Zenés színház

Kicsit álomszerű, kicsit hézagos

2016.10.06. 08:20
Ajánlom
Tihanyi László zeneszerzőként és karmesterként egyike a magyar zenei élet legaktívabb és legkeresettebb résztvevőinek. Az Anyaisten című opera szerzője ezúttal két, az operaműfaj kategóriáival nehezen jellemezhető zenés színpadi művel jelentkezik. A művekről, és a felnövekvő új zeneszerző generációról is beszélgettünk.

- A CAFe Budapest keretében két új zenés színházi darabjával ismerkedhet meg a közönség, amelyek műfaji besorolása csak első látásra egyszerű. Miről van szó pontosan?

- Semi-operák, vagy még divatosabb kifejezéssel stage musicok kerülnek színpadra, olyan alkotások, amelyekben egyenrangúan fontos a zene, az énekhang, a próza és a tánc. Ez az első két ilyen művem, a 2007-ben bemutatott eddigi egyetlen operám ízig-vérig kőszínházi darab, ami az egyik legfontosabb mű az életemben, de biztos voltam benne, hogy ha lesz még zenés színpadi alkotásom, akkor valami gyökeresen mást fogok kipróbálni.

Tihanyi László

Tihanyi László (Fotó/Forrás: Posztós János)

- Hogyan állt össze az elképzelése a Fehér rózsával és Vörös izzással kapcsolatban?
- Hosszabb ideje gondolkodtam már egy olyan kompozíción, ami egy tragikus szerelmi történetet mond el, úgy, hogy mindez nem, vagy csak alig jelenik meg szövegszerűen. A Vörös izzás mintegy háromnegyed órás anyagával készültem el először, amiben egy női narrátor, a darab bizonyos pontján hat énekes és öt hangszeres vesz részt. Középkori és keresztény tematikában kezdtem el gondolkodni, de nem találtam megfelelő szöveget, mígnem két olyan japán monda jött velem szembe, amiből ki tudtam alakítani egy koherens történetet. Nem szerettem volna imitálni semmit, egyszerűen csak elfogadni, és hozzáengedni a saját zenei gondolataimhoz azt az attitűdöt, ami a japán kultúrához hozzátartozik.

Tihanyi László

Tihanyi László (Fotó/Forrás: Szécsi István / Fidelio)

- A Fehér rózsa ezzel szemben egy abszolút európai történet, egy férfi és nő tragikus házasságáról.

- Ebben a darabban az idővel kezdtem el játszani. Egyrészt a feleség barátnőjéhez írt leveleiből követhetjük a történetet a kezdetektől a tragikus pontig, míg a férj a jelenből halad visszafelé szintén a tragikus eseményig úgy, mintha naplórészleteket olvasna fel. A két ember nem képes arra, hogy megbeszéljék a problémáikat. Ennek megfelelően az énekesek a narráció szövegéből kiragadott kulcsszavakat éneklik majd, amelyek bár nem állnak össze mondatokká, de mint szavak, megjelenítenek egy-egy érzelmi szituációt.

- Két különböző történet, egy megfoghatatlan műfaj keretei között. Mi köti össze a két alkotást?

- A történetekben részemről a megkomponálás módja a közös. Álomszerűen, kicsit hézagosan, bizonyos dolgokat nem kimondva, inkább csak érzékeltetve tálalok mindent. Reményeim szerint a cselekményben található hézagokat a zene egészíti ki, a zenében találhatóakat a tánc tölti fel, az itt fellehető töredékeket pedig a szöveges narráció kovácsolja egésszé.

- Megítélése szerint mi jellemzi a saját zenei nyelvét?

- Azzal a jelzővel szoktak illetni, hogy én vagyok a legfrankofónabb beállítottságú zeneszerző, ami annak tulajdonítható, hogy nem érzem nagyon szerencsésnek azt a rendkívül eltúlzott dominanciát, amit a magyar zenei köztudatban a német zene élvez. Engem a francia zene ugyanannyira érdekel, talán ezért is, a saját műveimben egyfajta egyensúlyra próbálok törekedni, fontosnak tartom a melodikus és a harmonikus gondolkodás kiegyenlítését, a forma és a struktúra megtervezése mellett pedig azonos súlyúnak érzem a hangszerelési és a hangszínbeli megtervezettséget.

Ólommellényben futni

Kapcsolódó

Ólommellényben futni

Rácz Zoltán lakásában itt is, ott is az éppen lezajlott vagy előttünk álló koncertre emlékeztető kottákkal találkozunk. Kinyitva hever az asztalon Messiaen Des canyons aux étoiles... című monstre művének partitúrája. A művész mutatja az elképesztő sűrűséggel változó metronómszámokat. INTERJÚ

- A kortárs zenével kapcsolatban megfogalmazott befogadói kritikákra Önnek mi a válasza?

- Miután én vagyok az első befogadója a művemnek, ha az akkor engem meggyőz, gond nélkül bocsájtom mások elé. Külső igényeket nem tudok kielégíteni, és ha létezik is elvont szakmai elvárás, engem az nem motivál. Ma nagyon sok emberhez eljut a zene, nem tudjuk lokalizálni a közönséget, így nem is értelmes törekedni valamilyen vélt közönségízlés kielégítésére.

- A Zeneakadémia oktatójaként mi az, amit a zeneszerzésről átad a fiataloknak?

Tihanyi László

Tihanyi László (Fotó/Forrás: Nagy Attila)

- Azt szeretném, ha nem klisékben gondolkoznának, és nem azt várnák a tanáraiktól, hogy kész, tartalommal megtölthető formákat adnak nekik. Szükséges, hogy mindig konkrétumokban, adott zeneművek és művészeti kérdések alapján ítélkezzenek. A másik része, hogy megpróbálok rájönni, hogy egy adott csoport mire fogékony leginkább, és mire lenne a legnagyobb szüksége. Utána megpróbálom megtalálni azt a pontot, ahol ez az én preferenciáimmal találkozik.

- Tapasztalatai alapján, és az utánpótlást tekintve, milyen jövőt jósol a magyar zeneszerzésnek?

- A mostani húszéveseknél különböző, de nagyon jól összepasszítható, ígéretes tehetségeket látok, ezért – talán az én generációm feltűnése óta először – nem csak egy-egy jelentős szerző, hanem egy komplett generáció megjelenését várom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Vizuál

Ingyenes filmek a Trianon emléknapon a Távmoziban

A korszakban játszódó ingyenesen vetített filmekkel, illetve az akkori virágzó filmes és színházi életet bemutató különleges Filmhíradóval kapcsolódik a Trianon100 eseménysorozathoz június 4-én a Budapest Film Zrt..
Színház

86 éves korában elhunyt Földi Teri

A Jászai Mari-díjas színművész halálhíréről egykori színháza, a Vígszínház számolt be.
Vizuál

Próbáld ki a tudásod a Nemzeti Múzeum Trianon 100 kvízeivel!

Bár a múzeum kapui még mindig zárva tartanak, a Nemzeti Múzeum a virtuális térben továbbra is tartja a kapcsolatot látogatóival, határon innen és túlról. A Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából egy helyre gyűjtötték a témához kapcsolódó online tartamalmainkat, kvízeinket és játékos feladataikat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A Trianon a hétköznapok látószögéből – Új művet mutat be online az Operettszínház

Exkluzív online előadásra készül a Budapesti Operettszínház. Cári Tibor és Dolhai Attila Szétszakítottak című musicaljét négy részben, június 4-én, 5-én, 6-án és 7-én 16 óra 30 perces kezdettel láthatják a színház Facebook-oldalán.
Zenés színház hír

Lángolt az Operaház teteje, a dolgozók oltották el

Kedden kisebb tűz volt a korszerűsítés alatt álló Operaház épületének tetején.
Zenés színház interjú

Plácido Domingo: Amikor megtudtam, bennem van a vírus, a legrosszabbra gondoltam

„Verdi dallama melankóliával telt ima, mely mindenkit megérint.” A Nabucco híres részletével kezdi augusztusi koncertjét Plácido Domingo, aki tavasszal átesett a koronavírusos megbetegedésen.
Zenés színház hír

Szilveszterkor kezdi az új évadot a New York-i Metropolitan Opera

Az év utolsó napjára halasztotta a 2020/21-es évad kezdetét a New York-i Metropolitan, a világ egyik vezető operaháza a koronavírus-járvány miatt.
Zenés színház hír

Kihirdették az István, a király iskolába megy program győzteseit

A szereposztás kihirdetésével lezárult a Kárpát-medence magyar ajkú általános iskolásai számára elindított István, a király iskolába megy program versenyszakasza. A klasszikussá érett rockoperára épülő össznemzeti identitáserősítő program ezzel újabb állomásához érkezett: a kiválasztott külhoni és anyaországi kisdiákok részvételével hamarosan elkezdődhetnek az előkészületek, hogy nagyszabású premieren mutassák be a közönségnek az István, a király immár harmadik generációs változatát.