer-Matyó Tamás Erkel-díjas zeneszerző Kreatív kapcsolatok című operája lesz a Budapesti Operettszínház vendégjátékában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Gulyás Dénes, Kálmándy Mihály és Metzger Márta az OPERA új örökös tagjai

Szűcs Márta és Várhelyi Endre magánénekest posztumusz emelték soraikba az örökös tagok, mellettük Molnár András, Sümegi Eszter és Meláth Andrea operaénekesek, Halász Péter karmester és Kállai Ernő első koncertmester munkáját is díjazta az OPERA vezetése.
Zenés színház interjú

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.
Zenés színház ajánló

A Tosca látható jövőre a Szentmargitbánai Kőfejtőben

Puccini operája tizenegy év után kerül ismét a kőfejtő színpadára, új rendezésben: Thaddeus Strassberger már visszatérő vendégként dolgozik a különleges helyszínen.
Zenés színház videó

A sivatag Párizsa – dokumentumfilm készült az OPERA dubaji vendégjátékáról

A Magyar Állami Operaház szeptemberi turnéjáról készült film – amely bemutatja az előadások hátterét, és hogy hogyan készülnek a művészek az eltérő kulturális közegben – cikkünkben, valamint az intézmény közösségimédia-felületein megtekinthető.
Zenés színház ajánló

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.