Zenés színház

Királynők párharca Szegeden

2022.04.29. 10:30
Ajánlom
Az évad egyik operaszenzációjának ígérkezett, hogy Szegeden koncertszerű előadásban felcsendült Donizetti Stuart Mária című, Magyarországon ritkán hallható darabja. Az április 10-i előadáson jártunk.

A magyar kulturális élet közismerten centralizált, melynek újabb szembetűnő példáját az utóbbi hónapokban a vidéki operajátszó helyek és a Magyar Állami Operaház között fellángolt konfliktus szolgáltatta. Azzal nem lehet vitatkozni, hogy az opera drága műfaj, egy kisebb költségvetésű intézmény nehezen tud kigazdálkodni egy új bemutatót, ilyen szempontból érthető a Budapest-központúság. Másfelől

nagy öröm, amikor egy vidéki színház képes olyan különlegességgel előállni, ami a műfaj fővárosi kedvelőit is magához vonzza, legalább egy este erejéig.

Emlékeim szerint a legutóbbi ilyen eset Eötvös Péter Az Aranysárkány című operájának magyarországi bemutatója volt, az azóta sajnálatos módon jobblétre szenderült Bartók+ fesztiválon, mely a zenebarátokat és a szakmát egyaránt Miskolcra csábította. Csupa Budapestről ismerős arc foglalt helyet a Szegedi Nemzeti Színház nézőterén is, amikor április 10-én sor került Donizetti Stuart Máriájának második koncertszerű előadására, a nagy érdeklődésben pedig a darab különlegessége mellett az ígéretes szereposztás is közrejátszott.

DSC_8154-163534.jpg

Stuart Mária-előadás Szegeden (Fotó/Forrás: Szabó Luca / Szegedi Nemzeti Színház)

A bel canto darabokat általában egy-egy kiváló énekes miatt veszik elő az operaházak, így a közvetítéseken keresztül vagy akár a környező országok előadásait megtekintve a hazai közönség is megismerkedhetett az alaprepertoárhoz tartozó darabok mellett több, egészen virtuóz éneklésre lehetőséget adó művel.

Idehaza inkább csak koncertszerűen, kivételes alkalmakon hangzik el egy-egy kevésbé ismert Rossini-, Donizetti-, Bellini-mű,

amiben annak is szerepe van, hogy ezek a mai szemmel hosszúnak tűnő darabok sokszor nem a legszínpadképesebb dramaturgiával rendelkeznek. Ugyanakkor akadnak köztük olyan, igen jó operák is, amelyek érdemesek lehetnek a megismerésre. Így a Szegeden játszott Stuart Mária is, melyet a magyar közönség leginkább a Metropolitan Opera közvetítéséből ismerhet, ebben Joyce DiDonato, Elza van den Heever és Matthew Polenzani énekelte a főszerepeket. Jó érzés volt élőben is megismerkedni a művel, még ha nem is azt akarom ezzel sugallni, hogy a hazai operajátszásnak az eddig is bőségesen színre vitt olasz dalműveket kellene mindenáron előtérbe helyeznie.

A Stuart Mária a klasszikus konfliktusos dráma alaphelyzetére épít,

két erős szereplő áll szemben egymással. I. Erzsébet angol és Mária skót királynő között politikai és magánéleti ellentét is feszül.

A további karakterek mind a két rendkívüli nő viszonyrendszerében helyezkednek el, de igazán jelentős funkciójuk nincs a dráma lefolyásában. Legyen szó az intrikus Cecilről, a „bölcs öreg” karaktert képviselő Talbotról vagy akár a szerelmi konfliktus tárgyául szolgáló Leicesterről, a férfi szereplők mind inkább csak a hátteret szolgáltatják az eseményekhez, amelyek teljes egészében a főhősnők irányítása alatt állnak. Donizetti igen részletes jellemrajzot közöl a két királynőről, még ha a darab terjedelme miatt egy húzott változatból szükségképpen kimaradnak bizonyos árnyalatokat megvilágító részletek, ahogy itt is történt.

DSC_8146-163534.jpg

Stuart Mária-előadás Szegeden (Fotó/Forrás: Szabó Luca / Szegedi Nemzeti Színház)

Mindezeknek köszönhetően a darab hálás alapanyagként szolgálhat, ha két elég erős és persze megfelelő hangi képességek birtokában lévő énekesnő áll rendelkezésre. A Szegedi Nemzeti Színház ugyan koncertszerű előadásban játszotta az operát, ám ez sem állt a dráma kibontakozásának útjában, a feszültség egyes pontokon szinte tapintható volt. A címszerepet Kolonits Klára énekelte, aki alighanem napjaink legkiválóbb bel canto-énekese, még ha a hazai operajátszás sajátosságaiból fakadóan nem is mondhatjuk egyértelműen azt, hogy erre a repertoárra specializálódott. Ugyanakkor szopránjának sokoldalúsága miatt természetes, hogy a bel canto operák különleges jelentőséget nyertek művészetében,

a hang telt és gazdag, minden regiszterben kiegyenlített, mégis elképesztően hajlékony, az énekesnő rendkívüli koloratúrkészségén a legvirtuózabb szólam sem fog ki.

Máriája valóban királynői jelenség, amihez a hangminőség mellett természetesen a színpadi megjelenés, a kisugárzás és a lélektani rezdüléseket érzékenyen közvetítő produkció is hozzájárult.

Ellenlábasa, Erzsébet szerepében Boross Csilla hasonlóan karizmatikus alakítást nyújtott. Bár az énekesnőtől inkább drámaibb hangot igénylő alakításokat hallhattunk eddig, így is élményt nyújtóan szólaltatta meg a Donizetti-szólamot. Emellett ő is rendelkezik azzal a kiállással, ami egy királynőnek szükséges, erős, határozott, önérzetes nőt formált meg. A Leicestert éneklő

Tötös Rolandot nem ismertem korábban, mivel jobbára vidéken szokott fellépni, ám nagyon kellemes meglepetést okozott hősi színezetet is mutató, fényes hangjával, mely ugyanakkor sosem vált keménnyé.

Bár szólamformálása nem volt makulátlan, produkciója megfelelt a darab és a partnerek támasztotta kívánalmaknak. Cseh Antal most is megbízható, korrekt középszereplőnek bizonyult, annak a típusú művésznek, aki nélkül nem áll meg a lábán az operajátszás. Talbot szerepében is néhány érzelmi árnyalattal gazdagította az előadást. Szélpál Szilveszter hangja kissé merev, ám az este folyamán semmi olyat nem kellett énekelnie, amiben ez különösebb problémát okozott volna. Máthé Beáta még kis szerepben, Anna komornájaként is megmutatta, milyen érzékeny és kidolgozott alakításra képes.

DSC_8058-163533.jpg

Stuart Mária-előadás Szegeden (Fotó/Forrás: Szabó Luca / Szegedi Nemzeti Színház)

Szerencsés találkozásról árulkodott a Szegedi Nemzeti Színház zenei vezetőjének, Dinyés Dánielnek és a Szegedi Szimfonikus Zenekarnak a közös játéka, mindannyian tudásuk legjavát nyújtották, és valóban méltó előadásban szólaltatták meg ezt a ritkán hallható operát. A zenei megvalósításért a Szegedi Nemzeti Színház énekkarát is elismerés illeti.

Minden bizonnyal jót tesz az intézménynek, ha a törzsrepertoáron túl is bemutat darabokat, még ha ezt egy kisebb potenciális közönséggel rendelkező operajátszó helyszín nehezebben is tudja megtenni.

Ám a Stuart Mária példája is mutatja, hogy nem lehetetlen akár távolabbról is odacsábítani az operakedvelőket (még ha a késő esti tömegközlekedési lehetőségek, illetve azok hiánya ezt még mindig jelentősen megnehezíti), így reméljük, a jövőben is előfordul majd egy-egy olyan különlegesség, amiért érdemes lesz útra kelni.

Fejléckép: Stuart Mária-előadás Szegeden (fotó/forrás: Szabó Luca / Szegedi Nemzeti Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Színház

A főváros létrehozza a pesti Jurányit a függetleneknek

A Jurányi Ház mintájára alkotó- és játszóhelyet kívánnak létrehozni a független színházaknak, kulturális műhelyeknek a főváros tulajdonában álló volt iskolaépületben, a XIII. kerületi Szabolcs utcában.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Fokanov Anatolij: „Csak azt vállalom el, amit szeretek”

Harminchárom évvel ezelőtt Rigolettóként debütált Budapesten; hamar, 1992-ben lett az OPERA tagja. Fokanov Anatolijjal éppen akkor egyeztettem egy „életútinterjú” ügyében, amikor kiderült, hogy az örökös tagok sorába választották.
Zenés színház kritika

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Zenés színház ajánló

Miskolcon mutatják be Cser Ádám új operáját

Az Atelier című egyfelvonásos Ruggero Leoncavallo Bajazzók című művével egy este látható. Az ősbemutatóra január 24-én kerül sor, a produkció rendezője Szabó Máté.
Zenés színház beszámoló

Az utolsó opera – Eötvös Péterről szóló dokumentumfilmet mutattak be

Bár Kalmár András rendező eredetileg úgy tervezte, hogy a komponista első magyar nyelvű operájának létrejöttét mutatja be a filmjében, a sors tragikus fordulattal tette még jelentőségteljesebbé az ő és stábjának munkáját.
Zenés színház gyász

Elhunyt Otto Schenk rendező

A neves osztrák művészt, minden idők egyik legnépszerűbb operarendezőjét, számos legendás produkció alkotóját január 9-én, kilencvennégy éves korában érte a halál.