Zenés színház

Kifulladásig

2012.03.19. 07:26
Ajánlom
A hét főbűn című Brecht-Weill-féle énekes balett a berlini Komische Operben került bemutatásra Barrie Kosky rendezésében, aki a következő évadtól az operaház intendánsa is.

A műfaji meghatározás természetesen brechti kontextusban érvényes, a mű (eredeti címén A kispolgár hét főbűne) inkább afféle song-opera. A történet szerint egy öttagú, louisianai család hatalmas villa építésére készül, s ehhez a pénzt az egyetlen lánygyermeknek kell megszereznie. A táncosnőként elhelyezkedni kívánó Anna végighajszolja magát Amerika hét - a katolikus egyház által meghatározott főbűnöket megtestesítő - nagyvárosán, míg hét év utazást követően végre hazatérhet. A lány az út elején Anna I-re és Anna II-re hasad szét. Első énje a rafinált, pragmatikus, céltudatos üzletasszony, míg a másik az elveszettebb, művészetének élő, kiszolgáltatott és kiárusított táncosnő, akit a pénz és a hatalom hidegen hagy. Brecht a hét főbűnt a kapitalizmus jegyében értelmezi és írja át, mindegyiküket kifordítva, fonákjáról megvilágítva. Aki az immoralitáshoz túl lusta, az alpárisághoz túl kevély, a bujasághoz túl tiszta, valamint nem elég fösvény, az életképtelen. A hét főbűn inverz világában a jóra és erkölcsre való csábítás alakul át démoni erővé, s Anna prostituálódása az üzlet szempontjából kedvező, így pozitívnak tekinthető.

Kosky kizárólag a főszereplőre és a zenére koncentrál, fantáziánkat segítségül hívva a cselekmény követéséhez. Az operaház hatalmas csillárja szikrázó fényeket vet a nézőtérre, mielőtt Anna - Dagmar Manzel kikukucskál a hatalmas függöny mögül. Percekig csak az arcát látni, majd végre kisétál a színpadra. A baloldalt ülő zongorista - Frank Schulte - a berlini színésznő egyetlen partnere, dalaihoz kissé unott arccal, egy gyűrött bárzenész modorában szolgáltatja az aláfestő zenét. Kosky ismert Brecht-songokat (pl. Surabaya Johnny) emel át az előadás nyitó szakaszába, a cselekmény kezdete előtt mintegy varietéműsorba invitálva. Anna szárnyalva, kicsattanó jókedvvel, energikusan énekel, élvezve a nézőtéren ülők figyelmét. Fellépése mintha nem akarna véget érni, újabb és újabb dalt kér a zongoristától, aki végül egy üres pillanatban faképnél hagyja és besétál a függöny mögé.

Manzel kettéhasadása borzongató: tizedmásodpercek alatt változtatja meg tekintetét és hangszínét, attól függően, épp melyik énjéről van szó. Az utazás kezdetét veheti - a függöny végre szétnyílik. Impozáns díszlet helyett impozáns zenekar tárul a szemünk elé, egy emelvényen helyet foglalva. Kosky a lány családját a falba süllyesztett oldalpáholyba, sötétségbe rejti, így a megszokott szerepek helyet cserélnek: az orkeszter kerül a központba, a kórus a színfalakon túlra, Anna pedig egy skizofrén monoopera főhősnőjévé válik, aki partnerként mindössze a zenét és a fejgépet használhatja. Az előadás a fent említett brechti elmélet - mely természetesen a jelen korban sem válik irrelevánssá - és a kispolgár bűnei helyett egy 21. századi nő neurózisának és önpusztításának stációit definiálja és bontja ki. Az ötvenhárom éves színésznő - hozzátenném, remekül tartja magát - pusztán már életkorából fakadóan átértelmezi az eseményeket, lévén, nem egy hamvas, a szülői házból épp kikerült kislányról beszélünk. A családi ház felépítésére vonatkozó alaptörténet erősen megkérdőjeleződik, a szétzilált nő drámája viszont új mélységeket nyer. A téboly színről színre fokozódik, Manzel pedig színről színre képes a megújulásra, egyre groteszkebb mozdulatai és megnyilvánulásai mégsem válnak túlzóvá, inkább meghökkentőek: a néző a kiszolgáltatottság és az intim, mindvégig elfogadható, emberi őrület szemtanújaként legszívesebben elfordítaná a fejét. A szerep személyessé tételével járó őszinteség, pőreség, valamint a színésznő lendülete és szuggesztivitása már-már zavarba ejtő.

A Kristiina Poska vezetése nyomán jól összehangolt zenekar mindig Annához igazodik, ám ha a nő személyes kontaktust létesítene velük, kizárják. A szinte láthatatlan kórus humoros és stílusos, az egyik legmulatságosabb jelenet a Torkosság: Annának diétáznia kell, ha meg akarja tartani táncosnői állását, ezért le kell mondania a legfinomabb falatokról. Kánonban duruzsolja a férfikórus két oldalról a fülébe, ha kibírja, utána már ehet spárgát, csirkét, sütit, kacsát, s mi szem-szájnak ingere. A szöveg kiemelése és ismétlése korunk idealizált, agyonsoványított nőképét, a megfelelési kényszert húzza alá, ezáltal szintén új kontextusba helyezve a Brecht által meghatározott bűn jelentését. Kosky rendezése az átértelmezések (és a társadalmi problémák helyett a nőre való fókuszálás) ellenére mégsem válik dühítő, "szuperfeminista" drámává, hiszen a szöveg változatlan, a fantázia megteremti a jelenetek környezetét, az értelmezéseknek tág teret engedve.

Az utolsó jelenetet - főhősünk hazatérhet, de hova is? - követően Anna összehúzza a függönyt, de már az sem engedelmeskedik neki, újra és újra szétnyílik, mintegy fittyet hányva a nő akaratának. Mikor feladja, a nehéz bársony hatalmas lendülettel mégis összecsapódik a fején, győztesen és kíméletlenül. A megpróbáltatások véget érnek, sajnos az előadás is, még néztem volna egy darabig. Akár azt is, ahogy Dagmar Manzel az álló ováció után spárgát, csirkét falatozik az öltözőjében.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

A Sziget harmadik és negyedik napján is a felhőtlen szórakozásé volt a főszerep – GALÉRIA

A délutánt még pihenéssel és sportolással töltötték a Sziget Szitizenek, az esti koncertre azonban már a fesztiválozók nagy része a színpadok köré csoportosult.
Könyv

Halálosan megfenyegették J. K. Rowlingot, amiért kiállt Salman Rushdie mellett

„Ne aggódj, te leszel a következő" – ez a komment érkezett a Harry Potter-sorozat szerzőjének Twitter-bejegyzése alá, amelyben együttérzéséről biztosította Salman Rushdie-t. A megtámadott író egyébként már felébredt az altatásból, beszélni is tud, állapota azonban még súlyos.
Színház

Szigorodnak a belépési szabályok a Budapest Bábszínházban

Az intézmény átalakította a házirendjét, komoly életkori feltételekhez kötve a belépést.
Színház

Résztvevőket keres új előadásához a Paralel Alkotócsoport

Az Otthon című készülő közösségi színházi performanszhoz nemcsak közreműködőket, történeteket is vár a társulat.
Plusz

Ami körül a világ forog – Programajánló a Sziget 6. napjára

Kihagyhatatlannak ígérkezik a fesztivál utolsó, hétfői napja is: a Fidelio Színház- és táncplaccon megtudhatod, mi lesz a cirkusz, a tánc és a performansz ötvözetéből, és, hogy két évnyi korlátozás után hogyan reagál a művészet az érintés lehetőségére. Búcsúztassuk együtt a Szigetet augusztus 15-én!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház hír

Két rajongó musicalt csinált A Bridgerton családból, beperelte őket a Netflix

A projektet a zeneszerzés iránti szenvedélyük miatt indította el Abigail Barlow és Emily Bear, a rövid videók pedig olyan népszerűek lettek, hogy idén Grammy-díjat nyertek a bennük elhangzó zenével. Ezt viszont már nem nézte jó szemmel az eredeti sorozatot gyártó Netflix.
Zenés színház lapszemle

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház beszámoló

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Zenés színház ajánló

Inspiráló és felejthetetlen előadásnak ígérkezik az Attila

Attila legendáját, történelmünk ezen apró, sokszor bizonyára teljesen félreértelmezett darabkáját augusztus 12-én és 14-én a jövő köntösébe csomagolva tárja nézői elé a Margitszigeti Színház. Az alkotói folyamatról a címszerepet alakító Bretz Gábor és az Odabellát megtestesítő Maria Agresta mesélt.
Zenés színház ajánló

A milánói Scala világhírű tenorja is fellép az Operaház ünnepi gáláján

Az olasz operairodalom legszebb részleteiből nyújt válogatás a Tenorissimo operagálája augusztus 19-én, a Magyar Állami Operaházban. Az est sztárvendége, Fabio Sartori, elismert olasz tenor, partnerei az OPERA vezető női szólistái. A dalszínház zenei együtteseit Kocsár Balázs főzeneigazgató vezényli.