Zenés színház

Kísértetoperával indítja az évadot a Fesztiválzenekar

2022.09.05. 11:15
Ajánlom
Benjamin Britten A csavar fordul egyet című darabja a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös produkciójaként kerül színre, a nemzetközi sztárénekesek élőben és hologramként is megjelennek majd a színpadon.

A 2022/23-as évad nyitányaként ismét új, a Müpával közösen színpadra állított operaprodukcióval jelentkezik a Budapesti Fesztiválzenekar. Fischer Iván rendezőként és karmesterként Benjamin Britten A csavar fordul egyet című, 1954-ben írt, nagy sikerű operáját állítja színpadra. A Budapesten mindössze kétszer, szeptember 9-én és 10-én látható darab főszereplője a világhírű svéd szoprán, Miah Persson. A két árváról és nevelőnőjükről szóló Henry James-kisregény történetét a korábbi dada és inas szellemei teszik hátborzongatóvá, és sokan filmekből, vagy legutóbb egy Netflix-sorozatból (A Hill-ház szelleme) ismerhetik.

Fischer Iván szerint a darab rendkívül aktuális. „Igyekezeteink, hogy ráleljünk az objektív igazságra, kétértelműek maradnak, attól függően, hogy melyik buborékban olvassák őket.” A BFZ zeneigazgatója szerint nincs még egy opera, amely ennyire kétértelmű lenne. „Henry James gondoskodhatott volna arról, hogy történetét objektív mesélő adja elő, és ne a szubjektív, elfogult nevelőnő.

Léteznek egyáltalán a szellemek, látják őket a gyerekek, vagy csak egy hisztérikus nő látomásaival van dolgunk?

Benjamin Britten új szintre emelte ezt a kétértelműséget” – tette hozzá a rendező-karmester. Ezt a többértelműséget vizuálisan is átélhetővé teszi a produkció: minden nézőnek egyedi perspektívája van az előadás egyes mozzanataira, amelyek hologramszerű tükröződésekként úgy jelennek meg, mintha valóban a színpadon lennének. Az ehhez alkalmazott, Pepper’s Ghost néven ismert 19. századi technikában még analóg fényforrást és üveget használtak, Nils Corte látványtervező már lézerprojektort, félig átlátszó fóliát és polarizálható gézt alkalmaz a tökéletes illúzió megteremtéséért.

AndrewStaples1-191851.jpg

Andrew Staples (Fotó/Forrás: Budapesti Fesztiválzenekar)

A produkció társrendezője ezúttal is Marco Gandini, aki Franco Zeffirelli mellett dolgozott évekig hasonló szerepben, és a világ legnagyobb operaházaiba hívják rendezni. Fischer Ivánnal egymást kölcsönösen ösztönözve fejlesztik az ötleteket. „Olyan emberekkel tudok együtt dolgozni, akik zeneileg érzékenyek, és tisztelik a szöveg és a zene logikáját. Iván esete egészen különleges.

Nem ismerek még egy olyan embert, aki ugyanolyan nagyszerű képességekkel rendelkezik a zenében és a színházban

– nyilatkozta Gandini.

Az opera főszereplőjét Miah Persson alakítja, aki már sokszor dolgozott együtt a BFZ-vel, többek között a New Yorkban díjnyertes Figaro házassága-produkcióban. Számos alkalommal alakította már a Britten-opera nevelőnőjét, és mindig nagy kihívásnak tartja a szerepet. „Bár a darab rövid, nagyon intenzív, és mind fizikailag, mind érzelmileg kifáradok a végére. Ugyanakkor ez egy álomszerep. Óriási kihívást jelent, de bőven megéri a ráfordított energia” – mondta a nemzetközi hírű svéd szoprán.

A többi szerepben hallható lesz a többek között Daniel Barenboimmal, Zubin Mehtával és Riccardo Mutival is dolgozó Laura Aikin világhírű amerikai szoprán, Andrew Staples, aki generációja egyik legsokoldalúbb tenorja, valamint Allison Cook, aki a kortárs és a huszadik századi repertoár egyik legavatottabb előadójaként ismert. A darab gyerekszereplői Angliából érkeznek: a 12 éves Ben Fletcher és a 11 éves Lucy Barlow fiatal koruk ellenére már számos operaprodukcióban bizonyították tehetségüket.

Az operaprodukció a budapesti premiert követően október végén a Vicenzai Operafesztiválon lesz látható. A Müpában a szeptember 10-i előadás előtt nyilvános beszélgetés lesz az eredeti kisregény feldolgozásairól: a Dragomán GyörgySzabó T. Anna íróházaspár J. Győri László irodalomtörténész segítségével igyekszik megfejteni, hogy mi is lehet A csavar fordul egyet ma sem szűnő hatásának titka.

Benjamin Britten: A csavar fordul egyet
A Budapesti Fesztiválzenekar és a Müpa közös produkciója

szeptember 9., 10. 19:00

Karmester: Fischer Iván
Rendező: Fischer Iván és Marco Gandini

Miah Persson (nevelőnő)
Laura Aikin (Mrs. Grose)
Andrew Staples (prológus, Peter Quint)
Allison Cook (Miss Jessel)
Ben Fletcher (Miles)
Lucy Barlow (Flora)

További információ és jegyvásárlási lehetőség itt érhető el.

Fejléckép: Fischer Iván (forrás: Budapesti Fesztiválzenekar)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Klasszikus

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

„Csak a magammal vitt pálinka mentett meg a fagyhaláltól” – Ata Kandó fotókiállítása az 1956-ban elmenekült gyerekekről

„Azoknak az embereknek, különösen a gyerekeknek a sorsát akartam megmutatni, akik nagyobb szabadságért harcoltak a kommunista Magyarországon” – mondta a 103 évet élt Ata Kandó fotóművész egy korábbi interjújában az 1956-os menekülthullám idején készített gyerekportréi kapcsán. Ezekből a képekből láthatunk most egy válogatást a PaperLab Galériában, Messzemenők címmel. 
Vizuál

Több ezer műtárggyal várja a látogatókat az Art Market Budapest

Több mint ötszáz kiállító művésszel és több ezer alkotással várja az Art Market Budapest az érdeklődőket október 6-9. között a Bálnában. Közép- és Kelet-Európa vezető művészeti vásárát a Duna-parti épület négy emeletén összesen mintegy 8.000 négyzetméteren építik fel. A vásár idei díszvendége Szerbia.
Színház

Játék! – Ádám és Éva, kifordítva

Október 14-én érkezik a SzínházTV online felületére Vinnai András Garzonpánik című darabja, Szabó Győzővel, Klem Viktorral és Pálos Hannával a főszerepben. Játsszon a Fidelióval, és kövesse Ön is az előadást kényelmesen, a kanapéjáról!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház galéria

Éneklő Kádár-kockák a kifutón – így készült a Soharóza új színházi divatbemutatója, a Keleti Blokk (GALÉRIA)

Szeptember 9-én mutatták be a Trafóban Halas Dóra és Nagy Fruzsina legújabb catwalk koncertjét, a Keleti blokkot, amely egy elképzelt jövőn keresztül tekint vissza a múltra. Dubniczki Attila fotókon keresztül mutatja be a premier előtti utolsó pillanatokat és a háttérben zajló munkát.
Zenés színház hír

Az év ősbemutatójának választotta az Opernwelt Eötvös Péter darabját

Az egyik legjelentősebb német kulturális folyóirat, az Opernwelt idén is évkönyv formájában összegezte az elmúlt évad legkiválóbb előadásait. Eötvös Péter Berlinben színre vitt, Sleepless című operáját a Zürichi Operában előadott Stefan Wirth-darabbal együtt választották a legjobb ősbemutatónak.
Zenés színház magazin

„Én tehát színésznő lettem!” – 150 éve hunyt el Déryné Széppataki Róza

A 19. század egyik legnépszerűbb színésznője, az első magyar opera-énekesnőként számon tartott művésznő több mint három évtizeden keresztül volt meghatározó és megkerülhetetlen alakja a magyar színházi életnek.
Zenés színház ajánló

A mozikban is láthatók a londoni Royal Opera House előadás-közvetítései

Szeptember végétől a hazai operabarátok is megtekinthetik a világ legnevesebb operaházai között számon tartott londoni Királyi Operaház előadásait: a 2022-23-as évad moziközvetítéseit – köztük több világpremiert – Budapesten és országszerte számos helyszínen tűzik műsorra a filmszínházak.
Zenés színház kritika

Egy elrajzolt valóságkép karikatúrája – kritika az Aranyoskám című előadásról

Három film-szín-játék és az 1848/49-es eseményeket feldolgozó drámai musical, A tizenötödik után a Madách Színház visszatért a könnyedebb, szórakoztató témákhoz. Az Aranyoskám Szirtes Tamás rendezésében azonban több, mint egyszerű vígjáték: humoros formában beszél elfojtott vágyakról, kudarcokról és az emberi kapcsolatokról.