Zenés színház

Ki szavatol?

2014.07.23. 07:12
Ajánlom
"A zene ott kezdődik, ahol a szó hatalma véget ér. A My Fair Lady világsikerének egyik titka a jó zene" - olvasható a margitszigeti előadás reklámszövegeiben a megállapítás, melynek első fele ugyan erősen vitatható a zenés színház közegében, ámde második mondatában valósággal lapidáris igazságot fogalmaz meg. KRITIKA

Mert hát Frederick Loewe zenéje tényleg jó, mi több: remek; a székesfehérvári színház zenekarára (karmester: Kerényi Gábor) aligha mondhatunk nagyobb dicséretet annál, mint hogy muzsikusai érvényesen és stílusosan szólaltatták meg a legklasszikusabb Broadway-musical bécsi operettből és angolos fanyarságból lelkedzett zenéjét.

Stílusosság - a legtömörebben formulázva ezt várja el a mindenkori közönség a My Fair Lady egész produkciójától, azonban ez az elvárás rendszerint csak félig-meddig teljesül. Szikora János most egészében formás, épkézláb előadást telepített a hatalmas szabadtéri színpadra. Nyílt sebek nem csúfítják rendezését, de azért elegánsnak, könnyednek és nagyvilágiasnak nemigen állítható ez az előadás. Udvariatlanság lenne a székesfehérvári társulattal szemben, ha vidékiességet emlegetnénk, s ráadásul igazságtalanságot követnénk el, hiszen a főszerepekben fellépő fővárosi művészek részben éppúgy az elegancia fogyatékával élnek és mozognak a színpadon. Még a legkevésbé tán Radnay Csillát érheti ilyen kifogás: dalban és prózában egyaránt kéjesen ordenáré virágáruslánya ugyanis meglepően hitelesnek bizonyul akkor is, amikor estélyi ruhát ölt magára. Ráadásul Radnay mindvégig motiváltnak tűnik, szerepének egyetlen mozzanatát sem ejti el, s különösen nem takarékoskodik önmagával akkor, ha énekelnie kell. Merthogy ez az Eliza tud énekelni, méltó az első magyar Elizák (Lehoczky Zsuzsa, Galambos Erzsi) hagyományához, s így aztán nála az énekszámok sohasem a színészi játék szünetei gyanánt értelmeződnek. Nem úgy a kiállásában máig imponáló, ám színészi tartásában kissé megfáradtnak ható Hirtling István esetében, aki a magyar prózai színészek több évtizedes praxisát követve leginkább csak túl akar lenni az énekes szakaszokon. Ennek érzékletes bizonyságaként rendre a kíséret elé siet, gyors rajttal akar túllendülni szólószámain, ami aligha üdvös hozzáállás egy musical főszerepében. Radnay és Hirtling mutatós kettőse ezzel együtt is rokonszenvet kelt, s hasonló rokonszenv kíséri Egyed Attila fegyelmezett és testmeleg színpadi működését is, jóllehet a színész amúgy vajmi kevéssé látszik nyugalmazott angol ezredesnek.

Az első formájában a hajdani világkiállítási csuda, a Crystal Palace fémvázát idéző-imitáló mobil színpadkép előterében erősen ingadozik a tömegmozgatás és a koreográfia (koreográfus: Zachár Lóránd) színvonala. A nyitókép mozgásai és az Ascot Gavotte megjelenítése például a kiábrándításhoz közelít, ellenben a Cockney-közeg jelenetei olykori sutaságukban is mutatósak és lendületesek. E lumpenproli jelenetekben a főszerep a link apáé és kukásemberé, Alfred P. Doolitle-é, akit Kozáry Ferenc Magyar Attila hangján, s inkább bohémes, mint kültelki modorban jelenít meg. Feladatát Kozáry fejjel lefelé lelógatva is kedélyesen végzi, míg a görkorcsolyás szerencsétlenkedésre kényszerített szerelmes Freddie, azaz Keller János - őszinte együttérzésünktől kísérve - natúr hangon küzdi keresztül magát a Jártam-keltem én... slágerén.

Énekszólam nélkül, prózában hozza a fanyar angol úrhölgyet Almási Éva, aki Mrs. Higgins kicsiny szerepébe beléolt valamennyit a Bunbury parancsoló modorú Lady Bracknelléből (s vele Judi Dench-ből) is. Méltósággal felmutatott sznobizmusa, finom szarkazmusa, közönnyel határos anyai tartózkodása és egész játékkultúrája felfrissítőnek és helyénvalónak bizonyul. Emléke még távoztában is megkönnyíti az utolsó bő negyedóra során le-lefulladó, a drámázásba átcsapó előadás zavarmentes elviselését. Merthogy ezen a margitszigeti estén két lady szavatolt a produkció biztonságáért.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

„Azért élek, mert valamit el akarok mondani” – interjú Mészáros Mártával

Mészáros Márta szeptember 19-én ünnepli 90. születésnapját. Ebből az alkalomból kerestük fel a rendezőt, akivel a film lényegéről, filmtörténeti csókjeleneteiről, a valósághoz vezető lépésekről és új filmtervéről is beszélgettünk. 
Színház

Kováts Adél egy mázsás jégtömböt tolt keresztül Budapesten

A Radnóti Színház igazgatója a nyár legforróbb hetére időzítette performanszát, a Margit hídtól a Radnóti Tesla Laborig tolta jeget, míg a melegben az teljesen semmivé nem vált.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.
Zenés színház ajánló

Ki lesz a vadak ura? – Új családi musical a láthatáron!

A TBG Production és a Soproni Petőfi Színház a Tesla musical alkotóinak közreműködésével bemutatja: a Vadak Ura – The Covenant musical show-t.
Zenés színház hír

Musical az ártatlanság koráról – a Nine premierjével indul az Operettszínház új évada

Közönségtalálkozóval egybekötött sajtótájékoztatón mutatkoztak be a Budapesti Operettszínház új bemutatójának szereplői. A Nine-Kilenc Federico Fellini Oscar-díjas 8 és ½ című filmje alapján készül Balázs Zoltán rendezésében.
Zenés színház kritika

Sanzon-szerelmek Pokorny Liával

Hányféle szerelem létezik? És melyik az igazi? Ismerős helyzetek, valódi drámák és félve elsuttogott vallomások váltják egymást a Centrál Színházban, Pokorny Lia zenés estjén, amely több, mint sanzonokká formált érzelmek kavalkádja: önmagunkkal való szembenézés.
Zenés színház ajánló

Mitől működik egy házasság? – II. János Pál pápa darabja az Opera Eiffel Műhelyházában sejteti a választ

Karol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa Az aranyműves boltja című darabját Krzysztof Penderecki zenéjével és székesfehérvári Vörösmarty Színházzal együttműködésben mutatja be 2021. szeptember 8-án a Magyar Állami Operaház.