Zenés színház

Kicsit jobb hely lett a világ, most már italozhat az operában!

2017.05.26. 15:48
Ajánlom
De nem mindenhol, csak San Franciscóban. A helyi operaház ugyanis úgy döntött, hogy a nyáron engedélyezi a helyben vásárolt italok fogyasztását a nézőtéren. Persze a XIX. századi Itáliához képest ez semmi!

2017 első hat hónapjában az operán kívül a San Francisco-i Balett és a helyi szimfonikusok előadásain is szabad az italozás. Természetesen csak helyben vásárolt italokra vonatkozik az engedélyezés, enni pedig továbbra is tilos – írják a honlapjukon.

Az operai etikett egyébként bonyolult dolog. Már az sem egyszerű, hogy mibe öltözzünk. Szmoking, öltöny, zakó vagy hétköznapi? Mikor kell tapsolni? (Mert ugye vannak a nagyáriák, amit szinte kötelező...) De tudta, hogy a Parsifal első felvonása után tilos a taps?

Ünnep, egyéni ízlés szerint – dresszkód a színházakban

Kapcsolódó

Ünnep, egyéni ízlés szerint – dresszkód a színházakban

Az öltözködésünknek azt a képet kell mutatnia, amilyet magunkról sugallni akarunk – szögezte le az egyik általános igazságot a megkérdezett protokollszakértő, ez a szabály pedig a színházba járásra is igaz.

Gyorsan megcáfolom, az egész egy félreértés. Wagner szerette volna, ha Bayreuthban nem járulnak a függöny elé az énekesek két felvonás között, és erre meg is kérte őket, illetve a nézőket. A zavarodott közönség a nagy mester intése miatt így tapsolni sem mert, a taps elmaradásából meg hagyomány lett.

Azt már meg sem kérdezem, hogy kiáltott-e már Ön „bravo”-t hölgy előadónak (a „brava” helyett, ugye).

Stephen Richardson Falstaff szerepében (Sydney-i Operaház, 2006)

Stephen Richardson Falstaff szerepében (Sydney-i Operaház, 2006) (Fotó/Forrás: Patrick Riviere / Getty Images Hungary)

Pedig nem volt ez mindig, mindenhol így. A XIX. századi nagypolgárság nem azért járt operába, mert a kedvenc művét játszották, hanem azért, hogy ott találkozzon az ismerőseivel.

Ha nem volt elégedett az énekessel, morgott, dumált, fütyült, ha szomjas volt, ivott.

Sőt, egy áriafajta is létrejött az iszogató közönség kedvéért, ez volt az aria di sorbetto (sörbet-ária), melyet mindig egy másodlagos karakter énekelt egy lényegtelen jelenetben. Eközben az ételeket, italokat és fagylaltot áruló fiú körbekínálta még egyszer a portékáját. Ha meg végleg unatkozott a látogató, átnézhetett a haverokhoz a másik páholyba vagy elmehetett a szerencsejáték-asztalhoz.

Mondhatjuk tehát, hogy San Franciscóban az opera kicsit visszakanyarodott az olasz gyökereihez.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.
Klasszikus

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Klasszikus

Decemberi kanapékoncertek a Bécsi Filharmonikusokkal

A koronavírus miatti lezárás következtében a Bécsi Filharmonikusok idén télen sem tud közönség előtt játszani, ezért az emberek otthonába viszi el a muzsikát.
Vizuál

5 érdekesség az új Woody Allen-filmről

A 86 éves örökifjú Woody Allen újra elbűvölő filmet készített. A filmtörténeti hommage-nak és keserédes vígjátéknak is egyaránt kiváló filmje, a Rifkin fesztiválja az év vége egyik legjobb moziélményének ígérkezik.
Zenés színház

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Különleges produkcióval álltak színpadra a Madách Színházban a Baltazár Színház művészei

Rendhagyó előadással tisztelgett a Madách Színház december 2-án a sérült emberek előtt a fogyatékossággal élő emberek világnapja alkalmából. A Szerencsejáték Zrt. „Tarts velünk egy akadálymentes jövőért!” kampányának részeként ugyanis a Mamma Mia! egyik betétdalát az előadás szereplői a Baltazár Színház színészeivel közösen adták elő.
Zenés színház kritika

A mitológiai szörnyek valósága

Eötvös Péter-ősbemutatót tartott a Berlini Állami Opera. A zeneszerző Sleepless című opera-balladája Jon Fosse Trilógiája alapján készült, Mundruczó Kornél állította színpadra.
Zenés színház hír

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Zenés színház interjú

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.
Zenés színház ajánló

Különleges repertoárdarabok újra az Opera Eiffel Műhelyházában!

Kenessey Jenő: Az arany meg az asszony/ Örkény István–Tóth Péter: Tóték című egyfelvonásosok és a világszerte is ritkán hallható Edgar című Puccini-darab ismét műsoron az Opera Eiffel Műhelyházában.