Zenés színház

Ki volt az igazi Hans Sachs?

2018.06.25. 13:10
Ajánlom
Több ezer mű szerzője, Luther támogatója, eszményített lírikus, egy koraújkori, egyszemélyes Monty Python, foltozóvarga, és nem utolsósorban Wagner egyetlen vígoperájának főszereplője.

Bajorországban még mindig kultusza van: Rothenburg ob der Tauber történelmi kisvárosában minden évben fesztivált tartanak, amelyet Hans Sachsról neveztek el, Münchenben augusztusban rendeznek utcai karnevált a tiszteletére. Természetesen a műveit is előadják, és hát van miből választani. Sachs színdarabjai tele vannak vaskos tréfákkal, politikai inkorrektséggel, vad középkori romantikával. Ha az ember utána nyomoz egy kicsit ennek a 15. századi fickónak, hamar megtudhatja, hogy saját becslése szerint 4275 művet alkotott, de ez a szám könnyen megközelíti a hatezret is. Írt 61 tragédiát, 65 komédiát, 85 kisebb színművet. Az ember nem is érti, hogy hogyan volt ideje foltozóvargaként dolgozni mindemellett.

Hans_Sachs_Denkmal_Nurnberg_DSCF2895-131016.jpg

Hans Sachs szoba Nürnbergben (Fotó/Forrás: Wikimedia Commons)

Ha valaki igazán elszánt, és valódi Hans Sachs rajongó – vagy egyszerűen csak kalandozni vágyó utazó –, ezért a különös fickóért Nürnbergbe kell menni, sült kolbászt enni káposztával, inni egy sört. „Ez Nürnbergben annyit jelent, mint Rómában lenni és pápát látni. Vagy még inkább, mint Nápolyt látni és meghalni. Mert a történeti nevezetességü apró kolbász oly rossz, hogy utána bátran meghalhat az ember” – fogalmaz útinaplójában Rákosi Viktor, a századforduló népszerű írója, aki nem hagyhatta ki, hogy ha már Bajorországban van, ne zarándokoljon kollégájának városába: „[Nürnbergben] Elmentem abba a házba is, ahol Hans Sachs született, sőt meglátogattam a Bratwurstglöekleint, Hans Sachs kedvenc kis kocsmáját, mely négyszáz éve áll fönn.

Ettem is sült kolbászt káposztával s ittam fekete sört, miközben a pincér megmutatta Hans Sachs vaskupáját.

Ebben az a nevezetes, hogy két pohár van benne. Ha Hans Sachs jó viszonyban volt a feleségével, egyből ittak, ha haragban voltak, szétvette a kupát s külön sörözött az asszony és külön az ur.”

Ha belepillantunk Hans Sachs műveibe, fejbevág minket azoknak abszurd, Monty Python-szerű humora – írja Sarah Lenton. A sztorik persze régiek – vándorló szerzetesekről, lótolvajokról, szűklátókörű, buta parasztokról, és öngyilkosjelölt birkákról szólnak, akik mindig kútba esnek. De a fordulatok agyzsibbasztóak. Az egyik komédiában például egy paraszt felmászik egy fára, és nagy igyekezetében képes leverni a saját fejét a helyéről. Amikor leesik a fáról, az emberek köré gyűlnek. „Hova tette a fejét Hans?” – kérdezi egy fickó. „Viselte reggel, mikor elindult otthonról?” A felesége: „Nos, múlt vasárnap magam mostam a haját, akkor biztos megvolt neki.” Eközben a fickó egyik barátja, akinek a borja a kútba esett, úgy határoz, hogy kotlik helyette egyet, mégpedig úgy, hogy ráül egy nagy kerek borjúsajtra. És az egész színdarabot kotlással tölti.

Sachs drámáinak tanulsága, hogy fogadjuk el az életet úgy, ahogy van, miközben kolbászokat pakolunk halmokba, amikhez bort iszunk

– írja Lenton.

Persze a legnagyobb mesterdalnoknak életműve javarészt líra, és ez ihlette meg Wagnert is, aki 1845-ben találkozott először Hans Sachs alakjával. De nagyra értékelte őt Goethe is, aki gyakran olvasta Sachs műveit a Faust előkészületei közben, és így írt: „Hans Sach igazi mesterköltő volt, valódi zseni, és egyszerű középosztálybeli, épp olyan, amilyennek én is tartom magam.”

A Mesterdalnokok az operatörténet egyik leghosszabb darabja, Hans Sachs szerepéről pedig bátran elmondható, hogy a baritonrepertoár csúcsa. Hans Sachs három híres áriát énekel a Mesterdalnokokban: az Orgona-monológot, a Suszterdalt és a Wahn-monológot.

„Hans Sachs, a megértő, mindent elrendező bölcs mester. Az ő szerepe a legnagyobb, jellemrajza a legárnyaltabb, leggazdagabb. Nem csoda, hiszen az ő alakjában fedezhető fel a legtöbb önéletrajzi vonatkozás” – írtuk egy korábbi cikkünkben.

Hans Sachs igazi humanista: miközben a dalverseny Sixtus Beckmesser és Walter von Stolzing között zajlik, Sachs cipőket készít, és felkészíti Waltert arra, hogy élővé tegye a saját dalát, belehelyezze a muzsikába a saját álmát: „Morgenlicht leuchtend”.

Ez a suszter – aki így nevezi magát: „arm einfältig Mann” (szegény, együgyű ember) – többször visszatért már más műalkotásokban. Más jelmezben, más időben, de láttuk őt: hasonlatos Prospero alakjához A viharból, Lionel Logue-hoz A király beszédéből, Terence Fletchner a Whiplashből, John Keating A Holt Költők Társaságából. Nem teremtő, de ott van a teremtésnél – csatornája a Démiurgosz erejének. És – ahogy az opera végén is – figyelmeztet arra, hogy birodalmak jöhetnek-mehetnek, a művészet velünk marad.

S ha szétszakad a szent birodalom, a romokon, szent nyelvünk fennmarad! A szent mûvészet az, ami fennmarad! Üdv Sachs! Nürnberg! Drága Sachs!


Miért nem evett húst Wagner?

Kapcsolódó

Miért nem evett húst Wagner?

Szókratész, Platón, da Vinci, Tolsztoj és Einstein csak néhány azok közül, akik száműzték a húst az étrendjükből. Wagner és Mahler Schopenhauer hatására próbálkoztak ugyanezzel. Tudta, hogy ez megjelenik a zenéjükben is?

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Zenés színház opera

Vajda Gergely Kékszakállút vezényel Palermóban

Schönberg A sors keze című egyfelvonásosát és Bartók Béla Kékszakállúját játssza a palermói Teatro Massimo. Utóbbinak két főszereplője Bretz Gábor és Schöck Atala.
Zenés színház rossini

A pesarói hattyú

Százötven éve, 1868. november 13-án halt meg Gioachino Antonio Rossini, az olasz opera egyik legnépszerűbb mestere. Híres ínyenc is volt, nevét étel-kompozíciói is őrzik.
Zenés színház new york

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Zenés színház hír

Rangos elismerést kapott Kero rendezése Szentpétervárott

Minden évben több mint kétszáz színház előadása verseng Szentpétervárott az Arany Szufita-díjért. Idén zenés kategóriában az év előadása lett a Kerényi Miklós Gábor által rendezett Monte Cristo grófja.
Zenés színház andrea bocelli

Andrea Bocelli a fiával énekel az új slágerlistás lemezén

Tíz év után először szerepel klasszikus zenei album az amerikai slágerlista élén, igaz, ez is crossover. Bocelli hamarosan Magyarországra jön, de a rajongói most nem is érte, hanem a fiáért vannak oda.